Skåpbilar...

Swedie> Jag körde bud under en period med Transportern, en 2,5 TDI, gick faktiskt riktigt bra, absolut inga problem att marscha 130km/h med. Kan vara lite bullrig, men har du bara stereo i den så är det lugnt! =)

Jag skulle gärna vilja ha en sådan, men tyvärr så är de över min nuvarande budget! =(

//Niklas

Swedie skrev:
Mellan 20-30kkr. INTE 100.000kr. tack

Då kan du glömma t.ex. Vito i ett par år till. De ligger som billigast runt 50.000 idag har jag för mig. I övrigt om du ska ha något som orkar upp till 120-130 så behövs det turbo och lite kubik. Det är tusan så slöa maskinerna är ibland. Jag har en 100-hästar Vito och i motvind orkar den till 120 och så är det stopp - med lite ansats och god vilja kan man annars få den till 155-160 men det tar en stund...

Med din prisbild och krav på fart, så bör du allvarligt fundera på en ambulans. Jag har lånat en sådan en gång för hojtransport och den gick som ett as!! Lite törstig iofs men inga problem att mata på i 170 och drygt det :D Folk flyttar dessutom på sig när de ser en "ambulans"... :tummenupp

Bifogat

• ambulans.jpg
    ambulans.jpg
    46.6 KB · Visningar: 1,920
Last edited:
Våran chippade 2,5 tdi 02' går 160-165 km/h med en vikt på 2,3 ton inte illa..men då ar det den "nya" motorn i den som kom i 02' (jag tror det va då den kom iaf, det kan ha varit 01..vi har en 99mod och den ar hur lat som helst)

jesseboy skrev:
Sök och du kan eventuéllt finna... :)
Fick bara för mig att jag skulle ha en, sen blev det så, hittade på blocket, bättre bil har jag aldrig haft! Kostar inget i skatt, inget i förs, sen att den drar drygt litern kan man fan leva med... (räkna på skatt å förs) Det är bara när man ska parkera eller ta sig in i ett garage (höööög) man känner att den är stor, annars är den kung, verkligen!
Tror ingen har varit så nöjd som jag är över sin bil! :tummenupp :D

Dessutom är jag en gammal BMW-bög, fattar inte varför man inte ska få gilla både och...

Bilder skulle sitta fint.

Yozzi skrev:
Kan passa på att skjuta in en annan fråga jag funderat över. Varför är skåpen så mycket sämre byggda än motsvarande familjebuss? Eller är det bara jag som tror det?

Allting verkar genomgående sämre på firmabilarna, men man kan ju tro att de byggs på samma lina. Försök t.ex. hitta en skåpbil > 6-7 år som inte är rejält rostig och där delarna sitter lösa. Jämför sedan med privatmodellen. Är det bara rent slitage och sämre skötsel som ligger bakom? Eller vet tillverkarna att de skrivs av på X antal år och att de inte behöver fungera längre?

Lite offtopic, men ändå...

/Y

När vårdade du en firmabil senast? :rofl
Respekten och omsorgen för andras saker är väl inte den bästa helt enkelt. Sen används de kanske lite mer än privatbilar typ dagligen.

För övrigt kan jag nog bara instämma i rådet att köpa en gammal ambulans och köra hojen i. Lagom stort och du får oftast en rejäl motor med. Lite mek att få bort utrustningen från tidigare användning dock.

Ambulans vore ju tufft att köpa. Men jag behöver veta prisklasser.

Men annars, hur är VW Transporter 2.5a -91. Är de vettiga?
Bilen dör på tomgång och önskat är 25.000kr. Sägs vara pga en utbytt bränslepump.

Jag har en transporter -91:a Dock med lilla motorn. Fungerar bra. Det är ju ingen raket men marschfart 120 km/h och det går fortfarande att prata och lyssna på radio. Jag har riktig mellanvägg som skulle gå att ljuddämpa. 3 crossar går in utan vidare + en massa bråte. Använder den som bruksbil också. Betalade 24 tror jag, 15000 mil. Även den dör på tomgång....
Swedie skrev:
Ambulans vore ju tufft att köpa. Men jag behöver veta prisklasser.

Men annars, hur är VW Transporter 2.5a -91. Är de vettiga?
Bilen dör på tomgång och önskat är 25.000kr. Sägs vara pga en utbytt bränslepump.

Köpte mig en Renaut traffic -91 8000mil för 19000:- i klockrent skick. fick in 3 crossar med lite jobb, nackdelen va att man fick stå med huvudet böjt när man bytte om (lågt tak)

Normalt problem med dessa är att toppackningen ger sig. Men va enkelt o byta.

Bra bil helt enkelt.

farmerlip skrev:
Jag har en transporter -91:a Dock med lilla motorn. Fungerar bra. Det är ju ingen raket men marschfart 120 km/h och det går fortfarande att prata och lyssna på radio. Jag har riktig mellanvägg som skulle gå att ljuddämpa. 3 crossar går in utan vidare + en massa bråte. Använder den som bruksbil också. Betalade 24 tror jag, 15000 mil. Även den dör på tomgång....
Hur fixar man problemet med tomgången?

Ja du, det undrar jag med. Min dör bara ibland. Har bytt bränslefilter, stift och då blev det bättre. Sitter nån elmojäng som sköter tomgången som ska "brumma", min brummar.... Ev. är det väl pumpen som är slut. Jag har slutat brytt mig.
http://lagabilen.nu/ kanske kan hjälpa
Swedie skrev:
Hur fixar man problemet med tomgången?

Du kan ju inte överge din bling-bling So-Cal pickis heller!!! :hihi

VW Transporter är nog bästa köpet i den prisklassen.

Min pickis är såld till en helt ovettig person. :hihi

farmerlip, okej.. hmm. Bränslepumpen var bytt sa bertil.

Yozzi skrev:
Får du verkligen in en motorcykel i en sån? Jag tittade på en Jumpy, men det kändes hopplöst om man inte ville gå igång med specialare och uthängande hoj.

Om någon lyckats så berätta mer, för de bilarna är betydligt smidigare än 7kubikarna.

/Y

Bildbevis....
Jag har en Peugeot Expert 2.0HDi, mycket nöjd med den. Har haft den i snart tre år (6000mil) utan några problem. Liten, smidig, pigg motor, bra väghållning, och rymmer 2 st sporthojar. Lite dyrare kanske, det är svårt att hitta en med 2.0HDi för mindre än 70', den förra modellen med 1.9l motor något billigare men slöare.

Bifogat

• exp2.jpg
    exp2.jpg
    73.6 KB · Visningar: 102
  • exp1.jpg
    exp1.jpg
    65.5 KB · Visningar: 86
K-Micke skrev:
Bildbevis....
Jag har en Peugeot Expert 2.0HDi, mycket nöjd med den. Har haft den i snart tre år (6000mil) utan några problem. Liten, smidig, pigg motor, bra väghållning, och rymmer 2 st sporthojar. Lite dyrare kanske, det är svårt att hitta en med 2.0HDi för mindre än 70', den förra modellen med 1.9l motor något billigare men slöare.

Imponerande. Och väldigt intressant! Har du mått på hojen? Och på innerutrymmet?

Edit: Hittade, så du kan noncha frågan!

/Y

Last edited:
Kan lägga upp bilder i morrn eller så...
var just hos farsan å svetsade ihop en rail så de bara e å rulla in moppen...
Nu är jag ännu mer lycklig över mitt bilval, fan, man kan inte ha en bättre bil!!!! :banana att den dessutom är fan så mkt billigare än en buss gör inte saken sämre... Jag är fan mer lycklig varenda gång jag sätter mig i bangbulansen, värsta lyxbilen!! (ska ba få tjejerna att inse det oxå...)

Edit pga taskigt tangentbord...

...och då var den förstås nybesiktigad, nyskattad, jättefin, max 20000 mil och inte en buckla i plåten? :tungan

Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7