Shorai LiPo-batteri: är det bra???

Det låter ju som du har fel på laddningsregulatorn Mozz. Ett batteri kan ju aldrig få högre spänning än regulatorn ger ut och det borde ju inte vara mer än 14,5V typ om den fungerar som den ska. Ett blybatteri är ju mycket tåligare än ett LiPO4 batteri vad gäller överspänning. Ett LiPO4 batteri tål oftast inte mer än 3,8-9V per cell innan det ger upp och då kan du se ganska snabba förlopp där cellspänningen rusar upp till typ 5V i enstaka celler medans andra sjunker mot 0. I ditt fall med 17V har du ju i genomsnitt mer än 4V per cell. När cellerna har nått sådana spänningar så har det ofta byggts bryggor inne i dem och det innebär att de i princip inte lagrar någon energi längre, mao hög spänning men kan inte leverera någon ström. Kan säkert ge upphov till mängder med konstiga fenomen.
 
Det låter ju som du har fel på laddningsregulatorn Mozz. Ett batteri kan ju aldrig få högre spänning än regulatorn ger ut och det borde ju inte vara mer än 14,5V typ om den fungerar som den ska. Ett blybatteri är ju mycket tåligare än ett LiPO4 batteri vad gäller överspänning. Ett LiPO4 batteri tål oftast inte mer än 3,8-9V per cell innan det ger upp och då kan du se ganska snabba förlopp där cellspänningen rusar upp till typ 5V i enstaka celler medans andra sjunker mot 0. I ditt fall med 17V har du ju i genomsnitt mer än 4V per cell. När cellerna har nått sådana spänningar så har det ofta byggts bryggor inne i dem och det innebär att de i princip inte lagrar någon energi längre, mao hög spänning men kan inte leverera någon ström. Kan säkert ge upphov till mängder med konstiga fenomen.

Hmmmm..... jag har flera gånger mätt spänningen över batteriet med motorn igång och det brukar hamna runt 13,7-13,9 volt sådär. Jag är mer inne på att några ev cellerna har fått det spel du pratar om här ovan. Med mitt nya batteri är allt väl än så länge. Richo här på forumet ska bygga ett motstånd till mig som ska skicka bort 50-60 W till wärme och det får mig att våga prova att rejsa med Shorai-batteriet igen.
 
Jo, men dock rusar ju inte cellerna över spänningen som regulatorn ger ut även om de är felaktiga. När du mäter 13,8-13,9V innebär det ju att du inte har något fulladdat batteri(såvida regulatorn inte bryter vid 14,0V) utan då begränsas ju spänningen du ser av att batteriet ligger parallellt och laddas. Det problem du ser med överspänning kommer ju först när du har ett fulladdat batteri och närmar dig spänningen 14,5V.

Fast om cellerna är dåliga och batteriet inte tar någon ström så måste ju effekten brännas bort i regulatorn och således kan du ju ha rätt i ditt antagande oxå att det bara var dåliga celler. Hur som så tror jag inte effektmotståndet du pratar om egentligen kommer göra nån nytta nu i efterhand men o andra sidan kommer det ju funka som fulfix om något dumt händer igen...
 
När cellerna har nått sådana spänningar så har det ofta byggts bryggor inne i dem och det innebär att de i princip inte lagrar någon energi längre, mao hög spänning men kan inte leverera någon ström. Kan säkert ge upphov till mängder med konstiga fenomen.
Nog lagrade det energi och levererade ström alltid. På Falken stod vi och startade Mossbergs hoj gång på gång hela dagen när vi felsökte, och den startade så fint varenda gång, och startmotorn hade en jävla scvung :tummenupp
 
Ja, det har du ju rätt i. Hade lite otur när jag tänkte där... :)
Detta stärker ju teorin att det enbart är överspänningen som ställer till med problemen för att om batteriet är tillräckligt starkt för att starta hojen så är det ju definitivt starkt nog att försörja resten vid drift.

Du kan ju dock ha friska cellrader i serie med mindre friska och då kan ju dessa leverera gott om ström iaf tillräckligt för att ge skenet av ett friskt batteri.
 
Ja, det har du ju rätt i. Hade lite otur när jag tänkte där... :)
Detta stärker ju teorin att det enbart är överspänningen som ställer till med problemen för att om batteriet är tillräckligt starkt för att starta hojen så är det ju definitivt starkt nog att försörja resten vid drift.

Du kan ju dock ha friska cellrader i serie med mindre friska och då kan ju dessa leverera gott om ström iaf tillräckligt för att ge skenet av ett friskt batteri.

Så, du som kan sådant här, med ett nytt batteri OCH en sådan där effekt"förstörare"... kommer det att bli bra då?
 
Så, du som kan sådant här, med ett nytt batteri OCH en sådan där effekt"förstörare"... kommer det att bli bra då?

har herrn mätt upp regulatorn enligt konstens alla regler ?

min gamla förgarar r6-a går utan generator, men insprutarna kanske drar för mkt ström så att det inte håller att köra då ?
 
har herrn mätt upp regulatorn enligt konstens alla regler ?

min gamla förgarar r6-a går utan generator, men insprutarna kanske drar för mkt ström så att det inte håller att köra då ?

Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det? Finns det anvisade mätvärden för det någonstans. Någon förståsigpåare sa att det är en antingen/eller-funktion på regulatorn. Är den trasig funkar inte hojen. Funkar hojen är regulatorn hel. Riktigt?
Sen har jag mätt med hojen igång och aldrig haft konstigt höga värden (med blybatteri eller med det nya Shorai-batteriet)
 
Så, du som kan sådant här, med ett nytt batteri OCH en sådan där effekt"förstörare"... kommer det att bli bra då?

njae, så enkelt är det inte tyvärr. Det kommer säkert fungera inledningsvis men hur det funkar i längden beror på ett flertal parametrar. Först måste du givetvis kolla så att generatorn inte ger för mycket spänning eller laddström! Effektmotståndet kommer ju bara avlasta regulatorn och batteriet till en viss del.

1. Balansering. Kraftiga strömuttag(startmotor) ger obalans mellan cellrader och denna måste kompenseras av antingen aktiv balansering eller extern laddare som laddar alla cellrader lika. Som jag förstod har du med shorai möjlighet till detta via kontaktdon. Se till att ha samma spänning på alla cellrader mao ladda till 3,6V med typ 1-2A. Utan balansering har man ca 500 ladd/urladd-cykler med balansering ca2000(givetvis olika för olika celltillverkare)
2. Över och underspänning. 3,6V *4 = 14,4V eller 2,4*4= 9,6V är ju siffror som helst man bör hålla sig emellan. Cellernas livstid minskar markant om dessa överskrids. Så se till o underhållsladda under vintern.
3. Laddström. Beroende på celltyp har man en viss maxström som inte bör överskridas. Jag kan inte exakt vad en motorcykelregulator ger ut eller dina celler tål men den bör ju typ inte gå över 10A för då lär batteriet inte bli långrandigt.
 
Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det? Finns det anvisade mätvärden för det någonstans. Någon förståsigpåare sa att det är en antingen/eller-funktion på regulatorn. Är den trasig funkar inte hojen. Funkar hojen är regulatorn hel. Riktigt?
Sen har jag mätt med hojen igång och aldrig haft konstigt höga värden (med blybatteri eller med det nya Shorai-batteriet)

Har du mätt vid olika varvtal? Ju högra varvtal ju mer kräm.
Snabbtest:
http://www.ehow.com/video_4874557_test-car-voltage-regulator.html
 
Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det? Finns det anvisade mätvärden för det någonstans. Någon förståsigpåare sa att det är en antingen/eller-funktion på regulatorn. Är den trasig funkar inte hojen. Funkar hojen är regulatorn hel. Riktigt?
Sen har jag mätt med hojen igång och aldrig haft konstigt höga värden (med blybatteri eller med det nya Shorai-batteriet)

Nej man får inte köra utan laddning i SST600. Reglementet tillåter inte att man ändrar generatorn. Annars är kittgenerator som inte laddar så hemskt mycket en god investering.

Antingen så fungerar en regulator eller ej, men cykeln kan gå utmärkt även med en regulator som är kass det beror lite på hur brett volt-spann elektroniken är designad för och hur mycket stryk batteriet tål. Själv brände jag en regulator så det laddade satan, cykeln gick precis som vanligt men det stackars förslutna gel-batteriet blev runt som en fotboll och varmt.
 
Nej. Kan man göra det? Eller snarare, hur gör man det?
Jag bläddrade lite i servicemanualen till R6 -06, men jag sätter en slant på att det är exakt samma prylar på din, och allt som står om hur man testar regulatorn är att hålla 5000rpm på motorn, då ska du ha 14V över batteriet.

Här är infon om regulatorn:
Regulator type: Semi conductor-short circuit
Model/manufacturer: SH678–11/SHINDENGEN
Regulated voltage (DC): 14.1–14.9 V
Rectifier capacity: 22.0 A

Om rectifier capacity är den strömming som den levererar så kan ju batteriet få det ganska svettigt utan alla lampor mm, beroende på hur mycket hojen i sig drar då. På bana så ligger man ju oftast alltid i det högre varvtalsregistret, så generatorn levererar nog nära max konstant.
 
Nu har det vatt sommar men märker du nån skillnad på batteriet förmåga att snurra runt startmotorn när det blir kallare??
Jag har provat mitt nyligen inköpta (dec-11) Shorai och kan bara konstatera att
mina tester hittills bara har bekräftat att det fungerar som utlovat dvs:
Det har en helt otrolig CCA i förhållande till vikt/storlek.
Det klarar kallstarter mycket bra MEN med vissa förbehåll; Batteriet måste värmas först för att prestera.

Mitt batteri (14Ah) hade klara problem att knuffa runt twinnen vid -5 grader. Men efter att ha belastat med en
liten kupefläkt i någon minut så blev det en jäkla snurr, 2 kolvslag så brummade häxan igång.
Start i garagetemp (13-15 grader) går hur bra som helst.
 
Jag bläddrade lite i servicemanualen till R6 -06, men jag sätter en slant på att det är exakt samma prylar på din, och allt som står om hur man testar regulatorn är att hålla 5000rpm på motorn, då ska du ha 14V över batteriet.

Här är infon om regulatorn:
Regulator type: Semi conductor-short circuit
Model/manufacturer: SH678–11/SHINDENGEN
Regulated voltage (DC): 14.1–14.9 V
Rectifier capacity: 22.0 A

Om rectifier capacity är den strömming som den levererar så kan ju batteriet få det ganska svettigt utan alla lampor mm, beroende på hur mycket hojen i sig drar då. På bana så ligger man ju oftast alltid i det högre varvtalsregistret, så generatorn levererar nog nära max konstant.

Shindengen har en mycket trevlig mosfet regulator som sitter på r1an och den eldar inte upp överskottet som en resistor. Därför tål den betydligt mer stryk.
 
NU såg jag denna fråga! Så här var det: Meckade med ALLT på Falken, hittade felkoderna från secondary injector men , fattade inget varför de dök upp. Många experter delade dock glatt med sig av sina ideer; trasig kabelhärva var en av de mer vanliga ideerna. Kom hem, satte på en annan secondary injector, allt funkade (tjoho!!!), köpte en ny på ebay, monterade, allt väl, kom till Sviestad, smälte kablaget in till spänningsregulatorn, byggde en kylfläns till den, kom till Åsen, gasen slutade funka ibland (!!!), fick sedan samma felkod igen (secondary injector), mätte fram 17,3 volt på batteriet, satte i blybatteri och har levat happily ever after.

Och hojen går fint med det nya Shoraibatteriet. Men vågar jag köra med det?
mvh
mozz

Du mätte 17,3 V på gamla Shoraibatteriet (Min anmärkning: efter kört med hojen?)
Min slutsats: Du har fel på laddningsregulatorn. Laddningsregulatorn på hojen levererar för hög spänning/ström för Shoraibatteriet . #
Resultatet är att hojen dör. För anslutna prylarna tål inte så här hög spänning.
Men med blyackumulator så tål blyackumulatorn den spänning/ström som kommer från regulatorn och spänningen stiger inte till de nivåer som det blir med Shoraibatteriet.
Varpå allt funkar som det ska med blybatteri.

Så min slutsats blir att vill du köra med Shorai så blir det att byta laddningsregulator på hojen.
Till en som inte ger så hög spänning så det nya Shoraibatteriet förstörs.

# Eller blir det låg batterispänning när hojen körs (kortis i någon Shoraicell, varpå regulatorkablarna smälter, spänningen sjunker, motorn stannar) och den höga batterispänningen kommer när hojen står stilla? Och "kortisen" försvinner?
Det hade nog varit kul att följa batterispänningen med en digital voltmeter när du kör. Givetvis en voltmeter utan automatisk avstängning.
Tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33
Men allra helst med en logger
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-707-92&toc=19397

Jag tror att när du underhållsladdade det gamla Shoraibatteriet förra vintern 15(?)minuter/dygn med en laddare som ger ca 12V mätt med vanlig medelvärdes likspännings voltmeter. Vilket innebär ca 17 till 18V toppspänning.
Så kördes det gamla Shoraibatteriet sönder.
Eller du uttryckt på annat sätt med fikonspråk jag sett på webben batteriet korroderade sönder.
 
Last edited:
Inte fattat riktigt men så som jag förstår det så levererar ett shorai batteri mycket högre start ström än motsvarande vanligt batteri?
 
Inte fattat riktigt men så som jag förstår det så levererar ett shorai batteri mycket högre start ström än motsvarande vanligt batteri?

++Större startström och mycket lägre vikt.
-- Dyrare och inte helt okänsligt för ful-laddning, .
 
Bumpar denna trån nu!

Tänkte beställa ett Shorai batteri till Rc8:an.

Kan jag ladda den med en Ctek laddare om det behövs & har dessa batterier funkat för er som kör med dom?
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top