Richo
Ny medlem
- Gick med
- 29 Jun 2004
- Hoj
- GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag tänker på smörjningen, dieselolja har ju en bärighet som som Loranga.
Att låta en motor gå, om så bara på tomgång, med ren diesel i oljekretsen är utanför allt vad en modern motor designats för.
Metoden praktiserades måhända mer riskfritt på sidventilade lågkompade överdimensionerade Albin-båtmotorer av 30-talskonstrution, när den vattenblandades oljan skulle sköljas ut av en snål ägare efter att den likaledes snålt underhållna träbåten råkat ut för den årliga sjunkningen vid bryggan. Lågt kompressionsförhållande, varvtal, och ventilfjädertryck tryck som en spiralmadrass.
Bättre att späda för motorn rekommenderad motorolja med bensin, om man vill ha en olja tunn vid en kort kallstart för sköljning av en bensinmotor.
Men varför inte varmköra om man nu måste skölja en motor efter tex en bränd koppling, då blir ju motoroljan lättflytande och detergenterna funkar som de ska.
Finns ju massa varianter som förklaras på nätet. Bland annat en variant av din där. Typ 2 delar olja en del diesel och köra stå på tomgång till tempen är uppe.
Det kan hjälpa våtkoppling till invärtes motortvätt.
However om det finns bättre sätt låter jag vara osagt. Men att värma olja verkar inte vara lösningen då det inte uppenbarligen gjort biffen.
Att det skulle vara så farligt har jag svårt att ta till mig. Tycker jag mest läser om folk som har positiva resultat. Sedan finns det alltid risk oavsett metod att rester tas med och sätter igen på fel ställe osv. Att ta isär och göra det mekaniskt är nog att föredra men nu pratar vi ju halvfula genvägar.
Last edited: