Shorai LiPo-batteri: är det bra???

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Har kört med mitt Shorai LiPo-batteri ett tag nu och har haft lite problem med hojen.

1. Laddningsregulatorn blir så varm att kablarna in/ut smälter ihop
2. Spridarna uppe i locket i luftrenaren (Secondary Injectors) börjar spöka och sänder felkoder

Finns det någon chans/risk att ovanstående problem är pga Shorai-batteriet? Det ger ju 17,3 volt ut obelastat!!!
 
17,3v låter skit illa...... du få överslag i elektroniken, som sedan pajar.
 
Ger det 17,3V ståendes på arbetsbänken skulle jag skicka tillbaka batteriet omgående !

Jag har kört några turer med mitt Shorai 18Ah batteri men har inte upplevt dina symptom än.
Mitt ger 14V obelastat, precis som Shorai specar, jag ska kolla mina sladdar vid tillfälle :näsblod

Vad har du för regulator ,och hur många volt ger den vid olika varvtal?
Shorai varnar för att mata batterierna med mer än 15V under en längre period...
Min gamla 80-talsregulator puttar ut strax över 15V ibland så jag har beställt en modern variant som ska hålla sig under 14,5V oavsett belastning.
Man får ju vara rädd om sin investering... :gnissla
 
Last edited:
Ger det 17,3V ståendes på arbetsbänken skulle jag skicka tillbaka batteriet omgående !

Jag har kört några turer med mitt Shorai 18Ah batteri men har inte upplevt dina symptom än.
Mitt ger 14V obelastat, precis som Shorai specar, jag ska kolla mina sladdar vid tillfälle :näsblod

Vad har du för regulator ,och hur många volt ger den vid olika varvtal?
Shorai varnar för att mata batterierna med mer än 15V under en längre period...
Min gamla 80-talsregulator puttar ut strax över 15V ibland så jag har beställt en modern variant som ska hålla sig under 14,5V oavsett belastning.
Man får ju vara rädd om sin investering... :gnissla

Kollade nu igen, 17,3volt obelastat på bänken, mit yusai blybatteri ger 12,8 i hojen. Så mätaren bör vara ok.
Allt annant är standard, startar jag hojen blir det 13,6 volt över polerna, så mata med mer än 15 volt gör jag nog inte. har emellanåt laddat det med en GAMMAL hederlig laddare som max ger 4 amp.
 
Du vet att det inte är samma laddare för LiPo som för vanliga blybatterier va? Batteriet kan börja brinna om du inte använder rätt laddare!
 
nej det kan inte börja brinna och det funkar fint att använda en klasisk gammal laddare, absolut inte en sån som laddar ur batteriet, då pajar det
 
Vi fick också kabelbrand i gårdagens ERF. Vi åker med Shoraibatteri, men jag vet inte om det är skälet. Kablarna till regulatorn brände bort all isolering, med tvärstopp som följd.
 
Problemet är våra generatorer, de är av uråldrig konstruktion och dessutom gjorda för en gathoj med lysen etc. Vi behöver inte 500-600W generatorer till racehojar som förbrukar kanske 6-8A som mest.

/J
 
Med permanentmagnet i generatorn och (oftast) shunttransistorer så blir det enna varmt, har man då ett batteri med lågt internt motstånd blir det än jävligare..

Snickra på några kylelement och använd överskottsenergin till att kyla bränslet vetja :)

Men för att återgå till frågeställningen; NÄ, 17V är tokfel. 13,5-14 borde det ligga på. Byt/laga. Så länge spänningen ligger så högt kommer regulatorn dumpa allt som värme. Hett-hett!
 
Last edited:
Jag har kört 500 mil gata och ett par bandagar med mitt 9Ah Shorai och inte upplevt några problem alls. Tvärt om så funkar det över förväntan, speciellt vid start där det skickar igång hojen snabbare än mitt nya Yuasa. Ska kolla spänningen över batteriet när jag skaffat en vettig voltmerer.
Men som sagt. jag kör gata och har lysen och allt sådant inkopplat. Det kanske inte är helt jämförbart.
 
Jörgen K kör väl med ett sådant på sin HD och han brukar ha stenkoll på prylarna han köper till den så han kanske har koll.
 
Har också ett Shorai batteri 14Ah men spänningen ligger obelastat på ca 13,5v som det ska...
 
har emellanåt laddat det med en GAMMAL hederlig laddare som max ger 4 amp.

En sån där röd plåtlåda, stor som ett bigpack glasspaket, med analog amperemätare?

Sådana batteriladdare innehåller väl bara en transformator och likriktare? En sån kan nog ladda till 17,3V, vilket inte är så bra för ett 4-cell LiFePO4 eftersom att det blir 4,3V per cell. Batteriet är fullt laddat vid 3,6V/cell.

Fast det kanske är så att batteriet innehåller elektronik som sköter laddningen. Det verkar egentligen ganska troligt, eftersom att hemsidan säger att i princip alla laddare avsedda för blysyra fungerar (förutom dem som har avsulfatering inbyggt). Ifall det är elektronik i batteriet är polerna antagligen inte direkt kopplad till cellerna, så de 17,3V du uppmätt kanske är över en liten kondensator på batteriets kretskort bara.
 
Byt tillbaka till orginalbatteriet så funkar det säkert bättre och så slipper du bli diskad pga att du bryter mot reglementet :tummenupp
 
Står det uttryckligen att Shorai LiPo-batteri är förbjudna? JEEZ...lägg av/ned SVEMO :rolleyes:

Som sagts så är det inte specifikt ett visst batteri, utan att det ska vara samma typ som orginal. Iom att det är rätt stor viktbesparing du kan göra så är det väl inte helt oväsentligt?
 
Som sagts så är det inte specifikt ett visst batteri, utan att det ska vara samma typ som orginal. Iom att det är rätt stor viktbesparing du kan göra så är det väl inte helt oväsentligt?

En sak som inte är helt oväsentligt o som borde vara inskrivet i reglementet sedan länge är totalvikten för föraren + hojen, om det hela ska vara någorlunda rättvist för SST600-klassen.
 
En sak som inte är helt oväsentligt o som borde vara inskrivet i reglementet sedan länge är totalvikten för föraren + hojen, om det hela ska vara någorlunda rättvist för SST600-klassen.
Finns väl inga fyrtaktsklasser som har ekipagevikt, så varför just i SST600?
 
Man skall aldrig ladda mer än till 14,4 volt, vid längre tids laddning upp till 14,8 volt kommer batteriet att gå i sönder, detta gäller även bly/gel batterier.
Shorai och andra liknande batterier är känsliga för kortslutningar samt ur laddning under 12,866 volt.
sköts batteriet på rätt sett har ni aldrig haft ett bättre :tummenupp

// Lasse
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top