Skärmflyg rockar röven av det mesta!

Førresten...kan man swoopa dom dær seriøst eller??

Om man väger in på 170 kilo kanske:näsblod

Det verkar skönt med skärmflyga men jag hoppar redan skärm och åker hoj, och bräda, och gör musik, och fan vad det blir mycket.

Blir en ny hopprigg i vår i alla fall. Weee!:banana

Sjælv tycker jag det ær trist att bara hænga under skærmen och kolla utsikt....hænder ju inget. Men om man leker och børjar kolla vad skærmen går før då lær mig sig ju oxå hur den funkar och blir en sækrare pilot. Samtidigt som det ær kul.

Jag har en tendens att bli åksjuk om jag trar i togglarna eller bärremmarna för mycket:mad:

Last edited:
Bästa glid: 1,2 m/s › 36 km/h, 8,5-1 alltså 8,5 meter framåt på varge tappad höjdmeter.
Det där glidtalet är väl lägre än för en jumbojet? Låter ju lugnande... :tungan

Iofs så är ju inte möjligheterna att utnyttja termik så stora när man försöker flyga en jumbojet utan motorer.

Åh, den här måste jag bumpa!
Jag är så sugen på att lära mig skärm eller hängflyg!
Vilket är svårast? Dyrast? Farligast?
Jag gick hos Skysport i Åre. Bra skit!
Enligt dem (de lär ut både skärm och hängflyg) så var regelverket kring hängflygning ganska omständligt. Skärmflygning är dessutom betydligt enklare och säkrare.
Det där glidtalet är väl lägre än för en jumbojet? Låter ju lugnande... :tungan

Iofs så är ju inte möjligheterna att utnyttja termik så stora när man försöker flyga en jumbojet utan motorer.
Du vill ha så låg framåtfart som möjligt när du kurvar termik. Stiget är bäst mitt i bubblan och en skärm kan kurva snävare utan att behöva banka så mycket.
Tänk på att glidflygsaker ökar sjunk genom att banka.

Jag övervägde Åre men det blir så attans dyrt om man lägger till resa och boende.
Letar efter en veckokurs i närheten av stockholm. Nån som har tips på bra arrangörer?

SKÄRMFLYG inte Fallskärm!

Tjejen är fallskärmsinstruktör i Örebro klubben. Jag talar ofta om för henne vilket vansinnit slöseri med höjd frifall är. Helt vansinnigt. :fakta
Sorry men är det inte exakt tvärtom? har iof bara hoppat tandem men hela seglatsen ner efter frifallet är en ända väntan på å komma när å åka upp igen!

http://skarmflyg.com/
Jag har varit där och tittat och talat med snubben som driver det.
Läget är ju inte Åre, men bra annars. :tummenupp

Hmm. Jag googlade på skärmflyg och olycka. För några år sen dog en elev hos dem efter att ha blivit uppskickad alldeles för tidigt. Då hade redan 3 av 5 elever hoppat av kursen just för att de kände att instruktören gick alldeles för fort fram. De borde ju lärt sig något, men det känns ändå lite tveksamt, har man kurs i en så farlig sport och inte ens avbryter när elever hoppar av så har man nog en dålig insikt från början?

Hmm. Jag googlade på skärmflyg och olycka. För några år sen dog en elev hos dem efter att ha blivit uppskickad alldeles för tidigt. Då hade redan 3 av 5 elever hoppat av kursen just för att de kände att instruktören gick alldeles för fort fram. De borde ju lärt sig något, men det känns ändå lite tveksamt, har man kurs i en så farlig sport och inte ens avbryter när elever hoppar av så har man nog en dålig insikt från början?

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Det finns mig veterligen flera instruktörer. Han som "äger" stället har hållt på sedan begynnelsen och har utbildat väldigt många.
Jag tar dem varken i försvar eller anklagande, inte när jag inte sitter med alla fakta.

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Det finns mig veterligen flera instruktörer. Han som "äger" stället har hållt på sedan begynnelsen och har utbildat väldigt många.
Jag tar dem varken i försvar eller anklagande, inte när jag inte sitter med alla fakta.

Nej det gör du rätt i! Jag får väl göra som du, åka ut och kolla själv helt enkelt.
Har du själv flugit?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...