Skåpbilar...

Moonflower skrev:
Skulle jag köpa skåp skulle jag absolut satsa på Jumpy/Scudo/Expert (samma bil), Volkswagen, Mercedes eller något från Japan. Har haft mer eller mindre dåliga erfarenheter av allt annat.

Får du verkligen in en motorcykel i en sån? Jag tittade på en Jumpy, men det kändes hopplöst om man inte ville gå igång med specialare och uthängande hoj.

Om någon lyckats så berätta mer, för de bilarna är betydligt smidigare än 7kubikarna.

/Y

Yozzi skrev:
Får du verkligen in en motorcykel i en sån? Jag tittade på en Jumpy, men det kändes hopplöst om man inte ville gå igång med specialare och uthängande hoj.

Om någon lyckats så berätta mer, för de bilarna är betydligt smidigare än 7kubikarna.

/Y

Aj fan, var det ett krav? Då är jag osäker på Vito också.....

Moonflower skrev:
Aj fan, var det ett krav? Då är jag osäker på Vito också.....

Vito rymmer iaf en Speed Triple - det kan jag gå i god för :)

Klart coolaste skåpet. En 112 CDI skulle jag definitivt kunna tänka mig. Men de finns bara för fantasibelopp.

Kan passa på att skjuta in en annan fråga jag funderat över. Varför är skåpen så mycket sämre byggda än motsvarande familjebuss? Eller är det bara jag som tror det?

Allting verkar genomgående sämre på firmabilarna, men man kan ju tro att de byggs på samma lina. Försök t.ex. hitta en skåpbil > 6-7 år som inte är rejält rostig och där delarna sitter lösa. Jämför sedan med privatmodellen. Är det bara rent slitage och sämre skötsel som ligger bakom? Eller vet tillverkarna att de skrivs av på X antal år och att de inte behöver fungera längre?

Lite offtopic, men ändå...

/Y

Körde någon Volkswagen Transporter Syncro TDI 2.5 i lumpen den bilen rockade fan allt!

Om jag köper en diesel så blir det volkswagen transporter. Sen så är ju 4x4 alltid bra o ha...Men ruskigt lättkörd bil för sin storlek...kanske var för att man mest körde terrängbil 11,13 o 20 men men...

här då?

Måste påpeka att den jag körde var den varianten med "flaklåda" eller vad man ska kalla det, borde ju vara perfekt för bågarna, då det är lås och insynsskyddat på det sättet också... men denna kan väl va nåt?

http://www.blocket.se/view/3997093.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

edit:

Det här var "långskånk" modellen här kan tillomed långa farbrorn sova raklång i skuffen :tummenupp

Last edited:
Den där "Vw transporter diesel -95", vad toppar den? den behöver kunna göra 120-130 utan att falla ihop. Säger inte att jag kör sådär olagligt fort, men iaf. :)

Yozzi skrev:
Vito rymmer iaf en Speed Triple - det kan jag gå i god för :)

Klart coolaste skåpet. En 112 CDI skulle jag definitivt kunna tänka mig. Men de finns bara för fantasibelopp.

Kan passa på att skjuta in en annan fråga jag funderat över. Varför är skåpen så mycket sämre byggda än motsvarande familjebuss? Eller är det bara jag som tror det?

Allting verkar genomgående sämre på firmabilarna, men man kan ju tro att de byggs på samma lina. Försök t.ex. hitta en skåpbil > 6-7 år som inte är rejält rostig och där delarna sitter lösa. Jämför sedan med privatmodellen. Är det bara rent slitage och sämre skötsel som ligger bakom? Eller vet tillverkarna att de skrivs av på X antal år och att de inte behöver fungera längre?

/Y
Jag körde också en Vito 112:a förut, en riktig glidare för att vara skåpbil! Jag tror att det handlar om kostnadsminimering, de är ju billigare än familjevarianterna. Och det blir ju som sagt inte bättre av hur de sköts och körs, iaf. när jag körde.... :rolleyes: :rodnar

Swedie skrev:
Den där "Vw transporter diesel -95", vad toppar den? den behöver kunna göra 120-130 utan att falla ihop. Säger inte att jag kör sådär olagligt fort, men iaf. :)

Jag tyckte det var bra tryck i den om man växlade rätt och inte hade någon last!!!

hann aldrig testa vad den toppade då man åkte på att köra en "lumparstrypt" variant senare...en fetingmutter fastsvetsad under gaspedalen...vart inge roligt då :huvet

Men jag tror faktist den grejjar 130 med råge! Kändes som en ganska stryktålig bil också, tog sig fram över förväntan i "småterrängen" också

Swedie skrev:

En polare körde en -01 med manuell choke (!), och den var fantastiskt slö! Har för mig att han fick upp den i 130 iaf..... Minns tyvärr inte hur modellbeteckningen löd.....

Arctic#1 skrev:
Jobbar på ambulans sjalv och nar bilen har 25000mil på mataren ar den olaglig at anvanda, så då saljs dom billigt typ 15000kronor, då ar det fullservade bilar som har många mil igjen..ex vi har en 02 volkswagen synchro tdi med chip som ska saljas om et år (18000 mil nu) och den bilen ar lika bra nu som ny...

Min har gått 38k mil, låda och motor renov för 3k mil sen...
har en mkt DRYG bibba papper på den sen den var ny... (3:e äg.)
Kan få in 2 hojar, men eftersom jag vill kunna ha den som husbil fortsättningsvis tar jag bara en hittills...
Är godkänd för 5 pers.
Delar baksätet (60/40)
Sen att man åker som en gud är ju bara det värt allt.
Ok, en Folkabuss för 40k, men min kostade knappt nånting....
Sen får ni fan göra som ni vill.

Moonflower skrev:
En polare körde en -01 med manuell choke (!), och den var fantastiskt slö! Har för mig att han fick upp den i 130 iaf..... Minns tyvärr inte hur modellbeteckningen löd.....

Har 165+x antal HK på min...
har inte blitt ifrånåkt än...
Testade åka fort på vägen hem, inga probs att öka från 160km/h... :banana

Yozzi skrev:

/Y

De är inte sämre byggda.
Men familjebussarna är ju oftast privatägda vilket ger snäppet mer ansvarskänsla hos ägaren jämfört firmaskåpet som får stå ut med lite "slit o släng".
Skåpen går fler mil och med tyngre last vilket ger lite sämre skick efter några år.

jesseboy skrev:
Min har gått 38k mil, låda och motor renov för 3k mil sen...
har en mkt DRYG bibba papper på den sen den var ny... (3:e äg.)
Kan få in 2 hojar, men eftersom jag vill kunna ha den som husbil fortsättningsvis tar jag bara en hittills...
Är godkänd för 5 pers.
Delar baksätet (60/40)
Sen att man åker som en gud är ju bara det värt allt.
Ok, en Folkabuss för 40k, men min kostade knappt nånting....
Sen får ni fan göra som ni vill.

vänta nu...är det du som har "PIMPAMBULANSEN"?
vart hittar man en sån kärra?

Superbee skrev:
vänta nu...är det du som har "PIMPAMBULANSEN"?
vart hittar man en sån kärra?

Sök och du kan eventuéllt finna... :)
Fick bara för mig att jag skulle ha en, sen blev det så, hittade på blocket, bättre bil har jag aldrig haft! Kostar inget i skatt, inget i förs, sen att den drar drygt litern kan man fan leva med... (räkna på skatt å förs) Det är bara när man ska parkera eller ta sig in i ett garage (höööög) man känner att den är stor, annars är den kung, verkligen!
Tror ingen har varit så nöjd som jag är över sin bil! :tummenupp :D

Dessutom är jag en gammal BMW-bög, fattar inte varför man inte ska få gilla både och...

jesseboy skrev:
Sök och du kan eventuéllt finna... :)
Fick bara för mig att jag skulle ha en, sen blev det så, hittade på blocket, bättre bil har jag aldrig haft! Kostar inget i skatt, inget i förs, sen att den drar drygt litern kan man fan leva med... (räkna på skatt å förs) Det är bara när man ska parkera eller ta sig in i ett garage (höööög) man känner att den är stor, annars är den kung, verkligen!
Tror ingen har varit så nöjd som jag är över sin bil! :tummenupp :D

Dessutom är jag en gammal BMW-bög, fattar inte varför man inte ska få gilla både och...

Dum fråga kanske men var hittar man beggade ambulanser till försäljning?

Coola Ola skrev:

Det finns ställen, kan söka upp adressen om det finns intresse, men bäst är att hitta på blocket el. dyl. Annars är de ganska jalla dyra.
Bäst är att hitta en beggad som gått en äg. som fraktbil kan jag tro.
Tror jag hade astur att den jag köpte av var ambulanschaffis å köpte den när de bytte märke... :rolleyes:

Säg till om jag ska försöka hitta. Svårt, men det finns.

Coola Ola skrev:

Tror det finns auktioner på sånna där fordon. Vet ett ställe i Kristianstad som tex köper in alla Postens fordon när dom byter.

Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7