Skärmflyg rockar röven av det mesta!

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
TL1000s -97
Kolla den här filmen

Eller den här filmen

Går i väntans tider, har beställt en sån här. :D

kantegagross.jpg

Egentligen är det inte den jag beställt utan modellen sportigare. Men det är den färgen iaf...

Last edited:
Att gå en kurs tar ca en vecka och kostar runt 6000:- inklusive allt! (resa, boende, mat, försäkring, licens, mm.

Svenska SkärmFlygFörbundet SSFF. Där hittar du alla instruktörer och klubbar. http://www.paragliding.se/

Min klubb www.friflyg.nu

Som sagt, det är värt varenda öre! Även om du inte fortsätter efter kursen.

En utrusting kostar beg ca 15kkr (sålde min gammla 2år gammal nyss) Och nytt kosar ca 30kkr. Min nya skärm kostar 27900:- + sele och nödskärm. Det kostar att ligga på topp. :fakta

Åååååhhhhhh.... jag som ALLTID har velat gå en skärmflygarkurs...

Verkar pirra dödsskönt i kistan.... ;)

Nää.... måste se till att göra slag i saken nu...

har alldeles för stor respekt för tyngdlagen, för att ens komma på tanken att ge mig ut på ett sådant äventyr. :skrämd

blom skrev:
men tengil rockar det även röven av hojåka?

Ja... ibland. När man har haft en riktigt bra flygdag så spöar det en tur på hojen. Fast det är väll för att det inte är varge dag.

Jag skulle inte kunna välga mellan dom två.

För 6000 kan man borra upp motorn i stället... :rolleyes:

Det gjorde jag + "lite" annat... :D

Jag håller med om vad Clint Eastwood sade i "Heartbreak Ridge".

- Det är helt onaturligt att hoppa från ett perfekt fungerande flygplan. (Något i den stilen i alla fall.)

Jag sitter hellre kvar och ser färdigt på filmen medan jag dricker en skattefri grogg.

Tengil skrev:
Och du ar sett filmerna?

Skaffa en skärm OXÅ! :fakta

Njae. Har en polare som tjatat i 2 år på att jag ska börja hoppa f-skärm. Men, vafan. Helt livsfarligt ju... ;)

Dessutom, hans skärm kostar som en bättre begagnad Gixxer... (55.000 pix!!!)
Fråga mig inte varför den är så dyr, men det drabbade ingen fattig i alla fall... :)

Ninja-Mackan skrev:
Jag håller med om vad Clint Eastwood sade i "Heartbreak Ridge".

- Det är helt onaturligt att hoppa från ett perfekt fungerande flygplan. (Något i den stilen i alla fall.)

Jag sitter hellre kvar och ser färdigt på filmen medan jag dricker en skattefri grogg.

SKÄRMFLYG inte Fallskärm!

Tjejen är fallskärmsinstruktör i Örebro klubben. Jag talar ofta om för henne vilket vansinnit slöseri med höjd frifall är. Helt vansinnigt. :fakta

PutteLiten skrev:
Njae. Har en polare som tjatat i 2 år på att jag ska börja hoppa f-skärm. Men, vafan. Helt livsfarligt ju... ;)

Dessutom, hans skärm kostar som en bättre begagnad Gixxer... (55.000 pix!!!)
Fråga mig inte varför den är så dyr, men det drabbade ingen fattig i alla fall... :)

55kkr för en fallskärm?????? Dom kostar ju inte över 20 ju!
Den måste vara välldans bra... :rolleyes:

Sen ska du upp i planet och det kostar en massa varge hopp...

Tengil skrev:
Att gå en kurs tar ca en vecka och kostar runt 6000:- inklusive allt! (resa, boende, mat, försäkring, licens, mm.

Svenska SkärmFlygFörbundet SSFF. Där hittar du alla instruktörer och klubbar. http://www.paragliding.se/

Min klubb www.friflyg.nu

Som sagt, det är värt varenda öre! Även om du inte fortsätter efter kursen.

En utrusting kostar beg ca 15kkr (sålde min gammla 2år gammal nyss) Och nytt kosar ca 30kkr. Min nya skärm kostar 27900:- + sele och nödskärm. Det kostar att ligga på topp. :fakta

Det där har numera lagts till i semesterplanerandet :tummenupp

Putteliten: du kan hänga med så får du hoppa först så jag får något hum om hur otäckt första hoppet är på en skala, hehe ;)

TheDude skrev:
Det där har numera lagts till i semesterplanerandet :tummenupp

Putteliten: du kan hänga med så får du hoppa först så jag får något hum om hur otäckt första hoppet är på en skala, hehe ;)

Faan va kul!!! Vart ska du gå kursen då? Det finns ju instruktörer nära dig. Sen har skärmflygning ingenting med hoppning att göra. Presis som ett flygplan inte hoppar upp från backen så startar vi och lyfter. Hoppar man slakar linorna och skärmen slutar flyga.

JAg har massor med flygfilmer (och MC film) utdelat på sporthojs DC hubb.

Annars kan du nå mig på ICQ 115692245

Det är inte det minsta otäckt, ganska fridfullt faktiskt...
När man väl har licensen kan man ju förstås börja flyga som de gör i filmerna, då blir det nog mer spännande...

Eftersom man springer igång skärmen var jag mest orolig över att instruktören skulle vråla "AVBRYT!" när jag
börjat kuta nedför Åre-skutan. Med tanke på lutningen hade jag aldrig kunnat stanna om jag väl börjat springa...
:skrämd
När man kommer upp i luften är det hur lugnt som helst, håll dig borta från linbanan bara... :öl

/A

Rundningsmärke skrev:
Det är inte det minsta otäckt, ganska fridfullt faktiskt...
När man väl har licensen kan man ju förstås börja flyga som de gör i filmerna, då blir det nog mer spännande...

Eftersom man springer igång skärmen var jag mest orolig över att instruktören skulle vråla "AVBRYT!" när jag
börjat kuta nedför Åre-skutan. Med tanke på lutningen hade jag aldrig kunnat stanna om jag väl börjat springa...
:skrämd
När man kommer upp i luften är det hur lugnt som helst, håll dig borta från linbanan bara... :öl

/A

Ungefär så ja. Hur länge har du flugit? Vilken klubb är du med i?
Vad har du för skärm? När kommer du och flyger med oss i Örebro då? 50kr per drag för icke medlemmar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT