Shorai LiPo-batteri: är det bra???

Bumpar denna trån nu!

Tänkte beställa ett Shorai batteri till Rc8:an.

Kan jag ladda den med en Ctek laddare om det behövs & har dessa batterier funkat för er som kör med dom?

Hej

Du får inte använda en så kallad "smartladdare", den förstör batteriet. Bäst är Shorais egen laddare som ballanserar batteriet. En vanlig "dumladdare" kan också användas.

Mer om Shorai hittar du här
http://shop.nfracing.se/epages/nfra...ng/Categories/batterier/LaettViktsBeskrivning

Mer om laddare längst ned på sidan
 
Behöver man något som emulerar halvljus ifall man slängt på kraschkåpor så lysen mm är borta?
Är det någon som säljer en bekväm liten grej som passar direkt framme i kontakten isf?
 
Behöver man något som emulerar halvljus ifall man slängt på kraschkåpor så lysen mm är borta?
Är det någon som säljer en bekväm liten grej som passar direkt framme i kontakten isf?

Nej det behövs inte. Jag har det på min rena rachoj utan lampor eller annat som drar ström.
 
Det låter bra detta:) då är det bara beställa.
Fast min drar lite tjuvström så jag kommer nog få ladda det ibland.
Så har ni tips på nån laddare som funkar som inte kostar flera tusen?
 
Det låter bra detta:) då är det bara beställa.
Fast min drar lite tjuvström så jag kommer nog få ladda det ibland.
Så har ni tips på nån laddare som funkar som inte kostar flera tusen?

Om din hoj drar tjuvström måste du ha en underhållsladdare som Shorais egen monterad. Om batteriet urladdas till ca 10-20% av sin kapasitet kommer det med största sannolikhet att förstöras.
 
har ett shorai LFX14A2-BS12 på min drz , är kompiöst svårt att få igång hojen med kall , trycker på starten, då orkar han dra runt motorn ett halft varv sedan händer det inget, vrider av nyckeln och väntar 4-10 sek. kan få göra så här ett par gånger, till slut får man ingång han, varm är det inga problem. hur vet man om batteriet är paj ? har givetvis andvänts shoirai laddare , men man vet ju inte dom föregående ägarna

daniel///
 
har ett shorai LFX14A2-BS12 på min drz , är kompiöst svårt att få igång hojen med kall , trycker på starten, då orkar han dra runt motorn ett halft varv sedan händer det inget, vrider av nyckeln och väntar 4-10 sek. kan få göra så här ett par gånger, till slut får man ingång han, varm är det inga problem. hur vet man om batteriet är paj ? har givetvis andvänts shoirai laddare , men man vet ju inte dom föregående ägarna

daniel///
Jag skulle börja med att kolla upp att det installerade batteriet överenstämmer med vad Shorai rekommenderar till din hojmodell. Då ska det fungera bättre än du beskriver, såtillvida inte motorn har big bore, höjt komp eller liknande. Se shorais rekommendationer på nätet.
 
Mitt Shorai gick sönder efter en säsong. Tror det berodde på att det kommit in fukt bakom skyddet (5pools kontakten). Skyddslocket är inte tätt och pinnarna hade ärjat. Detta fel verkar vara rätt vanligt om man läser på forum. Fick ett nytt för halva priset, enligt deras garantipolicy. Hädanefter kommer jag pilla bort skyddslocket och blåsa torrt med tryckluft efter regnkörning.
 
har ett shorai LFX14A2-BS12 på min drz , är kompiöst svårt att få igång hojen med kall , trycker på starten, då orkar han dra runt motorn ett halft varv sedan händer det inget, vrider av nyckeln och väntar 4-10 sek. kan få göra så här ett par gånger, till slut får man ingång han, varm är det inga problem. hur vet man om batteriet är paj ? har givetvis andvänts shoirai laddare , men man vet ju inte dom föregående ägarna

daniel///

Kallt ute när du försökt dig på?

Min enduroräser har samma fenomen när man trailat den till banorna i vinter...grejen att det vaknar till liv har med lifepo4-cellerna att göra, de måste värmas upp med lite belastning för att vakna till liv. :) Helt enligt norm...
 
Kallt ute när du försökt dig på?

Min enduroräser har samma fenomen när man trailat den till banorna i vinter...grejen att det vaknar till liv har med lifepo4-cellerna att göra, de måste värmas upp med lite belastning för att vakna till liv. :) Helt enligt norm...

det är samma hela tiden. spelar ingen roll om det är -10 eller +10 ... har hon väl varit igång så hon är varm så brukar hon fungera :)
 
det är samma hela tiden. spelar ingen roll om det är -10 eller +10 ... har hon väl varit igång så hon är varm så brukar hon fungera :)

Då skulle jag skylla på trött startmotor eller volt-tapp på väg till startmotorn.
 
Mitt Shorai gick sönder efter en säsong. Tror det berodde på att det kommit in fukt bakom skyddet (5pools kontakten). Skyddslocket är inte tätt och pinnarna hade ärjat. Detta fel verkar vara rätt vanligt om man läser på forum. Fick ett nytt för halva priset, enligt deras garantipolicy. Hädanefter kommer jag pilla bort skyddslocket och blåsa torrt med tryckluft efter regnkörning.

Jag kör med skyddet på, men har satt en snutt eltejp över för att täta. Råkade ut för samma sak på min bil, men tänkte inte på att använda garantin korkat nog...
 
Glömde innerbelysningen på i bilen över helgen. Totalt batteritorsk på måndag morgon, och inget startbatteri hemma. Att ta hojen till jobbet var inte ett lämpligt alternativ. Men att ta hojens batteri och montera i bilen kunde ju vara värt ett försök.
Så jag skickade in mitt några år gamla, 9Ah, 670g tunga MC-batteri i min 2-litersfyra med 11:0 i komp. Startade direkt, med en anings tvekan på första kolvslaget.
Det är fantastiskt krut i dessa löjligt lätta små batterier.
 
Glömde innerbelysningen på i bilen över helgen. Totalt batteritorsk på måndag morgon, och inget startbatteri hemma. Att ta hojen till jobbet var inte ett lämpligt alternativ. Men att ta hojens batteri och montera i bilen kunde ju vara värt ett försök.
Så jag skickade in mitt några år gamla, 9Ah, 670g tunga MC-batteri i min 2-litersfyra med 11:0 i komp. Startade direkt, med en anings tvekan på första kolvslaget.
Det är fantastiskt krut i dessa löjligt lätta små batterier.

GANSKA bra!!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top