Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.
Chris Ash skrev:
Håller med där, Kawasakin är inte alls mycket off the pace. Definitivt inte mer än vad Yamaha M1 var 2002. Biaggi utvecklade den från en medelmåttig hoj som var lååångt efter Honda till en vinnare på mindre än en säsong.

Det som talar mot Kawasaki i den jämförelsen är kanske resurserna ändå. Yamaha hade väl en 5-6 olika chassin som de byggde åt Biaggi under den säsongen...

Hur många pallplatser tog den av Biaggi utvecklade vinnarcykeln 2003?
 
valmers skrev:
Haha, ja, för Rossi/Burgess gjorde ju ingenting med M1:an. Herregud, vakna. M1:an ansågs, av bland andra Mamola, som direkt farlig när Biaggi hade "utvecklat" den.
Du får tycka om Skägget om du vill, men rena fabriceringar kan du sluta med.

Va?? Vilka fabriceringar? Vad, som jag skrev i inlägget, stämde inte?

Coola Ola skrev:
Hur många pallplatser tog den av Biaggi utvecklade vinnarcykeln 2003?

Två-tre?

Men eftersom Biaggi inte körde Yamaha är jämförelsen meningslös och ointressant. Hojarna utvecklades väldigt mycket under säsongerna i början, och mellan dem.
 
valmers skrev:
Haha, ja, för Rossi/Burgess gjorde ju ingenting med M1:an. Herregud, vakna. M1:an ansågs, av bland andra Mamola, som direkt farlig när Biaggi hade "utvecklat" den.
Du får tycka om Skägget om du vill, men rena fabriceringar kan du sluta med.

Nog för att Rossi och Burgess är ett betydligt bättre team ihop än Biaggi+någon annan.
Rejäl skillnad i satsning från Yamaha när de fick över Rossi också, så allt de frågade efter fick de också.
Yamaha har alltid gått på riktigt extrema chassin, som svängt mycket fort, dock med mindre stabilitet som följd.. Har inte nåt direkt med Biaggi att göra, dessutom trivdes han rätt bra med den iaf..
Minns också diskussionerna om hur checa skulle piska biaggi de säsongerna eftersom han "inte" körde 250-stil, något vi såg hur det gick med också...
 
Don Quixote skrev:
Den stora frågan är hur bra Nakano egentligen är? Skulle han kommit mellan 6-10 plats på en Honda/Yamaha också eller skulle han kunna hota Rossi? Knepig fråga att besvara helt klart.

Verkligen!
Hoppas nu att Kawasaki signar Biaggi, om inte annat för att få en värdemätare på Nakano. Han känns lite bortglömd och underskattad ibland...
 
Chris Ash skrev:
Va?? Vilka fabriceringar? Vad, som jag skrev i inlägget, stämde inte?
Yamaha byggde i stort sett en ny hoj efter Rossis/Burgess önskemål, Rossi uttalade sig om att han aldrig trodde att man skulle hinna få ordning på allt till 2004 års säsong. Hur du kan få det till att Biaggi gjorde den hojen konkurrenskraftig övergår mitt förstånd.
 
oFFkeFF skrev:
Nog för att Rossi och Burgess är ett betydligt bättre team ihop än Biaggi+någon annan.
Rejäl skillnad i satsning från Yamaha när de fick över Rossi också, så allt de frågade efter fick de också.
Yamaha har alltid gått på riktigt extrema chassin, som svängt mycket fort, dock med mindre stabilitet som följd.. Har inte nåt direkt med Biaggi att göra, dessutom trivdes han rätt bra med den iaf..
Minns också diskussionerna om hur checa skulle piska biaggi de säsongerna eftersom han "inte" körde 250-stil, något vi såg hur det gick med också...

Teamet med Burgess var nog en av huvudorsakerna till att man utvecklade Yamahan till en vinnare från den allt för nervöst inställda M1:an.
Minns tydligt att ett klagomålen var effekten och hojen var inställd som en 250 och passade inte alls Rossis körstil.
Vad menas med Biaggis 250 mässiga körstil Kontra Rossi Motogp körstil ? hög ingångsfart jämnare fart i kurvan med mindre hjulspinn ur kurvan ?
 
valmers skrev:
Yamaha byggde i stort sett en ny hoj efter Rossis/Burgess önskemål, Rossi uttalade sig om att han aldrig trodde att man skulle hinna få ordning på allt till 2004 års säsong. Hur du kan få det till att Biaggi gjorde den hojen konkurrenskraftig övergår mitt förstånd.
Det du glömmer är att Biaggi körde M1 enda säsongen 02 och då tog han två segrar, fyra andraplatser och två tredjeplatser samt en andraplats i VM. Hyfsat konkurrenskraftigt om du frågar mig.
Den hoj som Rossi fick ta över vad "utvecklad" av Barros, Checa, Melandri och Abe. En viss skillnad det.
 
Gustav O skrev:
Det du glömmer är att Biaggi körde M1 enda säsongen 02 och då tog han två segrar, fyra andraplatser och två tredjeplatser samt en andraplats i VM. Hyfsat konkurrenskraftigt om du frågar mig.
Den hoj som Rossi fick ta över vad "utvecklad" av Barros, Checa, Melandri och Abe. En viss skillnad det.
Det glömmer jag inte. Menar du att Barros, Checa och Melandri var helt talanglösa alltså? Rossi gillade ju inte en skruv på hojen när han fick den.
 
valmers skrev:
Hur du kan få det till att Biaggi gjorde den hojen konkurrenskraftig övergår mitt förstånd.

Ännu mer imponerande av Max att ta en sån skrothög till en 2:a plats i totalen 2002 i så fall.
 
Så kul att höra alla ROSSI fans klaga på Biaggi.
Kanske skulle klanka lite på Rossi så får vi se om man överlever!

Rossi kör om på gul flagg vad händer då jo dom ger honom lite tids tillägg så att han kan vinna ändå!
Vem skulle ha kommit undan med det utom Rossi, jo ingen.
Vem torpederar Sete och inget händer?
Vem torpederade Harada och blev allas hackkyckling!
 
CALLAHAN skrev:
Så kul att höra alla ROSSI fans klaga på Biaggi.
Kanske skulle klanka lite på Rossi så får vi se om man överlever!

Rossi kör om på gul flagg vad händer då jo dom ger honom lite tids tillägg så att han kan vinna ändå!
Vem skulle ha kommit undan med det utom Rossi, jo ingen.
Vem torpederar Sete och inget händer?
Vem torpederade Harada och blev allas hackkyckling!
Vem är Rossi-fan? Inte jag.
 
valmers skrev:
Det glömmer jag inte. Menar du att Barros, Checa och Melandri var helt talanglösa alltså? Rossi gillade ju inte en skruv på hojen när han fick den.
Nu överdriver du sanningen igen. Rossi efter sitt första test av M-1:an.
Första dagen.
“My first impressions are quite good. You have some ideas about the other bikes when you run with them on the circuit and, sincerely, I expected more big problems, but more or less the bike is okay. It has some things less than Honda, but also some good, and it is basically not so bad.”

Tredje dagen
"The time we made was good for a first test, but tyres and chassis settings were the main aim here. I've really enjoyed my first three days with Yamaha, I'm very happy. There's still work to do on the engine and we'll carry on with that, but overall things have been good."

När Rossi testade M-1:an första gången hade han fyra olika chassiealternativ och lika många motorer. Det chassie han valde var det de avslutade säsongen med i Valencia men motorn hade inte körts i VM och garanterat inte av Mamola heller, svårt att utveckla något man inte får tillgång till men tydligen är inte Checa/Barros/Melandri/Abe lika bra på att utveckla hojar som Rossi.
 
Last edited:
Gustav O skrev:
Nu överdriver du sanningen igen. Rossi efter sitt första test av M-1:an.
Första dagen.
“My first impressions are quite good. You have some ideas about the other bikes when you run with them on the circuit and, sincerely, I expected more big problems, but more or less the bike is okay. It has some things less than Honda, but also some good, and it is basically not so bad.”

Tredje dagen
"The time we made was good for a first test, but tyres and chassis settings were the main aim here. I've really enjoyed my first three days with Yamaha, I'm very happy. There's still work to do on the engine and we'll carry on with that, but overall things have been good."

När Rossi testade M-1:an första gången hade han fyra olika chassiealternativ och lika många motorer. Det chassie han valde var det de avslutade säsongen med i Valencia men motorn hade inte körts i VM och garanterat inte av Mamola heller, svårt att utveckla något man inte får tillgång till men tydligen är inte Checa/Barros/Melandri/Abe lika bra på att utveckla hojar som Rossi.
Fast i efterhand erkände han att han trodde det skulle bli svårt att vinna på M1:an när man höll på med utvecklingsarbetet.

Visst är Rossi en jävel på att utveckla hojar, det kan vi nog vara överens om. Burgess inte att förglömma.
 
Max är väl den enda som har vunnit på M1:an förutom Rossi va?
 
valmers skrev:
Fast i efterhand erkände han att han trodde det skulle bli svårt att vinna på M1:an när man höll på med utvecklingsarbetet.

Ännu roligare då att Max faktiskt vann med den :D
 
valmers skrev:
Burgess inte att förglömma.

Burgess och hans kompisar är utan tvekan en mycket viktig del av Rossi´s framgångar, förmodligen större dom flesta tror.

Den erfarenhet som finns i detta team kan inte hittas någon annat team i Motogp.
 
Checa och Melandri var väl mest ute och vurpade 2003 om mina minnesbilder
är korrekta. Melandri var orutinerad, och Checa är katalan .. de gör sånt ofta. :hihi
 
Alex Barros sa efter att ha kört M1:an på Valencia dagen efter han spöade Rossi på RCV:n: "The Yamaha is just as good as the Honda" varpå han satta lika snabb tid som han gjort under helgen. Sen var Barros konsekvent snabbast på vintertesterna ända till han skadade sig i början av säsongen. Han förmådde troligen inte utveckla hojen vidare helt enkelt.
 
2ono skrev:
Vad menas med Biaggis 250 mässiga körstil Kontra Rossi Motogp körstil ? hög ingångsfart jämnare fart i kurvan med mindre hjulspinn ur kurvan ?
Lägg händerna på filmen Faster. Bland extramaterialet finns filmklipp från ombordkameror från olika förare, olika hojar och olika banor, bl a från Philip Island där man får följa Rossi och Biaggi tre varv. Ingen musik inga surriga kommentatorer eller onödiga klipp, bara tre varv av ren åkning filmat från ombordkameror oväxlande från Biaggi och Rossi som ligger efter varandra. Ingenstans framgår skillnaderna tydligare mellan de bådas körstil som är så svår att förklara med ord. Biaggi är mycket försiktigare i allt han gör, bromsa, svänga och gasa.

Friskrivning.
Hur förklara det man ser, hur återberätta, vad är sanning och vad är feltolkning? Ta nedanstående för var det är, alltså bara min uppfattning av det jag sett på en dumburk, inget annat.

Rossi bromsar sent och hårt rakt fram, vänder hojen på en femöring mitt i kurvan och lägger på full gas. Jag ser Rossi som en typisk framhjulsåkare som i sin setup strävar efter att naglar fast hojen i framändan. Fram till tangeringspunkten i kurvan är det full broms och från tangeringspunkten ger han full gas, hela tiden korrigeras eventuella avvikelser från den tänkta linjen med styrutslag, han liksom plockar med sig bakändan av hojen var den är befinner sig.

Biaggi bromsar mjukt och lägger över hojen tidigt, fortsätter bromsa, gör kurvan så lång som möjligt och smyger tidigt på gasen. För mig är Biaggi det motsatta till Rossi, en bakhjulsåkare som tar kurvor genom att lägga hojen i en tänkt linje med bakhjulet som utgångspunkt där korrigeringar av linjen görs med gas och broms.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top