Shoei xr1000

Har hört att alla dessa "hybridhjälmar" Ska leva om mer än vanliga integral.
Var lite sugen på en men jag har bara läst dålig kritik om dom.
Kanske ok om man lever sitt liv kring 50-60 km/h Men motorvägen i 120 kan det nog vara olidligt..

Någon som vet mer?

Jag skrev en fråga ang detta tidigare. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3916831 Ta upp tråden på nytt och fråga där, då denna trådrubrik inte lockar rätt målgrupp.

Jag har köpt mycket av utrustningen från utomlands, sparat en tusing här o där. Jag skäms inte. För är det nått jag betalar åt Sverige, så är det BENSIN, fordons-SKATT, AVGIFTER, FÖRSÄKRING som hela svenska staten har många fingrar i! :gnissla

Skäms på dig! Menar du att du ska åka ner till din lokale mc-handlare (skattar i Sverige), som står med dyr hyra/lokal (servas och skötes utav Svenska skattebetalare), prova de nya/dyra hjälmarna som han har tagit fram för påseende och provning, prata med personalen (Svensk skattebetalare) som kostar dyra pengar. Sedan ska du gå bakom ryggen på dom och köpa i England.
Talar vi inte massor om finanskris som kommer att drabba oss alla här i landet, och du skriver att du ska göra affären utomlands.:mad:

Tänk om och försök få till en deal härhemma om möjligt. Toyman

SKÄMS PÅ DIG SJÄLV!
Jag jobbar och betalar skatt och vad jag gör med mina skattade pengar ska du skita i.
Du vet världen är global och vi lever i denna globala värld och som någon redan nämt så råder marknadsekonomi.
Jag har redan gynnat min lokala handlare så det räcker, köpt 3 nya hojjar där på 4 år samt köpt utrustning och reservdelar senaste 15 åren.
Men för den sakens betalar jag inte mer än jag behöver för en vara/tjänst.

Trogen kund.....

Jag bara skäller lite. Skyltbutiker kan ej överleva!

Låter och känns som du och din lokale mc-handlare hade ett ypperligt positivt förhållande. Nu låter du mest förbannad på honom, och mig skulle du läxa upp ochså. Varför inte fortsätta på den positiva vägen. Visst är det skönt med en mc-handlare i närheten. Att kunna prova lite utrustning, nära för ett byte eller eventuell reklamation. Serva hojen, kunna få akuthjälp kvällen innan man ska ut på mc-semesterturen. Gott att känna att man kan resonera om saker. Pris tillexempel. Du har ju gjort många affärer med din handlare, jag förmodar att ni skakat tass efteråt och varit nöjda på båda sidor.

Eftersom min passion är äldre hojar och lite gammal mc-memorabilla. Är jag en dålig kund hos de etablerade handlarna. Men det blir ju lite stålar med tiden ändå. Men jag skulle nog skämmas lite om jag skulle åka ner till någon utav dem, gå runt lite i butiken, snacka lite med dom med enda syfte att finna ut rätt storlek för att sedan gå ut på nätet och köpa varan.

Men jag e ju lite gammaldags, älskar bra service och bra grejor. Jag saknar bikestreet (Göteborg), med alla mc-butiker på samma plats. Konkurensen var där och jag var kund där och vi gjorde affärer där!

Vi kommer väl snart till att man printar ut en pappmall, Arai storlek 54 för att kolla om den modellen sitter bra på huvudet, laddar hem ett gäng pdf-filer och printar ut. Eller....... Fortsätter det så här kommer väl mc-mässan På två Hjul att vara den enda plats man kan klämma på lite hojar och tillbehör. 1 ggr varje år. Sedan handlar vi över nätet direkt utav tillverkaren, inga mellanhänder med dåliga priser och kass service.... va bra det ska bli! Så kommer det en kille ifrån UPS med ett litet paket och vi signerar direkt i hand-datorn. Har man tur kanske han hinner snacka mc 38 sekunder. Ska vi köpa hoj finns det på 2 till 3 platser i Sverige. Men det är troligen inga problem med det, jag kollar vad som skrivs i alla olika trådar och bildar mig en uppfattning, sedan kollar jag klippen på YouTube för att se hojen och höra ljudet
, med kamerans hjälp kan jag åka med. Inser att mc-handlaren ej behövs och plötsligt inser jag att jag behöver ingen hoj heller. Åk med på YouTube, ställ upp en fläkt på skrivbordet öppna en burk med lite gammal olja uppblandat med lite lösningsmedel så har vi dofterna ochså. Jag behöver ju då ingen hjälm heller!

Mc-handlare kämpa på, det kan nog bli lite tufft nu ett tag. Resonera med tillverkarna om prisbilder, vill ändå tro att mc-folket vill gynna sin lokale mc-handlare. Samtidigt förstår jag att det är sedelbunten i plånboken som bestämmer. Står vi vid vägskälet och väljer att handla grejor på ett nytt sätt.

Va tråkigt eller? Toyman

SKÄMS PÅ DIG SJÄLV!
Jag jobbar och betalar skatt och vad jag gör med mina skattade pengar ska du skita i.
Du vet världen är global och vi lever i denna globala värld och som någon redan nämt så råder marknadsekonomi.
Jag har redan gynnat min lokala handlare så det räcker, köpt 3 nya hojjar där på 4 år samt köpt utrustning och reservdelar senaste 15 åren.
Men för den sakens betalar jag inte mer än jag behöver för en vara/tjänst.

Passa på nu, många firmor säljer ut -08 modeller(färgsättning enbart?) kanonbilligt, uppåt 50% på vissa ställen :tummenupp

OT:Jag antar att Toyman röstade nej i EU valet? (vilket för övrigt hade gynnat inhemsk produktion. -ingen dum tanke)

Låter och känns som du och din lokale mc-handlare hade ett ypperligt positivt förhållande. Nu låter du mest förbannad på honom, och mig skulle du läxa upp ochså. Varför inte fortsätta på den positiva vägen. Visst är det skönt med en mc-handlare i närheten. Att kunna prova lite utrustning, nära för ett byte eller eventuell reklamation. Serva hojen, kunna få akuthjälp kvällen innan man ska ut på mc-semesterturen. Gott att känna att man kan resonera om saker. Pris tillexempel. Du har ju gjort många affärer med din handlare, jag förmodar att ni skakat tass efteråt och varit nöjda på båda sidor.

Eftersom min passion är äldre hojar och lite gammal mc-memorabilla. Är jag en dålig kund hos de etablerade handlarna. Men det blir ju lite stålar med tiden ändå. Men jag skulle nog skämmas lite om jag skulle åka ner till någon utav dem, gå runt lite i butiken, snacka lite med dom med enda syfte att finna ut rätt storlek för att sedan gå ut på nätet och köpa varan.

Men jag e ju lite gammaldags, älskar bra service och bra grejor. Jag saknar bikestreet (Göteborg), med alla mc-butiker på samma plats. Konkurensen var där och jag var kund där och vi gjorde affärer där!

Vi kommer väl snart till att man printar ut en pappmall, Arai storlek 54 för att kolla om den modellen sitter bra på huvudet, laddar hem ett gäng pdf-filer och printar ut. Eller....... Fortsätter det så här kommer väl mc-mässan På två Hjul att vara den enda plats man kan klämma på lite hojar och tillbehör. 1 ggr varje år. Sedan handlar vi över nätet direkt utav tillverkaren, inga mellanhänder med dåliga priser och kass service.... va bra det ska bli! Så kommer det en kille ifrån UPS med ett litet paket och vi signerar direkt i hand-datorn. Har man tur kanske han hinner snacka mc 38 sekunder. Ska vi köpa hoj finns det på 2 till 3 platser i Sverige. Men det är troligen inga problem med det, jag kollar vad som skrivs i alla olika trådar och bildar mig en uppfattning, sedan kollar jag klippen på YouTube för att se hojen och höra ljudet
, med kamerans hjälp kan jag åka med. Inser att mc-handlaren ej behövs och plötsligt inser jag att jag behöver ingen hoj heller. Åk med på YouTube, ställ upp en fläkt på skrivbordet öppna en burk med lite gammal olja uppblandat med lite lösningsmedel så har vi dofterna ochså. Jag behöver ju då ingen hjälm heller!

Mc-handlare kämpa på, det kan nog bli lite tufft nu ett tag. Resonera med tillverkarna om prisbilder, vill ändå tro att mc-folket vill gynna sin lokale mc-handlare. Samtidigt förstår jag att det är sedelbunten i plånboken som bestämmer. Står vi vid vägskälet och väljer att handla grejor på ett nytt sätt.

Va tråkigt eller? Toyman

Jag förstår helt och hållet ditt resonemang och det är en lite "öppnare" värld vi lever i nu med fler möjligheter att göra affärer och det tycker jag är bra.
Nu visade det sig att efter att ha provat olika hjälmar så vet jag vad som passar mitt huvud och vad som inte gör det.
Shoei XR1000 klämmer hårt i pannan och Arai har det sämsta (funktionsmässigt) visiret känns helt kass och budget att öppna och stänga, konstigt på en hjälm i 5-8000 kr klassen...?.
Däremot så tror jag att det kan bli en Dainese hjälm den passade bra och det visade sig vara ganska bra rabatt på flertalet hjälmar så troligtvis blir affären av där också.....slutet gott allting gott....
(tråden skenade iväg från urspunget men men)

Last edited:
En hand upp till alla som åker hoj!

Gott slut och ett Gott Nytt År, dagarna blir så sakta längre och snart e de sporthojsdags. Kanske kan vi brumma omkring på något annat under vintern.
MVH/Toyman.

Jag förstår helt och hållet ditt resonemang och det är en lite "öppnare" värld vi lever i nu med fler möjligheter att göra affärer och det tycker jag är bra.
Nu visade det sig att efter att ha provat olika hjälmar så vet jag vad som passar mitt huvud och vad som inte gör det.
Shoei XR1000 klämmer hårt i pannan och Arai har det sämsta (funktionsmässigt) visiret känns helt kass och budget att öppna och stänga, konstigt på en hjälm i 5-8000 kr klassen...?.
Däremot så tror jag att det kan bli en Dainese hjälm den passade bra och det visade sig vara ganska bra rabatt på flertalet hjälmar så troligtvis blir affären av där också.....slutet gott allting gott....
(tråden skenade iväg från urspunget men men)

Va tråkigt eller? Toyman

KAn du bara vara snäll och förklara för mig hur alla handlare har samma pris på ex en shoei raid 2? Slumpen? Knappast.

Den enda butik som visat minsta intresse för att kränga sina grejjer är BMW i stan, trots att de är de enda som säljer deras sortiment! Alltså de som borde rea ut sina grejjer sist...

Marknadsekonomi = Dags att anpassa sig.

Priset.

Utpriset styrs utav inköpspriset det vet ju alla, alltså sätts utpriset ju egentligen utav generalagenten. Med en viss skillnad beroende på var butiken ligger, tänker då på lokalkostnaden. Nära för oss i staden blir ju lite dyrare hyra osv: Liten handlare köpa 10 hjälmar stor handlare köpa 100 st finnas säkert en rabattsats som påverkar utpriset marginellt.

En enkel kalkyl!

Hjälm inpris: 1000,-- netto ggr2 blir 2000.-- ut brutto.
Bruttovinst 37%.
moms till staten, 20%= 400.-- kvar blir 1600.--
ca 10% hyra: -160.--
ca 10% lönekostnader -160.--
ca 10% diversekostnader -160.--
Inköp hjälm: -1000.--
kvarstår ifrån utpriset 2000.-- endast 120.-- små slantar, kan ju inte bli så stor skillnad i priserna med denna 7% marginal.

Jag tror och hoppas vi kan vara överens, handlarna kör inte upp oss på priset.
Jag tror ej generalagenten gör det heller.

Så vad händer:
Volym hjälmar i Sverige? 9 miljoner invånare!
" " Tyskland? 84 miljoner "
" " Storbritanien? 60 miljoner "
" " Frankrike? 64 miljoner "

Kan ju inte vara lätt att få till ett bra inköpspris med dessa siffror som grund, tänker på volymrabatter och frakter och liknande. Då hamnar vi hos tillverkaren. Hur många generalagenter vill han ha?

Marknadsekonomi= dags att anpassa sig, handla var vi vill. Jovisst......................................................................................................................... in cyberspace. Inte lätt att verka i ett sådant litet land som vårat. Och inte blir det enklare om alla söker sina inköpsställen någonannastans. MC handeln är ju långt ifrån kläd och elektonikbranschen, så när mc-handeln rear ut så sjunker deras bruttovinst.

Jag bara funderar ibland, inte så ofta. Mest jobbar jag och så njuter jag utav mitt mcintresse. Den dagen då jag inte kan få lite experthjälp med hojarna eller bara köpa ett batteri och några däck över disk. Hittar jag på något annat att göra, golf kanske. E det billigare på internet, en pakke klubbor bara? Toyman

KAn du bara vara snäll och förklara för mig hur alla handlare har samma pris på ex en shoei raid 2? Slumpen? Knappast.

Den enda butik som visat minsta intresse för att kränga sina grejjer är BMW i stan, trots att de är de enda som säljer deras sortiment! Alltså de som borde rea ut sina grejjer sist...

Marknadsekonomi = Dags att anpassa sig.

Har ni vinterklåda?
Vilket jädra tjafs om vem man ska gynna,svenska handeln osv.Visst är det synd att stjälpa den svenska handeln osv.
Men i slutändan står man sig själv närmast. Dessutom i dessa tider oxå.
Och i andra änden sprätter man pengarna på nåt annat kul.
Ta ett annat exempel om du tex ska köpa en ny platt TV och hör med din lokala butik och får ett pris för att sedan höra att den i butiken på andra sidan stan är 1500-2000 kr billigare.
Japp du besvärar dig med all säkerhet och kör över halva stan för att tjäna 1500-2000 kr.
Med all säkerhet tycker du det även skulle vara trevligt att tjäna några 100 eller tusenlappar och dessutom få det levererat hem till dörren genom att beställa utomlands :)

Last edited:
Med dagens priser är det dags för handlarna att börja importera själva om det skulle vara som du beskriver... Med de prisskillnader som det är mellan olika länder så skulle de tom tjäna på att köpa för vissa handlares utpriser!

Detta fenomen förekommer på vissa produkter där man vet att kunden prioriterar ex ett viss märke, och om alla håller samma höga prisnivå så kommer kunden ändå att köpa produkten förr eller senare. Men där tror de fel med tanke på hur snabbt näthandeln växer!

Som jag skrev i de tidigare inläggen. Kan de inte anpassa sina priser eller börja konkurrera med varandra så får de antingen konka eller anpassa sig. Ex så måste du fortfarande till optikern då och då trots att du handlar dina linser på nätet.

Jag kommer att handla mina prylar från BMW här i stan eller från någon nätbutik i utlandet så länge handlarna beteer sig som nu.

Att momsen är lägre i andra länder tex. tyskland gör också lite skillnad på priset, 99% av alla handlare följer list priser, varför göra annat? Firman måste gå runt, eller hur?
Om det skiljer 200-500:- varför riskera att beställa från andra länder? Dum snålt om du frågar mig, ett fel på hjälmen eller vad som helst för den delen gör att du måste stå för frakt mm till handlare och då var vinsten borta?
En hjälm från USA eller Asien tex är inte godkänd i Sverige så det var ingen höjdare heller.
Jag gynnar lokala handlare när det gäller allt, om det inte går att få fram så köper jag på nätet.
Men jag är inte snål (inte heller rik på långa vägar) men det är 100 gånger roligare att köpa saker av en person, dessutom kolla på resten av butiken vare sig det är Ica eller stadium osv.

Det är mycket gnäll "om dessa tider" visst har man fått sparken då är det hårt, har man jobbet kvar så är det ingen skillnad, men köper vi allt utifrån så har vi inga jobb kvar till slut, du kan ju köpa mjölk och till frukosten på nätet med?

Men då kanske det prutas på din egen lön också? Vad du än jobbar med och i vilken bransch som helst så är alla utbytbara mot billig arbetskraft från Asien, eller kanske på distans över nätet?

Att momsen är lägre i andra länder tex. tyskland gör också lite skillnad på priset, 99% av alla handlare följer list priser, varför göra annat? Firman måste gå runt, eller hur?
Om det skiljer 200-500:- varför riskera att beställa från andra länder? Dum snålt om du frågar mig, ett fel på hjälmen eller vad som helst för den delen gör att du måste stå för frakt mm till handlare och då var vinsten borta?
En hjälm från USA eller Asien tex är inte godkänd i Sverige så det var ingen höjdare heller.
Jag gynnar lokala handlare när det gäller allt, om det inte går att få fram så köper jag på nätet.
Men jag är inte snål (inte heller rik på långa vägar) men det är 100 gånger roligare att köpa saker av en person, dessutom kolla på resten av butiken vare sig det är Ica eller stadium osv.

Det är mycket gnäll "om dessa tider" visst har man fått sparken då är det hårt, har man jobbet kvar så är det ingen skillnad, men köper vi allt utifrån så har vi inga jobb kvar till slut, du kan ju köpa mjölk och till frukosten på nätet med?

Men då kanske det prutas på din egen lön också? Vad du än jobbar med och i vilken bransch som helst så är alla utbytbara mot billig arbetskraft från Asien, eller kanske på distans över nätet?

Roligt att handla i gbg? Vart?! Trötta ointresserade försäljare på alla ställen, utom just BMW. Synd att man inte äger en sådan hoj eftersom snart alla kläder har loggan...

På en X-spirit sparar man 2000:- trots frakten och så är den godkänd i europa.

Ditt resonemang håller inte. Svara bara på mina frågor ang samma priser hos ALLA handlare ang en viss hjälmmodell.

Hjälmarna är fortfarande tillverkade i japan, så det är inga svenska helmuts vi talar om.

Va tråkigt eller? Toyman

Jag är annars studerande, har väldigt lite pengar och skiter bokstavligen i min lokala mc-handlare den dagen jag slår huvudet i backen. Om jag ska välja mellan att ha råd med en bra hjälm som skyddar mitt huvud eller gynna en mc-handlare så väljer jag det första, men jag kanske är självisk?

Någon som vet var de rear ut shoei hjälmar (xr-1000) måste me köpa en ny.. så jäkla tråkiga pengar nu i den fattiga månaden.. Men det e värt de när våren kommer:)

Last edited:
Nu köpte jag precis en shoei xr 1000 av Hondacenter i Göteborg (2990:-).
De hade rea på 2 färgscheman, Kenan och Myui eller vad den heter.
Även Arai Chaser (3495:-) som är fullt jämförbar fanns där på rea.
Försäljaren var oerhört trevlig och kändes genuin och ärlig.
Därför köpte jag även Whisperkitet och ett par Halvarson handskar där också som inte var riktigt tänkt.

Det tråkiga i kråksången är att jag är ovan att få så bra, ärlig och trevlig hjälp i en "mc" butik. Dessutom en rabatt som var såpass bra att det var bara ett par hundringar kvar till "internet". Hela köpupplevelsen gjorde att jag köpte whisperkitet för 500:-. Dvs 200:- mer än vad jag visste att en konkurent hade det för. Handskarna vet jag inte men de gick säkert att tjäna ett par hundra där också.

I vanliga fall hade jag snurrat in på nätet och tjänat en femhundring eller mer totalt sett men det bra priset på hjälmen och det otroliga bemötandet gjorde att jag öppnade plånkan för mer...
Jag hoppas säljaren i fråga får behålla jobbet (med tanke på klimatet och den tröga mc handeln) och att Hondacenter får ut mkt av sin rea.

Fan va jag surrar och det blir novell.

Nåväl, jag önskar att fler handlare gör så här. rear ut några populära varor, är trevliga utan att vara iglar så skulle i alla fall jag köpa mer utav dem.

Jag tror det kräver ibland att man har lite lockvaror som man inte tjänar på för att få dit folk och göra intryck.

Men faktum är framförallt bemötandet jag saknar.
Det generella betyget för mc handlare imo är:
Slöa, ointresserad och dåligt pålästa.

Hondacenter och RN är de ställen jag fortsättningsvis håller mig till då det är där jag känner att jag får ett bra bemötande.

Utpriset styrs utav inköpspriset det vet ju alla, alltså sätts utpriset ju egentligen utav generalagenten. Med en viss skillnad beroende på var butiken ligger, tänker då på lokalkostnaden. Nära för oss i staden blir ju lite dyrare hyra osv: Liten handlare köpa 10 hjälmar stor handlare köpa 100 st finnas säkert en rabattsats som påverkar utpriset marginellt.

En enkel kalkyl!

Hjälm inpris: 1000,-- netto ggr2 blir 2000.-- ut brutto.
Bruttovinst 37%.
moms till staten, 20%= 400.-- kvar blir 1600.--
ca 10% hyra: -160.--
ca 10% lönekostnader -160.--
ca 10% diversekostnader -160.--
Inköp hjälm: -1000.--
kvarstår ifrån utpriset 2000.-- endast 120.-- små slantar, kan ju inte bli så stor skillnad i priserna med denna 7% marginal.

Jag tror och hoppas vi kan vara överens, handlarna kör inte upp oss på priset.
Jag tror ej generalagenten gör det heller.

Så vad händer:
Volym hjälmar i Sverige? 9 miljoner invånare!
" " Tyskland? 84 miljoner "
" " Storbritanien? 60 miljoner "
" " Frankrike? 64 miljoner "

Kan ju inte vara lätt att få till ett bra inköpspris med dessa siffror som grund, tänker på volymrabatter och frakter och liknande. Då hamnar vi hos tillverkaren. Hur många generalagenter vill han ha?

Marknadsekonomi= dags att anpassa sig, handla var vi vill. Jovisst......................................................................................................................... in cyberspace. Inte lätt att verka i ett sådant litet land som vårat. Och inte blir det enklare om alla söker sina inköpsställen någonannastans. MC handeln är ju långt ifrån kläd och elektonikbranschen, så när mc-handeln rear ut så sjunker deras bruttovinst.

Jag bara funderar ibland, inte så ofta. Mest jobbar jag och så njuter jag utav mitt mcintresse. Den dagen då jag inte kan få lite experthjälp med hojarna eller bara köpa ett batteri och några däck över disk. Hittar jag på något annat att göra, golf kanske. E det billigare på internet, en pakke klubbor bara? Toyman

Last edited:
Jag var också in på Hondacenter. Den enda Shoeihjälmen som var på rea var just med Kenan-färgsättningen och som inte var ett skylt-ex. Inget fel i skylt-ex, men givetvis fanns ingen medium kvar... Kenan-färgsättningen verkar inte gått åt direkt med sin ngt extrema färgsättning, och jag kände att rr-lookalikehelmuten inte riktigt passar min mc, så det fick vara.

Frågade om priser på andra hjälmar än de som hängde framme, men fick svaret att det inte fanns några rabatter att ge. Däremot skulle de höja priserna på shoei efter årsskiftet, så jag skulle givetvis göra en bra affär om jag slog till på en gång. Knappast.

Att de säljer whisperkittet ca 80% (!) dyrare än konkurrenterna säger en del i mina öron. Inget i butiken, förutom varor som är svårsålda, reades ut när jag var där. Inget konstigt i det egentligen eftersom de inte behöver rea ut nåt eftesom ex yamaha-center 3 km bort håller samma priser... De glömmer dock näthandeln och skjuter sig själv i benet pga detta på lång sikt.

Sedan kan man inte ta ifrån de att de bitvis har mkt bra service, men det är ett grundkrav i all form av service och handelssektor och ingår i konceptet!

Min XR-1000 Voyager är jag riktigt nöjd med! Sitter som en smäck på min skalle och verkar hålla bra kvalitet. Min förra XR-1000 räddade iaf min skalle när jag provade på att krascha i 70 km/h, men den behöll försäkringsbolaget.

Men som Richo säger, servicen hos många handlare är kass. Lite kundvänlighet tillsammans med sakkunskap säljer prylar, inte ett lågt intresse och dålig koll. Detta kostar i stort sätt företaget ingenting rent ekonomiskt, men gör en stor skillnad i omsättningen. Mer sånt åt folket (oss), gynnar alla!

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back