Priset.
Utpriset styrs utav inköpspriset det vet ju alla, alltså sätts utpriset ju egentligen utav generalagenten. Med en viss skillnad beroende på var butiken ligger, tänker då på lokalkostnaden. Nära för oss i staden blir ju lite dyrare hyra osv: Liten handlare köpa 10 hjälmar stor handlare köpa 100 st finnas säkert en rabattsats som påverkar utpriset marginellt.
En enkel kalkyl!
Hjälm inpris: 1000,-- netto ggr2 blir 2000.-- ut brutto.
Bruttovinst 37%.
moms till staten, 20%= 400.-- kvar blir 1600.--
ca 10% hyra: -160.--
ca 10% lönekostnader -160.--
ca 10% diversekostnader -160.--
Inköp hjälm: -1000.--
kvarstår ifrån utpriset 2000.-- endast 120.-- små slantar, kan ju inte bli så stor skillnad i priserna med denna 7% marginal.
Jag tror och hoppas vi kan vara överens, handlarna kör inte upp oss på priset.
Jag tror ej generalagenten gör det heller.
Så vad händer:
Volym hjälmar i Sverige? 9 miljoner invånare!
" " Tyskland? 84 miljoner "
" " Storbritanien? 60 miljoner "
" " Frankrike? 64 miljoner "
Kan ju inte vara lätt att få till ett bra inköpspris med dessa siffror som grund, tänker på volymrabatter och frakter och liknande. Då hamnar vi hos tillverkaren. Hur många generalagenter vill han ha?
Marknadsekonomi= dags att anpassa sig, handla var vi vill. Jovisst......................................................................................................................... in cyberspace. Inte lätt att verka i ett sådant litet land som vårat. Och inte blir det enklare om alla söker sina inköpsställen någonannastans. MC handeln är ju långt ifrån kläd och elektonikbranschen, så när mc-handeln rear ut så sjunker deras bruttovinst.
Jag bara funderar ibland, inte så ofta. Mest jobbar jag och så njuter jag utav mitt mcintresse. Den dagen då jag inte kan få lite experthjälp med hojarna eller bara köpa ett batteri och några däck över disk. Hittar jag på något annat att göra, golf kanske. E det billigare på internet, en pakke klubbor bara? Toyman
KAn du bara vara snäll och förklara för mig hur alla handlare har samma pris på ex en shoei raid 2? Slumpen? Knappast.
Den enda butik som visat minsta intresse för att kränga sina grejjer är BMW i stan, trots att de är de enda som säljer deras sortiment! Alltså de som borde rea ut sina grejjer sist...
Marknadsekonomi = Dags att anpassa sig.