Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet med din poll är ju att den ställer ett felbeteende "Ja, jag sköljer rent med en skvätt olja innan jag sätter tillbaks pluggen och återfyller! " mot "Nej jag är för snål"Vad är de för skräp/skit som inte letar sig till den lägsta punkten eller fastnar i avsett oljefilter menaru?
Knappast trolleri. Det finns ju helt uppenbart ett antal som pysslar med "motorsköljning" när de byter olja. Var nyfiken på hur utbrett det var...![]()
Att hälla olja rakt igenom en stillastående motor är ingen motorsköljning, det är mer en garagevariant av att "vaska".
Så risken med pollen är att den leder till ett fördyrande felbeteende och resursslöseri. Vilket jag tycker är onödigt. Hade pollen legat i tekniforumet hade jag modererat den.
Det är helt onödigt att sprida ett felbeteende som riskerar att ytterligare fördyra mc-hobbyn för okunniga läsare.
Motorsköljning är en annan sak, och det kan vara påkallat ibland. TEx om man bränt upp kopplingen i en sporthojsmotor med gemensam oljekrets.
Men sällan vid vanligt oljebyte som sker inom angivet intervall.
Vissa torrsumpsmotorer byter man olja genom att skölja dem, bla en del flygkolvmotorer.
Man tömmer oljetanken, rengör oljefilter, sedan fyller man tanken med ren olja, lossar returledningen till tanken och leder till ett spilloljefat, sedan startar man motorn och låter den gå tills det kommer ren olja i returen, då stoppar man motorn, ansluter returledningen till tanken samt justerar oljenivån i tanken. Såna oljebyten har jag gjort många gånger.
Last edited: