Självlagande katonk vid växling.

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Detta är nog ett klassiskt problem och jag har försökt att söka efter gamal trådar men det är ju inte så lätt att hitta bland allt som har med koppling att göra. Så kalla mig gärna dum som inte klarar av att söka, men kalla mig inte lat, för jag har verkligen försökt.

Nu till ämnet....

Förra sommaren så sa det katjonck och cyckeln ruskade till lite när man la i ettan.
Det som var så härligt nu i våras när jag tog fram hojen igen var att det sa klick när jag la i ettan. Fan va bra tänkte jag, den har lagat sig själv :banana
Cyckeln har stått i en kall lada i ca 4 månader.
Men ingen lycka är ju för evigt och nu har den börjat säga katjonck igen när man lägger i ettan. Det är även lite klonkigt när man växlar men så ska det väl vara på en gammal hoj.

Nu är alltså min fråga varför det säger katjonck och varför det gick över en kort stund när den fick stå och frysa i några månader.

smasseman skrev:
Förra sommaren så sa det katjonck och cyckeln ruskade till lite när man la i ettan.
Det som var så härligt nu i våras när jag tog fram hojen igen var att det sa klick när jag la i ettan. Fan va bra tänkte jag, den har lagat sig själv :banana
Men ingen lycka är ju för evigt och nu har den börjat säga katjonck igen när man lägger i ettan. Det är även lite klonkigt när man växlar men så ska det väl vara på en gammal hoj.

Nu är alltså min fråga varför det säger katjonck och varför det gick över en kort stund när den fick stå och frysa i några månader.

Gammal olja i? Byt och provkör...

... eller tja... låter lite skumt.

smasseman skrev:
Detta är nog ett klassiskt problem och jag har försökt att söka efter gamal trådar men det är ju inte så lätt att hitta bland allt som har med koppling att göra. Så kalla mig gärna dum som inte klarar av att söka, men kalla mig inte lat, för jag har verkligen försökt.

Nu till ämnet....

Det är helt normalt med ett katjonk när man lägger i ettan, det liksom rycker till lite i kedjan. Du kan ju prova att spänna kopplingsvajern om du tycker att det skrapar i lådan.

Wow hehe...
Jag har inget å säga om ditt växel "problem", men sicken fin cykel du har. =)

En sån hade jag förra året oxå. Tyvärr gjorde min far sönder den, han körde rakt fram i en spikrak kurva... :confused: Jäkla -40 talister. Han klara sig väl "lindrigt" (läkarspråk). Hojen stendog iaf...

Bifogat

• cbr600.jpg
    cbr600.jpg
    46.8 KB · Visningar: 80
ola_sandin skrev:
Det är helt normalt med ett katjonk när man lägger i ettan, det liksom rycker till lite i kedjan. Du kan ju prova att spänna kopplingsvajern om du tycker att det skrapar i lådan.

Oljebyte hjälper inte, har provat.

Jo men om det skulle vara vajern så skulle det ju inte försvinna med 4 månaders vila, det är ju det som är så konstigt.
Att det är helt normalt med ett klonk kan jag köpa, men man blir ju nyfiken vad det är för något som gör att det blir som det blir eftersom det försvann ett tag.

Hmmm, kanske skulle kunna vara oljan iaf. Sega klumpar i oljan som sakta men säkert lade sig som ett klegg på botten medans hojen stod och väntade på sommaren :va Men förra gången som jag bytte olja så hjälpte det ju inte :gnissla

smasseman skrev:
Oljebyte hjälper inte, har provat.

Jo men om det skulle vara vajern så skulle det ju inte försvinna med 4 månaders vila, det är ju det som är så konstigt.
Att det är helt normalt med ett klonk kan jag köpa, men man blir ju nyfiken vad det är för något som gör att det blir som det blir eftersom det försvann ett tag.

Hmmm, kanske skulle kunna vara oljan iaf. Sega klumpar i oljan som sakta men säkert lade sig som ett klegg på botten medans hojen stod och väntade på sommaren :va Men förra gången som jag bytte olja så hjälpte det ju inte :gnissla

Min gör också så ibland. Vissa gånger man lägger i ettan, klickar det bara till, medan den ibland "smäller" i. Prova att koppla en stund innan du ska lägga i ettan, gasa lite med kopplingen indragen och tryck sen i ettan. Jag inbillar mig att kopplingen släpper helt om man gör på detta sätt.

Min "katjonkar" också när man lägger i ettan så det är inget ovanligt fenomen. Varför det försvan för ett tag kan jag inte svara på.
Vid nerväxling i fart så brukar jag "mellangasa". Då slinker växlarna i lättare.

@Ola: Du menar lägga i ettan när varvet har sjunkigt igen? Är väl inte jättebra att lägga i ettan stillastående med varv på motorn? :confused:

ALLA hojar med "vanlig" mc-växellåda klonkar ibland mer ofta än sällan.
Det beror på vilket läge dreven är i när man lägger i ettan.
Klonk är aldrig något att oroa sig för, det är helt normalt.

Vill du höra på klonk?
In med kopplingen på tomgång, varva sen lite grand, typ 2-3k, i med ettan...
...he he KLONK!

Utgående axel står stil men ingående axel snurrar för glatta livet (neutral), när du drar in lopplingen fortsätter ingående axel att snurra (den frikopplas inte eftersom den är så lätt att den snurrar med ändå, den snurrar "i det fria"), men när du lägger i ettan så tvärstannar den och kopplingen frikopplar motorn. Det är av samma anledning det är svårt att växla om inte hojen rör sig, växellådan står still.

Olja kan påverka detta liksom en koppling som drar och inte kopplar ur riktigt.
Men hur som helst är det inget atr oroa sig för.

/Fredde

Det är för att det fortfarande "driver" i kopplingen när du lägger i växeln!

Exempelvis när du kopplar ur efter att ha stått på tomgång så hänger fortfarande kopplingen ihop!

Lagret i korgen går trögt.
Lameller och plattor klibbar ihop lite.

Ett sätt att testa är att varva till lite med kopplingen indragen innan du lägger i växeln!
Klonkar det inte då så är det troligen lamellklibb..

Är det lagret så bör det låta lite mer ur kopplingen när du kopplar ur men det verkar det ju inte göra!

Enkelt att göra är att lägga hojen lite på sidan och demontera kopplingskåpan och ta isär kopplingen!
Gör rent skivorna fin slipa stålplattorna och sätt ihop!

Kommer troligen funka bra sedan!

Kamikaze kid skrev:
Ett sätt att testa är att varva till lite med kopplingen indragen innan du lägger i växeln!
Klonkar det inte då så är det troligen lamellklibb..

Är det lagret så bör det låta lite mer ur kopplingen när du kopplar ur men det verkar det ju inte göra!

Gör rent skivorna fin slipa stålplattorna och sätt ihop!

Jag tror att du har rätt i att det lamelklibb. När jag varvar till med koppling inne så känner jag hur något lixom släpper i motorn, du fattar nog vad jag menar. Det är troligtvis lamellerna som släpper precis som du säger.

Nej, det stämmer, lagret låter inte.

Ska provar att tvätta skivorna. Tråkigt att man bor i lägenhet, får fixa det när jag kommer hem till farsans garage någon gång i sommar. Suck...

Och du kid, vi kanske skulle köra ett race någon dag, men passa dig, jag har också handdraget oljefilter, he he.

smasseman skrev:
Jag tror att du har rätt i att det lamelklibb. När jag varvar till med koppling inne så känner jag hur något lixom släpper i motorn, du fattar nog vad jag menar. Det är troligtvis lamellerna som släpper precis som du säger.

Nej, det stämmer, lagret låter inte.

Ska provar att tvätta skivorna. Tråkigt att man bor i lägenhet, får fixa det när jag kommer hem till farsans garage någon gång i sommar. Suck...

Och du kid, vi kanske skulle köra ett race någon dag, men passa dig, jag har också handdraget oljefilter, he he.

Hört att en dragracingstart kan få det att släppa

Valentinic skrev:
@Ola: Du menar lägga i ettan när varvet har sjunkigt igen? Är väl inte jättebra att lägga i ettan stillastående med varv på motorn? :confused:

Precis, jag menade att han bara skulle varva till lite så att kopplingen "släpper" och sen ner på tomgång igen.

min hornet klonkar också alla mina hojjar klonkar vid nerlägg av ettan:s växel men min hornet klonkar alltid på de högre lite också åden är ny men tillverkaren säger att det ska klonka så det är väll bara å leva med det lr??
har försökt med massa växlingstekniker men det har inte försvunnit :Bugar

Davidk skrev:
min hornet klonkar också alla mina hojjar klonkar vid nerlägg av ettan:s växel men min hornet klonkar alltid på de högre lite också åden är ny men tillverkaren säger att det ska klonka så det är väll bara å leva med det lr??
har försökt med massa växlingstekniker men det har inte försvunnit :Bugar

Jo, jag kan som sagt ta klonkandet. Men det jag undrar mest över nu är hur det kunde vara borta de 3 första dagarna.

smasseman skrev:
Jo, jag kan som sagt ta klonkandet. Men det jag undrar mest över nu är hur det kunde vara borta de 3 första dagarna.
Jadu teknikens under eller vad säger man :)

pogo skrev:
Wow hehe...
Jag har inget å säga om ditt växel "problem", men sicken fin cykel du har. =)

En sån hade jag förra året oxå. Tyvärr gjorde min far sönder den, han körde rakt fram i en spikrak kurva... :confused: Jäkla -40 talister. Han klara sig väl "lindrigt" (läkarspråk). Hojen stendog iaf...
Jag brukar också köra rakt fram i SPIKRAKAkurvor. Det har gått alldeles utmärkt varenda gång :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D