Sjuk försäkringshöjning

Ringde Folksam precis, och min försäkring är oförändrad sedan förra året. Möjligt att det blir några förändringar efter den 29 april dock, men det kunde man inte svara på i nuläget. 1300 kr/mån påställd är det som gäller nu. IF ville ha 3300 kr/mån. Ska till en ganska rejäl höjning för jag ska byta från Folksam i nuläget.

Passade på att höra mig för om övriga försäkringar och kan sänka min ena bilförsäkring med 419 kr/mån från IF till Folksam. Förra året var det inte så stor skillnad om ens någon minns jag. Bara att tacka och ta emot.

Ska också flytta alla försäkringar från folksam.

Har en bekant som har en 2010 porsche gt3 rs, kostar över miljonen killen är 2år yngre än mig, bilen står på honom och den kostar 1900kr/mån helförsäkrad.
Jag vet att dom tittar på statistiken men att en sak som kostar runt 70 000kr ska kosta 50 000kr om året låter ju inte rimligt om en miljonklass bil med liknande prestanda kostar betydligt mycket mindre att försäkra.

Det är inte värdet på fordonet som det handlar om i första hand när det gäller motorcyklar, det handlar om vad du kostar för försäkringsbolaget vid olycka. I bil klarar du dig i regel betydligt bättre än på en hoj.

Vilket bolag ger billigare sporthojsförsäkringar pga medlemsskap i SMC???
Vill inte på något vis indikera att man ska lämna SMC snarare tvärt om, alla som kör hoj borde vara medlem, men just frågan om premiesänkning vet jag inte om jag håller med om. Vi har ju fått otaliga indikationer ovan på att ex. Bilsport & MC (som är en samarbetspartner till SMC) har höga premier, kanske kan man åtnjuta 10% reduktion (gäller det även sporthojar?) vid medlemsskap men försäkringen ligger trots detta väldigt högt och inte alls billigast bland bolagen.

Upplägget SMC & Folksam tidigare hade tycker jag var väldigt tilltalande, om man hade gått olika kör-utbildningar (vi snackar inte sång här) i SMC:s regi fick man en hyfsat stor rabatt på premien.

Personligen tyckte jag att SMC försäkringen var totalt ointressant på grund av självrisken. Men bara för den sakens skull är det olyckligt att SMC åsidosatte sporthojsägarna när de inledde sitt nya avtal med Bilsport & MC.

Det var väl inför föregående säsong som man tog bort SMC försäkringen hos Folksam?
Som sporthojsägare är det bara att lyfta på luren och kolla runt med de olika bolagen vad de erbjuder.

Även om SMC kurserna gjorde att man kunde teckna en förmånlig försäkring beroende på hur man såg på villkoren tycker jag den främsta anledningen att gå en SMC kurs var att man utvecklas som förare och gavs tillfälle att träffa många trevliga människor.

Ska också flytta alla försäkringar från folksam.

Har en bekant som har en 2010 porsche gt3 rs, kostar över miljonen killen är 2år yngre än mig, bilen står på honom och den kostar 1900kr/mån helförsäkrad.
Jag vet att dom tittar på statistiken men att en sak som kostar runt 70 000kr ska kosta 50 000kr om året låter ju inte rimligt om en miljonklass bil med liknande prestanda kostar betydligt mycket mindre att försäkra.

Du kan inte riktigt resonera på det sättet. Jämför du en tidig 996 GT3 med nyaste 997 GT3 kommer du nog att finna att premien är snarlik. Sporthojar innebär en helt annan risk för försäkringsbolaget när det gäller personskador. Sedan begränsar prislappen många från att köpa en Porsche 911 av modernare snitt. En effektstark motorcykel kostar en spottstyver. Om en GT3 gick att köpa för 80 tkr hade nog försäkringspremierna stuckit i höjde. Aldrig undrat varför en BMW M3 är dyrare att försäkra än en 911? Instegspriset skulle jag säga. Drar till sig ett annat klientel. På samma vis kan man se varför BMW motorcyklar varit billigare att försäkra än många konkurrenter. Kanske har det förhållandet jämnats ut nu när BMW tvättat bort gubb stämpeln.

Så stöld, brand, glasskador och rättsskydd går under trafikskadedelen menar du?

Hur fick du fram att jag skulle mena det? Det jag menade var att i trafikförsäkring ingår vissa delar tex personskada, och lägger man på en halvförsäkring på det så tillkommer andra delar så som stöld och maskinskada osv.

Hur fick du fram att jag skulle mena det? Det jag menade var att i trafikförsäkring ingår vissa delar tex personskada, och lägger man på en halvförsäkring på det så tillkommer andra delar så som stöld och maskinskada osv.

"Jag tror inte försäkringsbolagen kan neka ersättning på trafikdelen på försäkringen."

Sedan kommer du in med besserwisser-attityd:

"Klart dom kan neka, halv gäller ju stöld inte bara personskada. Kul att alla tror dom vet så mycket om försäkringar då jag jobbat med försäkringar, både skadereglering och försäljning."

Sedan fortsätter diskussionen därifrån. Ska du spela överlägsen kanske du ska läsa innan du svarar.

"Jag tror inte försäkringsbolagen kan neka ersättning på trafikdelen på försäkringen."

Sedan kommer du in med besserwisser-attityd:

"Klart dom kan neka, halv gäller ju stöld inte bara personskada. Kul att alla tror dom vet så mycket om försäkringar då jag jobbat med försäkringar, både skadereglering och försäljning."

Sedan fortsätter diskussionen därifrån. Ska du spela överlägsen kanske du ska läsa innan du svarar.

Fick du ingen sylt på gröten när du var liten?

TS har ju pratat om att han vill ha halvförsäkring och det var det jag syftade på, om jag sedan uttryckt mig så slarvigt att du inte förstår så är det beklagligt.

Håll er till ämnet, uppför er, var snälla mot varandra och förlåtande vid missförstånd.
Thats the rules!

Mvh Peter

Distansavtalslagen som du kallar ångerrätt gäller inte 30 dagar, den gäller 14 så du vet.
Just i detta ämne så har du rätt. 14 dagar och du ska ha fått dina pengar i retur inom 30 dagar. Jag jobbar med liv- och pensionsförsäkring och där är det 30 dagars ångerrätt (finasiella tjänster), bara så du vet ;). Tack för att du korrigerade min tankevurpa.

Jag har en offert hos Folksam på 852kr /mån halv/hel som löper ut 15/3. jag har is i magen och väntar till helgen och ser vad den hamnar på då.

Glöm inte att skriva vad som hände med din premie. Själv lite nyfiken om det är en genomgående höjning för sporthojar eller mer lokal. Nu har jag inte läst varenda inlägg i tråden, men det verkar som många som svarat bor i Stockholmstrakten.

Även min Folksamförsäkring har oförklarligt höjts med 224% - och då är det en garageförsäkring! Suck! Trist när man kört hoj utan problem i snart 20 år, och har en 10 år gammal hoj. Ja, ja... Det är väl bara att byta bolag. Tyvärr är väl Folksam lika glada för det, men man får se till att flytta alla affärer från Folksam.

Fick premie sänkning med en 1000:ing hos Länsförsäkringar. Betalar nu 7200 kr hel/hel för en R1 06:a.:tummenupp Passade på att kolla premien på en V70R -09:a. 10095 kr. Tydligen farligare än att köra hoj.:hihi

Det här med försäkringar är bra lustigt. Min Toyota Avensis -04 kostar ca 7k om året hel/hel. Min ZZR1100 kostar ca 7k hel/hel. En av världens säkraste bilar mot en rätt gammal men fortfarande snabb MC med lika många hk. Centrala Malmö, 36 år gammal och inga skador (än). Jag har full bonus på bilen, haft körkort i snart 20 år för bil - A-kort har jag haft sen 2009... Det är bra konstigt att Toyotan är så pass dyr i jämförelse!

On topic - det bolag som får för sig att höja min premie för någon försäkring utan att jag orsakat skada blir omedelbart utbytt även om jag inte hittar billigare någon annan stans. Det är INTE ett bra sätt att behålla kunder på!

Intressant att jag verkar vara i stort sett den enda som fått sänkt försäkring hos folksam i nästa års försäkring från april.
Från ca 11k till 6,7k hel/hel cbr1000rr -06 jag är 36 år och bor ute i obygden. :tummenupp

Intressant att jag verkar vara i stort sett den enda som fått sänkt försäkring hos folksam i nästa års försäkring från april.
Från ca 11k till 6,7k hel/hel cbr1000rr -06 jag är 36 år och bor ute i obygden. :tummenupp

Det ger lite hopp i alla fall... min försäkring går ut 28/4 så jag väntar på min nya premie och iom den här tråden våndas jag en del över vad det kommer betyda ekonomiskt. :gnissla

On topic - det bolag som får för sig att höja min premie för någon försäkring utan att jag orsakat skada blir omedelbart utbytt även om jag inte hittar billigare någon annan stans. Det är INTE ett bra sätt att behålla kunder på!

Tänker precis samma tanke, blev orolig efter jag läst tråden här så ringde suzukis märkesförsäkring där jag har min hoj försäkrad, men premierna skulle inte vara klara förrän slutet på den här veckan.
Passade ändå på att fråga om man behövde oroa sig för höjningar, och då svarade hon bara att risken finns för det.
Blir att byta på en gång om så blir fallet.

Tänker precis samma tanke, blev orolig efter jag läst tråden här så ringde suzukis märkesförsäkring där jag har min hoj försäkrad, men premierna skulle inte vara klara förrän slutet på den här veckan.
Passade ändå på att fråga om man behövde oroa sig för höjningar, och då svarade hon bara att risken finns för det.
Blir att byta på en gång om så blir fallet.

Hittils så verkar det bara vara Folksam som gjort den här tokhöjningen, jag har ringt runt till de flesta bolag, och de ger ungefär samma premier som tidigare år.

Det kan mkt väl vara så att det bara gäller vissa hojmärken, i vissa städer, åldrar. Ingen aning.
Men vi är åtminstone ett par st som fått rejäla höjningar just hos folksam.

Såhär såg mitt papper ut:

EDIT: Det är alltså inte en årsförsäkring, utan avställningsbar. Men avtalsår löper från när man tecknade försäkringen förra gången. Och skadefria år är hos dem, har aldrig orsakat skada vare sig med MC eller bil.

Bifogat

• försäkring.jpg
    försäkring.jpg
    169.2 KB · Visningar: 120
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...