Ska besiktiga Husan

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Det är en FE650 s, just nu är den utrustad med FP helsystem, supermotardhjul samt E-märkta miniblinkers. Har beställt E-märkt diodbakljus och skyltbelysning. Backspeglarna sitter inte på.

Den ska tydligen gå max 97 km/h, låta 87 dBa, ha 10kw effekt och max rpm ska vara 5200 :rolleyes:

Mina frågor:
Får jag ha FP-systemet på om jag bara får det att låta väldigt lite och strypa ner effekten?

Jag blev konfunderad då jag såg att min hoj ska ha 21" samt 18" hjul, "s"'et efter 650 ska väl endå betyda att den har motardhjul? Ska jag bry mig om det?

Behöver man backspeglar?

Vad är det värsta som kan hända om jag besiktigar den ostrypt? Reggbesiktning?

Renovera motorer och sånt kan jag göra när det behövs med när det gäller skitsaker som besiktning är jag ganska lat... Så bullen snälla hjälp mig.

/En Husaägare i nöd

Det är en FE650 s, just nu är den utrustad med FP helsystem, supermotardhjul samt E-märkta miniblinkers. Har beställt E-märkt diodbakljus och skyltbelysning. Backspeglarna sitter inte på.

Den ska tydligen gå max 97 km/h, låta 87 dBa, ha 10kw effekt och max rpm ska vara 5200 :rolleyes:

Mina frågor:
Får jag ha FP-systemet på om jag bara får det att låta väldigt lite och strypa ner effekten?

Jag blev konfunderad då jag såg att min hoj ska ha 21" samt 18" hjul, "s"'et efter 650 ska väl endå betyda att den har motardhjul? Ska jag bry mig om det?

Behöver man backspeglar?

Renovera motorer och sånt kan jag göra när det behövs med när det gäller skitsaker som besiktning är jag ganska lat... Så bullen snälla hjälp mig.

/En Husaägare i nöd

Ja du får ha ditt FP system på under förutsättning att den är tillräckligt tyst att de inte behöver mäta den!

Ja den ska vara utrustad vid besiktningen med 21/18 men det är sällan de misstänker att de behöver kolla i datorn men om de gör det så blir det ombesiktning pga felaktig hjuldimension!

Nej du behöver inte backspeglarna till besiktningen då det inte är ett krav i deras handbok att de ska kollas vid vanlig besiktning!

Japp såklart det kan bli tal om regbesiktning om de misstänker att den är ostrypt, men detta brukar oftast märkas vid provkörning. Dock så skall de inte provköra nu så länge det finns grus på gården. Därför brukar många försöka besikta på vintern då ingen provkörning brukar ske!

Lånar tråden lite. Hur pass kinkigt är det med en exc flärp med delad baklykta/regplåtbel. Är det någon idé att ens försöka besikta?

Lånar tråden lite. Hur pass kinkigt är det med en exc flärp med delad baklykta/regplåtbel. Är det någon idé att ens försöka besikta?

Delad?

Så länge lyktan är godkänd samt att skyltbelysningen inte lyser bakåt utan på skylten så ska det inte vara några problem! Vore lättare med bild!

Så här ser den ut just nu. Givetvis ska skylt och en röd reflex på sen.
Julduken är väck sedan ett par veckor :)

attachment.php

Bifogat

• Exc läpp.jpg
    Exc läpp.jpg
    113.3 KB · Visningar: 222
Last edited:
Så här ser den ut just nu. Givetvis ska skylt och en röd reflex på sen.
Julduken är väck sedan ett par veckor :)

attachment.php

Om man ska vara riktig petig så lyser den där faktiskt bakåt och inte så mkt neråt! Men liten pappbit och lite lim så kan man täcka över lite men som sagt SBP gubben är snäll!

Tack för alla svar Gnutten :) Ska nog ta och stoppa in en hylsa med stålull i ljuddämparen då så ska väl det duga.

Om man ska vara riktig petig så lyser den där faktiskt bakåt och inte så mkt neråt! Men liten pappbit och lite lim så kan man täcka över lite men som sagt SBP gubben är snäll!

Hmm ja med lite tur kanske det går. En sträng med röd eltape kanske förbättrar vinkeln lite.

Tack å bock samt för lånet av tråden.

Tack för alla svar Gnutten :) Ska nog ta och stoppa in en hylsa med stålull i ljuddämparen då så ska väl det duga.

om det är ljudmätning har jag hört att dom kollar så man inte kört in nåt i avgasröret, men det är jag iofs inte så säker på

om det är ljudmätning har jag hört att dom kollar så man inte kört in nåt i avgasröret, men det är jag iofs inte så säker på

Okej.. ja dom kanske blir lite fundersamma om avgasmynningen är ca 1,5 tum och hojen låter som en symaskin :D Men men, i så fall får det bli ombesiktning, får ju i vilket fall minst en månad till att köra, just nu är det ju körförbud, vilket jag kom på i helgen just efter jag satt på motardhjulen och tänkte ut och köra en runda... ush så besviken jag blev :4skrika Nu blir det till att byta tillbaka igen för att byta ytterligare en gång efter bes., så bortkastat :huvet

Okej.. ja dom kanske blir lite fundersamma om avgasmynningen är ca 1,5 tum och hojen låter som en symaskin :D Men men, i så fall får det bli ombesiktning, får ju i vilket fall minst en månad till att köra, just nu är det ju körförbud, vilket jag kom på i helgen just efter jag satt på motardhjulen och tänkte ut och köra en runda... ush så besviken jag blev :4skrika Nu blir det till att byta tillbaka igen för att byta ytterligare en gång efter bes., så bortkastat :huvet

He he det är ju vartannat år nu för tiden!
Ang strypa rykröret som en del brukar göra med en bricka med skruv för mynningen brukar bli underkända pga det ska inte ser ut som en permanent lösning! Så en svetsloppa brukar vara en permanent lösning! :D

He he det är ju vartannat år nu för tiden!
Ang strypa rykröret som en del brukar göra med en bricka med skruv för mynningen brukar bli underkända pga det ska inte ser ut som en permanent lösning! Så en svetsloppa brukar vara en permanent lösning! :D

Jasså är det inte en gång per månad? :rolleyes: Menade att jag får körförbudet uppskjutet en månad även om den inte går igenom besiktningen :) Ska se vad jag kan göra med avgassystemet :) Ska gärna vara jävligt smidigt så man kan rycka loss det utanför när besiktningen är klar :D

Jasså är det inte en gång per månad? :rolleyes: Menade att jag får körförbudet uppskjutet en månad även om den inte går igenom besiktningen :) Ska se vad jag kan göra med avgassystemet :) Ska gärna vara jävligt smidigt så man kan rycka loss det utanför när besiktningen är klar :D

Oj då blev lite fel. VV datasystem kan spela en ett spratt ibland. Säg att ditt fordon inte var godkänt förra året för du inte orkade göra efterkontroll, sen gör du en besiktning och blir underkänd igen. Ibland vill den bara ge ut 1 vecka till körförbud pga att den aldrig har varit godkänd sen förra besiktningen. Men i de flesta fall så ger den 1 Mån. Krångligt? Javisst!!! :näsblod

Efter andra efterkontrollen så kortas körförbudet automatiskt till 1 vecka bara för att somliga inte ska kunna utnyttja 1 mån regeln. Många blandar ihop dessa 1 mån till körförbud samt 2 mån till en helt ny besiktning. Om man ska hårddra skiten så får du inte ens köra en månad innan körförbud för fordonet ska genast till verkstan!

Bara göra som en buttplugg som Akra har, den sitter ju fastskruvad undertill i mynningen!

Mina frågor:

Behöver man backspeglar?

/En Husaägare i nöd

Inget att oroa sig för, Jag har aldrig haft problem med besiktning. Fixa dämparen bara sen är det lugnt. :pannkyss Det är ju inte så att besiktningsmannen tar en sväng på 2-3 mil och "känner" på hojjen. :tungan

Mina frågor:

Behöver man backspeglar?

/En Husaägare i nöd

Jag besiktigade min gamla Husa 650 -02a i våras, det är oxå en FE med motard hjul på, besiktningsmannen ifrågasatte varför inte hjulens storlek stämde med vad som stod i deras dator..Så jag tror att dom får fram sådana data automatiskt när dom slår in REG nr och ska besiktiga hojen. Hade inga backspeglar på, hojen var ostrypt. Men som sagt det enda han ifrågasatte var varför det satt 17"/17" hjul på.. Men han var snäll o släppte det..
Får hoppas du oxå får en besiktningsgubbe som e schysst o släpper igenom det endå. :)

Lycka till med besen! :)

17" okej

Mina frågor:

Behöver man backspeglar?

/En Husaägare i nöd

Okej.tekniker (pappersvändarna på vv) säger så här med tanke på motardhjul. -Du förbättrar ju fordonet så det är inga problem det ända problemet som blir e ju földfel som att hastighetsmätaren missvisar å det är ett problem som vi ser STORT på sådärför ska dessa fordon underkännas = Dom teknikerna? som bes, din hoj vet har inte lyssnat på det örat så dom har bara hört 17" underkänn. Men har man byggt om hastigetarmätaren så den visar rätt så okej. Ja man ska såklart inte ha ett bildäck i bak så man ex. ändrar försämrar svängning m.m. detta gäller förbättring. Men nu är det också så här att det är bes,man som bestämer och inte tekniker (pappersvändaren) så om man vill ta strid så är det med denna. Konstikt system......:tummenupp :huvet

Vad är det värsta som kan hända om jag besiktigar den ostrypt? :D :D :D :D

Jo du får ställa dig på alla fyra sen krypa runt inne i hallen och låta som en gris!!

Samt att du får ett par rapp i arslet :D :D :D :D :D :D :D :D

Det är en FE650 s

Nej, det är en FE då är det 21 samt 18. Hade den hetat FS dock så är det 17 17 som gäller.

Men tror inte dom har några invändingar på det.

Nej, det är en FE då är det 21 samt 18. Hade den hetat FS dock så är det 17 17 som gäller.

Men tror inte dom har några invändingar på det.

Okej, då har jag missuppfattat skillnaderna på

Fe650s (vad betyder "s"?) Vilket jag förmodat vara med motardhjul, endurofjädring samt endurobromsar..
Fe650e (vad betyder "e"?)
FS650

Bula: Får se hur mycket energi jag orkar lägga..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park