Sjukt billiga sporthojar!!

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jaaa.. Fast det funkar väll aldrig om man vill köra på gata??
(Läs registrera i Sveriga)

Troligen inte.. :( De har pejl på vilka hojar som exporterats var. De slår upp ram o motornummer i en lista från tillverkaren, vilket avslöjar fordonets ursprungsland på marknaden. Är både motor o ram från US osar de ju katt... :rolleyes:

Eller så chansar man... GSG.... :D
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014

Vissa sporthojar sägs det är svårt att besikta i Sverige om man tar dom från Usa men jag vet ej varför :confused:
Snackade med nån kommer inte ihåg vem, men tydligen kan det vara problem om man är först med att importera just en sån modell, fast det var med bilar så jag vet inte om det är samma sak!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
/ad34id11478/[/URL]...4200*7= 29400:- Plus moms, reg + annan skit kan tänka mig att betala 20k för, blir ju äckligt billigt ändå! kan även fixa samfrakt med en kille!

Låter alldeles för bra för o vara sant. Sedan tar väl EU ut mer tullar från asien vilket påverkar vår prisbild. Men... Jag tycker inte hojarna har blivit speciellt mycket dyrare än för 10-15 år sedan. Vad kostade en 1000cc-maskin -97?

Ett annat alternativ, är att man ber någon som bott i staterna ta hem fordonet. Då går det som flyttgods, om de bott där mer än en viss tid. 6 mån + ? Sedan är denne så "snäll" o säljer billigt vid hemkomsten :D
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Den F4:an Hur ville han ha betalt? Låter som redig BLÅSNING!!
Varnar för detta!!!!!!!!
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Låter alldeles för bra för o vara sant. Sedan tar väl EU ut mer tullar från asien vilket påverkar vår prisbild. Men... Jag tycker inte hojarna har blivit speciellt mycket dyrare än för 10-15 år sedan. Vad kostade en 1000cc-maskin -97?

Ett annat alternativ, är att man ber någon som bott i staterna ta hem fordonet. Då går det som flyttgods, om de bott där mer än en viss tid. 6 mån + ? Sedan är denne så "snäll" o säljer billigt vid hemkomsten :D


Visst gör det! ska vi köpa den tillsammans och halvera riskerna!?
Om du tar med dig flyttgods, måste dom inte flytta för att få göra det?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kika på ebay om ni vill ha verkliga priser. Och gör då inte misstaget att kolla på senast inlagda utan bud. Kolla så att reservations pris är uppnåt.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Det som kan bli problem ä arr du måste få intyg från Yamaha Sverige på att bromsar å avgaserna ä ok. Dom kan nog sura lite och ta betalt. Importerade en bil för några år sedan tror alla papper +reg bes kostade 4500:-. Måste även ha med ursprungs papperet från resp land. Annars ä de tvärstopp.
Kan ju kolla tsv:s hemsida. Tror dom har imp. reglerna. Moms får du nog räkna med eftersom USA inte ä me i EU (va jag vet:D ).
Sedan kolla nån som impar bilar å hör om samshipping.Dom brukar allt ställa upp.
Good luck:tummenupp

Jag har dålig koll på hojar. Men jag har suttit länge i telefon med bilprovningen angående bilar (som anses vara omöjliga att importera från USA). På bilar så sitter det ett klistermärke i ena dörren, typ att den är besiktigad bla bla bla... Sitter denna lappen på när bilen kommer till Sverige så är det bara att besiktiga som vanligt (läs: Tyskimport). Alltså INGA intyg eller liknande skit. Likadant borde det rimligtvis vara med hojar, finns ju som sagt folk här på forumet som lever och verkar i USA, dem borde ha lite koll...

Clear title har inte med eventuella skatteskulder att göra, det är att hojen/bilen är OK, Salvage title är att hojen/bilen är smälld men kan repareras och återföras i trafik, sen finns det massa varianter på det där för olika delstater med mera. Dock för att slippa probs i Sverige så måste det vara CLEAR TITLE på grejerna. Salvage title funkar med då gäller intygsjungeln...

Tull är på det TOTALA beloppet när godset är i hamn i Sverige.

Go tur :gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det verkar vara omöjligt att besikta USA hojar i svergie , dom saknar tydligen den lilla svarta typskylten ( popnitad eller klistrad på nyare)

Polaren tog hem en Busa från usa, den gick aldrig att få igenom
fick säljas som delar
 

U.Blomqvist

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Njurunda
Hoj
Ingen än så länge!
Jag har dålig koll på hojar. Men jag har suttit länge i telefon med bilprovningen angående bilar (som anses vara omöjliga att importera från USA). På bilar så sitter det ett klistermärke i ena dörren, typ att den är besiktigad bla bla bla... Sitter denna lappen på när bilen kommer till Sverige så är det bara att besiktiga som vanligt (läs: Tyskimport). Alltså INGA intyg eller liknande skit. Likadant borde det rimligtvis vara med hojar, finns ju som sagt folk här på forumet som lever och verkar i USA, dem borde ha lite koll...

Clear title har inte med eventuella skatteskulder att göra, det är att hojen/bilen är OK, Salvage title är att hojen/bilen är smälld men kan repareras och återföras i trafik, sen finns det massa varianter på det där för olika delstater med mera. Dock för att slippa probs i Sverige så måste det vara CLEAR TITLE på grejerna. Salvage title funkar med då gäller intygsjungeln...

Tull är på det TOTALA beloppet när godset är i hamn i Sverige.

Go tur :gnissla

Om man planerar att ta hem en hoj enbart för att köra bana med utan några planer på att registrera och köra i trafik med, måsta man ändå betala tull och moms?

Hur är det om man skulle importera en cross?




Det verkar som om dom där superbilliga priserna inte stämmer.

Kolla tex. här: http://www.cycletherapynyc.com/bikesforsale.cfm

En firma i New York, och deras beg. hojar. Samma priser eller tom. dyrare än här hemma...
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vill inte negga men precis som några påtalat: låter det för bra för att vara sant så är det oftast det. Hade det var möjligt att skära guld med täljkniv på att importera hojar från USA så hade vi sett massor med firmor som gjort det.

Jag säger inte att det inte går att göra klipp som privatperson men att starta business, nä det tror jag inte på.
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Det verkar vara omöjligt att besikta USA hojar i svergie , dom saknar tydligen den lilla svarta typskylten ( popnitad eller klistrad på nyare)

Polaren tog hem en Busa från usa, den gick aldrig att få igenom
fick säljas som delar

Som denna menar du?

Hayabusa -04 från USA :)
 

Bifogat

  • Haya -04.jpg
    Haya -04.jpg
    43.2 KB · Visningar: 116

mordellio

Medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki RG500-85
Man betalar tull och moms vare sig det är nytt eller begagnat. Spelar ingen roll om du ska regga den eller inte, tull och moms tillkommer.
Många tror att man kan skicka grejor som gåva men då får inte värdet överstiga 500kr annars blir det tull och moms. Kom ihåg att man får även betala tull och moms på frakten. Varanspris+ frakt+ tull+ moms= kostnaden.
Man kan ju alltid be säljaren sänka värdet på varan, men då kan det bli problem om grejorna kommer bort i frakten. Försäkringen täcker bara det värdet som står i papprena.

Att importera en ny hoj verkar inte lika lönsamt att importera som en skoter, där man skulle kunna tjäna upp till 20-25tusen på en import.

Är det nån som har koll på vad frakten kan gå på för en hoj från USA??

Kolla på www.tullverket.se för mer info.
 
Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Glöm att dom där priserna stämmer. Något är bogus med det hela. En 04 R1 går inte på 2700 dollar. Gå via vilket forum som helst specifikt för sitt märke och se på priserna där.

Men någon här får ju gärna testa, och kanske tysta mig, men jag tror inte för ett ögonblick att något av det där stämmer.

Kan mkt val stamma om vi snackar MSRP, sen tillkommer skatter, registrering och 100 andra grejer plus att nuvarnade agare kanske fortfarande har lan att betala av pa hojen och/eller obetald registrering m,m, nar allt det ar betalt kan det direkt skena ivag ett par tusingar till!
Over here pratar man alltid (vad jag vet ialf) vad sjalvaste HOJEN kostar, inte allt runtom den.

För att få ut ett fordon ur usa så måste du ha "pinkslipen" = regbeviset, tittar man på anonnser i usa står det ibland Clear titel dvs att den e betald, de kan vara så att dom billiga priserna ibland har en restskuld precis som här hemma.
Och for att fa registrering/pinkslip pa sig sjalv maste man ha amerikanskt korkortsnummer.
Har ingen erfarenhet av export, kanske gar att losa pa annat satt? Om man typ importerar via firma eller na skit? Inte riktigt varit problem for mig med agande av fordon da jag har amerikanskt korkort.
Men som privatperson fran Sverige att aka over for att importera en eller tva hojar verkar javligt jobbigt och trixigt.
Den som vill kan fa lana mitt korkortnummer!:tummenupp
 
Last edited:

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Tycker försäkringen redan är tillräckligt dyr på sporthojar! Den blir ju fan ännu dyrare när den är importerad :mad:

Jag har en importerad hoj och jag har samma försäkring som en svensk såld!

Jo det är vad dom kostar over där och en 06-07 har man hemma för en 70t ca
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top