Shorai LiPo-batteri: är det bra???

Problemet är våra generatorer, de är av uråldrig konstruktion och dessutom gjorda för en gathoj med lysen etc. Vi behöver inte 500-600W generatorer till racehojar som förbrukar kanske 6-8A som mest.

/J

En enkel lösning skulle kunna vara att klippa av en av de 3 trådarna från generatorn till laddningaregulatorn. (och så isolera de lösa sladdarna, görs lämpligen på plats och så att det går att sätta ihop den avklippta sladden) Då minskar generatoreffekten till 1/3. Om det funkar som jag tänkt mig.
Eller för att fördela strömmen lika över spolarna men minska belastningen på regulatorn. Ett motstånd i serie med varje sladd från generatorn. Te.x en gissning 10 Ohm 100W ELFA 60-681-26 (dvs totalt 3st 60-681-26)
Alternativet är serieregulator.

Det finns lite info om seriereglering i den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=243549
 
En enkel lösning skulle kunna vara att klippa av en av de 3 trådarna från generatorn till laddningaregulatorn. (och så isolera de lösa sladdarna, görs lämpligen på plats och så att det går att sätta ihop den avklippta sladden) Då minskar generatoreffekten till 1/3. Om det funkar som jag tänkt mig.
Eller för att fördela strömmen lika över spolarna men minska belastningen på regulatorn. Ett motstånd i serie med varje sladd från generatorn. Te.x en gissning 10 Ohm 100W ELFA 60-681-26 (dvs totalt 3st 60-681-26)
Alternativet är serieregulator.

Det finns lite info om seriereglering i den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=243549
Finns ingen anledning att bygga om något för Shorai batteriernas skull, dom tål laddström upp till 20 amp och skadar varken generator eller laddrelä.// Lasse
 
En sån där röd plåtlåda, stor som ett bigpack glasspaket, med analog amperemätare?

Yepp! Jag fattade det som att det är den typen det ska vara! :va

Självklart inte, men däremot står det i 3.4.21 att batteriet ska vara av samma typ som original.

Om LiPo-batterier inte är ok så är det rätt många som kör på ett icke regelementsenligt sätt idag

Man skall aldrig ladda mer än till 14,4 volt, vid längre tids laddning upp till 14,8 volt kommer batteriet att gå i sönder, detta gäller även bly/gel batterier.
Shorai och andra liknande batterier är känsliga för kortslutningar samt ur laddning under 12,866 volt.
sköts batteriet på rätt sett har ni aldrig haft ett bättre :tummenupp

// Lasse

Jag har haft batteriet på hojen och låtit hojens generator ladda det. När hojen stått mer än en vecka har jag satt på min gamla 4-amperare med en timer så den fått sig en halvtimmas laddning per dag.

Hur kan det bli fel? Hur kan det bli laddning till mer än 14,4 volt?:va

Finns ingen anledning att bygga om något för Shorai batteriernas skull, dom tål laddström upp till 20 amp och skadar varken generator eller laddrelä.// Lasse

Du låter som du känner till Shorai-batterierna... Om du läste den här tråden och det som hänt mig, kan du då säga om jag gjort något fel? Eller vad som gått fel för mig?
 
Last edited:
Jag har haft batteriet på hojen och låtit hojens generator ladda det. När hojen stått mer än en vecka har jag satt på min gamla 4-amperare med en timer så den fått sig en halvtimmas laddning per dag.

Hur kan det bli fel? Hur kan det bli laddning till mer än 14,4 volt?
Det blir fel därför 4A*0,5h=2Ah / dygn är mycket mer än vad batteriet laddar ur sig.
På 3 månader (exempel) har du tryckt i 180Ah
Har sett att batterier kan ladda ur sig 1% /dygn Med 10Ah batteri blir det 0,1Ah/dygn
1% per dygn varierar givetvis mellan batterier.

Efter Suzukin stått i 3 månader laddade jag batteriet en dag i början av mars från 8 till 20 = 12h med Biltemas 99kr laddare som ger 12V/0,5A men som bara ger ca 0,3A vid 14,4V
När jag kom hem var batteriet upp i 15V under laddning efter högst 6Ah (efter 3 månader)

Du har laddat i 180/6=30gånger mer på samma tid och det är för mycket....
 
Last edited:
Litiumbatterier bör till skillnad från blybatterier inte förvaras fullt laddade. Bäst är att förvara med 40% laddningsgrad i låg temperatur, då håller batteriet länge.

Litiumbatterier gillar inte alls överladdning. Ditt LiFePO4 är ganska tåligt, men ett LiPo/LiCo hade nog brunnit upp ifall det överladdats så kraftigt som ditt blivit.
 
Yepp! Jag fattade det som att det är den typen det ska vara! :va



Om LiPo-batterier inte är ok så är det rätt många som kör på ett icke regelementsenligt sätt idag



Jag har haft batteriet på hojen och låtit hojens generator ladda det. När hojen stått mer än en vecka har jag satt på min gamla 4-amperare med en timer så den fått sig en halvtimmas laddning per dag.

Hur kan det bli fel? Hur kan det bli laddning till mer än 14,4 volt?:va



Du låter som du känner till Shorai-batterierna... Om du läste den här tråden och det som hänt mig, kan du då säga om jag gjort något fel? Eller vad som gått fel för mig?

Hoppas det inte tolkas som reklam nu men jag är en av 3 återförsäljare av batteriet i landet och har satt mig in i hur batteriet fungerar.
Eftersom batteriet har i princip 0 % urladdning behöver du aldrig underhållslada det, Fungerar laddningen på hojen kan du skrota din gamla laddare för gott.
Skall batteriet förvaras skall det laddas upp fullt, sen kan du glömma det tills du skall använda det igen, det tar ca ett år innan det sjunk till 13,3 volt vilket är 90 % kvar och startar hojen med enkelhet.
Har du någon form av förbrukare som drar ur kan du ju ladda på lite någon gång med en vanlig standard laddare, Shorai har en specialladdare som balanserar upp cellerna i batteriet och som även kan sitta på hur länge som helst om man nu skulle vilja det, jag använder en sådan på min dragracinghoj som saknar laddning, kopplar på den mellan körningarna.
För den som inte har en fungerande hoj och står i verkstan/depån och drar på startmotorn länge eller många gånger för att ställa tändning osv rekommenderar jag att koppla på startkablar till ett batteri till för att undvika för låg urladning som det inte gillar.
// Lasse
 
Hoppas det inte tolkas som reklam nu men jag är en av 3 återförsäljare av batteriet i landet och har satt mig in i hur batteriet fungerar.
Eftersom batteriet har i princip 0 % urladdning behöver du aldrig underhållslada det, Fungerar laddningen på hojen kan du skrota din gamla laddare för gott.
Skall batteriet förvaras skall det laddas upp fullt, sen kan du glömma det tills du skall använda det igen, det tar ca ett år innan det sjunk till 13,3 volt vilket är 90 % kvar och startar hojen med enkelhet.
Har du någon form av förbrukare som drar ur kan du ju ladda på lite någon gång med en vanlig standard laddare, Shorai har en specialladdare som balanserar upp cellerna i batteriet och som även kan sitta på hur länge som helst om man nu skulle vilja det, jag använder en sådan på min dragracinghoj som saknar laddning, kopplar på den mellan körningarna.
För den som inte har en fungerande hoj och står i verkstan/depån och drar på startmotorn länge eller många gånger för att ställa tändning osv rekommenderar jag att koppla på startkablar till ett batteri till för att undvika för låg urladning som det inte gillar.
// Lasse

Hur ska du kunna ha en laddare som balanserar upp cellerna? Jag menar, du har väl bara två anslutningar till batteriet? Normalt är en Li laddare helt dum och laddar med 14,4V och en max ström. Har du ingen obalans är det helt ofarligt o låta laddaren stå på rätt länge då laddströmen automagiskt kommer gå ner till 0A beroende på att spänningen i batteriet == späningen i laddaren.

Det krävs balansering på på cell-rads nivå. I fallet med ett 14,4V batteri så måste du alltså balansera de 4st seriekopplade cell-raderna. Om inte detta görs så kommer batteriet "jättefort" bli obalanserat o någon cell-rad kommer "dö". Jag har svårt att se att inte Shorai skulle ha cellbalansering på ett mc-batteri då detta har till uppgift och leverera mycket ström vilket ökar obalanseringen eller?

Om nu det är laddaren som sköter balanseringen så rekomenderar jag samtliga som köpt ett shorai att inhandla en laddare för tester som jag kört på Li batterier så har man <500 cykler med ett obalanserat batteri. Ju högre uttagen ström desto färre cykler.
 
Hur ska du kunna ha en laddare som balanserar upp cellerna? Jag menar, du har väl bara två anslutningar till batteriet? Normalt är en Li laddare helt dum och laddar med 14,4V och en max ström. Har du ingen obalans är det helt ofarligt o låta laddaren stå på rätt länge då laddströmen automagiskt kommer gå ner till 0A beroende på att spänningen i batteriet == späningen i laddaren.

Det krävs balansering på på cell-rads nivå. I fallet med ett 14,4V batteri så måste du alltså balansera de 4st seriekopplade cell-raderna. Om inte detta görs så kommer batteriet "jättefort" bli obalanserat o någon cell-rad kommer "dö". Jag har svårt att se att inte Shorai skulle ha cellbalansering på ett mc-batteri då detta har till uppgift och leverera mycket ström vilket ökar obalanseringen eller?

Om nu det är laddaren som sköter balanseringen så rekomenderar jag samtliga som köpt ett shorai att inhandla en laddare för tester som jag kört på Li batterier så har man <500 cykler med ett obalanserat batteri. Ju högre uttagen ström desto färre cykler.

Det sitter ett extra laddutag med 4 poler mitt på batteriet som är avsett för shorai laddaren, men som sagt med risk att inte få sålt någon är den inte nödvändig. // Lasse
 
Finns väl inga fyrtaktsklasser som har ekipagevikt, så varför just i SST600?

Sorry skrev fel, menade givetvis samtliga RR-klasser.

Carting o bilracing har ett bra fungerande viktsystem, som justeras upp om du vinner för mkt o är överlägsen, helt rätt tänkt!!

Smäll på Backlund en 20kgs ryggsäck, så får vi se sen om han vinner lika lätt...:tummenupp
 
Sorry skrev fel, menade givetvis samtliga RR-klasser. Carting o bilracing har ett bra fungerande viktsystem, som justeras upp om du vinner för mkt o är överlägsen, helt rätt tänkt!! Smäll på Backlund en 20kgs ryggsäck, så får vi se sen om han vinner lika lätt...:tummenupp
Jag har alltid förespråkat ekipagevikt av den enkla anledningen att det då blir mer rättvist. Tycker dock inte att det hör hemma på lägre nivåer, som tex SM.

@mossberg: Att många "fuskar" gör det ju inte försvarbart.
 
Det blir fel därför 4A*0,5h=2Ah / dygn är mycket mer än vad batteriet laddar ur sig.
På 3 månader (exempel) har du tryckt i 180Ah
Har sett att batterier kan ladda ur sig 1% /dygn Med 10Ah batteri blir det 0,1Ah/dygn
1% per dygn varierar givetvis mellan batterier.

Efter Suzukin stått i 3 månader laddade jag batteriet en dag i början av mars från 8 till 20 = 12h med Biltemas 99kr laddare som ger 12V/0,5A men som bara ger ca 0,3A vid 14,4V
När jag kom hem var batteriet upp i 15V under laddning efter högst 6Ah (efter 3 månader)

Du har laddat i 180/6=30gånger mer på samma tid och det är för mycket....

Laddaren är på 4 A men ger inte så mycket om inte batteriet är helt urladdat. Oftast har det visat 1 A när jag satt på den och 0 A ett slag senare.

Har du någon form av förbrukare som drar ur kan du ju ladda på lite någon gång med en vanlig standard laddare,

Just precis vad jag gjort, jag har nämligen en fast monterad transponder som drar lite grann.

@mossberg: Att många "fuskar" gör det ju inte försvarbart.

Eller så betyder det att du har fel. Pratade med en besiktningsman idag som på rak arm inte kunde säga om det var ok eller ej enligt regelementet att använda Shoraibatteriet
 
Last edited:
Oftast har det visat 1 A när jag satt på den och 0 A ett slag senare.
Vågar jag gissa att du då har en spänning över batteriet (när laddströmmen är 0A) en bit över de 17,3V du mätt upp obelastat. Och som jag fattat ej anslutet till laddaren.
Med tanke på att det finns inlägg här där den här typen av batteri har 14,4V fulladdat skulle jag nog undra lite. Sedan att din laddningsregulator blir så varm så sladdarna till den smälter tyder på att den ska hantera mer ström än den tål. Den är ju gjord för att driva belysningen alltid när man kör hojen, minst halvljus. Och i motorvägsfart så blir det inte så många RPM (effekt från generatorn) om man växlat upp över 2an, väl. Mitt förslag om att sätta några seriemotstånd var för att ta minska strömmen till laddningsregulatorn. Bara för att rädda sladdarna. Och generatorn. Det förekommer ju att lindningarna brinner.
Jag har tänkt över det hela och 3 x 5 Ohm borde räcka. ELFA 4,7 Ohm 100W 60-681-00. Det har alltså inget alls att göra med att du har ett Li-batteri.
 
Last edited:
En sån där röd plåtlåda, stor som ett bigpack glasspaket, med analog amperemätare?

Sådana batteriladdare innehåller väl bara en transformator och likriktare? En sån kan nog ladda till 17,3V, vilket inte är så bra för ett 4-cell LiFePO4 eftersom att det blir 4,3V per cell. Batteriet är fullt laddat vid 3,6V/cell.

Mätte just upp att min laddare ger 13,2 volt. Så hur den laddaren ska kunna "överladda" batteriet fattar jag inte.

Dessutom mätte jag upp Shorai-batteriet till 14,2 volt. Spänningen har alltså sjunkit tre volt på två veckor.:va
 
Batteriet får inte mer spänning av sig själv.
Oavsett om laddaren eller hojen har gett batteriet den spänningen så är det stor risk att det batteriet är kört. Liposar är känsliga för överladdning och helt utdraget. Det mår bäst runt mitten.

Jag själv har kört med litium batterier utan problem, mestadels lipo som sitter i shorai.

Skall man vara petig är det inte fel att balansera dem. Det går på den 4 poliga kontakten att mäta mellan cellerna och se att du har jämförbar spänning mellan cellerna i batteriet. Har du stor variation är batteriet kaputt. Liten så kan du dra ut lite ur en av cellerna.
Koppla in en blinkerslampa över de tåtarna som har störst spänning eller en större lampa om det tar för lång tid.

Själv köper jag packar eller lösa celler via hobbycity. Ser inte lika original ut men billigare blir det. Och inte sämre om man har lite koll.

Jag har dock lampor på alla fordon om det skulle kunna ha någon betydelse i kombination med stenåldersgenerator och voltregulator from hell.

Mätte just upp att min laddare ger 13,2 volt. Så hur den laddaren ska kunna "överladda" batteriet fattar jag inte.

Dessutom mätte jag upp Shorai-batteriet till 14,2 volt. Spänningen har alltså sjunkit tre volt på två veckor.:va
 
Last edited:
Det sitter ett kretskort i Shorai som håller ordning på cellerna till viss mån som inte finns i hemlödda cellpaket.
Shorai cellerna är dessutom specialtillverkade som startceller och går inte köpa vad jag förstått, är enbart tillverkade för Shorai, det är alltså inte samma typ som finns att köpa till rc modeller och borrmaskiner o liknande.
Givetvis är Shorai laddaren optimal om man nödvändigtvis måste ladda batteriet utanför fordonet men som sagt flera gånger duger en vanlig till ändamålet men skall kopplas i från när spänningen är 14, 4 volt om den inte gör det själv.
// Lasse
 
Batteriet får inte mer spänning av sig själv.
Oavsett om laddaren eller hojen har gett batteriet den spänningen så är det stor risk att det batteriet är kört. Liposar är känsliga för överladdning och helt utdraget. Det mår bäst runt mitten.

Jag själv har kört med litium batterier utan problem, mestadels lipo som sitter i shorai.

Skall man vara petig är det inte fel att balansera dem. Det går på den 4 poliga kontakten att mäta mellan cellerna och se att du har jämförbar spänning mellan cellerna i batteriet. Har du stor variation är batteriet kaputt. Liten så kan du dra ut lite ur en av cellerna.
Koppla in en blinkerslampa över de tåtarna som har störst spänning eller en större lampa om det tar för lång tid.

Själv köper jag packar eller lösa celler via hobbycity. Ser inte lika original ut men billigare blir det. Och inte sämre om man har lite koll.

Jag har dock lampor på alla fordon om det skulle kunna ha någon betydelse i kombination med stenåldersgenerator och voltregulator from hell.

Hur mycket har ditt hemgjorda batteri kostat dej och hur många ah är det på?
// Lasse
 
Var kan man köpa chorai batterier??? obs jag hatar svenska rövar priser så jag köper my gärna utomlands om det skiljer mycket på priset.

mvh
 
Mätte just upp att min laddare ger 13,2 volt. Så hur den laddaren ska kunna "överladda" batteriet fattar jag inte.

Dessutom mätte jag upp Shorai-batteriet till 14,2 volt. Spänningen har alltså sjunkit tre volt på två veckor.:va

Digitala multimetrar mäter medelvärdet på spänningen. Ifall utspänningen från laddare inte är en fin likspänning, utan en helvågslikriktad växelspänning, betyder det att toppspänningen är högre än 13,2V. Batteriet laddas till laddarens toppspänning.

Eftersom att batteriet har inbyggd elektronik är det möjligt att elektroniken har laddat ur de överladdade cellerna till en mer hälsosam nivå. Det är svårt att säga något mer eftersom att jag inte vet hur elektroniken i batteriet fungerar.

14,2V är 3,55V per cell, vilket är en helt okej vilospänning över en laddad LiFePO4-cell.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top