Skärmflyg rockar röven av det mesta!

Tengil skrev:
Ungefär så ja. Hur länge har du flugit? Vilken klubb är du med i?
Vad har du för skärm? När kommer du och flyger med oss i Örebro då? 50kr per drag för icke medlämmar.

Inte länge. Ingen. Ingen. Vet inte. :D

Jag och min tjej tog elevlicens i Åre för 2 år sedan, vi tyckte båda att det var den bästa semester vi haft.
Tyvärr har det inte blivit något sedan dess...Backglidning från någon kulle i Sthlm, eller i bästa fall bogsering
känns lite B när man flygit från Åre-skutan...Sen är man så grymt beroende av väder & vind...
Men jag saknar det verkligen... :(

/A

Tengil skrev:
Faan va kul!!! Vart ska du gå kursen då? Det finns ju instruktörer nära dig. Sen har skärmflygning ingenting med hoppning att göra. Presis som ett flygplan inte hoppar upp från backen så startar vi och lyfter. Hoppar man slakar linorna och skärmen slutar flyga.

JAg har massor med flygfilmer (och MC film) utdelat på sporthojs DC hubb.

Annars kan du nå mig på ICQ 115692245

Om det blir av (vilket jag hoppas på) så blir det nog i Gbg, det var det närmsta jag kunde hitta. Det ser väldigt kul måste jag tillägga :crash . Flyger man med instruktör eller ensam under utbildningen?

PS: Jag har tyvärr inte ICQ :(

Rundningsmärke skrev:
Inte länge. Ingen. Ingen. Vet inte. :D

Jag och min tjej tog elevlicens i Åre för 2 år sedan, vi tyckte båda att det var den bästa semester vi haft.
Tyvärr har det inte blivit något sedan dess...Backglidning från någon kulle i Sthlm, eller i bästa fall bogsering
känns lite B när man flygit från Åre-skutan...Sen är man så grymt beroende av väder & vind...
Men jag saknar det verkligen... :(

/A

Tråkigt att du inte flyger längre. Men som du säger, även om man inte fortsätter flyga efter kursen är det absolut värt pengarna! Jag lägger mycket hällre dom på ett skärmflygcert än på en värdelös resa till nån överexploaterad kanarie-ö.

Är det nån annnan som flyger på forumet eller som är intreserad av att börja och vill veta mer?

TheDude skrev:
Om det blir av (vilket jag hoppas på) så blir det nog i Gbg, det var det närmsta jag kunde hitta. Det ser väldigt kul måste jag tillägga :crash . Flyger man med instruktör eller ensam under utbildningen?

PS: Jag har tyvärr inte ICQ :(

http://www.skyadventures.se/ Har kurser i Skåne.
Första flyget får du flyga tandem sen får du balansera skärmen och lära dig hantera den på marken. Lite teori och så blir det backglidningar (du gör små flyg i en liten backe). Sen blir du vinchad upp till 3-400 meter och får flyga själv under instruktioner från en instruktör via radio. Teoretiskt prov och du är klar och lycklig ägare till en elevlicens. :tummenupp

Annars kan jag rekomendera:
http://www.skysport.se/ Åre
http://www.skarmflyg.com/ Stockholm
http://www.flysports.se/ Orsa

Jämför priser men väg in vad du får för pengarna. Det finns 3 viktiga behörigheter. Berg, vinch och hang.

I Åre får du bergsbehörighet men inte vinch. I de delar av Sverige vi inte har berg så vinchar vi. Alltså är den behörighet viktig för dig.

I Orsa får du både berg och vinch men förmodligen inte hang.
Hang flyger man en massa i Skåne så det är klart du ska ha.

Alla licenser går att uppgradera till i efterhand men det är ju bra att få så många som möjligt på en gång.

När du både får vincha, flyga från berg och hanga är det dags att uppgradera till Pilot1 och sen Pilot2 och 3 och Tandem och motor och instruktör.

Last edited:
Tengil skrev:
SKÄRMFLYG inte Fallskärm!

Tjejen är fallskärmsinstruktör i Örebro klubben. Jag talar ofta om för henne vilket vansinnit slöseri med höjd frifall är. Helt vansinnigt. :fakta

Du har en smart tjej :bow Det där ser ju helt livsfarligt ut, som folk kollapsar skärmen hela tiden. Det bästa med filmen (den första) var ju fallskärmshoppet i slutet :p

Hur länge kan man hålla sig luften med en sån?

PutteLiten skrev:
Njae. Har en polare som tjatat i 2 år på att jag ska börja hoppa f-skärm. Men, vafan. Helt livsfarligt ju... ;)

Dessutom, hans skärm kostar som en bättre begagnad Gixxer... (55.000 pix!!!)
Fråga mig inte varför den är så dyr, men det drabbade ingen fattig i alla fall... :)
Inte farligare än att ta hojen till hoppfältet :D
Inte dyrt alls, man kan köpa en bra utrustning för 15-20k
Sålde min fallskärm för 10k :tummenupp

Alldeles før låååångsamt :D

Ligger i generna att det ska gå fort...
Kunde men inte springa ifrån den sabeltandade tigern så blev man mat.
Kør man långsamt så får man inga fabrikstyrningar heller(fabriksstyrning=paraplytjej :fakta)
Ligger i generna som sagt...fast det finns ju folk som køper harleys ændå :hej

Nix, ta jætteskærmen øver till GH.com (glidarhojar) :tummenupp ;)

...bara bråkar lite...skulle gærna prova nångång....fast har varken tid eller ork att gå en hel kurs før att gøra nått som jag (i princip) redan kan :D

Førresten...kan man swoopa dom dær seriøst eller??

Bifogat

• fort.jpg
    fort.jpg
    67.2 KB · Visningar: 124
phastasphuk skrev:
Alldeles før låååångsamt :D

Førresten...kan man swoopa dom dær seriøst eller??

Laddaner de filmerna som ligger först i tråden och kolla.
Vad betyder swoopa föresten? Flyga lågt efter marken?
00043.jpg

Last edited:
Tengil skrev:
Laddaner de filmerna som ligger först i tråden och kolla.
Vad betyder swoopa föresten? Flyga lågt efter marken?
00043.jpg

Yeap....eller nått sånt iaf....få riktigt med fart och sen surfa ovanfør marken låååångt och fort....
Har sett dom dær carvsen dom kør med...ser bra ut men det går ju så långsamt ...men snyggt ær det iaf....nått som ni pysslar med i klubben oxå??

Ska tanka ner filmen så fort jag kommer från jobbet med min 2.5 K/sek lina till mitt brettband :D

phastasphuk skrev:
Har sett dom dær carvsen dom kør med...ser bra ut men det går ju så långsamt ...men snyggt ær det iaf....nått som ni pysslar med i klubben oxå??

Vad menar du med carvsen?
Hela meningen med skärmflyg är ju att man ska kunna flyga så långsamt nedåt att man kan stiga med termiken uppåt. Alla de acro grejerna dom gör lopar, sattar, wingowers, spiraler mm gör ju bara att man tappar höjden fortare. Det är jävligt kul men vansinnigt slösei på höjd. :tummenupp

Tengil skrev:
Hela meningen med skärmflyg är ju att man ska kunna flyga så långsamt nedåt att man kan stiga med termiken uppåt. Alla de acro grejerna dom gör lopar, sattar, wingowers, spiraler mm gör ju bara att man tappar höjden fortare. Det är jävligt kul men vansinnigt slösei på höjd. :tummenupp

Vet inte hur många timmar du flugit, men att bara flyga runt lungt och stilla tröttnar man ju på... i allafall me segelflyg...
Vad gör man sen liksom när man har behörigheterna och skärmen? bara tittar på natturen eller finns det några konstiga tävlingsformer typ skärm kolaps på lägsthöjd osv eller?

Tengil skrev:

Carve...så som på bilden du la till, en svæng i markhøjd". Carve under en fallskærm ær en metod før att bygga upp fart infør en swoop genom att gøra en svæng. Jag andvænder mig av den tekniken.
Gøra cirklar vid markhøjd med en fallskærm brukar gå under namnet "circles of death" :D ;)

Sjælv tycker jag det ær trist att bara hænga under skærmen och kolla utsikt....hænder ju inget. Men om man leker och børjar kolla vad skærmen går før då lær mig sig ju oxå hur den funkar och blir en sækrare pilot. Samtidigt som det ær kul.
Alla kan sækert flyga dom hetaste skærmarna som finns liksom alla kan køra værsta sporthojen. Men før att kunna vara sæker under skærmen eller på sporthojen så gæller det att utvecklas, och leka med grejorna ær ett ypperlig sætt att skaffa sig kunskap om hur saker och ting funkar, tillsammans med kunskap, utbildning och ødmjukhet.
Om man inte vet vad man hænger under eller vad man kør så ær chansen at det går mycket værre nær saker och ting vrider ihop sig mycket større :fakta

Vad ær sattar och wingovers før nått? :)

phastasphuk skrev:
Carve under en fallskærm ær en metod før att bygga upp fart infør en swoop genom att gøra en svæng. Jag andvænder mig av den tekniken.
Jasså? Har namnet på HOOKTURN ändrats till carve nu helt plötsligt? :rolleyes: Vad ska man nu kalla det man gör i friflygning när man ligger på rygg och snurrar runt någon annan hoppare med huvet mot denne? Har i allafall hetat carving sen jag började hoppa -98

Viffer skrev:
Jasså? Har namnet på HOOKTURN ändrats till carve nu helt plötsligt? :rolleyes: Vad ska man nu kalla det man gör i friflygning när man ligger på rygg och snurrar runt någon annan hoppare med huvet mot denne? Har i allafall hetat carving sen jag började hoppa -98

Carve i friflygning heter carve såklart.....bygga fart infør swoop kan man gøra på 3 olika sætt, HOOKTURN, CARVE eller TOGGLETURN.

En carve skiljer sig från en hook att man tar det lugnare i børjan, alltså inte tokhænger på fræmre bærremmen, och utfør då en mer "carve" aktig rørelse jæmført med en hook som mest går rakt ner i en spiral. Bygger faktiskt upp næstan lika bra om inte mer fart i en carve æn en hook, om man inte pysslar med 360s och liknande.
Toggelhookarna kan vi ju læmna bakom oss, enig?

QiX skrev:
Vet inte hur många timmar du flugit, men att bara flyga runt lungt och stilla tröttnar man ju på... i allafall me segelflyg...
Vad gör man sen liksom när man har behörigheterna och skärmen? bara tittar på natturen eller finns det några konstiga tävlingsformer typ skärm kolaps på lägsthöjd osv eller?

Att bara flyga runt blir ganska tråkigt. I Åre har jag flugit termik i 3:15 men sen gick jag ner pga brist på motivation. Att hanga över två timmar är ganska trist. MEN att flyga termik i svaga förhållanden på plattland och helatiden kämpa för att hålla sig uppe... Eller så starka förhållanden att du helatiden måste kämpa för att hålla skärmen flygande. Eller rädda sig lågt under 100 meter och kurva upp till 1600 är grymmt! Eller flyga en lyckad sträcka och landa ute vid nått hus där man ser folk, bli hjälte hos barnen, bli bjuden på kaffe och få sjuts hem (iaf 90% av fallen)
I sommras landade jag och en kille till på gräsmattan utanför MAX. Det var goda hamburgare....
Med Pilot2 licens (som jag presis uppgraderat till) får du börja tävla och det ska jag göra...

Det finns inga konstiga tävlingsformer... skärmkolapser sker får inte utföras under 300m. Om det är en allvarlig kolaps så ska den utföras över vatten. Tävlingsformerna är: fri distans, triangel och bana utlagd i luften med GPS validering (snabbast runt).

phastasphuk skrev:
Gøra cirklar vid markhøjd med en fallskærm brukar gå under namnet "circles of death" :D ;)

"Death spiral" på skärmflyg språk"

Sjælv tycker jag det ær trist att bara hænga under skærmen och kolla utsikt....hænder ju inget. Men om man leker och børjar kolla vad skærmen går før då lær mig sig ju oxå hur den funkar och blir en sækrare pilot. Samtidigt som det ær kul.
Alla kan sækert flyga dom hetaste skærmarna som finns liksom alla kan køra værsta sporthojen. Men før att kunna vara sæker under skærmen eller på sporthojen så gæller det att utvecklas, och leka med grejorna ær ett ypperlig sætt att skaffa sig kunskap om hur saker och ting funkar, tillsammans med kunskap, utbildning och ødmjukhet.

Vad ær sattar och wingovers før nått? :) [/B]

Ja.. alla kan flyga en sportig skärm i lungn luft om dom inte gör några större manövrar... Men i turbukens är du körd om du inte vet hur du ska göra...
En flygskärm är så mycket mer "vinge" än en fallskärm vilket för att anfallsvinkeln inte kan ändras för mycket utan att skärmen "slår in". Försöker du hooka på en flygskärm kolappsar du den omedelbart... Vi har ett speedsystem som minskar anfallsvinkeln på hela skärmen (inte bara fronten) vilket ökar farten betydligt. Skulle kunna säga att vi har en gaspedal som hookar kontrolerat... :)

Siffror för min nya skärm:
Fart (km/h) MAX/TRIM/MIN 52/37/23
Minsta sjunk: 1,1m/s Bästa glid: 1,2 m/s › 36 km/h, 8,5-1 alltså 8,5 meter framåt på varge tappad höjdmeter.
Totalt är det 61 celler.

Wingowers: är en serie höger och vänstersvängar i vilka men bytter upp fart och gör wingowern högre och högre. Men man får passa sig att inte göra för höga då linorna slakar och skärmen slutar flyga (gungorna när du var liten). Wingowers kan användas för att få upp fart att påbörja andra manövrar.

SAT: Är en manöver där du flyttar tyngdpunktscentrum till strax ovanför piloten. Skärmen kommer flyga snabbt frammåt och du kommer flyga bakåt. Saten används i många manövrar...

I filmerna jag länkade till i första medelandet finns både wingowers och sattar med. :crash

phastasphuk skrev:
Carve i friflygning heter carve såklart.....bygga fart infør swoop kan man gøra på 3 olika sætt, HOOKTURN, CARVE eller TOGGLETURN.

En carve skiljer sig från en hook att man tar det lugnare i børjan, alltså inte tokhænger på fræmre bærremmen, och utfør då en mer "carve" aktig rørelse jæmført med en hook som mest går rakt ner i en spiral. Bygger faktiskt upp næstan lika bra om inte mer fart i en carve æn en hook, om man inte pysslar med 360s och liknande.
Toggelhookarna kan vi ju læmna bakom oss, enig?
Full enighet.
Tror att en långsam hook med front risarna är det säkraste och effektivaste att bygga fart på, men försök intala toookhookarna Eli Thomson :bow :bow :bow och
Charles O´Brian :bow :bow :bow det...

Åh, den här måste jag bumpa!
Jag är så sugen på att lära mig skärm eller hängflyg!
Vilket är svårast? Dyrast? Farligast?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...