Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Hmm, tja, skulle nog tro att alla är ungefär lika stor kålsupare när det gäller val av förare. Visst vill alla ha den mest talangfulla såklart, men efter det väger sponsor/tv/nationalitet in väldigt hårt oavsett om det är fabrik eller team som väljer. Menar, hur många japaner har honda inte stött de senaste åren? Tamada, ukawa, okada etc..
 
oFFkeFF skrev:
Hmm, tja, skulle nog tro att alla är ungefär lika stor kålsupare när det gäller val av förare. Visst vill alla ha den mest talangfulla såklart, men efter det väger sponsor/tv/nationalitet in väldigt hårt oavsett om det är fabrik eller team som väljer. Menar, hur många japaner har honda inte stött de senaste åren? Tamada, ukawa, okada etc..

Jo, men har de inte först fått bevisa vad de går för i japanska mästerskapen?
En del av de har varit riktigt bra dessutom, gillade speciellt Okadas stil av de du räknade upp där..
 
Bo_jahn skrev:
Jo, men har de inte först fått bevisa vad de går för i japanska mästerskapen?
En del av de har varit riktigt bra dessutom, gillade speciellt Okadas stil av de du räknade upp där..

Tamada är en produkt av alljapanska SBK. Ukawa och Okada är skolade i 250 GP.
 
Chris Ash skrev:
Tamada är en produkt av alljapanska SBK. Ukawa och Okada är skolade i 250 GP.


Dom flesta har börjat sen dom var unga och det är sällan Superbike dom börjar med.. :)

Tamada var tio när han började. Körde 5 säsonger i 250cc varav 4 i All Japanska mästerskapet med en 4:de plats i serien som bäst.

(Allt enligt hans hemsida.. :rolleyes: )

http://www.tamayan.jp/english/profile.html
 
Chris Ash skrev:
Tamada är en produkt av alljapanska SBK. Ukawa och Okada är skolade i 250 GP.

Jaha. Trodde både Ukawa och Okada kom från japanska mästerskapet innan de började köra 250gp. Där ser man, tack för infon.
 
Bo_jahn skrev:
Jaha. Trodde både Ukawa och Okada kom från japanska mästerskapet innan de började köra 250gp. Där ser man, tack för infon.

De gjorde de säkert, men skillnaden är att Tamada körde där länge och väl och gjorde inhopp i SBKVM i flera år innan han plockades in direkt till Hondas GP-team. Andra liknande förare som meriterat sig på VM-nivå är ju Hitoyasu Izutsu,Akira Ryo och Norick Abe.

Okada och Ukawa har sas mer "normala" GP-karriärer.
 
Chris Ash skrev:
De gjorde de säkert, men skillnaden är att Tamada körde där länge och väl och gjorde inhopp i SBKVM i flera år innan han plockades in direkt till Hondas GP-team. Andra liknande förare som meriterat sig på VM-nivå är ju Hitoyasu Izutsu,Akira Ryo och Norick Abe.

Okada och Ukawa har sas mer "normala" GP-karriärer.
Okada har jag alltid hållit högt. Riktigt grym i 250 och överjävlig i 500. Men synnerligen färglös. En arbetshäst. Trist och ovärdig Superbikeavslutning på karriären.
 
LCR har ännu inte betalat något för deras leasing av Hondan, vilket skulle varit betalt för två veckor sen. LCR kan missa dom första testerna pga att det saknas pengar. Pengarna till Honda måste betalas först. Man kommer förmodligen skriva nytt avtal med Carrera denna veckan så pengarna för hyran kan betalas snart. För tillfället tror man dock att man bara har ekonomi fram till halva säsongen.

KR har oxå ont om pengar och har också bara råd med första halvan av säsongen med den budgeten man fått in nu. Var någon "motorutvecklingsbudget" som inte fanns bl.a? Vet inte vad den innebär om dom själva kan göra grejjer på eller till motorn eller om det är en avgift för att kunna få tillgång till nyare delar från Honda. Sägs att Kenny Roberts jnr ska köra första testerna och om han inte gillar hojen så kan lillebror Curtis komma att ta över.

Tech3 har också bara råd med halv säsong.

WCM har det gått rykten om motorer från KTM och att Anthony West kan följa med i den dealen då han hade ett 2-årskontrakt med KTM. Dock så ska han vara fri från det kontraktet och kollar på andra team. Har även gått rykten om ett samarbete med Bimota för WCM. Jeremy mcWilliams och Franco Battaini ryktas också som tänkbar förare till till teamet men även förare från 125cc och 250cc näms bland ryktena. En hoj tror dom flesta bara att dom kommer ha råd med dock.

Yamaha har ännu inte någon officiell huvudsponsor till teamet. Nastro Azzurro och Alice vill sponsra Rossi men inte hela teamet. Om Yamaha strular med att hitta sponsorer kan man undra hur dom andra ska lyckas isf? Alla vill sponsra Rossi för det är han som alltid vinner.

Kawasaki sägs gå hårda vägen och har inofficiellt sagt till DORNA att 2006 är sista säsongen Kawasaki är med. Dom flesta tror dock att det är fejk för att pressa DORNA att lyssna mer på deras synpunkter som man säger så. Men det kan ju även vara allvarligt menat från dom.

Nakano ska ha sagt till Kawasaki att har dom ingen hoj som han kan vinna race med i år så kommer han vilja gå vidare till annat team då han känner att han snart måste prestera bättre resultat innan det är för sent för honnom. Dom flesta tror han kommer ersätta Edwards 2007 hos Yamaha.

Checa har pratat med LCR och Tech3 men det har tydligen inte gått så bra då han och teamen saknar pengar för att kunna köra med en hoj extra till honnom.

Finns rykten som säger att man diskuterat möjligheten med enhetsdäck till MotoGP fr.o.m 2008.
 
Last edited:
Atlantis kommer gå till domstol med Yamaha om dom kommer med en ny huvudsponsor i år. Oavsett om det är ett konkurerande tobaksföretag eller inte.. :3freak

Förmodligen kommer dom ändå göra det då Yamaha bröt 2-årskontraktet ett år för tidigt.
 
Last edited:
Tydligen är anledningen till att Camel vill sponsra Yamaha för att dom inte gillar sättet som dom blev behandlade av Honda. Är en hämdaktion och dom sägs vilja "krossa" Honda! :3freak

Dom går med på att Rossi kör sina tester med Marlboro sponsrad Ferrari och har gått med på att bara använda Rossi i några få sammanhang för promotion aktiviteter. Största anledningen till dealen ska vara att sätta dit Honda.

Om historien stämmer så blir den rolig att följa. Vad ska Honda svara med typ?
 

Bifogat

  • 030vale.jpg
    030vale.jpg
    46.4 KB · Visningar: 70
Axxexs skrev:
Dom går med på att Rossi kör sina tester med Marlboro sponsrad Ferrari och har gått med på att bara använda Rossi i några få sammanhang för promotion aktiviteter. Största anledningen till dealen ska vara att sätta dit Honda.
:va Vad Camel att säga till om angående Rossis F1-tester ? Vad är det för deal ? Källa ?
 
RedBaron skrev:
:va Vad Camel att säga till om angående Rossis F1-tester ? Vad är det för deal ? Källa ?




Varken Galåsser eller Alice har varit imponerad av att se Rossi i en röd Ferrari!

Ord som du är viktig men inte Gud har använts bla.
 
moto-gg skrev:
Varken Galåsser eller Alice har varit imponerad av att se Rossi i en röd Ferrari!

Ord som du är viktig men inte Gud har använts bla.
Men jag förstår fortfarande inte hur en tredje tobakskoncern som idag varken sponsrar Rossi, Yamaha eller Ferrari kan påverka detta :confused:
 
RedBaron skrev:
Men jag förstår fortfarande inte hur en tredje tobakskoncern som idag varken sponsrar Rossi, Yamaha eller Ferrari kan påverka detta :confused:
För att de vill sponsra Rossi i år enligt Axxxxxxes inlägg.
 
Lite intressant det här med 800 cc... Var inte tanken att man skulle knyta an mot tillverkarnas egentliga produkter genom att gå till 1000 cc 4T?

Finns ju liksom inte så många 800 cc prod hojar man kan smitta av GP-glimmer över.

Kommer man kunna köra 2T 500 mot 4T 800? Kanske lite akademisk frågeställning, men ändock intressant...

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Kommer man kunna köra 2T 500 mot 4T 800? Kanske lite akademisk frågeställning, men ändock intressant...

/J

Nej, lägligt nog så förbjuds 500cc 2T samtidigt som det nya reglementet träder i kraft.....undrar vad det kan bero på... :rolleyes:
 
RG500-Johannes skrev:
Kommer man kunna köra 2T 500 mot 4T 800? Kanske lite akademisk frågeställning, men ändock intressant...

/J
Tvåtaktarna kommer att förbjudas med införandet av 800-reglementet.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top