Silikon som tål bensin

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på silikon som tål bensin? Lite OT men frugan tankade E85 i PV:n istället för 98 och jag kan säga att den gick dåligt, har nu slangat ur tanken och enklaste sättet att slänga genom armaturer till tankmätaren. Då detta skulle göras låg det bränsle och skvalpade på armaturen och jag kunde konstatera att silikonet som tätar runt skruven till elkabel var nån form av röd gelé som flöt runt i soppan.

Några tips på vad jag ska täta detta med, finns det nån bra silikon som tål bensin eller ska man ta epoxy?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Loctite 5922???
Biltema påstår att de har en bränsletålig flänstätning
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De enda jag hittat som verkligen tål soppa i längden är sättlim Kiltoflex masa. Loctite 5922 funkar inte alls de sköljs bort omedelbart.Numera limmar jag allt på motorer med kiltofix masa allt från motorblockkåpor som är utsatt för olja eller bensin. Enda nackdelen med all täta motorkåpor är att de sitter bet hårdare än "normala" motortätningsmedel. De finns i vit svart grå ev brun? Tidigare i sommar limmade jag just en slanggenomföring på trycktanken till båten och de håller tätt än.
Om någ garanterat vet att en viss sort tätningsmedel som tål bensin så är jag idel öra för jag har tidigare frågat om det här och vi kom inte fram till npågon som dög. Nackdelen med sättlimmet är att de tål inte lika hög värme som de anpassade medlen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
I detta fallet så funkar väl vilket klet som helst bara det blir tätt mot skruven som går genom tankgivaren in i tanken. Var det Biltemas stål epoxi som tålde bensin bra https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/stal-epoxy-tvakomponents-2000048504

OBS! Biltema påstår......... att det funkar. De påstår mycket som visar sig felaktigt. Mtp vad Boost 3 säger om flänstätning i allmänhet så blir jag tveksam.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Enligt ThreeBond hemsida ska deras produkter TB1152C och TB1153C fungera, men det låter lite knepigt med "Curing condition 100C for 30min".....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I detta fallet så funkar väl vilket klet som helst bara det blir tätt mot skruven som går genom tankgivaren in i tanken. Var det Biltemas stål epoxi som tålde bensin bra https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/stal-epoxy-tvakomponents-2000048504

Ja de där tror jag tål bensin etanol men de va innan de bytte märke. När de va svart klet i ena tuben och vitt i andra tålde det bensin och e85. Jag har glömt testa nya vers men ska genast göra det för jag har en bunt tuber. Nu är de svart i ena och transparent i andra, de känns mer som vanligt epoxylim, men de är ev ingen nackdel får vi hoppas. Om du har JB weld 24 min ves så funkar det mer säkert de tåll upp bensin med 10% etanol. DE tål inte etanol så bra de lossnar inte men blir oroväckande mjukt!
Biltemas flänstätning som visades ovan tål inte bensin eller etanol de blir tandkräm
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser att man måste ansöka om att bli kund hos GA Lindberg ska ta och ansöka om det.

DOWSIL 730 FS verkar dock inte vara så billig om man kolla på nätet, 70 pund eller 107 dollar tror jag är det billigaste för 90 ml men funkar det så är det väl bra.90 ml lär ju räcka väldigt länge för mig frågan är ju bara hur länge en tub håller om den är öppnad?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ursäkta kapningen.
Hur är det med bensinslang som tål bensin?

Var in på OKQ8 idag och köpte 1m 8mm i tron att den ska vara rätt bra. Fabrikat: Gates och tillverkad i Turkiet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ursäkta kapningen.
Hur är det med bensinslang som tål bensin?

Var in på OKQ8 idag och köpte 1m 8mm i tron att den ska vara rätt bra. Fabrikat: Gates och tillverkad i Turkiet.
Kolla så slangen är märkt NBR. Om det står NBR/NBR kan den ligga i etanolblandad bensin.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top