Sjuk försäkringshöjning

Min försäkring löper ut i juli så jag klarar mig ett tag till.
Fick dock veta att tecknar jag ny så är den sänkt med 200:-/år HELT OFATTBART.
Hon sa även att premien höjs om man åkt på betlaningsanmärkningar vilket jag inte visste.

Min gick upp från 12000:- till 24000:-..
Inga olyckor, haft mc kort i mer än 10 år, inte bytt adress mm mm..

Folksam kan dra åt helvete!!

Min försäkring gick också upp med ca 1200kr och landar på ca 6000kr för halvf.
Känner sig ju ganska lurad när man blivit ett år äldre ett till skadefritt år och flyttat från stan ut på "landet" och fått eget låst garage men endå har de blivit dyrare.
Men inget av detta kunde tydligen väga upp de stackars fb dåliga vinst på motorcyklar.

Lets face it Fb vet att hoj åker generellt har endel cash över och är beredda att offra dem på sitt intresse så de kommer fortsätta höja så länge vi betalar. Har inget med skador eller deras utgifter att göra.

och premien putsades uppåt med hur mycket då???

Inför säsongen 2011 så sänktes premien med ca 500:- /mån , detta kompenserades i år genom att den höjdes från 16800:-/år till 56000:-/år (halvförsäkring).

(eftersom den är avställd halva året så är det ju i praktiken bara halva summan, garageförsäkringen kostar nästan ingenting.. men ja,, Jag är inte kund hos dem längre om man säger så.)

Det var tacken för att aldrig någonsin ha plockat ut en krona från försäkringen. :tummenupp

Inför säsongen 2011 så sänktes premien med ca 500:- /mån , detta kompenserades i år genom att den höjdes från 16800:-/år till 56000:-/år (halvförsäkring).

(eftersom den är avställd halva året så är det ju i praktiken bara halva summan, garageförsäkringen kostar nästan ingenting.. men ja,, Jag är inte kund hos dem längre om man säger så.)

Det var tacken för att aldrig någonsin ha plockat ut en krona från försäkringen. :tummenupp

WHAAAAAAAAAAAT!!! va d tidigare 16800 för helår? eller var var det den summan du betalade under tiden hojen va påställd?

WHAAAAAAAAAAAT!!! va d tidigare 16800 för helår? eller var var det den summan du betalade under tiden hojen va påställd?

Nej, båda priserna gäller avställningsbar halvförsäkring.

Jag gissar som sagt att det beror på var man bor, ålder och ev. vilken hoj det gäller.

Som anledning till höjningen så sa dom att det var en policyändring att "såna hojar ska ha den premien".

R1 som mc-modell är väl en av sportisarna som funnits längst, så statistiken på den över säg 10 år lär ju inte vara så jätteimponerande med avseende på olyckor och stölder.

Jag gissar som sagt att det beror på var man bor, ålder och ev. vilken hoj det gäller.

Som anledning till höjningen så sa dom att det var en policyändring att "såna hojar ska ha den premien".

R1 som mc-modell är väl en av sportisarna som funnits längst, så statistiken på den över säg 10 år lär ju inte vara så jätteimponerande med avseende på olyckor och stölder.

Det är alltså samma försäkring samma hoj.
Jag skrattar, och jag skrattar högt. Inte åt dig utan för det är helt absurt

Jag fick en offert tidigare i våras på 852:-/mån halv/hel. offerten gällde i 30 dagar. jag chansade och väntade till den gick ut hoppades på att den skulle sjunka. Men när jag ringde och skulle teckna försäkringen 2 dagar efter att den löpt ut så kosta den 1284:-

Jag ringde upp en timme senare och sa att jag vill teckna försäkring enl. tidigare offert på 852:- och då gick det hur bra som helst.

flytta mitt till länsförsäkringar har man hemförsäkring bank och nåt sparande hos dom får man 25 % rabatt på alla sakförsäkringar, gör en hel del på en mc försäkring

Jag får betala 6100:- hel/hel för min GSX-R 1000 K4 hos Folksam. Helt sjukt dyrt:hihi

Dömer man av tråden så verkar de riktiga chockhöjningarna främst drabba folk i eller nära Stockholm C, eventuellt blir det inte lika dyrt om man är över 35.. Sen vet man ju inte om t ex ABS håller ner kostnaden mer i de nya premierna.

Ja, de höjda premierna verkar mest gälla Stockholm om man ska utgå från det som nämnts i tråden. Något jag som sagt tidigare reagerat på är premien på garageförsäkringen i Stockholm. Verkar ju helt vansinnig om det nu inte är så att det stjäls oerhört många motorcyklar i huvudstaden. Det är ju inte så att det gått obemärkt förbi någon att det varit en hel del stölder även här nere. Garageförsäkringen är en bråkdel av vad ni betalar där uppe. Visserligen höjde IF min garageförsäkring med nästan det dubbla vid något tillfälle med hänvisning till att de låg fel jämfört med konkurrenterna (!). Ibland förstår jag inte alls deras argumentation. Klagade i alla fall och fick sänkt garageförsäkringspremie året efter. Numera har jag som sagt Folksam. Årspremien är på strax över 1200 kr. IF var uppe och vände på en bit över 2000 kr från att också ha legat på ungefär samma nivå som Folksam nu gör.

Bor man i villa får man lägre premie och jag tror t om vissa bolag gör skillnad på bostadsrätt och hyresrätt, vilket kan vara lite skevt om man bor på samma postnummer. Jag kan inte riktigt se att om man äger en bostadsrätt är mindre benägen att få sin hoj stulen. Parkeringsförutsättningarna är snarlika, det kan t om vara så att den med hyresrätt har ett enskilt garage och den med bostadsrätt ställer sin hoj på gatan. Sedan verkar bolagen erbjuda lägre premie om man har ABS precis som du säger och är man över 30 års åldern och närmar sig 40 så bedömer bolagen att man är mindre riskbenägen. Det stämmer säkert i de allra flesta fallen, men undantag finns givetvis.

OT

The Secret of Monkey Island :yoparty

Last edited:

Du gissar nog rätt, blev för mig här uppe.... med Folksam avställningsbar halvförsäkring från 2011: 12700 sänkt till 2012: 12300. Garageförsäkringen gick dock upp från 123 i månaden till 220.

Folksam vart billigast för mig. 1060 kr /mån avställningsbar halvförsäkring med låga självrisker för ZX9R -98.. född 84 i mellanort och tog kortet 2011

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT