Singeltråden

Ska man börja hålla på med aktier och verkligen göra någon vinst på det och inte förlust så måste man läsa på väldigt mycket och helst ha insidertips, då kan man göra en del pengar på relativt kort tid utan för mycket risk.

Men har du itne lust till det så rekommenderar jag också fonder med lite högre risk bara :)

Ekonomi:

Aktivt sparande är inte alls lätt. Framförallt inte i dessa tider. I högkonjunktur finns risken att man inte tjänar lika mkt som grannen, men när generalindex går kraftigt uppåt är det ändå rätt safe att tjäna bra med deg. Nån sorts tumregel vi hittade på själva när vi läste finansiering är att kolla på bankernas vanliga inlåningsränta, är den under 3% är marknaden risky.. Enklaste tipset jag kan ge.

Annars måste man gå in på detalj, veta saker och räkna på allt från P/E till volatilitet osv för att kunna göra en kvalificerad chansning. Enkelt uttryckt är jag ändå ekonom (förvisso inte finansinriktad och är dålig på det), och jag har 100++ ksek på ett vanligt sparkonto nu. ICA-banken ger nästan 2% :banana *fegis*

Kääääärleeeken:

Hur gör man med det här med fliurtar på jobbet egentligen?

Har tydligen en kollega som är hur nice som helst. Ingen aning om hon typ är gift, men det känns inte så. Outsiderakademiker med modekänsla som kan sin hip hop OCH ´verkar ha jävligt skön humor. Vöäxer ju inte på träd..

Needs FAQ: How to besudla my colleague?

svänger förbi runt sju!

Kom förbi imorgon istället eftersom köttet glömde jag ta upp igår kväll såg jag :gnissla

Ska man börja hålla på med aktier och verkligen göra någon vinst på det och inte förlust så måste man läsa på väldigt mycket och helst ha insidertips, då kan man göra en del pengar på relativt kort tid utan för mycket risk.

Men har du itne lust till det så rekommenderar jag också fonder med lite högre risk bara :)

Ekonomi:

Aktivt sparande är inte alls lätt. Framförallt inte i dessa tider. I högkonjunktur finns risken att man inte tjänar lika mkt som grannen, men när generalindex går kraftigt uppåt är det ändå rätt safe att tjäna bra med deg. Nån sorts tumregel vi hittade på själva när vi läste finansiering är att kolla på bankernas vanliga inlåningsränta, är den under 3% är marknaden risky.. Enklaste tipset jag kan ge.

Annars måste man gå in på detalj, veta saker och räkna på allt från P/E till volatilitet osv för att kunna göra en kvalificerad chansning. Enkelt uttryckt är jag ändå ekonom (förvisso inte finansinriktad och är dålig på det), och jag har 100++ ksek på ett vanligt sparkonto nu. ICA-banken ger nästan 2% :banana *fegis*

Kääääärleeeken:

Har tydligen en kollega som är hur nice som helst. Ingen aning om hon typ är gift, men det känns inte så. Outsiderakademiker med modekänsla som kan sin hip hop OCH ´verkar ha jävligt skön humor. Vöäxer ju inte på träd..

Jag får ta och sätta mig o läsa mer på här känner jag, högriskfonder är lönsamma när det går bra vet jag men det är ju lite det att man också förlorar pengar på det. Jag behöver ju inte bränna alla mina sparpengar på nån fond precis. 2% ränta hos ICA är ju finfint det där :lol

Angående kärlek har jag inga tips. Jag vill ju ha dig för mig själv :7peta

meh

Kääääärleeeken:

Vänta, va!? Vad vet DU om hip hop? :va

Sweet, vart jobbar hon? :paxar :kär

Och vadå kollega? Pluggar inte du?!

Last edited:
Sitter och gäspar, gäspar o gäspar o gäspar lite till på jobbet. O fryser. :(

Köp jackan jag tipsade om;)

...eller menade du min mamma? Hon kan visserligen behöva få sig nåt. :D

nåt släktdrag eller?

Jag går väl och handlar det jag behöver till kvällens storkok.

Rådjursgryta och rådjursbiff med rödvinssås blir det :tummenupp

När?

alvarligt, trodde de var något fel på mina ögon i morse när jag drog upp i fönstret... SOL. blå himmel! Bättre start på dagen får man ju leta efter :)

Har var det mörkt, men vissa sover kanske halva dagen! ;)

Jag får ta och sätta mig o läsa mer på här känner jag, högriskfonder är lönsamma när det går bra vet jag men det är ju lite det att man också förlorar pengar på det. Jag behöver ju inte bränna alla mina sparpengar på nån fond precis. 2% ränta hos ICA är ju finfint det där :lol

Ja, du behöver ju inte slänga in pensionssparandet i en högriskfond kanske.
Men har man lite deg över som man bara skulle slaskat in på någon sparkonto så tycker jag att fonder är bättre, åtminstone om man vill kunna tjäna nånting på det.

Jag har en bekant som är vass på det där som jag får mina tips av, har funkat bra hittils.

Last edited:
Ja, du behöver ju inte slänga in pensionssparandet i en högriskfond kanske.
Men har man lite deg över som man bara skulle slaskat in på någon sparkonto så tycker jag att fonder är bättre, åtminstone om man vill kunna tjäna nånting på det.

Jag har en bekant som är vass på det där som jag får mina tips av, har funkat bra hittils.

Hallå, som student har man inte några deg att bara slänga in. Nu har jag dessutom häst = mer planering över ekonomin. Men en del kan jag ju välja att satsa lite. Kan jag få numret till din bekant? :D

Vänta, va!? Vad vet DU om hip hop? :va

Sweet, vart jobbar hon? :paxar :kär

Haha.. More than most ;)

Hatar amerikanska kuster.. Kan leva med The Streets, ibland..

Kommer vi däremot in på: Chords, Supersci, By Any Means, Loop.., Promoe, Prop Dylan..

Och franska.. Iam, Shurik`n, Kheops osv är ju för sköna.

Precis hittat sklånska reggie-ligan O-hund också, grmt sköna även om jag tror jag kommer ledsna rätt snart.

Koll ;)

Vi får väl åka någonstans utomlands så det blir mer korrekt. Jag väljer att vara mer rak på sak.

Sexologi?

Har iofs lovat mig sjäv 2 saker för mitt nya liv.

1. Säg JA mer, man blir bekväm av att va sambo, det måste gå över.
2. Fortsätta resa, hon var drivande på resor, och jag gillar det egentligen men har svårt att prioritera att bränna så mkt deg på så kort tid om jag inte blir pushad.

Push me!

Vart åker man på en sjukt spontan resa med nån man inte känner? Lesbos?

2. Fortsätta resa, hon var drivande på resor, och jag gillar det egentligen men har svårt att prioritera att bränna så mkt deg på så kort tid om jag inte blir pushad.

Push me!

Det beror på vart vi ska åka. Jag är sjukt nyfiken på Transnistrien bara för det är landet som inte finns.
Det bör vara en helgkurs tror jag så vi borde inte åka långt eftersom vi inte vet hur bra vi tål varandra. Annars kan vi ta Ryssland, går det åt helvete finns det åtminstone ryskor för dig att köpa.

Push me!

Jag föreslår någonstans där lokalbefolkning har en mer liberal inställning inför att offra kvinnor till gudarna.
Gärna nånstans där det även finns en aktiv vulkan.
Häxdoktor skulle vara rätt fränt med.

Ifall det skulle visa sig att man inte trivs med varandra menar jag. :hej

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey