Skölja motorn med olja?

Skölja rent motorn vid oljebyte?


  • Antal röstningar
    0
Vad är de för skräp/skit som inte letar sig till den lägsta punkten eller fastnar i avsett oljefilter menaru? :va


Knappast trolleri. Det finns ju helt uppenbart ett antal som pysslar med "motorsköljning" när de byter olja. Var nyfiken på hur utbrett det var... :)
Problemet med din poll är ju att den ställer ett felbeteende "Ja, jag sköljer rent med en skvätt olja innan jag sätter tillbaks pluggen och återfyller! " mot "Nej jag är för snål"

Att hälla olja rakt igenom en stillastående motor är ingen motorsköljning, det är mer en garagevariant av att "vaska".
Så risken med pollen är att den leder till ett fördyrande felbeteende och resursslöseri. Vilket jag tycker är onödigt. Hade pollen legat i tekniforumet hade jag modererat den.
Det är helt onödigt att sprida ett felbeteende som riskerar att ytterligare fördyra mc-hobbyn för okunniga läsare.

Motorsköljning är en annan sak, och det kan vara påkallat ibland. TEx om man bränt upp kopplingen i en sporthojsmotor med gemensam oljekrets.
Men sällan vid vanligt oljebyte som sker inom angivet intervall.

Vissa torrsumpsmotorer byter man olja genom att skölja dem, bla en del flygkolvmotorer.
Man tömmer oljetanken, rengör oljefilter, sedan fyller man tanken med ren olja, lossar returledningen till tanken och leder till ett spilloljefat, sedan startar man motorn och låter den gå tills det kommer ren olja i returen, då stoppar man motorn, ansluter returledningen till tanken samt justerar oljenivån i tanken. Såna oljebyten har jag gjort många gånger.
 
Last edited:
Glöm inte att byta vevhusluften. Sedan brukar jag alltid vaska en 5-litersdunk vid oljebytet också.
Byt inte ut luften i däcken för guds skull. Syremolekylerna har lättare att släppa igenom och dem vill man ju bli av med.
Gammal luft är ju bäst då den expanderar mindre.

Motul och redline kan jag eventuellt spola igenom systemet med. Sedan slänger jag i SBK okQ8 för 62:- litern.
 
Problemet med din poll är ju att den ställer ett felbeteende "Ja, jag sköljer rent med en skvätt olja innan jag sätter tillbaks pluggen och återfyller! " mot "Nej jag är för snål"

Att hälla olja rakt igenom en stillastående motor är ingen motorsköljning, det är mer en garagevariant av att "vaska".
Så risken med pollen är att den leder till ett fördyrande felbeteende och resursslöseri. Vilket jag tycker är onödigt. Hade pollen legat i teniforumet hae jag modererat den.
Det är helt onödigt att sprida ett felbeteende som riskerar att ytterligare fördyra mc-hobbyn för okunniga läsare.

Motorsköljning är en annan sak, och det kan vara påkallat ibland. Men sällan vid vanligt oljebyte som ser inom angivet intervall. Vissa torrsumpsmotorer byter man olja genom att skölja dem, bla en del flygkolvmotorer.
Man tömmer oljetanken, rengör oljefilter, sedan fyller man tanken med ren olja, lossar returledningen till tanken och leder till ett spilloljefat, sedan startar man motorn och låter den gå tills det kommer ren olja i returen, då stoppar man motorn, ansluter returledningen till tanken samt justerar oljenivån i tanken.

Kanske lite OT. Men vad säger du om de som slänger i diesel och dra igång motorn och sedan anser att de tvättat?
 
Problemen man kan få är att OM det behövs motortvätt så är det för att det samlat sig avlagringar.
Har man otur så släpper avlagringarna av motortvätten och sätter igen oljekanalerna.
Men det är samma sak med moderna oljor.
De är väldigt bra på att rengöra.

Skall man rengöra ett gammalt lik, så bör man lämna till en verkstad som har en ordentlig motortvätt.
De kör både kyl och smörjsystem med extern pump som pulsar varm vätska med goda rengöringsegenskaper genom hela systemet.
Men det enklaste är att plocka bort tråget och rengöra detta samt pickuppsilen.
Riktigt gamla motorer har ofta en oljeslunga, som måste tömmas, på vevpartiet.
Sedan ett oljebyte (med filter) efter ganska kort tid.
Kylsystemet brukar gå att rengöra med tömning, påfyllning med målarsoda, ordentlig varmkörning, spolning och sedan uppfyllning med dyraste glykolen man hittar (50/50).

33 och 20 år gamla.
Dr bike skrev bland annat att avlagringar inte släpper i stora flagor, utan "smälter" löses upp av rengöringen.

Varför ska man lämna in till en firma för att göra motordialys? Oljan tar ju sig ändå runt överallt inne i motorn och löser upp skiten.

Anledningen att jag frågade var för att vi har en gammal KingCab som används av släkten på sommarstället. Den köptes in när vi höll på att rusta upp stället efter att det fått stå och förfalla under många år. Vi har nog ägt den ca 15 år. Vill inte påstå att den direkt fått årlig service. Går kanske 200- 400 mil på säsong beroende på hur mycket stället används. Har fått förslag att vi kan göra ett extra oljebyte av någon mekaniker. En ägare av en bilverkstad nämnde motortvätt, men när det gällde äldre bilar tyckte han att det var bättre att bara låta det vara. Jag har fått en känsla av att den drar lite olja, men eftersom det är så många olika användare är det svårt att dra några långtgående slutsatser. Fyller jag på olja och kör 100 mil och sedan återkommer ett år senare och konstaterar att oljenivån är lite låg. Då vet jag inte om någon annan fyllt på eller om hur långt de kört. Kanske är det bara så att mina släktingar bara kör utan att kolla nivån.
 
Det är festligt att ett ämne (motorteknik) som borde vara av relativt teknisk/vetenskaplig natur, samlar så många magiker, mytomaner och trolldomstroende! Alla motor-Forum vimlar av berättelser om undergörande medel och metoder; nya tändstift som ökar effekten och minskar drivmedelsförbrukning 28% vardera och annan vidskeplighet...
Det gemensamma för de flesta inslagen av övertro är väl att de leder till astronomiska kostnader med devisen "Endast det bästa är gott nog åt..."
För egen del är jag en enkel människa och nöjer mig med att följa det fabrikanten föreskriver, gärna till lågt pris. Alltså tror jag lika lite på motorsköljning som jag tror på tarmsköljning/lavemang som hälsokur.
 
Förnekelsen har satt sina klor djupt i dig min vän av skrufmejsel och bladmått. En bombrepa med sporthoj på en bandag skulle kanske vidga dina vyer, ty den körupplevelsen slår inga lyckade mekkvällar i världen.

/J - med svart bälte i mekkvällar.

Men visst får du en bättre tillfredsställelse om du själv t.ex har justerat in förgasaren eller själv byggt pipan till din tvåtaktare? :tummenupp
 
Men visst får du en bättre tillfredsställelse om du själv t.ex har justerat in förgasaren eller själv byggt pipan till din tvåtaktare? :tummenupp

Nja, till viss del...men börjar man pilla så är utförsbacken brant - det finns alltid en svag länk.
Jag lade för mycket tid på att pilla med turbobilar (byggde motorer, växellådor, mappade sprut - allt på egen hand), och visst var det kul på sitt sätt (trots att det blev rätt få gånger man verkligen kom till skott och nyttjade bitarna - har rätt lätt att dra lite paralleller med Jyrgens projekt...det var alltid något..), men i relation till vad jag får ut av att köra en hoj så hårt jag kan på en bana? Nä.

Men det är ju från min egna lilla vy det. ;)
 
Det är festligt att ett ämne (motorteknik) som borde vara av relativt teknisk/vetenskaplig natur, samlar så många magiker, mytomaner och trolldomstroende! Alla motor-Forum vimlar av berättelser om undergörande medel och metoder; nya tändstift som ökar effekten och minskar drivmedelsförbrukning 28% vardera och annan vidskeplighet...
Det gemensamma för de flesta inslagen av övertro är väl att de leder till astronomiska kostnader med devisen "Endast det bästa är gott nog åt..."
För egen del är jag en enkel människa och nöjer mig med att följa det fabrikanten föreskriver, gärna till lågt pris. Alltså tror jag lika lite på motorsköljning som jag tror på tarmsköljning/lavemang som hälsokur.

Oftast.. lägg märke till gott folk att jag säger "oftast".. är rekommendationerna från tillverkare det bästa. De har tagits fram för att det funkar bäst. Samma som att allt med att bara byta bössan och plocka bort katten på hojen och tro att hojen ska få 5-20 hästar till är lika fåfängt.
 
Jag tycker det ser ut som att i vart fall rekommendationen för oljebyten på nya bilar är väldigt utglesad genom att det är s.k fri service ett antal år. Det gör att bilar ofta går flera tusen mil på samma olja mellan byten. Tittar man i oljelocket och på stickan på en sådan bil är det ofta rost och skit på stickan och rost och gegga i oljelocket som ser ut som jyttja redan långt innan 8000 mil.

Byter man olja var 1000e mil eller något oftare om bilen aldrig blir varm slipper man sådana tråkigheter. Det har förstås inget med hojoljedebatten att göra men gör att jag inte rakt upp och ner köper någon tillverkares rekommendationer.
 
Jag tycker det ser ut som att i vart fall rekommendationen för oljebyten på nya bilar är väldigt utglesad genom att det är s.k fri service ett antal år. Det gör att bilar ofta går flera tusen mil på samma olja mellan byten. Tittar man i oljelocket och på stickan på en sådan bil är det ofta rost och skit på stickan och rost och gegga i oljelocket som ser ut som jyttja redan långt innan 8000 mil.

Byter man olja var 1000e mil eller något oftare om bilen aldrig blir varm slipper man sådana tråkigheter. Det har förstås inget med hojoljedebatten att göra men gör att jag inte rakt upp och ner köper någon tillverkares rekommendationer.

Om körförhållandena avviker kraftigt från "det normala" och man får symptom liknande de du skriver om, då måste man förstås modifiera intervallen.
En annan avvikelse råkar ägare av äldre fordon ut för; att utvecklingen faktiskt går framåt, inte minst då det gäller smörjmedel. Det ska man förstås tillgodogöra sig!
 
Om körförhållandena avviker kraftigt från "det normala" och man får symptom liknande de du skriver om, då måste man förstås modifiera intervallen.
En annan avvikelse råkar ägare av äldre fordon ut för; att utvecklingen faktiskt går framåt, inte minst då det gäller smörjmedel. Det ska man förstås tillgodogöra sig!

Ja det borde man. Men det är inte så det fungerar längre i många fall. Folk i allmänhet lämnar in bilen när servicelampan tänds och de som servar verkar inte reagera på att maskinen ser ut att ha 50.000 hårda mil på gammal mineralolja. Jag har sett flera exempel på det på ganska nya BMW bilar som har gått långt mindre än 10.000 mil och är servade hos BMW. Det är möjligt att alla märken inte är lika taffliga men jag tror inte att de är annorlunda än andra märken. Sedan finns så klart massor med undantag som gör bra jobb och använder insidan på huvudet men det är nog mindre firmor som inte jagar varje krona utan lägger sig vinn om att ha nöjda kunder.
 
Skölja igenom motorn ...?
Om motorn är så skitig demontera allt och pensla med diesel.
Varken ägaren motorn eller någon annan kommer att märka någon skillnad oavsett.
 
Orkar inte läsa hela tråden, så någon kanske redan har förklarat men... Är det inte som när man tvättar hojen? Dvs att om man har högtryck så blir det renare? Så borde man inte skölja motorn med högtryckstvätt fast med olja istället för tvättmedel? Är det någon som har provat som kan berätta om det funkar i högtrycken? Jag har en Kärcher, är den kompatibel med mineralolja eller måste man köpa någon särskild oljesort då? Och funkar det att spruta insidan med högtryck eller kan något gå sönder då? Är det inte säkrare att bara spola utsidan?
 
Eftersom det ligger nära ämnet och Jörgen nuddat vid det: Något som faktiskt dödat motorer, är försummade slamfällor/centrifugalfilter. De måste hållas efter ordentligt, minst enligt instruktionsbokens statuter. Annars...
Den som kollat en Scania som drabbats av för lite kärlek har sett vad jag menar (men där ryms ganska mycket innan det slutar rena) och många ägare av äldre engelska bågar har varit med om konsekvenserna.
En grej åtminstone jag skulle kolla innan första start av ett ladu-fynd...
 
Mycket riskabelt.
Tack för ditt svar. Riskabelt? Tänker du på då i första hand? slagg som lossnar? Kör för länge för lager? Kör för länge för brand/explosion?

Finns ju som sagt en del som gör det här en del och med lyckad framgång till synes.
Dvs inga haverier och massa guck som kommer ut.
 
Eftersom det ligger nära ämnet och Jörgen nuddat vid det: Något som faktiskt dödat motorer, är försummade slamfällor/centrifugalfilter. De måste hållas efter ordentligt, minst enligt instruktionsbokens statuter. Annars...
Den som kollat en Scania som drabbats av för lite kärlek har sett vad jag menar (men där ryms ganska mycket innan det slutar rena) och många ägare av äldre engelska bågar har varit med om konsekvenserna.
En grej åtminstone jag skulle kolla innan första start av ett ladu-fynd...

På hojar kan det på samma sätt som på bilar sitta mycket skit i oljepickupen. Rester från packningar och lämningar från kopplingen. Skit som dras upp från botten på tråget kan lätt fastna där och blockera smörjningen.
 
Jag tänker på smörjningen, dieselolja har ju en bärighet som som Loranga.
Att låta en motor gå, om så bara på tomgång, med ren diesel i oljekretsen är utanför allt vad en modern motor designats för.
Metoden praktiserades måhända mer riskfritt på sidventilade lågkompade överdimensionerade Albin-båtmotorer av 30-talskonstrution, när den vattenblandades oljan skulle sköljas ut av en snål ägare efter att den likaledes snålt underhållna träbåten råkat ut för den årliga sjunkningen vid bryggan. Lågt kompressionsförhållande, varvtal, och ventilfjädertryck tryck som en spiralmadrass.

Bättre att späda för motorn rekommenderad motorolja med bensin, om man vill ha en olja tunn vid en kort kallstart för sköljning av en bensinmotor.
Men varför inte varmköra om man nu måste skölja en motor efter tex en bränd koppling, då blir ju motoroljan lättflytande och detergenterna funkar som de ska.


Tack för ditt svar. Riskabelt? Tänker du på då i första hand? slagg som lossnar? Kör för länge för lager? Kör för länge för brand/explosion?

Finns ju som sagt en del som gör det här en del och med lyckad framgång till synes.
Dvs inga haverier och massa guck som kommer ut.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top