Hur hårt kan man dra en pucko (el oljefilter) med handen? Reportage!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Senaste dagarna har det blåssat upp en livlig debatt om man ska handdra eller inte handdra ett oljefilter.

Jag ställer mig i skaran bakom banderollen,
Handdra, det gör man med en gammal filt - över huvet!.

Eller kan man det? Gissa är gissa och fakta är fakta.

Åtdragningsmomentet på ett oljefilter varierar någonstans mellan 8-30Nm (står på - bara att läsa, precis som när man kokar makaroner).

Detta behövdes:
- En pucko
- En kabel (mellan ljudkort och CD-snurran)
- Gaffatejp
- Två stolar
- En våg
- En tummstock
- En hiphop slips.

Förberedelse:
Linda kablen ett varv runt puckon och gaffatejpa fast den.
Gör en ögla i andra änden av kablen
Fäst ena stolen i hiphop slippsen och knäpp fast slirren i öglan på kablen.

Test 1:
Du måste hålla hela ekipaget i luften med ena handen och vrida puckon med den andra, hjälp till med "lyfthanden" så det inte blir friktion i handflatan (utan att hjälpa till i vridningen) vridhanden ska inte behöva lyfta. En stol gick hyffsat lätt att vrida någon centimeter.

Test 2:
Montera en stol till (jag använde en ek-modell med dyna från IKEA, roger heter den). Oj oj vad trögt det gick att vrida. Fick ta i ganska ordentligt för att kunna få upp stolen en centimeter. Var noga med att ägna vridhanden åt att vrida och inget annat. Jag tvätta min vridhand i barnängen tvål innan för maximalt grepp.

Resultat:
Jag kunde med en pucko nätt och jämnt vrida upp två stolar som hängde fritt i luften.

Uträkning:
Puckon utgör ca 5.5cm i diameter (2.25 cm i radie => 0.0225m). Stolarna vägde 4kg på min badrumsvåg. I fysiken lärde man sig att Vm = F * r
Jag säger att 8kg multiplicerart med 0.0225 är 0.18 kpm.
0.18 ~1.76Nm.

Slutsats:
Gör hur fan du vill när du drar åt ditt oljefilter, men jag tänker fortsätta att göra det med ett verktyg. Eftersom din kraft är centrerad i linje med oljebulten är det inte hävstångspincipen som råder.
Jag skulle gissa på att du uppnår bäst vrid med något som är grovt som en "vanlig" skruvmejsel. Olika vinklar på armen kan nog uppnå ett högre vrid. Den tyska låsningen med tummen är ju en känd klassiker.

Reservation:
Jag kanske har helt fel och räknar som ett fyllo.

EDIT: FÖRTYDLIGANDE: Med att handdra menas (här) att dra med enbart din hand, dvs utan något handverktyg, det får väl kallas verktygsdra, dra fast med verktyg eller nått, till skillnad från maskindra som man gör med mutterpuffran, borrmaskinen eller annat kul. Okej?

/Fredde
 

Bifogat

  • pucko.jpg
    pucko.jpg
    136.4 KB · Visningar: 272
  • tummis.jpg
    tummis.jpg
    51.5 KB · Visningar: 443
  • stolarna.jpg
    stolarna.jpg
    106.2 KB · Visningar: 250
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Själva lyft proceduren, obs, lyfthanden tar kortet och är inte med.
 

Bifogat

  • action.jpg
    action.jpg
    96.1 KB · Visningar: 165

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Vad är det för fel med momentdragare detta känns lite väl avancerat
 

Dr.Bike

Guest
Min kompis far, en rixmytoman från Vilhelmina, säger att med det Tyska Heimlichgreppet kan man dra "till fan avlöser en" :hihi
Vad krävs för moment på det?
Finns det nån fan man kan ha att mäta med? :tummenupp

Det krävs ju uppenbarligen en/ett pucko för ett oljefilter (välj själv) :rofl så då kan man bara fundera på om benstommen i armarna håller för att s.a.s "få te at" på rätt sätt.

Jepp, din uträkning verkar rätt, men jag har inte kontrollerat.
Men när jag drar för hand skulle jag tro att jag sliter av gängor, knölar till filterhuset och får senbristningar samtidigt som kallingarna nog får "ta skiten" som vi säger i filterbranschen! :hihi

Otroligt rolig tråd f.ö
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
UrbanTiger skrev:
Använder mutterdragare och det funkar om man lägger en sträng badrumssilikon på oringen först.

Annars kan jag lätt hävda att jag har lite feeling på att dra 25Nm med handleden då jag jobbar på en montering där man skulle kolla ett rundgångsmoment på 20-30 Nm med en momentnyckel. Alla körde för hand och det funka hur bra som helst.

För att svara en tredje hång kan jag meddela att 8Nm är väldigt lågt och det gör inte så förbannat mycket om det råkar bli 35 Nm heller så länge man smort O-ringen. Drar man ännu hårdare kan det säkert hända att O-ringen blir så kass deformerad att när oljetrycket kommer på så vill den krypa ur läget.

Handdra = för hand utan verktyg. :)
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
:kocko Alltid handdra.. Har man inte känslan hur hårt man ska dra det så ska man inte heller byta det själv.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
nasholm82 skrev:
:kocko Alltid handdra.. Har man inte känslan hur hårt man ska dra det så ska man inte heller byta det själv.

Spännande teori... handdra, du menar dra med handkraft, alltså bara med handen, inget verktyg.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Tror tom att det står i vissa rephandböcker att man skall smörja o-ringen, gänga på filtret tills det tar stopp, och sedan vrida filtret ett 1/8 dels varv och med tillägget att inte använda verktyg för att dra åt det.

Så har jag alltid gjort på bil & mc och det har aldrig läckt ut någon olja därifrån.

Har man dessutom känslan att dra åt med rätt moment i nävarna som UrbanTiger har så är det ju inga problem.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Deadmetal skrev:
Tror tom att det står i vissa rephandböcker att man skall smörja o-ringen, gänga på filtret tills det tar stopp, och sedan vrida filtret ett 1/8 dels varv och med tillägget att inte använda verktyg för att dra åt det.

Så har jag alltid gjort på bil & mc och det har aldrig läckt ut någon olja därifrån.

Har man dessutom känslan att dra åt med rätt moment i nävarna som UrbanTiger har så är det ju inga problem.

Du har så rätt så rätt. Varför krångla till det när det kan vara enkelt?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
<micke> skrev:
Du har så rätt så rätt. Varför krångla till det när det kan vara enkelt?
Mitt filter ska dras med 32 Nm, det är lite svårt för hand. Jag köpte ett filterlock med nyckelgrepp på Touringbutiken för en dryg hundring (Kawa original över 700) och kan nu dra med momentnyckel. Känns tryggt. :)

65-2033.jpg
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
cRoC skrev:
Öh, bara dra filtret med handen så hårt det går och litelite till med verktyg så sitter det som det ska utan att läcka och inte fan drar du sönder några gängor. Ska det vara så svårt?!
Du har en 2-takts 125:a, har du dragit ett oljefilter någon gång? :rolleyes:
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
cRoC skrev:
Öh, bara dra filtret med handen så hårt det går och litelite till med verktyg så sitter det som det ska utan att läcka och inte fan drar du sönder några gängor. Ska det vara så svårt?!

Det är alltid det lilla med verktyg som blir för mycket.

Sen är det inte gängorna som tar stryk, utan o-ringen som kliver ur sitt spår och orsakar läckaget av olja.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Deadmetal skrev:
gänga på filtret tills det tar stopp, och sedan vrida filtret ett 1/8 dels varv och med tillägget att inte använda verktyg för att dra åt det.

Så har jag alltid gjort på bil & mc och det har aldrig läckt ut någon olja därifrån.

Det spelar ju ingen roll om det blir 1/8, 1/2 eller 1 varv, huvudsaken man låser filtret med en slangklamma modell större efteråt (så enkelt, så säkert). Drar man däremot 3 varv efteråt... bör man nog lämna in hojen för sina oljebyten. :hihi
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
cRoC skrev:
Haha kära du, jag utbildar mig till mekaniker :tummenupp
Ok, det känns genast tryggare nu.

cRoC skrev:
Förövrigt kan du aldrig påstå att jag har fel, eller?
Ett mc-filter har halva diametern av ett bilfilter vilket ger halva vridmomentet, är åtdragningsmomentet specat så högt som mitt så räcker det helt enkelt inte till.

Såna som du gör det motiverat att köpa nya hojar så man slipper oroa sig för tidigare ägare som aldrig har fel.
 

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
06an hittad å köpt...
Oljefilter..

Mr.H här. De va inte meningen att folk skulle ta illa up vid min tidigare tråd men lite humår borde alla kunna ha tycker jag..
Tbax till ämnet, Dra filtret för hand,Ja de kan man göra så länge man är säker på att de sitter.Bytte olja på min Honda 954 RR i sommras å de satt som fan. Körde ett par dar, sen en kväll va vi ute på E18 mellan Berga och Arninge körde strax över laglig fart, då mitt bak hjul började å jazza, i en hastighet som vi kan ta vid ett annat tillfälle.Men jag kunde parkera den på stödet en bra bitt bort därifrån de hela började.Filtret hade skruvat up sig. Hela bakhjulet va indränkt i olja :tungan. Cyckeln är nu tbax med ny borrad cylinder så i sommar ska vi ge minst lika mycke igen.Mr.H :yoparty
 

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
MR.H skrev:
Mr.H här. De va inte meningen att folk skulle ta illa up vid min tidigare tråd men lite humår borde alla kunna ha tycker jag..
Tbax till ämnet, Dra filtret för hand,Ja de kan man göra så länge man är säker på att de sitter.Bytte olja på min Honda 954 RR i sommras å de satt som fan. Körde ett par dar, sen en kväll va vi ute på E18 mellan Berga och Arninge körde strax över laglig fart, då mitt bak hjul började å jazza, i en hastighet som vi kan ta vid ett annat tillfälle.Men jag kunde parkera den på stödet en bra bitt bort därifrån de hela började.Filtret hade skruvat up sig. Hela bakhjulet va indränkt i olja :tungan. Cyckeln är nu tbax med ny borrad cylinder så i sommar ska vi ge minst lika mycke igen.Mr.H :yoparty

Precis det är liksom det som var vitsen med min test att den gama tesen "dra oljefilter för hand" är dammig förlegad och rentav helt jävla fel! Tekniken går framåt även på oljefilter fronten. Testa själva hur mycket ni orkar dra, jag orkade dra 2Nm med handen jag skulle aldrig aldrig aldrig åka på den hojen själv eller dra någon annans filter med bara handen. Som ni själva ser är det många som säger "dra för med handen" trots att fabrikanter, oljefiltertillverkade säger att det är fel.
 

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Ninjaboy skrev:
Mitt filter ska dras med 32 Nm, det är lite svårt för hand. Jag köpte ett filterlock med nyckelgrepp på Touringbutiken för en dryg hundring (Kawa original över 700) och kan nu dra med momentnyckel. Känns tryggt. :)

65-2033.jpg

Det är rätta takter det...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top