Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är verkligen en sorglig framtid som kan komma att utspela sig. Hur attraherade tror ni sponsorer blir av ett mästerskap med team som bara kör halva säsonger, få förare etc etc.

Undrar hur mycket pengar Camel är villiga att kasta på Yamaha för att hämnas på Honda? Rossi gillar ju gult också så. :hihi

Jag vill se Nakano på en M-1:a igen! :rock
 
Gustav O skrev:
Det är verkligen en sorglig framtid som kan komma att utspela sig. Hur attraherade tror ni sponsorer blir av ett mästerskap med team som bara kör halva säsonger, få förare etc etc.
Ett bra svar från artikeln:
It was a Honda HRC executive who, off the cuff at a Tokyo press dinner in 2004, said it best: “With the amount of money that MotoGP costs, the contributions of the sponsors are like tips.”

Problemet är väl att detta enbart gäller de rena fabriksteamen och lämnar de stackars satellitteamen som tex Pons i sticket.
De behöver ju verkligen varende krona de kan få från sina sponsorer.
Att hyra en RC211V ett år kostar ju 3-3,5 miljoner dollar vilket få snyter ur näsan.

Jag tror säsongen 2006 kommer att bli en höjdare med tätare racing än tidigare MotoGP-år och med fler olika vinnare än 2005 :)

Neutral skrev:
Om 2006 blir sunkigt så verkar ju 2007 om möjligt ännu dystrare... :(
Äh, du är bara sur för att Max inte ska vara med :pannkyss
 
sandstream skrev:
Jag tror säsongen 2006 kommer att bli en höjdare med tätare racing än tidigare MotoGP-år och med fler olika vinnare än 2005 :)

Ohh ja .. t ex Sete, Capirossi, Hoffman och Cardoso :hihi
 
Chris Ash skrev:
Nej, lägligt nog så förbjuds 500cc 2T samtidigt som det nya reglementet träder i kraft.....undrar vad det kan bero på... :rolleyes:
Det är fyra år sedan utombordarna försvann. Gå vidare eller sök hjälp.
 
sandstream skrev:
...
Att hyra en RC211V ett år kostar ju 3-3,5 miljoner dollar vilket få snyter ur näsan.

...


Och varje extramotor kostar ca 1 miljon dollar att leasa. Eftersom man inte gör något i motorerna på en 4-t när man är ute på racen utan gör alla servicar hemma hos teamen så beghövs minst en extra per hoj ifall det händer något på en bana.

På en 2-t byter teamet lätt ut grejjerna på plats. Tror jag hörde ett 250cc team som hade tagit tid på att montera av motorn, skruva isär den totalt, sätta ihop den och montera den tillbaka i ramen. Det tog 40min för det 250cc teamet. En '05 Honda A-kit motor kostade motsvarande 150.000 dollar att leasa och då ingår vissa sevice-/reservdelar som tex två extra cylindrar + en extra vev mm i det priset.
 
Last edited:
homerone skrev:
Hahaha den var riktigt kul. :D Men visst kanske hade 2-taktarna varit mer konkurenskraftigare 2008. Men det får vi aldrig veta.
Du kan lugnt räkna med att varvtider kommer att jämföras och analyseras här på SH...
 
sandstream skrev:
Ett bra svar från artikeln:
It was a Honda HRC executive who, off the cuff at a Tokyo press dinner in 2004, said it best: “With the amount of money that MotoGP costs, the contributions of the sponsors are like tips.”

Problemet är väl att detta enbart gäller de rena fabriksteamen och lämnar de stackars satellitteamen som tex Pons i sticket.
De behöver ju verkligen varende krona de kan få från sina sponsorer.
Att hyra en RC211V ett år kostar ju 3-3,5 miljoner dollar vilket få snyter ur näsan.
Det är ju det som är problemet. Ska man vara riktigt svartsynt har vi snart max åta hojar med. Honda, Yamaha, Ducati och kanske Suzuki. Skitkul.

sandstream skrev:
Jag tror säsongen 2006 kommer att bli en höjdare med tätare racing än tidigare MotoGP-år och med fler olika vinnare än 2005 :)
Jag tror inte det kommer vara fler än fyra olika vinnare nästa år men kan ju ha fel. Kanske att Sete kan lägga sig i också men annars är det samm som i år.
 
Gustav O skrev:
Jag tror inte det kommer vara fler än fyra olika vinnare nästa år men kan ju ha fel. Kanske att Sete kan lägga sig i också men annars är det samm som i år.
elwe skrev:
Ohh ja .. t ex Sete, Capirossi, Hoffman och Cardoso :hihi
Jag tror Rossi, Melandri, Pedrosa, Hayden, Sete och Capirex har chans att vinna nästa år.
Sen håller jag självklart tummarna för CV men det vill nog till att några trillar om han ska vinna första året.

2005 var det "bara" 5 olika vinnare och jag tror som sagt inte att det blir färre 2006 trots att det enligt vissa ser ut att bli skittråkigt.
Gustav O skrev:
Det är ju det som är problemet. Ska man vara riktigt svartsynt har vi snart max åta hojar med. Honda, Yamaha, Ducati och kanske Suzuki. Skitkul.
Men så kommer det inte att bli.
 
MotoGP blir ju sällan skittråkigt men det är just nu en något oroande utveckling tycker jag.
Rossi kommer vinna flest race nästa år följd av Melandri och sedan kan följande ta enstaka race Capirex, Sete, Pedrosa och Hayden/Edwards i USA kanske, kanske.
 
Gustav O skrev:
MotoGP blir ju sällan skittråkigt men det är just nu en något oroande utveckling tycker jag.
Rossi kommer vinna flest race nästa år följd av Melandri och sedan kan följande ta enstaka race Capirex, Sete, Pedrosa och Hayden/Edwards i USA kanske, kanske.
De skulle väl bättre på Laguna för 7 miljoner dollar till näst år så då kanske europerna vågar gasa :D

Jag tycker bara att det är lite trist att alla ser så negativt på det som händer i MotoGP istället för att glädjas åt en generationsväxling där lite nytt friskt blod kommer in :)
 
sandstream skrev:
Sen håller jag självklart tummarna för CV men det vill nog till att några trillar om han ska vinna första året.

Realistiskt blir det inte ens en podiumplats.
Kung Kenny tog sin på SUkan för att han är kung i regn
och som rookie måste du ha en sanslös vinnarskalle för
att lyckas. Xaus sladdade in på pallen i Qatar 2004 med
Dunlopdäck och fjolårshoj men han är en annan typ av
förare.
CV är mer taktisk än "win-or-hospital" vilket gör det svårare
att slå till ur underläge.
 
gthyni skrev:
Realistiskt blir det inte ens en podiumplats.
Kung Kenny tog sin på SUkan för att han är kung i regn
och som rookie måste du ha en sanslös vinnarskalle för
att lyckas. Xaus sladdade in på pallen i Qatar 2004 med
Dunlopdäck och fjolårshoj men han är en annan typ av
förare. CV är mer taktisk än "win-or-hospital" vilket gör det svårare
att slå till ur underläge.
Jag är med på att det blir jäkligt svårt för CV att ens komma på pallen men hoppet är ju det sista som överger en har jag hört :)
Tycker han var grym i WSBK så förhoppningsvis tar han för sig ordentligt i MotoGP.
Synd bara att han sitter på en Suzuki...
 
sandstream skrev:
Men så kommer det inte att bli.
Nä förvisso, men lite mer åt det hållet.

sandstream skrev:
De skulle väl bättre på Laguna för 7 miljoner dollar till näst år så då kanske europerna vågar gasa

Jag tycker bara att det är lite trist att alla ser så negativt på det som händer i MotoGP istället för att glädjas åt en generationsväxling där lite nytt friskt blod kommer in :)
Ärligt talat så får jänkarna jobba hårt för att inte hindra Rossi från att vinna där nästa år.
Det är skitkul att en ny generation förare kommer in och tar plats, speciellt glad är jag över Melandris framgångar, och det blri säkert ett bra år men det finns orosmoment också..tyvärr.
 
valmers skrev:
Det är fyra år sedan utombordarna försvann. Gå vidare eller sök hjälp.
Men det hade ju varit intressant att se om någon hade slagit in på utombordsmotorspåret (iofs är väl flertalet utombordare fyrtaktare nuförtiden?) om det varit tillåtet. De stora elefanterna skulle ju inte göra det men som romantiker så hade jag tilltalats av tanken på att den lilla underdogen kunde peta i mystacken emellanåt men det sätter ju MSMA stopp för
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top