Skölja motorn med olja?

Skölja rent motorn vid oljebyte?


  • Antal röstningar
    0
Jag har hört talas om motortvätt, men även hört att man kan få andra problem som följd. Hur gamla var bilarna när du gjorde motortvätt?

Problemen man kan få är att OM det behövs motortvätt så är det för att det samlat sig avlagringar.
Har man otur så släpper avlagringarna av motortvätten och sätter igen oljekanalerna.
Men det är samma sak med moderna oljor.
De är väldigt bra på att rengöra.

Skall man rengöra ett gammalt lik, så bör man lämna till en verkstad som har en ordentlig motortvätt.
De kör både kyl och smörjsystem med extern pump som pulsar varm vätska med goda rengöringsegenskaper genom hela systemet.
Men det enklaste är att plocka bort tråget och rengöra detta samt pickuppsilen.
Riktigt gamla motorer har ofta en oljeslunga, som måste tömmas, på vevpartiet.
Sedan ett oljebyte (med filter) efter ganska kort tid.
Kylsystemet brukar gå att rengöra med tömning, påfyllning med målarsoda, ordentlig varmkörning, spolning och sedan uppfyllning med dyraste glykolen man hittar (50/50).
 
Jag har hört talas om motortvätt, men även hört att man kan få andra problem som följd. Hur gamla var bilarna när du gjorde motortvätt?

33 och 20 år gamla.
Dr bike skrev bland annat att avlagringar inte släpper i stora flagor, utan "smälter" löses upp av rengöringen.

Varför ska man lämna in till en firma för att göra motordialys? Oljan tar ju sig ändå runt överallt inne i motorn och löser upp skiten.
 
Vem fan orkar meka själv? Finns ju verkstäder som gör detta för att överleva. Och när garantin löpt ut köper man helt enkelt en ny cykel så slipper man alla bekymmer och besvär!!
 
Vem fan orkar meka själv? Finns ju verkstäder som gör detta för att överleva. Och när garantin löpt ut köper man helt enkelt en ny cykel så slipper man alla bekymmer och besvär!!

Säljs mest mupphojar nuförtiden.
Tippsensor, stödkontakt, växellägesindikator, färddator, kopplingskontakt, värmehandtag, passagerarplats, vattenkylning, elfläktar, katalysator, exup. Ja du fattar.

Dessutom är det många av oss tekniker/naturvetare, som tycker det är roligt att skruva till en hoj som man vill ha den.

Hålla på med motorcyklar blott för körupplevelsen (mc-konsument) känns rätt platt. Lika kreativt och utvecklande som ett datorspel.
 
Last edited:
Byta olja?

Näe, jag byter motor varje vår :näsblod
 
galet vad man blir mörkrädd ibland..

Lammelerna i kopplingen skall mättas med en olja, slänger du plötsligt i en ny olja utan att byta lammeller kommer hojen gå skit..

Olja som stått i 16 år är skit.. dess egenskaper försämras med tiden precis som bensin. PuNkT!

När du byter olja och filter så rensar du ur motorn så fort du startar den. Den lilla mängd partiklar som finns kvar fastnar i det nya filtret men det filtret kommer fortfarande fånga upp massor med skit i antal hundra mil till..

Så det finns ingen anledning att skölja ur med en olja först.. motorn kommer inte må bra av att gå runt med en skitolja som har sämre smörjegenskaper!
 
Säljs mest mupphojar nuförtiden.
Tippsensor, stödkontakt, växellägesindikator, färddator, kopplingskontakt, värmehandtag, passagerarplats, vattenkylning, elfläktar, katalysator, exup. Ja du fattar.

Dessutom är det många av oss tekniker/naturvetare, som tycker det är roligt att skruva till en hoj som man vill ha den.

Hålla på med motorcyklar blott för körupplevelsen (mc-konsument) känns rätt platt. Lika kreativt och utvecklande som ett datorspel.

Insprutning har de åxå.
Tvi vale.
 
Säljs mest mupphojar nuförtiden.
Tippsensor, stödkontakt, växellägesindikator, färddator, kopplingskontakt, värmehandtag, passagerarplats, vattenkylning, elfläktar, katalysator, exup. Ja du fattar.

Dessutom är det många av oss tekniker/naturvetare, som tycker det är roligt att skruva till en hoj som man vill ha den.

Hålla på med motorcyklar blott för körupplevelsen (mc-konsument) känns rätt platt. Lika kreativt och utvecklande som ett datorspel.

Förnekelsen har satt sina klor djupt i dig min vän av skrufmejsel och bladmått. En bombrepa med sporthoj på en bandag skulle kanske vidga dina vyer, ty den körupplevelsen slår inga lyckade mekkvällar i världen.

/J - med svart bälte i mekkvällar.
 
Skall du skölja motorn så måste du starta den annars är den meningslös. Är frågan alltså om oljan byts 2 ggr per oljebyte med en uppstart emellan?

Jag gör det absolut inte då det är ohyggligt onödigt

Håller med dig Kezer till 100 %! Så tramsiga frågeställningar här..herregud vi pratar om en motor, inte om livsupphållande åtgärder för en människa där det kan vara livsavgörande med ett komplett blodutbyte....Nej min motor får oljeservice 2 ggr per år ca, oftast på sommaren, och på hösten när den ställs in, sen kör jag på den oljan på våren, ibland har jag t om haft "gammal" olja från sommaren över höst o vinter, stackars mina motorer.......och till och med startat upp hojen på det:3freakjag har hittils aldrig sett någon olja som sett konstig ut vid oljebyte trots allt, med eller utan dyr och onödigt "utsköljning" det måste vara något påhittat begrepp, från det här forumet? eller:confused:
 
Var och en blir salig på sin religion. Finns nog inget mer att tillföra i den här diskussionen.
 
galet vad man blir mörkrädd ibland..

Lammelerna i kopplingen skall mättas med en olja, slänger du plötsligt i en ny olja utan att byta lammeller kommer hojen gå skit..

Olja som stått i 16 år är skit.. dess egenskaper försämras med tiden precis som bensin. PuNkT!

När du byter olja och filter så rensar du ur motorn så fort du startar den. Den lilla mängd partiklar som finns kvar fastnar i det nya filtret men det filtret kommer fortfarande fånga upp massor med skit i antal hundra mil till..

Så det finns ingen anledning att skölja ur med en olja först.. motorn kommer inte må bra av att gå runt med en skitolja som har sämre smörjegenskaper!

Vad bra att du klargjorde det som det proffs du är :rofl
 
Förnekelsen har satt sina klor djupt i dig min vän av skrufmejsel och bladmått. En bombrepa med sporthoj på en bandag skulle kanske vidga dina vyer, ty den körupplevelsen slår inga lyckade mekkvällar i världen.

/J - med svart bälte i mekkvällar.


Jag tycker faktist det är rätt trist att ratta runt hojar som jag inte själv har pysslat med.
Det är samma med Porsche och Ferrari, det är inget jag vill köra. Senaste provkörningen av en ny Porsche för en släktings räkning fick en kompis göra. Jag tycker faktist inte det är kul att köra nytt jox längre. Lyckades även slingra mig ur betald nedkörning till Mmö.
Bara könlöst runk alltihop. Det finns ingen hotrod-känsla att köpa längre. När jag var yngre kunde jag tycka det var kul att testa nya sportiga bilar och hojar. När jag fortfarande var körkåt. Men inte nu längre. Har även tackat nej till uppdrag från mc-tidningar, att testa nya hojar. Ett var att testa några nya muskeltwinnar på strippen för ett reportage. Jag skulle vara ngn sort twin-auktoritet. Nej, nej nej.

Vad gäller trådämnet är det väl ändå uppenbart trolleri av TS. Alla vet att en motorsköljning inte är nödvändig vid ett vanligt oljebyte som sker inom föreskrivet intervall/tid, dessutom ger det ingen sköljeffekt att bara hälla oljan genom motorn, det är ju trivialt.
 
Last edited:
Förnekelsen har satt sina klor djupt i dig min vän av skrufmejsel och bladmått. En bombrepa med sporthoj på en bandag skulle kanske vidga dina vyer, ty den körupplevelsen slår inga lyckade mekkvällar i världen.

/J - med svart bälte i mekkvällar.

Generös tvetydighet där, låt var och en välja syftning efter preferens.:tummenupp
 
Låter bra, men är det inte tillsatser i bilolja som gör att de inte passar i mc med gemensam vxllåda och våtkoppling?

Inte i alla biloljor. Jag tror att de med beteckning API SF och SG är OK för det är vad Suzuki rekommenderar till min sukka. Och jag har kört (fyllt på med) OKQ8 Mineral HD 15W-40 API SG/CD ACEA A2/B2 CCMC G5, PD2 köpt 2011. Och Biltema Motorolja 10W-40
API SL/CF ACEA A2/B2 och inte märkt några problem.
Och innan vinterbytet i januari sköljde jag motorn med ca 100mil på sukkan med ca 1/3 OKQ8 Mineral HD 15W-40 1/3 Biltema Motorolja 10W-40 och 1/3 Biltema Turbodiesel 15W-40.
En aldrig prövad sköljblandning. :confused: Som dock gav gott resultat ! :tummenupp
Trots att jag bara körde 20% av Skrotnisses favorit 500 mil sköljning med ny olja.

Vidare tror jag de med beteckningen ACEA A3/B3 eller ACEA A3/B4 är OK om viskositeten vid låga temperaturer är 10W, 15W, 20W, 25W och för höga temperaturer 40, 50 eller 60.
Och så vill jag ha minst 1% ZDDP, ZDTP, zinkdialakylditiofosfat för att skydda kamnockar och kamsläpor. Det går ofta att se i säkerhetsdatabladen om det finns minst 1% ZDDP i oljan.

Aldrig nedan biloljor
Aldrig oljor med viskositet vid hög temperatur 20 eller 30.
tex 0W-20, 0W-30,, 5W-20, 5W-30
(Självklart Suzuki rekommenderar från -10C utomhus 40 eller 50 högtemperatur viskositet)
Aldrig med beteckning ACEA A1/B1 eller A5/B5, detta verkar vara oljor med för kopplingen olämpliga tillsatser.
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1195&lang=de
 
Last edited:
Jag tycker faktist det är rätt trist att ratta runt hojar som jag inte själv har pysslat med.
Det är samma med Porsche och Ferrari, det är inget jag vill köra. Senaste provkörningen av en ny Porsche för en släktings räkning fick en kompis göra. Jag tycker faktist inte det är kul att köra nytt jox längre. Lyckades även slingra mig ur betald nedkörning till Mmö.
Bara könlöst runk alltihop. Det finns ingen hotrod-känsla alls att köpa längre. När jag var yngre kunde jag tycka det var kul att testa nya sportiga bilar och hojar. NAr man var körkåt. Men inte nu längre. Har även tackat nej till uppdrag från mc-tidningar, att testa nya hojar. Ett var att testa några nya muskeltwinnar på strippen för ett reportage. Jag skulle vara ngn sort twin-auktoritet. Nej, nej nej.

Vad gäller trådämnet är det väl ändå uppenbart trolleri av TS. Alla vet att en motorsköljning inte är nödvändig vid ett oljebyte, dessutom ger det ingen sköljeffekt att bara hälla oljan genom motorn, det är ju trivialt.

...men nu börjar du prata bilar? Klart det är könlöst runk... :crash Jag pratar om knäskrap i 200. ;)
 
Faktum är att en varmkörning med sköljoljan är det enda som skulle kunna ge något, då får ju oljan med sig skräp/skit som finns i hela motorn, inte bara i tråget.
Vad är de för skräp/skit som inte letar sig till den lägsta punkten eller fastnar i avsett oljefilter menaru? :va

Vad gäller trådämnet är det väl ändå uppenbart trolleri av TS. Alla vet att en motorsköljning inte är nödvändig vid ett oljebyte, dessutom ger det ingen sköljeffekt att bara hälla oljan genom motorn, det är ju trivialt.
Knappast trolleri. Det finns ju helt uppenbart ett antal som pysslar med "motorsköljning" när de byter olja. Var nyfiken på hur utbrett det var... :)
 
AHHH Jörgen

din syn på bilar är skön har en nyare passat en hel-etes massa elektronik el fel i drivor så nog får man sitta o lura på vad är det med bil F-N i dag då, canbus systemet formligen vräker ur sig data på allehande mystiska fel varje dag.

har en gammal vento som tuffar till o från jobbet med ständigt överlass, en tråkig bil men går billigt, ingen elektronik ingen insprutning eller annan mystiska system som hjälper när det skiter sig, kraftigt byggd Japp den saab 95 som trodde att det var högerregel fick bärgas med knas framvagn och venton fick en ny lampa.

Av denna anledning har jag varit o tittat på en vägreggad volvo 240 evo.. gammal? japp, körupplevelsen TJAAA o-100 går fort 0-200 nästan lika fort 0->++ går med fort, sedan går det att svänga med skrotet riktigt fort fick prova 100 km i en normal rondell MMMMM inte en tendens till nervositet.

men man måste skölja motorn med motul innan man häller i redline oljan:yoparty

mvh
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top