Hur hårt kan man dra en pucko (el oljefilter) med handen? Reportage!

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Sällan har det skrattats så mycket åt en beskrivning som förklarar sådär bra varför man inte ska dra oljefilter för hand :tummenupp :tummenupp

Förjävla bra, jag garvar än åt hiphopslipsar och rixmytomaner från Vilhelmina som kan dra tills fan avlöser dom. För övrigt så skulle det vara kul att se en rixmytoman dra nånting tills fan avlöser han :D

Jävla bra heder åt dig freddexwing :tummenupp

samt även heder åt Dr.Bike som förgyllt min morgon med en överjävligt bra fras :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Fredde! Inte för att jag vill vara grinig, men av kabelns placering att döma drar du LOSS puckon. Klart det inte går att få upp nåt vridmoment då!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
An3Azz skrev:
Sällan har det skrattats så mycket åt en beskrivning som förklarar sådär bra varför man inte ska dra oljefilter för hand :tummenupp :tummenupp

Förjävla bra, jag garvar än åt hiphopslipsar och rixmytomaner från Vilhelmina som kan dra tills fan avlöser dom. För övrigt så skulle det vara kul att se en rixmytoman dra nånting tills fan avlöser han :D

Jävla bra heder åt dig freddexwing :tummenupp

samt även heder åt Dr.Bike som förgyllt min morgon med en överjävligt bra fras :tummenupp

Ibland måste man vara extra tydlig :)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Mattias skrev:
Fredde! Inte för att jag vill vara grinig, men av kabelns placering att döma drar du LOSS puckon. Klart det inte går att få upp nåt vridmoment då!

Är inte filtret vänstergängat?

På locket står det "Klicket garanterar oöppnad förpackning" men när det klickar är den väl öppnad, kanske får göra en ny test?? (Stulet av Hej domstol i P3, som sponsrat med hiphop slipsen... :) )
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Pucko...

Fredde..Kan inte jag få komma och prova?? Tar givetvis med några öl..
Gott Nytt..Larzon
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Larzon skrev:
Fredde..Kan inte jag få komma och prova?? Tar givetvis med några öl..
Gott Nytt..Larzon

Yo!
Du är grymt välkommen... :)

EDIT: Ska kitta upp min momentnyckel med ett filter så kan du se hur hårt du orkar dra... :)
 

Dr.Bike

Guest
An3azz: Tackar :rodnar en gör så gott en kan...
Alltid kul om man förgyller någons vardag!

I örigt verkar detta vara ett hett ämne... :hihi
Vänta då bara tills jag publicerar en artikel här om oljefilter!! :lol

Men som sagt: Filter man KAN och SKA dra för hand verkar generellt ha en tjockare packning, och drar man ett SÅNT filter för hårt ja då går det som Dead Metal skriver: Packningen kalvar och det börjar läcka.

Tekniken går framåt ja, men att vi ska behöva dra våra filter så hårt att vi MÅSTE ha verktyg är ju ett steg tillbaka, och försvårar ett "roadside repair"

Jag är själv varm anhängare av att man ska kunna meka utan specialverktyg, och det ska gärna vara lätt. :tummenupp

Så gärna vippor med justerskruv för min del tack!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Om man snackar bil- vs hojfilter.

Stort filter = stor anläggningsyta mellan filter/block = lägre åtdragningsmoment pga högre friktion.
Litet filter = liten anläggningsyta mellan filter/block = högre åtdragningsmoment pga lägre friktion.

/fredde
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
:lol vad är detta för moppe-tråd, dra oljefilter för hand, så gör man om man bara tänker byta olja EN gång alt. tänker sälja hojen och hatar den som ska köpa den. :hihi oljan rinner ju ut innan man hinner starta ens
Oljefiltret ska ju självklart dras med 1-tums mutterdragare, man släpper knappen precis innan filtret skrynklar sig, sen sitter det fast ordentligt :tummenupp man kan dock med fördel byta ut o-ringen till kopparring jfr med o-ringat block, det vill ju till att det blir
ordentligt tätt med tanke på det höga oljetrycket. :brinnerup
 

Dr.Bike

Guest
Präxis plastraket!

Som när jag drar för hand alltså: jag slutar preciiis innan filterhuset börjar knyckla sig...

[PlastRaket] skrev:
:lol Oljefiltret ska ju självklart dras med 1-tums mutterdragare, man släpper knappen precis innan filtret skrynklar sig, :tummenupp :brinnerup
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Dr.Bike skrev:
Präxis plastraket!

Som när jag drar för hand alltså: jag slutar preciiis innan filterhuset börjar knyckla sig...

Jag drar alltid tills filterhuset knycklar sig, jag ser flera fördelar med det:
- Jag ser att jag dragit fast det.
- Jag behöver inte slita på min m-nyckel.
- Jag ser enkelt vilket håll jag ska lossa det på..

På vissa filter har jag ibland sett en snygg rotationspil... he he...
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
freddexwing skrev:
Jag drar alltid tills filterhuset knycklar sig, jag ser flera fördelar med det:
- Jag ser att jag dragit fast det.
- Jag behöver inte slita på min m-nyckel.
- Jag ser enkelt vilket håll jag ska lossa det på..

På vissa filter har jag ibland sett en snygg rotationspil... he he...
Precis så! Jag lärde mig knepet av ett par jättesnälla killar på zatsy.com och dom sa även att man fick en speciell effekt på motorcyklar,
eftersom filtret sitter så nära framhjulet så skapas lätt elektronavrivning på filtrets gummipackning något som skulle göra att filtret lossnade lättare på just motorcyklar. Fast som sa att om man hade en offråd eller vad det heter så var det ingen fara. Dom sa att annars kunde man prova att byta till nerfilade nålar i förgasningen eller vad det hette............... :död
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pucko har inte samma gängstigning som ett oll-ge-filter, däremot jobbar det många puckon på mc verkstäder, man oll-jar ringen och drar filtret för hand, när det bottnar så drar man 1/4 varv till, vill man vara säker så sätter man en slangklämma runt filtret och låser med ståltråd mot ramen.

Eller så köper man en ny hoj istället.
 

Dr.Bike

Guest
*lrof* GSXR1,1kR du har räddat min kväll!!
Hi hi fy f-n vad roligt sagt! Så här mycket har jag inte skrattat sen svärmor dog... :hihi




GSXR1100R skrev:
Pucko har inte samma gängstigning som ett oll-ge-filter, däremot jobbar det många puckon på mc verkstäder, man oll-jar ringen och drar filtret för hand, när det bottnar så drar man 1/4 varv till, vill man vara säker så sätter man en slangklämma runt filtret och låser med ståltråd mot ramen.

Eller så köper man en ny hoj istället.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
freddexwing skrev:
Har faktiskt specialbetällt en laddning fingängad pucko, trippelkolad... ;)
ojojojojoj.....det var väl inte billigt? kommer dom färdig-oll-ade eller måste man fetta in dom? det fanns visst nå'n special-sats att köpa på LIEDL :3freak
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
MÅSTE bara "uppa" denna tråd!
Jag läser den ibland när jag vill skratta! :D
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Är inte iden med oljefilterspackningen att den tätar och låser när den utsätts för oljetrycket?
Pesonligen har jag alltid dragit oljefilter på mina bilar för hand, och dom har aldrig läckt. (inte bytt på hojen än) Och då är jag ändå klen som få.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Tänkte det var dags att väcka den här tråden till liv igen.
Dra för hand eller inte...? Läser man Servicemanualen så ska oljefiltret dras med 12-17 nM. En kraft som man förmodligen inte har några problem att dra ett oljefilter för hand med. Att dra en M8 t.ex. med samma kraft blir nog värre.
Dra ett oljefilter med momentnyckel, låter lite överkurs...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Konstiga hojar folk har nu för tiden... mitt oljefilter är bara att "pluppa" i.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top