Sjuk försäkringshöjning

Hittils så verkar det bara vara Folksam som gjort den här tokhöjningen, jag har ringt runt till de flesta bolag, och de ger ungefär samma premier som tidigare år.

Det kan mkt väl vara så att det bara gäller vissa hojmärken, i vissa städer, åldrar. Ingen aning.
Men vi är åtminstone ett par st som fått rejäla höjningar just hos folksam.

Såhär såg mitt papper ut:

EDIT: Det är alltså inte en årsförsäkring, utan avställningsbar. Men avtalsår löper från när man tecknade försäkringen förra gången. Och skadefria år är hos dem, har aldrig orsakat skada vare sig med MC eller bil.

Du verkar vara en skötsam gosse. Därför ska du straffas.

Intressant att jag verkar vara i stort sett den enda som fått sänkt försäkring hos folksam i nästa års försäkring från april.
Från ca 11k till 6,7k hel/hel cbr1000rr -06 jag är 36 år och bor ute i obygden. :tummenupp

Min sänkte folksam från 12500:- hel/hel till 8500:- hel/hel..... r1-05

Hittils så verkar det bara vara Folksam som gjort den här tokhöjningen, jag har ringt runt till de flesta bolag, och de ger ungefär samma premier som tidigare år.

Det kan mkt väl vara så att det bara gäller vissa hojmärken, i vissa städer, åldrar. Ingen aning.
Men vi är åtminstone ett par st som fått rejäla höjningar just hos folksam.

Jo jag hoppas på det, men blir ju lite nervös när hon inte förnekar att det kan höjas.
Själv har jag aldrig ens använt min egen försäkring sen jag tog b-kortet för 8 år sen, jag har varit helt oskyldig dom gångerna det hänt nånting (påkörd bakifrån 2 gånger, och i sidan en gång när nån nybliven körkortsinnehavare struntat i väjningsplikt)

ringe folksam idag. min har gått från 1700 i månaden hel till 4000

blir troligen bara trafik för 1200

Snacka med trygghansa idag och dom har tydligen gått över helt till avställningsbara försäkringar. Så prova att kolla med dom, avställningsbart är ju skönt slippa ägarbyten hit...

DVS om handläggaren har rätt, varje gång jag ringt ett FB så har jag fått olika besked om allt. Men den här killen lät rätt säker men sen när man kollar hemsidan så står det fortfarande om årsförsäkring så ja.. får se när papprena kommer hem i lådan. Avställd blev det nånting på 600:- månaden vilket är det billigaste jag fått hittils.

Men grundregeln när man snackar med FB är ju att... aa man vet aldrig. Ringde även IF idag och den första jag snackade med sa att det inte gick att säga upp avställningsförsäkringen hos dom utan att ställa på hojen - nästa samtal 20 minuter senare så gick det att säga upp den direkt..

Så ja man får väl se vad det blir.

Gixxer tips försäkring

södermalm, 33år, gixxer 600 2008a.

Folksam höjde till 41000 i år :)

Tipsar om Trygg Hansa. 21000/hel/hel. Garage försäkring 5200/år.

summa summarum: 13000/år om man som jag vill åka helförsäkrat 6månader/år och resterande tid har cykeln avställd.

Bara ett tips

Nu fick jag svar från märkesförsäkringen iaf, årspremien sänks från 9000 till 8000, men det delas upp så jag betalar 800kr / månad (förra året 700kr) under sommaren, men man betalar mycket mindre under vinterhalvåret.
Och blir det likadan vinter som det vart nu så kan man ju nästan åka hela året med lite varmare kläder under stället :D

Min höjdes till 4990 kr halförsäkring helår.

Lagom :)

Hade ca 12000 hel/hel på min R1-07 hos Folksam, fick 15000 hel/hel på min nya ZX10R. Inte billigt men ändå acceptabelt.

Fick sänkt premie av Folksam i år. Ca 200 kr/mån vilket inte är så mycket, men alltid något. Går i alla fall emot trenden i tråden vilket känns upplyftande.

Last edited:
Problemet med Stockholm och MC försäkringa i sin helhet är att innanför tullarna och utanför är samma pris.
Jag får samma premie på de flesta bolagen om jag parkerar min hoj mitt på plattan som om jag parkerar den i mitt låsta garage vid mitt hus med larm i.
:huvet

Fick sänkt premie av Folksam i år. Ca 200 kr/mån vilket inte är så mycket, men alltid något. Går i alla fall emot trenden i tråden vilket känns upplyftande.

Dömer man av tråden så verkar de riktiga chockhöjningarna främst drabba folk i eller nära Stockholm C, eventuellt blir det inte lika dyrt om man är över 35.. Sen vet man ju inte om t ex ABS håller ner kostnaden mer i de nya premierna.

till dom som fått chockhöjningar!!!

Har ni ställt av hojen på vintern och haft garageförsäkring i samma bolag och sen ställt på igen eller har ni "sålt" hojen och tecknat ny försäkring hos folksam för i år???

till dom som fått chockhöjningar!!!

Har ni ställt av hojen på vintern och haft garageförsäkring i samma bolag och sen ställt på igen eller har ni "sålt" hojen och tecknat ny försäkring hos folksam för i år???

Jag hade en avställningsbar försäkring.
Ställde av i höstas, avställd under vintern med garageförsäkring i samma bolag (Folksam).

Jag hade en avställningsbar försäkring.
Ställde av i höstas, avställd under vintern med garageförsäkring i samma bolag (Folksam).

och premien putsades uppåt med hur mycket då???

Jag bävar för när mitt brev kommer. Har inte hunnit hämta och ställa på hojen än :gnissla

edit: ska ta och ringa dom så är man lite förberedd på det iaf

Nu har jag fått min premie... Gick från 19005:- (hel/hel) till 20700:- (hel/hel) hos folksam.
Men så är jag 35 och har ABS.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...