Shoei xr1000

Jag har ett vanligt genomskinligt visir till xr1000 om någon behöver. Fås gratis mot betalning av frakt. Hjälmen har försäkringsbolaget "köpt" :huvet

Jag antar att du menar rätt, men för att undvika missförstånd...

XR900 och RAID har samma visir, vilket heter CX1.

XR1000 och RAID II har ett helt annat visir som heter CX1-V.

Visir till Shoei XR är väl samma som Raid osv..

Biltemas visir ser otäckt lika ut. Bara prova..
Nu säger jag inte att det är skrot, men åka med ett "dåligt" visir en fågel går igenom fästena går sönder, vinden kryper igenom, man drar i backen och det spricker nejtack.

Intressant tråd och bra tips !
Har själv Shoei XR 1000 Badge,dock sugen på att köpa en crossliknande hjälm med visir osv.
Blir väl att kika på bla Shoei's sortiment.

Intressant tråd och bra tips !
Har själv Shoei XR 1000 Badge,dock sugen på att köpa en crossliknande hjälm med visir osv.
Blir väl att kika på bla Shoei's sortiment.

Jag provade både arais och shoeis hybridhjälmar, men föll ändå för valet att köpa två shoei-hjälmar till nästan samma pengar.

Hybriden känns inte alls så luftig och öppen som en crosshjälm. Jag tycker att den verkade alldeles för "integralig" för att lämpa sig när man sliter med 220 kg mc i ett traktorspår...

Ska man bara puttra grusväg funkar den nog, men det är fortfarande svårt att ha crossglasögon utan att demontera visiret.

jag köpte min xr1000 från : http://www.jcmotors.com/
tog två veckor innan den var hemma men jag fick kollinummer å grejer så jag kunde se var den var :tummenupp

priset blev helt okej,jag köpte även ett par korta alpinestars-handskar och summan blev ca en 500;ing billigare än bara hjälmen här hemma i svedala :)

men som redan sagts i tråden - åk och prova hjälmar först så att du vet storlek,form osv....

mina 2 cents

Nu säger jag inte att det är skrot, men åka med ett "dåligt" visir en fågel går igenom fästena går sönder, vinden kryper igenom, man drar i backen och det spricker nejtack.

bra tillägg :tummenupp

för de kronorna kan man ta en hammare och jämföra sitt gamla repiga orginal och ett biltema "orginal". Sen är det bara att banka på. Lägg gärna in resultat om ni provar :)

jag har en xr1000 "relic" köpt på gpmoto.de. Jag är helnöjd med den men hjälmar måste testas innan man väljer. Jag har provat så mycket hjälm att mina kinder blev flådda. När du har på dig hjälmen ska det enda som flyttas när du vrider på hjälmen är din hud.

Egentligen passade Arai Chaser mig bättre men den är både dyrare, fulare grafik och minde "tillbehör" till. Så jag tog det näst bästa när det gäller passform och det blev en xr1000 istället.

Men som sagt, testa testa testa. Shoei kanske sitter kasst på dig och soumy sitter helt perfekt, sånt måste testas.

Jag provade både arais och shoeis hybridhjälmar, men föll ändå för valet att köpa två shoei-hjälmar till nästan samma pengar.

Hybriden känns inte alls så luftig och öppen som en crosshjälm. Jag tycker att den verkade alldeles för "integralig" för att lämpa sig när man sliter med 220 kg mc i ett traktorspår...

Ska man bara puttra grusväg funkar den nog, men det är fortfarande svårt att ha crossglasögon utan att demontera visiret.

Ja annars hade en sådan inte varit tokig :)

Bifogat

• hornet%20orange.jpg
    hornet%20orange.jpg
    4.4 KB · Visningar: 424
  • sonora%20white.jpg
    sonora%20white.jpg
    125.2 KB · Visningar: 46
  • sonora%20crystal%20white.jpg
    sonora%20crystal%20white.jpg
    3 KB · Visningar: 426
  • Shoei-Hornet-DS-Matt-Black_350_15UBY.jpg
    Shoei-Hornet-DS-Matt-Black_350_15UBY.jpg
    11.6 KB · Visningar: 38
Jag har själv en xr 1000 och jag håller med om att du måste prövad en innan. Jag prövade massor av hjälmar innan jag valde min, inte säkert att just xr1000 sitter bra på ditt huvud, jag har en annan hjälm i samma storklek som jag inte kan ha, då den lägger ett punkttryck i min panna.
Vem vill åka runt med pannknack en härlig sommar!

Lycka till med hjälmletandet!

Affären jag var till hade semesterstängt tills januari tyvärr. Får söka mig till någon annan butik.

Affären jag var till hade semesterstängt tills januari tyvärr. Får söka mig till någon annan butik.

Ännu en anledning till att handla på nätet... Oförsvarbart att driva handel lite när det passar och sedan gnälla på internetbutikerna.

Idag ska jag iväg och prova hjälmar:)
Arai eller Shoei i det övre pris segmentet sen beställer jag nog från:
http://topgearsuperstore.co.uk/

Man spar ca 1500-2000 jämfört med att handla här hemma.
Ex vis Shoei X-spirit silver för 4200 inkl frakt. (5990 i Sverige).

Skäms

Skäms på dig! Menar du att du ska åka ner till din lokale mc-handlare (skattar i Sverige), som står med dyr hyra/lokal (servas och skötes utav Svenska skattebetalare), prova de nya/dyra hjälmarna som han har tagit fram för påseende och provning, prata med personalen (Svensk skattebetalare) som kostar dyra pengar. Sedan ska du gå bakom ryggen på dom och köpa i England.
Talar vi inte massor om finanskris som kommer att drabba oss alla här i landet, och du skriver att du ska göra affären utomlands.:mad:

Tänk om och försök få till en deal härhemma om möjligt. Toyman

Idag ska jag iväg och prova hjälmar:)
Arai eller Shoei i det övre pris segmentet sen beställer jag nog från:
http://topgearsuperstore.co.uk/

Man spar ca 1500-2000 jämfört med att handla här hemma.
Ex vis Shoei X-spirit silver för 4200 inkl frakt. (5990 i Sverige).

Skäms på dig! Menar du att du ska åka ner till din lokale mc-handlare (skattar i Sverige), som står med dyr hyra/lokal (servas och skötes utav Svenska skattebetalare), prova de nya/dyra hjälmarna som han har tagit fram för påseende och provning, prata med personalen (Svensk skattebetalare) som kostar dyra pengar. Sedan ska du gå bakom ryggen på dom och köpa i England.
Talar vi inte massor om finanskris som kommer att drabba oss alla här i landet, och du skriver att du ska göra affären utomlands.:mad:

Tänk om och försök få till en deal härhemma om möjligt. Toyman

Ingen mening att få till en bra deal i sverige, då alla dessa svenska skattebetalare har ingått någon slags kartell på ex Shoei-hjälmar eftersom alla handlare tar ex 3250-3300:- för en enfärgad Raid 2.

De svenska handlarna får väl göra som alla andra i en marknadsekonomi. Anpassa sig.

De får väl ex börja prova ut hjälmar åt folk för en mindre ersättning, modell optiker. 150:- och du får veta exakt vilken modell, storlek, märke, etc som passar just ditt huvud, av ALLA kända märken på marknaden!

Så. Åk och prova med gott samvete så länge ingen handlare gör något åt kartellen.

Ja annars hade en sådan inte varit tokig :)

Har hört att alla dessa "hybridhjälmar" Ska leva om mer än vanliga integral.
Var lite sugen på en men jag har bara läst dålig kritik om dom.
Kanske ok om man lever sitt liv kring 50-60 km/h Men motorvägen i 120 kan det nog vara olidligt..

Någon som vet mer?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...