Sjuk försäkringshöjning

verkar som att sen SMC-Folksam la ner samarbetet så har SH-försäkringarna haft en tämligen brant uppgång i premiekostnad. Nu finns det nog inget vettigt alternativ längre för helkåpa :död

ja det kan nog stämma att premierna har gått upp av den anledningen. hoppas det ej finns några som är rasande över premie höjningarna och som samtidigt inte förstår vitsen med att vara med i smc...

tänk så bra, sparade smc medlemskap pengar på ett par hundra men åkte nu på x antal tusen i premie höjningar...

...Jag har väldigt svårt att tänka mig att det finns en överrepresentation av närboende som är inblandade i krascher i farliga korsningar? Men det är bara min gissning iofs.

Näe, det är säkert de utomsocknes som krockar där... Att man blir drabbad av det om man bor där, rådde det inget tvivel om enl min f-rådgivare. Det suger fett att man själv skulle betala en hög stöldpremie t.ex. om grannområdet är drabbat när man själv har ett eget garage eller för att just den modellen är stöldbegärlig.

När vi ändå är inne på försäkringar så vill jag bara nämna att om ett bedrägeri avslöjas så är det inte bara utebliven ersättning man kan råka ut för. "Gärningsmannen" riskerar att bli ersättningsskyldig för försäkringsbolagets omkostnader i samband med utredning och dessutom hamna i försäkringsbolagens gemensamma register (GSR), vilket blir ett hinder i framtiden att teckna försäkring. Det är fler och fler som åker dit...
LÄS villkoren! Du har alltid ångerrätt 30 dagar. Det finns så många extraknäckande försäkringskrängare som inte har någon utbildning och inte kan villkoren. De har en säljbudget och ett manus...

När vi ändå är inne på försäkringar så vill jag bara nämna att om ett bedrägeri avslöjas så är det inte bara utebliven ersättning man kan råka ut för. "Gärningsmannen" riskerar att bli ersättningsskyldig för försäkringsbolagets omkostnader i samband med utredning och dessutom hamna i försäkringsbolagens gemensamma register (GSR), vilket blir ett hinder i framtiden att teckna försäkring. Det är fler och fler som åker dit...
LÄS villkoren! Du har alltid ångerrätt 30 dagar. Det finns så många extraknäckande försäkringskrängare som inte har någon utbildning och inte kan villkoren. De har en säljbudget och ett manus...

Distansavtalslagen som du kallar ångerrätt gäller inte 30 dagar, den gäller 14 så du vet.

alla ni som har folksam kan ni inte snälla svara på frågan "är det en sporthoj?" med "hur definierar ni en sporthoj?" och sen tok vägra svara mer än det. Folksam har ingen definition verkar det som utan det låter typ så här. Men tycker du att det är en sporthoj, om du frågar andra har du en sporthoj, är det kåpor på den, antingen är det en 4hjuling eller sporthoj eller icke sporthoj... osv osv

De vill alltså att jag skall definiera mitt fordon och väljer jag fel vet jag inte vad som händer vid skada....:död

Varför ställer dom den frågan egentligen?
Jag har folksam och svarade med ett svävande svar på frågan (inte fan är den sportig om man jämför med en S1000RR).

Är svaret premie- eller villkorsgrundande på något sätt? Letade igenom villkoren och hittade inget ang detta. :va

Du har hittat ett bra alternativ - skenförsäkring. :tummenupp

Anledningen till att det var "okej" med försäkringsbolaget är väl att säljaren har provision, sen vid olycka kommer dom antagligen neka. Bor ni på samma adress?

Jag tror inte försäkringsbolagen kan neka ersättning på trafikdelen på försäkringen. Det är trafikskadelagen som sätter reglerna och inte försäkringsbolagen.
Och eftersom trådskaparen verkar ha en halvförsäkring så kan han nog lugnt "skenförsäkra".

Visst är det kul att köra hoj, men jag fattar inte hur ni kan försäkra era hojjar för >20000/säsong.
Finns ju andra hojjar som kostar mycket mindre än hälften att försäkra, och de är garanterat inte mycket mindre tråkigare att köra. Allt handlar ju om hur kul man får per krona man stoppar in.

Varför ställer dom den frågan egentligen?
Jag har folksam och svarade med ett svävande svar på frågan (inte fan är den sportig om man jämför med en S1000RR).

Är svaret premie- eller villkorsgrundande på något sätt? Letade igenom villkoren och hittade inget ang detta. :va

Jag vet inte heller varför de ställer frågan, han gjorde ju det efter han gett mig priset på min nya försäkring så fasen vet. Har hittat ett annat bolag som har samma pris nu så när jag ställer på skall jag säga att det är fan i mig det sportigaste du kan hitta på två hjul och se om det blir ett annat pris...sen lämnar jag folksam med allt jag har och äger tror jag....

Jag tror inte försäkringsbolagen kan neka ersättning på trafikdelen på försäkringen. Det är trafikskadelagen som sätter reglerna och inte försäkringsbolagen.
Och eftersom trådskaparen verkar ha en halvförsäkring så kan han nog lugnt "skenförsäkra".

Klart dom kan neka, halv gäller ju stöld inte bara personskada. Kul att alla tror dom vet så mycket om försäkringar då jag jobbat med försäkringar, både skadereglering och försäljning.

Pratade med Folksam igen nu på morgonen.

Och dom bekräftade ändringen i premier.
Svaret var att det är den premien dom "vill ha" just på sporthojar.

Jag föreslår att alla som har sporthoj hos Folksam ringer in och frågar vad den kommer att kosta påställd EFTER att de nya villkoren träder i kraft.

Personligen så flyttar jag alla mina affärer från Folksam, dvs andra försäkringar samt pensionsförsäkringar och fondsparande, något som jag rekommenderar alla att göra.

ja det kan nog stämma att premierna har gått upp av den anledningen. hoppas det ej finns några som är rasande över premie höjningarna och som samtidigt inte förstår vitsen med att vara med i smc...

tänk så bra, sparade smc medlemskap pengar på ett par hundra men åkte nu på x antal tusen i premie höjningar...

Vilket bolag ger billigare sporthojsförsäkringar pga medlemsskap i SMC???
Vill inte på något vis indikera att man ska lämna SMC snarare tvärt om, alla som kör hoj borde vara medlem, men just frågan om premiesänkning vet jag inte om jag håller med om. Vi har ju fått otaliga indikationer ovan på att ex. Bilsport & MC (som är en samarbetspartner till SMC) har höga premier, kanske kan man åtnjuta 10% reduktion (gäller det även sporthojar?) vid medlemsskap men försäkringen ligger trots detta väldigt högt och inte alls billigast bland bolagen.

Upplägget SMC & Folksam tidigare hade tycker jag var väldigt tilltalande, om man hade gått olika kör-utbildningar (vi snackar inte sång här) i SMC:s regi fick man en hyfsat stor rabatt på premien.

Last edited:
Så nu har även jag ringt och fryst mitt premieförslag hos folksam. 1900:-/mån för en halv/år. detta känns ok med tanke på vad alla andra ville ha... 28 år boende i gbg..

nu blir det inga 4000:-/månaden på krogen ;)

Klart dom kan neka, halv gäller ju stöld inte bara personskada. Kul att alla tror dom vet så mycket om försäkringar då jag jobbat med försäkringar, både skadereglering och försäljning.

Du glömde brand, glasskador och rättsskydd (borde nån som jobbat som skadereglerare veta) :7peta

Och om du läser mitt inlägg igen så skriver jag att jag TROR inte att dom kan neka ersättning på trafikskadedelen även om det visar sig att hojen är försäkrad på hans mamma.

Last edited:
Du glömde brand, glasskador och rättsskydd (borde nån som jobbat som skadereglerare veta) :7peta

Och om du läser mitt inlägg igen så skriver jag att jag TROR inte att dom kan neka ersättning på trafikskadedelen.

Glömde inte, skrev bara inte med det. Tro inte så mycket då.

instämmer med starstiker
har nu en en trajja tiger 800 xc och den kostar bara 1700 spänn om året helförsäkring med xl tillägg hos svedia.jag har ca 100 hk och kan köra överallt med den,hur kul som helst :)
ja jag har haft yamaha FZ1 N och sv1000s och gsx1300r hayabusa så jag kan jämföra :D

Jag ringde nyss till Bilsport MC igen. Nu sa försäkringstjejen att min försäkring på min nuvarande MC inte kommer att höjas nästa år, det gäller enbart nytecknade försäkringar. Jävla festligt att man får olika information varje gång man ringer. :3freak

Pratade med Folksam igen nu på morgonen.

Och dom bekräftade ändringen i premier.
Svaret var att det är den premien dom "vill ha" just på sporthojar.

Jag föreslår att alla som har sporthoj hos Folksam ringer in och frågar vad den kommer att kosta påställd EFTER att de nya villkoren träder i kraft.

Personligen så flyttar jag alla mina affärer från Folksam, dvs andra försäkringar samt pensionsförsäkringar och fondsparande, något som jag rekommenderar alla att göra.

Ska också flytta alla försäkringar från folksam.

Har en bekant som har en 2010 porsche gt3 rs, kostar över miljonen killen är 2år yngre än mig, bilen står på honom och den kostar 1900kr/mån helförsäkrad.
Jag vet att dom tittar på statistiken men att en sak som kostar runt 70 000kr ska kosta 50 000kr om året låter ju inte rimligt om en miljonklass bil med liknande prestanda kostar betydligt mycket mindre att försäkra.

Min försäkring går upp ca 200kr/månad påställt, från 700 till 900. Inte mycket, men jag har alla försäkringar där och kommer flytta dem om jag inte behåller min premie.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman