Skölja motorn med olja?

Skölja rent motorn vid oljebyte?


  • Antal röstningar
    0
Jag tänker på smörjningen, dieselolja har ju en bärighet som som Loranga.
Att låta en motor gå, om så bara på tomgång, med ren diesel i oljekretsen är utanför allt vad en modern motor designats för.
Metoden praktiserades måhända mer riskfritt på sidventilade lågkompade överdimensionerade Albin-båtmotorer av 30-talskonstrution, när den vattenblandades oljan skulle sköljas ut av en snål ägare efter att den likaledes snålt underhållna träbåten råkat ut för den årliga sjunkningen vid bryggan. Lågt kompressionsförhållande, varvtal, och ventilfjädertryck tryck som en spiralmadrass.

Bättre att späda för motorn rekommenderad motorolja med bensin, om man vill ha en olja tunn vid en kort kallstart för sköljning av en bensinmotor.
Men varför inte varmköra om man nu måste skölja en motor efter tex en bränd koppling, då blir ju motoroljan lättflytande och detergenterna funkar som de ska.

Finns ju massa varianter som förklaras på nätet. Bland annat en variant av din där. Typ 2 delar olja en del diesel och köra stå på tomgång till tempen är uppe.
Det kan hjälpa våtkoppling till invärtes motortvätt.
However om det finns bättre sätt låter jag vara osagt. Men att värma olja verkar inte vara lösningen då det inte uppenbarligen gjort biffen.

Att det skulle vara så farligt har jag svårt att ta till mig. Tycker jag mest läser om folk som har positiva resultat. Sedan finns det alltid risk oavsett metod att rester tas med och sätter igen på fel ställe osv. Att ta isär och göra det mekaniskt är nog att föredra men nu pratar vi ju halvfula genvägar.
 
Last edited:
Jag tror att motorolja, som är designad för att hålla rent från slagg, är lämpligare att rengöra med än diesel, som är ett drivmedel.
Har man problem med hydrauliska lyftare, till exempel, så kanske det funkar att köra ett tag med en tunnare olja och därmed "skölja" motorn.
Men att tro att man skall få tillräcklig smörjning med något tunnare än 30olja är nog att har för stort förtroende för smörjegenskaperna.
 
Kanske lite OT. Men vad säger du om de som slänger i diesel och dra igång motorn och sedan anser att de tvättat?

Att de inte har en aning om vad de sysslar med ! :D
Oljan är till för att hindrar direkt metall mot metall kontakt och har nödvändig viskositet.
Och ofta tillsatser som ZDDP för att minska slitaget vi metall mot metall kontakt.

Men jag är beredd ändra mig om nån kan visa rekommendation från någon MC-tillverkare som rekommenderar sköljning med diesel.

Jag har själv sett vad det innebär att köra med för låg viskositet på oljan korta ögonblick i stora kylkompressorer (40kW motor). Istället för en livslängd på 10 till 20 år blev livslängden ca 1 år.
Och då var det enbart några minuter / dygn som oljan hade för låg viskositet pga av att den spätts ut med R1270, propen. Det som slets ut först var oljepumpen(!) och med för lågt oljetryck, omkring 1,0 bar istället för över 3 bar rasade sedan lagren.
Och sedan började kompressorn lösa på motorskyddet. Kapputt ! :huvet
 
Grudfrågan är "Varför" ska man skölja motorn.
Det blir en hel del Gamal olja kvar i motorn. I vissa böcker kan man läsa oljavolym vid byte och oljevolym vi nyfylling.
Det är ju den där halvlitern som är kvar i motorn som frågan är om man ska byta eller låte den gamla olja blandas med.
Så dyker nu frågan upp om man ska skölja med diesel.....DÅ... är det väldigt viktigt att verkligen få bort all diesel ur motorn. Därom råder väl inga tvivel om att diesel inte är en bra smörja för motorn.

Nä, vid vanlig service, byt oljan i tid. Låt en halvliter av den gamla oljan spädas med den nya oljan.

Har man en gamal veterantraktor som inte blivit startad på 35 år kanske man kan fundera på alternativa metoder. Men i en MC som går någolundaregelbundet. Alltså inga stop längre än 3 år i taget. Byt enligt normala instruktioner.

Mats
 
Vissa kanske måste inse att deras fina motor en dag kommer vara sliten och behöva en renovering.
Det är oundvikligt. Men roligt att renovera.

Vill man ha en motor som överlever användaren så får man leta efter en diesel av fabrikat Mercedes Benz.
 
Sammanfattning

Jag gjorde en liten sammanfattning av de olika tillvägagångssätten som yttrats i tråden och kom fram till det optimala förfarandet vid byte utav olja.

Den återfödde Sydney byter olja på Benevolenskys hoj medans Xiabalba tittar på:
1. Tappa ur oljan i mitten av januari och skruva bort filtret.
2. För att få ur all olja låt hojen stå på depåstöd ett par dagar. Växla mellan främre och bakre depåstöd.
3. Skölj ur motorn med högtryckstvätt laddad med olja istället för rengöringsmedel.
4. Skruva åt oljepluggen med en språjlans ny tredoring från Swedol och en kopparpackning, dra åt med ca 75% av uppgivet moment(kolla Hayens).
5. Häll i Biltemas helsyntetolja och varmkör.
6.Upprepa punkt 1,2,4. (Notera att du måste vara ganska snabbt fram till hit då du annars måste vänta ett år med upprepandet av punkt 1.)
7.Fyll ditt nya Hi-Flo-Filter med ny olja, vänta.
8.Fyll på mera, vänta.
9.Har du en likadan Trajja som Denåterfödde så kan du fylla på jävlar i filtret eftersom filtret skruvas i nedifrån. Notis: Det känns som att filtret rymmer mycket olja.
10. Blanda ihop fräsch Biltema Turbodiesel 15W-40 och Motul 300v efter tycke och smak, Biltemas olja är bra eftersom den innehåller zinkdialkylditiofosfat och motul ska användas eftersom jag säger det. Fyll sedan på hojen med din ihopblandade olja.
11. Montera en rostfri slangklämma runt ditt Hi-Flo-oljefilter och en rostfri ståltråd mellan klämman och ett hål som du borrat i oljepluggen. Bara gör det.
12. Om det går åt helvete, byt motor.

Källhänvisning: This thread.

(Obs! En gnutta sarkasm kan förekomma i denna post, m.a.o. bör du inte följa dessa råd.)
 
Att de inte har en aning om vad de sysslar med ! :D
Oljan är till för att hindrar direkt metall mot metall kontakt och har nödvändig viskositet.
Och ofta tillsatser som ZDDP för att minska slitaget vi metall mot metall kontakt.

Men jag är beredd ändra mig om nån kan visa rekommendation från någon MC-tillverkare som rekommenderar sköljning med diesel.

Jag har själv sett vad det innebär att köra med för låg viskositet på oljan korta ögonblick i stora kylkompressorer (40kW motor). Istället för en livslängd på 10 till 20 år blev livslängden ca 1 år.
Och då var det enbart några minuter / dygn som oljan hade för låg viskositet pga av att den spätts ut med R1270, propen. Det som slets ut först var oljepumpen(!) och med för lågt oljetryck, omkring 1,0 bar istället för över 3 bar rasade sedan lagren.
Och sedan började kompressorn lösa på motorskyddet. Kapputt ! :huvet

Nu pratar vi dock om 5 minuter körning alternativt tugga startmotor några ggr. Med en motor som har problem med något som kan avhjälpas genom tvätt. Ursäkta OT!
 
Undrar vad miljöpartiet hade sagt om de visste att "vi" på sporthoj utnyttjar våra gamla dinosaurier på detta sett! Det är väl detta som är hållbar utveckling?
 
Jag har kört säker 60000 mil hoj.

T.ex när man var yngre körde man med gratisoljor från farsan - 10W30(helt fel) i v-twinnar,överskred serviceintervaller med råge osv.

Fick aldrig oljerelaterade skador i motorerna trots det.

Nu kör jag över serviceintervallerna ibland trots biltema helsyntet och ser än idag inga slitagebilder på en 10k mil motor.

Tror nog det räcker med en 1200mils intervall gott o väl
 
Micke89
har ovan gjort en bra sammanfattning ovan men missat lite i punkt 12. Där Skrotnisse har rätt moment. I trådens anda.
12. Nu börjar nästa moment sköljningen. Skölj med ny olja i 500 mil.
(Här fuskar jag själv lite. Sköljt klart innan 500 mil. Olja är billigt, byt ofta.)
därefter dags för punkt 1 igen.
 
Helt onödigt att skölja motorn med olja, häll i lite motorrengöring i den gamla oljan direkt istället.
Sen får man ju tänka på att skölja motorn behövs bara i vissa fall . beror ju på om hojjen stått mycket och hur den är körd.
Sen om man ska nödvändigtvis skölja med olja under bytet använd då samma olja som du kör med i vanliga fall. annars förstör ju dom nya oljerästerna från den kassa oljan man sköljt med den oljan du ska köra med i slutändan.
allt handla om olika oljers tillsatser, och fabrikat på olja är viktigare än man tror :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top