Sjukt billiga sporthojar!!

  • Thread starter Thread starter bfd
  • Start date Start date
Jaaa.. Fast det funkar väll aldrig om man vill köra på gata??
(Läs registrera i Sveriga)

Troligen inte.. :( De har pejl på vilka hojar som exporterats var. De slår upp ram o motornummer i en lista från tillverkaren, vilket avslöjar fordonets ursprungsland på marknaden. Är både motor o ram från US osar de ju katt... :rolleyes:

Eller så chansar man... GSG.... :D
 

Vissa sporthojar sägs det är svårt att besikta i Sverige om man tar dom från Usa men jag vet ej varför :confused:
Snackade med nån kommer inte ihåg vem, men tydligen kan det vara problem om man är först med att importera just en sån modell, fast det var med bilar så jag vet inte om det är samma sak!
 
/ad34id11478/[/URL]...4200*7= 29400:- Plus moms, reg + annan skit kan tänka mig att betala 20k för, blir ju äckligt billigt ändå! kan även fixa samfrakt med en kille!

Låter alldeles för bra för o vara sant. Sedan tar väl EU ut mer tullar från asien vilket påverkar vår prisbild. Men... Jag tycker inte hojarna har blivit speciellt mycket dyrare än för 10-15 år sedan. Vad kostade en 1000cc-maskin -97?

Ett annat alternativ, är att man ber någon som bott i staterna ta hem fordonet. Då går det som flyttgods, om de bott där mer än en viss tid. 6 mån + ? Sedan är denne så "snäll" o säljer billigt vid hemkomsten :D
 
Den F4:an Hur ville han ha betalt? Låter som redig BLÅSNING!!
Varnar för detta!!!!!!!!
 
Låter alldeles för bra för o vara sant. Sedan tar väl EU ut mer tullar från asien vilket påverkar vår prisbild. Men... Jag tycker inte hojarna har blivit speciellt mycket dyrare än för 10-15 år sedan. Vad kostade en 1000cc-maskin -97?

Ett annat alternativ, är att man ber någon som bott i staterna ta hem fordonet. Då går det som flyttgods, om de bott där mer än en viss tid. 6 mån + ? Sedan är denne så "snäll" o säljer billigt vid hemkomsten :D


Visst gör det! ska vi köpa den tillsammans och halvera riskerna!?
Om du tar med dig flyttgods, måste dom inte flytta för att få göra det?
 
Kika på ebay om ni vill ha verkliga priser. Och gör då inte misstaget att kolla på senast inlagda utan bud. Kolla så att reservations pris är uppnåt.
 
Det som kan bli problem ä arr du måste få intyg från Yamaha Sverige på att bromsar å avgaserna ä ok. Dom kan nog sura lite och ta betalt. Importerade en bil för några år sedan tror alla papper +reg bes kostade 4500:-. Måste även ha med ursprungs papperet från resp land. Annars ä de tvärstopp.
Kan ju kolla tsv:s hemsida. Tror dom har imp. reglerna. Moms får du nog räkna med eftersom USA inte ä me i EU (va jag vet:D ).
Sedan kolla nån som impar bilar å hör om samshipping.Dom brukar allt ställa upp.
Good luck:tummenupp

Jag har dålig koll på hojar. Men jag har suttit länge i telefon med bilprovningen angående bilar (som anses vara omöjliga att importera från USA). På bilar så sitter det ett klistermärke i ena dörren, typ att den är besiktigad bla bla bla... Sitter denna lappen på när bilen kommer till Sverige så är det bara att besiktiga som vanligt (läs: Tyskimport). Alltså INGA intyg eller liknande skit. Likadant borde det rimligtvis vara med hojar, finns ju som sagt folk här på forumet som lever och verkar i USA, dem borde ha lite koll...

Clear title har inte med eventuella skatteskulder att göra, det är att hojen/bilen är OK, Salvage title är att hojen/bilen är smälld men kan repareras och återföras i trafik, sen finns det massa varianter på det där för olika delstater med mera. Dock för att slippa probs i Sverige så måste det vara CLEAR TITLE på grejerna. Salvage title funkar med då gäller intygsjungeln...

Tull är på det TOTALA beloppet när godset är i hamn i Sverige.

Go tur :gnissla
 
Det verkar vara omöjligt att besikta USA hojar i svergie , dom saknar tydligen den lilla svarta typskylten ( popnitad eller klistrad på nyare)

Polaren tog hem en Busa från usa, den gick aldrig att få igenom
fick säljas som delar
 
Jag har dålig koll på hojar. Men jag har suttit länge i telefon med bilprovningen angående bilar (som anses vara omöjliga att importera från USA). På bilar så sitter det ett klistermärke i ena dörren, typ att den är besiktigad bla bla bla... Sitter denna lappen på när bilen kommer till Sverige så är det bara att besiktiga som vanligt (läs: Tyskimport). Alltså INGA intyg eller liknande skit. Likadant borde det rimligtvis vara med hojar, finns ju som sagt folk här på forumet som lever och verkar i USA, dem borde ha lite koll...

Clear title har inte med eventuella skatteskulder att göra, det är att hojen/bilen är OK, Salvage title är att hojen/bilen är smälld men kan repareras och återföras i trafik, sen finns det massa varianter på det där för olika delstater med mera. Dock för att slippa probs i Sverige så måste det vara CLEAR TITLE på grejerna. Salvage title funkar med då gäller intygsjungeln...

Tull är på det TOTALA beloppet när godset är i hamn i Sverige.

Go tur :gnissla

Om man planerar att ta hem en hoj enbart för att köra bana med utan några planer på att registrera och köra i trafik med, måsta man ändå betala tull och moms?

Hur är det om man skulle importera en cross?




Det verkar som om dom där superbilliga priserna inte stämmer.

Kolla tex. här: http://www.cycletherapynyc.com/bikesforsale.cfm

En firma i New York, och deras beg. hojar. Samma priser eller tom. dyrare än här hemma...
 
Last edited:
Vill inte negga men precis som några påtalat: låter det för bra för att vara sant så är det oftast det. Hade det var möjligt att skära guld med täljkniv på att importera hojar från USA så hade vi sett massor med firmor som gjort det.

Jag säger inte att det inte går att göra klipp som privatperson men att starta business, nä det tror jag inte på.
 
Det verkar vara omöjligt att besikta USA hojar i svergie , dom saknar tydligen den lilla svarta typskylten ( popnitad eller klistrad på nyare)

Polaren tog hem en Busa från usa, den gick aldrig att få igenom
fick säljas som delar

Som denna menar du?

Hayabusa -04 från USA :)
 

Bifogat

  • Haya -04.jpg
    Haya -04.jpg
    43.2 KB · Visningar: 116
Man betalar tull och moms vare sig det är nytt eller begagnat. Spelar ingen roll om du ska regga den eller inte, tull och moms tillkommer.
Många tror att man kan skicka grejor som gåva men då får inte värdet överstiga 500kr annars blir det tull och moms. Kom ihåg att man får även betala tull och moms på frakten. Varanspris+ frakt+ tull+ moms= kostnaden.
Man kan ju alltid be säljaren sänka värdet på varan, men då kan det bli problem om grejorna kommer bort i frakten. Försäkringen täcker bara det värdet som står i papprena.

Att importera en ny hoj verkar inte lika lönsamt att importera som en skoter, där man skulle kunna tjäna upp till 20-25tusen på en import.

Är det nån som har koll på vad frakten kan gå på för en hoj från USA??

Kolla på www.tullverket.se för mer info.
 
Last edited:
Glöm att dom där priserna stämmer. Något är bogus med det hela. En 04 R1 går inte på 2700 dollar. Gå via vilket forum som helst specifikt för sitt märke och se på priserna där.

Men någon här får ju gärna testa, och kanske tysta mig, men jag tror inte för ett ögonblick att något av det där stämmer.

Kan mkt val stamma om vi snackar MSRP, sen tillkommer skatter, registrering och 100 andra grejer plus att nuvarnade agare kanske fortfarande har lan att betala av pa hojen och/eller obetald registrering m,m, nar allt det ar betalt kan det direkt skena ivag ett par tusingar till!
Over here pratar man alltid (vad jag vet ialf) vad sjalvaste HOJEN kostar, inte allt runtom den.

För att få ut ett fordon ur usa så måste du ha "pinkslipen" = regbeviset, tittar man på anonnser i usa står det ibland Clear titel dvs att den e betald, de kan vara så att dom billiga priserna ibland har en restskuld precis som här hemma.
Och for att fa registrering/pinkslip pa sig sjalv maste man ha amerikanskt korkortsnummer.
Har ingen erfarenhet av export, kanske gar att losa pa annat satt? Om man typ importerar via firma eller na skit? Inte riktigt varit problem for mig med agande av fordon da jag har amerikanskt korkort.
Men som privatperson fran Sverige att aka over for att importera en eller tva hojar verkar javligt jobbigt och trixigt.
Den som vill kan fa lana mitt korkortnummer!:tummenupp
 
Last edited:
Tycker försäkringen redan är tillräckligt dyr på sporthojar! Den blir ju fan ännu dyrare när den är importerad :mad:

Jag har en importerad hoj och jag har samma försäkring som en svensk såld!

Jo det är vad dom kostar over där och en 06-07 har man hemma för en 70t ca
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top