1. Tappar ur oljan när vintern obönhörligt kommit. I år i mitten januari.
2. När det slutat flöda olja skruvar ur oljefiltret.
3. Den får stå några dagar både på bakre depåstöd och sidostödet omväxlande för få ut allt.
4. Skruvar i oljepluggen med ny stålgummipackning "Tredoring" från SWEDOL #. För att centrera stålgummipackningen som är en aning för stor för pluggen, en O-ring runt pluggen. Dra pluggen med momentnyckel ca 75% av uppgivet moment i Haynes. Behövs inte mer med stålgummipackning.
5. Fyller det nya oljefiltret med (ny) olja, väntar en stund, fyller på mera. På trajan där oljefiltret skruvas i nedifrån och upp kan filtret vara proppfullmed olja innan jag skruvar i det. På Suzukin blir det bara så mycket det går utan att det rinner ut vid iskruvandet. Men filter rymmer mycket olja. Känns det som. Skruvar i Hi-Flo filtret.
6. Fyller på olja. Det blir Biltema Turbodiesel 15W-40. En av få oljor som idag håller gamla tiders mängder med tillsatsen zinkdialkylditiofosfat. Vars främsta uppgift är att hjälpa till med smörjningen av svårsmorda ställen som kamaxlar, kamsläpor och hindra direkt metall mot metallkontakt precis när motorn startas. Biltema anger >1% < 5% för zinkfosfor tillsatsen. Idag finns zinkdialkylditiofosfat enbart i oljor till dieselmotorer och i s.k. performanceoljor. Och i oljor med klassning API SF och SG. Som tex Yamalube 10W-40 API SG JASO MA som är den olja Yamaha säljer till MC.
7. Avslutar det hela med en rostfri slangklämma runt oljefiltret och rostfri ståltråd mellan slangklämman och hål borrade i oljepluggen. Jag vill inte att vare sig filter eller oljeplugg ska lossna.
För det verkar bli jobbigt om det händer. Läst om nån som tappade pluggen här på SH i nån tråd. Kände tröttheten i kroppen bara av att läsa om det.
# Stålgummipackningar används för att täta i hydraulik. Jag vet inte vad de tål för tryck för på jobbet har vi inte högre tryck än 200 bar. Och 200bar är inga problem. Kostar 2kr/st hos SWEDOL.