Singelolycka, inte mitt fel?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
som sagts med vittnen o den där paragrafen om 500m skyltning kan du bara inte förlora.
men kolla noga så inga skyltar är där...ta med en opartisk typ granne el likn som du har hyffsad kontakt med ..kolla upp sträckan o vart ev skylt sitter.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nej ge upp är det sista du ska göra!
Är inte första gången vägverket strular med skyltningen av lagade vägar, sedan håller det inte att skyltningen kan sitta två mil innan faran, är det en påfartsväg så att du kan komma in på den berörda vägen från annat håll så ska skyltning sitta vid den "påfartsvägen" med.
Såvida inte farbror Tobbe minns helt galet :tungan
Hur som helst så är du ju inte själv om att ha "missat" skyltningen, finns den men ingen upptäcker den så är det bristfälligt skyltat.
//Tobbe
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Efter att ha läst Tobbes länk får man i alla fall upp hoppet! :tummenupp
Jag ska då fan inte ge mig!
Men med andra ord skulle jag kunna gå och köpa/lämna in hojen på service spara kvitton för att sedan vänta och hoppas på ersättning...?
Hade tänkt att dra till ingarö nu modig som jag är och svänga in på vägen för att fota, hoppas bara att det ligger kvar lika mkt grus som i tisdags!
Håll tummarna för mig i kampen mot VV!!
 

Daniel-San

rajraj
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Edsele / Sundsvall
Hoj
KTM 450 EXC -07 / CR 250 -01
rBy skrev:
Om det är domstol dom vill ha så är det domstol dom ska få! Jäkla råttor!
Med tanke på att det inte satt nån varning i början av vägen ca 1-1.5 km. Och såg inga vägmärken undertiden jag färdades på den väg så borde ju VV känna sig underlägsna? Speciellt när jag har vittnen som kan styrka detta.
Jepp god kontakt med vittnena ska jag i alla fall ha!

Ingen som vart med om liknande olycka och faktiskt lyckats få ersättning av VV?

Om jag var osäker på vad jag skulle ta mej till skulle jag börjat såhär.

1. Kontrollera vad dina försäkringar täcker, Mc försäkringen,Hemförsäkring,Facklig Gruppförsäkring, Personförsäkring osv osv... leta efter rättskydd.

2. Kontakta en advokat och kontrollera vad han anser att man kan göra och om hans arbete kan ersättas av nån av dina försäkringar.

3. Skicka denne en fullmakt och låt denne göra jobbet.

Man kan ju även ringa direkt till VV och se om de tar på sej ansvaret och vips kanske allting är löst. Men miin erfarenhet är dock att en advokat som arbetar med lagen och kan reglerna och tillvägagångsätten gör det bättre.
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
min polare vurpade igår också pga rullgrus över ny asfalt som VV hade lagt mitt i kurvan.

Som tur va så hände det inget med varken honom eller hojen.. annars hade ni nog haft samma problem... för där fanns inga skyltar. :kocko
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tänk på att en advokat kan debitera 1500:- i timmen bara för att svara på några enkla frågor. Om du har en hemförsäkring brukar det ingå ett rättsskydd, det kan kanske vara värt att kolla upp om du kan få ersättning för eventuella rättegångskostnader genom den.

Tänk också på att folk gärna hotar i stil med "då ses vi i rätten!" för att de vet att de allra flesta ger sig då. Om VV svarar med det är det bara att svara tillbaka "jajamän, vi ses i tingsrätten!". Troligtvis kommer de att bli mer medgörliga efter det.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Jag var jusst ute på ingarö för att fota gruset jag hoppats på ligga kvar.
När jag svänger in på Mörtviksvägen däe olyckan inträffat sitter en varningsskylt på höger sida av vägen.
Kör vidare den ca kilometern där olyckan inträffat. INGET GRUS! det enda spår av grus är där dom lagat i ca 0.5 meter lång spricka.
Detta är väl inget att fota tänker jag o hoppar upp på hojen o drar vidare.
Tänker till och undrar förbannat för mig själv.
0.5 meter lång/kort spricka på ca 100 meter, varför i helvete täckte dom så gott som hela vägbanan i 4-5 mm rullande grus...? Jag gick omkull ca 20 meter INNAN sprickan.. Hmm 4-5 mm grus ca 30-40 meter på vägen, dom verkar ju inte snåla på grejerna :kocko
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Stå på dig men beväpna dig med mkt tålamod om du ska gå en match mot Vägverket. Det kommer att ta tid och utgången är alltid oviss när man som privatperson utmanar farbror Staten.
 

HasseS

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
yamaha TDM
Jag jobbar med skyltning som entrepernör på ett större beläggningsjobb just nu.. Har en del utbildning i det och vet att inte många av varken VV eget folk eller andra som jobbar på vägen kan särskillt mycket om hur man skyltar rätt så tror säkert det saknades / var felskyltat där du gick om kull.. Och vet att det är väldigt vanligt att misstagen "fixas till " väldigt snabbt om det uppstår en olycka eller en insident som gör att VV/ entrprenören kan bli ersättnignskyldig..
så klart dom varit där och skyltat och soppat bort gruset tills dagen efter men stå på dej och använd dina vittnen så kommer du få rätt och den som lagt ut gruset blir hängd istället... VV är så jäkla rädd för att hamna i rätten för felskyltning att böterna för den som skyltar fel är 5000:- per brist/fel. VV vet att dom kommer att förlora i rätten därför dom låter hårda och vill du inte ska anmäla dom
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
sgtpepper skrev:
Ehhh? Ännu svårare med läsförståelsen måhända? Vaddå "inte tål att andra människor lyckas"? Läser vi samma tråd, eller är du bara förvirrad?

jag brukar inte ha något som helst fel med läsförståelsen, visst alla kan läsa fel. men så var inte fallet nu. det jag syfftade på var en persons utalande, stog att om trådskaparen lyckas få ut pengar för den olyckan då skulle han krascha sin med flit. så tolkade jag det. berätta gärna hur du tolkade det?
 

mcponti

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Halmstad
Hoj
suzuki GSX-R 1100 89a
ledsen att behöva säga detta till dig tror ej att du får en krona av vv.
Dom har jurister som håller på med sont här hela dagarna.
Du skulle ha tagit dit polis som har plåtat olycksplattsen sedan en dagstidning som plåtar o skriver om det då får dom rubriker det är inte populärt.
ta gärna kontackt med smc dom har lite rutin om sont här.
Fick själv min hoj blässtrad på samma sätt som du kostade 13500 att fixa vv betalade inte en krona pga att det inte var en dålig väg enligt dom själva.


rBy skrev:
Hej hej!

Slutade för en gångs skull tidigt från jobbet den 7e juni(ca 16:00). Strålande väder och sugen på att köra båge var på sin högsta nivå :tummenupp
Jag åker hem, langar av mig ryggsäcken och bestämmer mig för att ta en av mina favvorundor ut på värmdö/ingarö mot björkviksbrygga.
Tar höger vid brunn in på mörtviksvägen, passerar 30 sträcka utan några helst problem, kommer in på 50 sträckan som verkar vara i sitt normala skick.
MEN vid den sissta kurvan innan 70 sträckan börjar försvinner av min förvånad bågen under mig. Jag rasar framåt på knä och glider ner i diket efter ca 20 m på asfalt. Ser samtidigt att bågen glider på sin vänstra sida på mötandes fil, en bil kommer och parerar för att inte krocka hojen, den glider ca 50 m, jag springer upp från diket fram till hojen och varnar andra trafikanter för fara.
Jag minns inte exakt vad som sas innan vi reste bågen upp. Men efteråt märker jag att de flesta som stannat/som sett olyckan var rent utav förbannade på vägverket pga att dom inte varnat för 4-5 mm rullgrus över hela vägbanan.
En av de som stannat säger att dessa skador ska inte du betala för! Du körde varken för fort eller såg nåra som helst varningsskyltar! (för en gångs skull körde jag efter skyltarna och är alltid uppmärksam på skyltar, men hade ej sett nåra)
Han sa att han vill ställa upp som vittne, mot att det inte funnits nån typ av varning eller att jag kört för fort!
Fick även namn o nummer till en annan som sett olyckan.
Jag har ringt runt till en massa personer på VV där jag fått den viktigaste info på länge: LAG på varning/skyltar etc om VV VET att det finns fara på vägen "Speciellt om det är VV som orsakat faran, i detta fall lagning av väg, rullgrus.
Har nu skickat in skadeanmälan etc på detta och hoppas på att jag kommer kunna åka en fin hoj nån gång i sommar.
Det som gick sönder var: Vänster sida plastkåpor, motorkåpa/oljetråget?, backspegel, blinkers, liten repa på tanken, skinnställ, skor, handskar och tankväska(som var 3 dar :huvet .

Jag ber till min gud var dag att detta ska gå igenom och att rep på hojen ska gå så snabbt som möjligt.
Nu har jag bara halvförsäkring på hojen, men även om jag hade haft hel skulle jag inte vilja betala självrisken.

Nån som varit med om detta? Hur pass svåra är VV? Hojen går ju åka på, men inge kul att åka på totalrepad hoj :/

Nån som har erfarenhet av detta?

MVH
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
G.S.G.G. skrev:
Varför i hela helvete ska du åka dit o lägga hojen där?klotat hojen utan försäkring o vill nu få nån annan o betala? svårsåld hoj? eller är du helt dum i huvet?

Nej jag är INTE dum i huvet men du tycks tamme satan inte fattat någonting med livet i det stora hela ditt finniga fucko. Jag får väl ha min satans åsikt utan att du ska gör personligt påhopp och kalla mig dum i huvet. När jag sa att jag skulle fara dit och lägga ner hojen var det en liknelse på hur otroligt det skulle vara att få ersättning av stort företag för då skulle alla göra det. Men det fattade ju inte du, kanske det är du som är helt pantad i huvet! :kocko
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
granath_ skrev:
jag tror på det sistnämda, men tyvärr finns det ju folk som inte tål att andra människor ska lyckas :3freak

hoppas att det löser sej!
..och hur fan lyckades du tyda ur det jag skrev att jag inte tål att andra lyckas. Undrar du vad jag menade så frågar man snällt vad jag menade och inte håller med en tomboll till barn som yttrar sig utan att ge någon en chans till förklaring. (Se förklaring i förra inlägg) Kasta inte ur dig hjärnlösa påståenden om folk är dumma i huvet eller inte hur som helst. Vet hut glin!
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nyfiken fråga gäller samma sak med skyltningen då dom härjar med den där satans snabelbilen ?
Här i stan kör dom hejvilt med den och skyltar tamefan aldrig. :mad:
 

HasseS

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
yamaha TDM
Nej samma skyltning gäller konstigt nog inte för "snabelbilen" fråga mej ej varför men därimot måste det vara skyltat om det finns grus eller kladdig vägbana efter snabelbilen
 

Orre87

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nsr -97 Zx6r -01
Jag körde om kull i förrigår natt... körde ut från en rondell in i en kurva där dom laggt grus! smack sa det så ramlade jag på en 100 dels sekund studsa några gånger å landade på en grässlänt, hade bara halva stället på mig, hjälm och handskar. motorcykeln blev helt sönderskrapad på båda sidorna (kåpor,fotpinnar, styre avgasrör) jag fyller 18 om 2 veckor det fanns inga vittnen men jag körde inte för fort...det är väl inte så troligt att jag får pengar av VV till min självrisk på 8000kr? körde en lätt mc ska jag tillägga och jag har tagit massa kort på motorcykeln och kurvan där jag körde av....
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
NoPinky skrev:
Om polisen vägrade att ta emot din anmälan.
Anmäl polismannen för tjänstefel.
Då kanske han inte är lika lustig nästa gång....



Sorry för att jag lånar tråden, men vad menar du med ditt namn egentligen "NoPinky"..gillar du inte mig :brinnerup :hihi
 

Applo

Har jättebillig försäkring...
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Askersund
Hoj
YZF 450 -04
Kanske sticker ut hakan här nu.... men det är nog kört för dig!!!!

Läs här:http://www.vv.se/templates/page3____1877.aspx

Annars vore det smidigt om det gick och skylla på vägverket om man kör omkull eller i diket pga vägförhållanden. tex grus på sommarväg eller is på vinterväg.... Skulle inte behövas helförsäkringar då ju.... :rolleyes:
 
Last edited:

Orre87

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nsr -97 Zx6r -01
Applo skrev:
Kanske sticker ut hakan här nu.... men det är nog kört för dig!!!!

Läs här:http://www.vv.se/templates/page3____1877.aspx

Annars vore det smidigt om det gick och skylla på vägverket om man kör omkull eller i diket pga vägförhållanden. tex grus på sommarväg eller is på vinterväg.... Skulle inte behövas helförsäkringar då ju.... :rolleyes:


jo det är sant men dom borde faktiskt ha nån varnings skyllt! kunde ju hänt värre saker än vad som hände nu :S kan väl glömma att köpa större hojj nu i sommar :(
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top