Silly Season ERF

Nr:18 skrev:
Det kan bero på att det faktiskt är tillåtet med turbo i ERF. Helt fri trimning!!!! :banana
är det verkligen så?
ERF reglementet är väl ett TR
och det underlyder ju generella RR regler i sverige, där överladdning inte är tillåtet.
jag menar, ett helt fritt reglemente omfattas ändå av följande:
ej kolfibertank
ej kolfiberbromsar
ej kolfiberhjul
ej överladdning
ej titan i hjulaxlar eller andra bärande förband
+ säkerhetspunkterna

eller?

R2 skrev:
är det verkligen så?
och det underlyder ju generella RR regler i sverige, där överladdning inte är tillåtet.
ej kolfibertank
ej kolfiberbromsar
ej kolfiberhjul
ej överladdning
+ säkerhetspunkterna

eller?
Ej kolfibertank??? hur förklarar man Apriliorna i racerklasserna då?

Freppa skrev:
Mattias antar jag vill helst åka 600 eller ännu mindre. Han verkar ta stolthet i att köra fortast av alla med kasst material (Det är det värsta. Här kör man fetblingbling, och blir omkörd av en senildement grinig gubbe!)

Oroa dig inte. Oavsett maskinmaterial kommer det att vara kasst efter att RoLLER kört det. OCH VAFAN MENAR DU MED SENILDEMENT OCH GRINIG?! :mad: HAR JAG NÅNSIN VISAT NÅN SÅN SIDA?! Det minns jag inget av, i så fall. :confused:

R2 skrev:
är det verkligen så?
ej kolfibertank
ej kolfiberbromsar
ej kolfiberhjul
ej överladdning
+ säkerhetspunkterna

eller?
Kolla med brånalt om du inte tror mej. Enda klassen där turbo är tillåtet är ERF

Mattias skrev:
Oroa dig inte. Oavsett maskinmaterial kommer det att vara kasst efter att RoLLER kört det.

Men det blir säkert en rolig film av det. "Trallallallallaaaa, nu är jag snabbast av alla på raksträckan, alla bromsar tidigare än jag, trallallallallaaaaaävlar va fort det går. Oj. Hoppsan.

OCH VAFAN MENAR DU MED SENILDEMENT OCH GRINIG?! :mad: HAR JAG NÅNSIN VISAT NÅN SÅN SIDA?! Det minns jag inget av, i så fall. :confused:

Vem är du? Var är jag? Grenrör? Icke då! På måndag säger jag. ONSDAG!

Nr:18 skrev:
Det kan bero på att det faktiskt är tillåtet med turbo i ERF. Helt fri trimning!!!! :banana

:fakta
1.5.1 Klasser

Följande Maskinklasser är tillåtna i ERF.

Alla fyrtakts MC över 500 cc.

Jag menar att jag tidigare såg en punkt som det stod att
"Exlusivt material som inte allmänheten kan få tag i är inte tillåtet" typ fabrikshojar och VM räsers. Men om en Moto GP hoj är till salu för allmänheten så kan den användas under förutsättning att den klarar 95 dB vid förbipassering eller att Teamet bestraffas med en stop & go. :tummenupp

Jag kan läsa reglelverket men jag kan inte förstå alla tolkningar som är ute och går. Hoppas att man i ERF ledningen kan ta tag i denna biten och behandla alla utifrån ett gällande regelverk.

T.ex.
Ingen motorcykel ska köras til depå. Farliga motorcyklar ska fraktas i säkerhet till första postering efter olycksplats och det är Teamets eget ansvar att hämta motorcykeln.

Kristian Salö skrev:
Jag kan läsa reglelverket men jag kan inte förstå alla tolkningar som är ute och går. Hoppas att man i ERF ledningen kan ta tag i denna biten och behandla alla utifrån ett gällande regelverk.

T.ex.
Ingen motorcykel ska köras til depå. Farliga motorcyklar ska fraktas i säkerhet till första postering efter olycksplats och det är Teamets eget ansvar att hämta motorcykeln.
Man brukar ta in hojarna i depån istället, det är farligt att rulla hoj på banan under racet, men regeln är nog till för att friskriva sig om att man garanterar detta.

Däremot vore det kul om man enades om safety car reglerna.

GSXR1100R skrev:
Man brukar ta in hojarna i depån istället, det är farligt att rulla hoj på banan under racet, men regeln är nog till för att friskriva sig om att man garanterar detta.

Däremot vore det kul om man enades om safety car reglerna.

Mitt poäng är att det kanske inte bara är slumpen på vems hojar som körs till depån. Några Team lämnas att blöda, medan andra får all den hjälp de behöver... :va

Jag avser inte att svartmåla någon men menar att regelverket SKALL vara lika för alla och att det verkligen PRAKTISERAS lika. :pannkyss

Kristian Salö skrev:
Mitt poäng är att det kanske inte bara är slumpen på vems hojar som körs till depån. Några Team lämnas att blöda, medan andra får all den hjälp de behöver... :va

Jag avser inte att svartmåla någon men menar att regelverket SKALL vara lika för alla och att det verkligen PRAKTISERAS lika. :pannkyss
Så var det på årets första race, falkenberg, jag åkte av och fick efter kanske 20min reda på att de inte körde in hojjen utan att detta skulle göras efter racet. (4,5h kvar)
Så vi brände ut med skåpbilen för att själva hämta den, samtidigt som vi stod där så åkte yttligare 3 av i samma kurva. Då körde skammkärran och hämtade dem i två omgångar. :va

kajlyl skrev:
Så var det på årets första race, falkenberg, jag åkte av och fick efter kanske 20min reda på att de inte körde in hojjen utan att detta skulle göras efter racet. (4,5h kvar)
Så vi brände ut med skåpbilen för att själva hämta den, samtidigt som vi stod där så åkte yttligare 3 av i samma kurva. Då körde skammkärran och hämtade dem i två omgångar. :va

Och detta e precis vad jag har gnällt om hela säsongen...jävligt ofattbart...5 säkra punkter runt banan dit skamkärran kan dumpa den om den av säkerhetsskäl måste flyttas och sen får teamet ta i....eller skammkärra för alla...

En drömstart på året, inga förare och hojen står orörd sen sista racet, det är så kallt att det tom har blåst in snö i garaget, det enda jag har är mekaniker och ett enormt sug att vilja köra igen, ska iaf bli kul att åka till Brno och träna på en riktig GP bana.

Mumlan har hojen i tusen bitar, Freppa haltar runt och klagar på att han är fet, Valmers har köpt en rejshoj men saknar licens, Zmurfen bara snackar som vanligt, Thundrace teamar med Salslö och kommer att äga i bottenstriden, Miinin kör VM i år.

GSXR1100R skrev:
En drömstart på året, inga förare och hojen står orörd sen sista racet, det är så kallt att det tom har blåst in snö i garaget, det enda jag har är mekaniker och ett enormt sug att vilja köra igen, ska iaf bli kul att åka till Brno och träna på en riktig GP bana.

Mumlan har hojen i tusen bitar, Freppa haltar runt och klagar på att han är fet, Valmers har köpt en rejshoj men saknar licens, Zmurfen bara snackar som vanligt, Thundrace teamar med Salslö och kommer att äga i bottenstriden, Miinin kör VM i år.
Låter som en helt vanlig ERF-säsong således! :tummenupp

Sweedo skrev:
Låter som en helt vanlig ERF-säsong således! :tummenupp
Hmmm ja det har du rätt i, 2005 började på samma sätt, men nu är det iaf glykol i kylaren, man får lära sig den hårda vägen att fryspluggar har en tendens att poppa ur om man inte har glykol i moroten när det är Sibirisk kyla i södra Sverige.

Även Palte har lärt sig detta :hihi

GSXR1100R skrev:
En drömstart på året, inga förare och hojen står orörd sen sista racet...

...Thundrace teamar med Salslö och kommer att äga i bottenstriden, Miinin kör VM i år.

Ska vi tycka synd om dig eller? :pannkyss

Kanske om du gör det mer attraktivt för förare att köra i ditt Team, så får du napp. :hihi

Maskinhallen - Team Firebike # 70 kommer att köra i alla fall och vi önskar dig trevlig resa till Brno och hoppas att du får köra mycket där om det nu inte blir ERF.

Kristian Salö skrev:
Ska vi tycka synd om dig eller? :pannkyss

Kanske om du gör det mer attraktivt för förare att köra i ditt Team, så får du napp. :hihi

Maskinhallen - Team Firebike # 70 kommer att köra i alla fall och vi önskar dig trevlig resa till Brno och hoppas att du får köra mycket där om det nu inte blir ERF.
Nej för tusan, klart att det blir ERF även i år, det enda som saknas nu är muttern som håller svingaxeln på plats, den tappade vi sist på Knudan, men det verkar funka ändå.

Vi har tom bokat startnummer #63 :tummenupp

Back