REPORTAGE: Handdrar du ditt oljefilter? Sanningen är...

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Frågan var, ska man handdra sitt oljefilter eller ska man dra det med verktyg??
Som jag i tidigare reportage utlovat så skulle sanningen fram, är man en kung eller klåpare om man handdrar??

Vi börjar resan med lite terminologi..
Med att "handdra" menas att man drar filtret helt förhand utan några verktyg.
Drar man med verktyg (blocknyckel/momentnyckel osv) kallas det verktygsdra.
Drar man med mutterpuffra / borrmaskin är det att maskindra.

Och lite info om oljefilter...
Ett oljefilter ska dras mellan 10Nm-40Nm beroende av modell och det är här det roliga börjar...

...i forntiden fanns det bara 10Nm-15Nm (ca) filter allt eftersom anläggningsytan blir mindre (mindre och lättare filter) så ökas åtdragningsmomentet... ...stora sportiga V-Twinnar skakade loss sina handdragna filter och en generallagent gick ut med meddelande om att oljefilter inte ska handdras.

Någon frågade lite oljefilterfrågor och jag svarade att man inte skulle handdra ett oljefilter, vissa tyckte annorlunda om det och det blev en spännande fortsättning på sex sidor som du kan läsa på tråden nedan, det visade sig finnas nyanserad kunskap och genomtänkta sakliga argument bakom de olika åsikterna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66323&page=1&pp=20

Ett första test gjordes också för att se hur mycket man kunde dra en pucko...
Det kan du läsa om här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66568

Okej, jag var inte helt nöjd med testen utan beslutade mig att gå vidare med den...
...jag behövde lite material!
- En dyr momentnyckel som visas momentet man drar i "live".
- Ett gammal oljefilter som har en mutter fastsvetsad
- En hylsa
- Förlängare
- En gammal bok
- Tre starka polare

De första sakerna hängde ju i verktygsskåpet, ett nytt batteri i momentnycklen och sen var jag spelklar.

Med varm omsorg valde jag ut startfältet som ser ut som följer:
- Fredde, det är jag, hyggligt mekvan och gillar korrekt fakta och syntax.
- Robban, lagom mekvan men stark som få, blygsamt tävlingsinriktad.
- Ande, slug lastbilsritare, skulle säkert ha vettiga saker att påstå om olika konstruktioner.
- Larzon, har meckat åt "eliten" kan någon, kan han!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Vi började med lite potatisgratäng och oxe för att få upp testosteronet ordentligt. Jag hade peppat grabbarna rejält och utlyst en "hemlig" tävling senare på kvällen och nu var det dax. Först lite genomgång om vad är vridmoment, oljefilter, blondiner och brunetter osv...

Reglerna var att dra med en hand ett oljefilter så hårt som möjligt.

a_genomgang.jpg

Hmmm ungefär som att krama ett ölglas fast lite mer såhär...

a_startpaket.jpg

Larzon demar startpaketet...

...Sen var racet i full gång... ganska snart insåg vi att nähepp med en hand drar man i alla fall inte ett oljefilter... den starkaste var en bit över 10Nm men med de flesta försöken låg under...

Inte mycket att bråka om, dra det inte med bara en hand! Hur blir det nudå? Delade meningar om man kom åt med två händer uppkom, självklart tävlade vi nu vidare med bägge händerna! Nu skulle det dras filter kan jag lova!

a_larzon-r1.jpg

Såhär gör jag när jag drar fast på min R1a... Jag ligger liksom under...

a_fusk_havstang.jpg

Vi hade tidigare kört med denna modellen, men det visade sig att flera av de tävlande hängde med kroppsvikten neråt och gav ett bättre resultat. Fusket uppdagades och vi ändrade reglerna, numer var det det "vertikaldragning" som var modellen...

a_andetari.jpg

Ande visar det skånska stålet, notera att vi har dubbla kontrollanter av momentet.
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Resultaten var minst sagt skiftande, jag höll en stabil sistaplats på runt 15Nm ibland fick någon över 20Nm sällan över 25Nm... Vi var tvugnan att söka mer kraft... vi gjorde en groggkanna och snackade taktiker (och brudar)...

a_kanna.jpg

Mmm...

Ursäkterna var oändliga, för lite öl, för mätt, för mycket öl, jordnötsflått på fingrarna...

Att tvätta filter och händer riktigt riktigt med YES kunde ge ett par extra Nm och Larzon var någonting på spåret... sandpapper! Man rullar ju såklart sandpapper runt filtret. Som i varje välsorterad lägenhet åkte 500 pappret fram...

...för att ytterligare simulera ett verkligt scenario monterades en pappskiva under filtret för att man inte skull ha möjlighet att fuska genom ett ännu fetare grepp än möjligt som liksom svällde ut utanför filtret...

a_robbankittar.jpg

Här är det Robban som lägger sandpappret till rätta... observera även pappret under filtret...

a_sandpapper.jpg

Larzon lägger sandpappret till rätta...

Resultat, det ökade åtdragningsmomentet väldigt och vi såg siffror över 30Nm. Inte för min del dock trots att jag tog i utan helvete:

a_freddetari.jpg

På kortet ser vikarna djupare ut än i verkligheten...

Anti-fusk-anordningen visade sig inte skulle hålla så bra...
a_fusk_pappskiva.jpg

Observera vad slitet filtret har blivit av sandpappret...

Summa, med ett extremt bra tvåhandsgrepp med helt rena händer, flätade fingrar och tummarna uppåt och sandpapper på bägge hållen är det möjligt att efter uppvärmning dra ett oljefilter ganska hårt...tillräckligt för vissa modeller. De exakta siffrorna har jag fan glömt bort (detta var några månader sen). Vi var alla ganska överens om att man ska använda verktyg till de filter med högre åtdragningsmoment...

Sen snackade vi den ultimata diametern på ett filter i hänseende hur hårt man kan dra. Det var ganska snabbt utrett varför oljefilter hade den diameter de har...

a_filter_export.jpg


...vi gick över till nästa tävling:
a_vagen.jpg


Men det är en helt annan historia (filmen finns att köpa...)...

Stay tuned!

//Fredde
 
Last edited:

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Har alltid handdragit oljefiltret på både bilen & cykeln (iofs. insatsfilter drar man med verktyg) utan att ha något oljefilter som lossnat eller läckt.
 

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ 600
Detaljerade storys med bilder och en snutta ironi är alltid lika kul att läsa. Big up :fyllisar
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Härlig vardagsvetenskap. Jag misstänker att det inte bara var filterna som blev dragna :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bra test! :tummenupp
Och C++ suger! (boken)

För övrigt har jag alltid handdragit mina oljefilter. Jag har inte tappat några. Ännu. :)
Kan nämna att jag aldrig har lyckats dra loss något filter utan verktyg. Har försökt för hand men alltid känt mig så ömklig när jag inte orkat. :)
Jag utgår från att ni smorde tätningen (dvs som man ska)?

Och att maskindra (muttermaskin) ett oljefilter? Finns det verkligen de som gör det? Hemska tanke. Hur hårt sitter inte det filtret?


Edit: Vilken importör av twinnar var det som avrådde från handdragning?
Kan också nämna att man kan säkra ett oljefilter från att gänga upp sig med en slangklämma och najtråd men det vet ni säkert allihopa. :)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Robban_C skrev:
Bra test! :tummenupp
Och C++ suger! (boken)
Vilken importör av twinnar var det som avrådde från handdragning?
Kan också nämna att man kan säkra ett oljefilter från att gänga upp sig med en slangklämma och najtråd men det vet ni säkert allihopa. :)

Det var när SP1an kom (om jag inte minns helt fel) samtidigt kom det nya korta hondafiltret med högre åtdragning. Slangklämma och najtråd, jepp det är melodin. Då behöver man aldrig oroa sig att tappa det.

/Fredde

p.s Ja java är mycket bättre... :) d.s
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Det var fanimig det roligaste ja läst på sh :D :D :D
 

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
:corn intressant!! lite mythbusters över det hela!!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
PeP skrev:
:corn intressant!! lite mythbusters över det hela!!

Precis vad jag också tänkte.

Kul och intressant läsning. Det brukar aldrig komma några tjejer på era förfester va? :D
Vad blir nästa myt att knäcka?

/en som handdrar men gör en extra koll med verktyg för säkerhetsskull.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top