Skölja motorn med olja?

Skölja rent motorn vid oljebyte?

• Antal röstningar
    0

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Det lackar mot säsongsstart och är vårservicen med oljebyte inte redan gjord är det hög tid nu!
Nu är jag lite nyfiken på hur du gör ditt oljebyte... Är du en av dem som sköljer igenom en skvätt eller två för att få motorn riktigt ren och fin innan du skruvar i oljepluggen igen? Eller är du nöjd med en rejäl tömning och drar dit både filter och plugg innan du återfyller?

Skall du skölja motorn så måste du starta den annars är den meningslös. Är frågan alltså om oljan byts 2 ggr per oljebyte med en uppstart emellan?

Jag gör det absolut inte då det är ohyggligt onödigt

Oljebyte gör jag för övrigt på hösten följt av en rejäl varmkörningstur. Vill ju inte ha massa sura förbränningsrester kvar i motorn hela långa vintern. Fast det är klart att de neutraliserande additiven i oljan fixar normalt den grejen...
Hur som haver vill jag ha alla service-behov fixade på hösten så jag kan åka direkt när solen tittar fram. Var och en blir salig på sin facon!

Om jag hade köpt en veteran som stått 23 år okörd då hade jag först bytt olja, kört fem-tio mil och sedan bytt igen.

Sedvanliga 10-stegs bytet:

1. Startar hojen
  2. Varmkör
  3. Tömmer och byter till nytt Biltemafilter
  4. Återmonterar pluggen med ny kopparpackning
  5. Häller i ny olja, Biltema helsyntet
  6. Varmkör
  7. Tömmer ovh byter till nytt Originalfilter
  8. Återmonterar pluggen med ny kopparpackning
  9. Häller i ny olja, Motul 300V
  10. Klart att köra 300 mil igen innan nästa service

Sedvanliga 10-stegs bytet:

1. Startar hojen
  2. Varmkör
  3. Tömmer och byter till nytt Biltemafilter
  4. Återmonterar pluggen med ny kopparpackning
  5. Häller i ny olja, Biltema helsyntet
  6. Varmkör
  7. Tömmer ovh byter till nytt Originalfilter
  8. Återmonterar pluggen med ny kopparpackning
  9. Häller i ny olja, Motul 300V
  10. Klart att köra 300 mil igen innan nästa service

Skojar du :confused:

fanns inte rätt alternativ i pollen "jag är för smart att kasta pengar på detta idioti"

Skall du skölja motorn så måste du starta den annars är den meningslös. Är frågan alltså om oljan byts 2 ggr per oljebyte med en uppstart emellan?

Jag gör det absolut inte då det är ohyggligt onödigt

Det klassiska problemet med enkäter, att täcka in alla möjliga tänkbara svar man kan få.
För mig känns det lika meningslöst att "skölja" med en varmkörning som att hälla lite olja rakt igenom innan pluggen återmonteras. Så båda går under alternativ 1, "Ja".

Det klassiska problemet med enkäter, att täcka in alla möjliga tänkbara svar man kan få.
För mig känns det lika meningslöst att "skölja" med en varmkörning som att hälla lite olja rakt igenom innan pluggen återmonteras. Så båda går under alternativ 1, "Ja".
Faktum är att en varmkörning med sköljoljan är det enda som skulle kunna ge något, då får ju oljan med sig skräp/skit som finns i hela motorn, inte bara i tråget.

1. Tappar ur oljan när vintern obönhörligt kommit. I år i mitten januari.
2. När det slutat flöda olja skruvar ur oljefiltret.
3. Den får stå några dagar både på bakre depåstöd och sidostödet omväxlande för få ut allt.
4. Skruvar i oljepluggen med ny stålgummipackning "Tredoring" från SWEDOL #. För att centrera stålgummipackningen som är en aning för stor för pluggen, en O-ring runt pluggen. Dra pluggen med momentnyckel ca 75% av uppgivet moment i Haynes. Behövs inte mer med stålgummipackning.
5. Fyller det nya oljefiltret med (ny) olja, väntar en stund, fyller på mera. På trajan där oljefiltret skruvas i nedifrån och upp kan filtret vara proppfullmed olja innan jag skruvar i det. På Suzukin blir det bara så mycket det går utan att det rinner ut vid iskruvandet. Men filter rymmer mycket olja. Känns det som. Skruvar i Hi-Flo filtret.
6. Fyller på olja. Det blir Biltema Turbodiesel 15W-40. En av få oljor som idag håller gamla tiders mängder med tillsatsen zinkdialkylditiofosfat. Vars främsta uppgift är att hjälpa till med smörjningen av svårsmorda ställen som kamaxlar, kamsläpor och hindra direkt metall mot metallkontakt precis när motorn startas. Biltema anger >1% < 5% för zinkfosfor tillsatsen. Idag finns zinkdialkylditiofosfat enbart i oljor till dieselmotorer och i s.k. performanceoljor. Och i oljor med klassning API SF och SG. Som tex Yamalube 10W-40 API SG JASO MA som är den olja Yamaha säljer till MC.
7. Avslutar det hela med en rostfri slangklämma runt oljefiltret och rostfri ståltråd mellan slangklämman och hål borrade i oljepluggen. Jag vill inte att vare sig filter eller oljeplugg ska lossna.
För det verkar bli jobbigt om det händer. Läst om nån som tappade pluggen här på SH i nån tråd. Kände tröttheten i kroppen bara av att läsa om det.

# Stålgummipackningar används för att täta i hydraulik. Jag vet inte vad de tål för tryck för på jobbet har vi inte högre tryck än 200 bar. Och 200bar är inga problem. Kostar 2kr/st hos SWEDOL.

Last edited:
Vad tror ni ska hända om ni byter oljan på vanligt vis som alla verkstäder gör?

Verkar för mig vara ren idioti att göra dubbla oljebyten på ett fordon man servar årligen med marknadens bästa produkter. Där man dessutom kör mindre än 300- 500 mil.

Skulle mer förstå om det gällde ett fordon med tvivelaktig servicehistorik eller ett man vet med sig att oljan inte varit bytt på 5 år och man kört totalt 2000 mil, när intervaller var 1000 mil eller årligen.

Skölja motorn? Nä, byter ni luft i däcken också?

Ja? Först tömmer jag ut den gamla smutsiga luften. Se'n i med Biltema sköljluft. Roterar hjulen både med- och motsols i minst en timme. Ut med sköljluften som nu löst upp smutsig och prestandastjälande partiklar. I med Super Racing Performance Air (TM). Förvärm däcken i 137 sekunder med hojen hängande uppochned i block och talja (för att polarisera syreatomerna korrekt). Klart att köra 50 mil tills nästa luftbyte.

Du kan ju testa motul engine cleaner och att starta motorn några sekunder när all olja runnit ut, håll en trasa vid monteringsplatsen för oljefiltret för att fånga upp de sista upphostade decilitrarna.

De är rätt onödigt och skölja. Har ni oljeslam i era motorer i med ni sköljer?

De är rätt ut med möget på med nytt filter och i med olja och sen köra satan.

Gör ni likadant med era bilar?

Tömmer ur olja kall eller varm för det är skit samma. Är motor kall så ligger alla partiklar på botten i motor men följer inte med ut som en varm olja. Är motorvarm så rinner den ut bättre men då är alla partiklar uppgrumlade i olja och fastnar lite här och där.
När man bestämmer oljebytesintervall så tar man hänsyn till att lite skit blir alltid kvar i motor, därför finns det en bytesintervall.

Sindney: Du måste skoja, annars vet jag inte vad.:va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...