Shoei, Xr1000 eller Z-one?

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag funderar på att köpa en utav dessa hjälmar. Har provat båda men bara när jag stått i butiken. Dom passar perfekt. Hur är dom att köra med, är det mycket vindbrus osv. Någon som provat dessa hjälmar?
Ris och ros...

Fudpucker skrev:
Jag funderar på att köpa en utav dessa hjälmar. Har provat båda men bara när jag stått i butiken. Dom passar perfekt. Hur är dom att köra med, är det mycket vindbrus osv. Någon som provat dessa hjälmar?
Ris och ros...

Jag har en av varje :D

Kan väl säga att Z-One är den bättre hjälmen i både utförande och komfort (även ljudnivå). Trots avsaknande av vinge (endast en liten spoiler nedtill bak) så upplever jag inga lyftkrafter.
XR-1000 har jag inte provat i hög fart, men än jag är nöjd. Den stora skillnaden är att mitt XR-1000 visir är utrustat med pin-lock (orginal) vilket gör att visiret inte immar. Fast jag som är "glasögonorm" brukar mer ha problem med mina brillor än med visiret, och bägge är välventilerade.

Det man kan säga om Shoei är att en del verkar ha läckage kring visiren vilket medför högre brus (obs. ej självupplevt). Tror det är en justeringsak kanske, men välj ut en hjälm där gummipackningen verkar sluta tätt längs med hela visiret.

Tror du blir nöjd med vilken som.

Last edited:
Har kört med Z-one förra säsongen och jag var väldigt nöjd. Mycket bra ventilation i den. Det ända som vissa kanske har anmärkningar på är att det brusar inne i hjälmen i vissa lägen, men det är något som inte stör mig..

Till denna säsong ska jag investera en Xr 1000

Verkar som det blir en Xr1000 för mig. Den är väl billigare har jag för mig...och snyggare! ;)
Har vi tur får vi en del rabatt när vi köper, jag och några polare ska ner på Lelles så det blir gruppköp av utrustning! Ska hålla ögonen på gummilisten vid visiret iaf...Tack för tipsen!

Jag :kär min Z-One, skönaste kruka jag provat. Jag kör med proppar så vindbrus kan jag inte uttala mig om för det märker jag ändå inget av. :hihi

Men XR-1000 ser ut att vara en kanonkruka det också, riktigt snygg dessutom. Du blir nog supernöjd oavsett vilken du väljer. :tummenupp

Nån som vet om det följer med eller går att montera imm/nässkydd i XR1000?!
Det finns inte nåt imm/nässkydd som tillbehör till hjälmen på Shoeis hemsida..

Fudpucker skrev:
Nån som vet om det följer med eller går att montera imm/nässkydd i XR1000?!
Det finns inte nåt imm/nässkydd som tillbehör till hjälmen på Shoeis hemsida..

Följer inte med, men Shoeis egna imm/nässkydd bör gå att montera, även i XR1000. Troligen funkar även andra nässkydd, de har samma konstruktion.

Handlade en XR-1000 Diabolic häromdagen!
Riktigt fiin!!

Men vad blir snyggast...spegelvisir eller svart???

Bifogat

• xr_1_diabolic_tc5_xl.jpg
    xr_1_diabolic_tc5_xl.jpg
    24.2 KB · Visningar: 115
Blade skrev:
Generellt håller jag med dig om det...

Men är det inte så att det kommer mer och mer att man har spegel eller "iridium" färgt!
Svart är ju billigare oxå!!

Snygg hjälm du skaffat! :tummenupp

Själv tror jag jag köper en helsvart XR1000 med mörkt visir i år.
Hade en XR900 förra säsongen och var nöjd med den. Har provat en 1000 på Lelles och den verkar sitta som den ska så det blir nog bra.

Angående vindbrus så är det väl självklart att köra med proppar när man kör RR. Spelar väl ingen roll hur tyst hjälmen ska vara, i 200+ låter det rätt bra ändå utan proppar i öronen. :fakta

Kreuger skrev:
Snygg hjälm du skaffat! :tummenupp

Själv tror jag jag köper en helsvart XR1000 med mörkt visir i år.
Hade en XR900 förra säsongen och var nöjd med den. Har provat en 1000 på Lelles och den verkar sitta som den ska så det blir nog bra.

Angående vindbrus så är det väl självklart att köra med proppar när man kör RR. Spelar väl ingen roll hur tyst hjälmen ska vara, i 200+ låter det rätt bra ändå utan proppar i öronen. :fakta

Tackar! :tummenupp Hoppas den funkar bra att köra med oxå!

Kör alltid med proppar så om jag någon gång inte gör det blir jag helnojig på alla ljud som plötsligt uppkommer! :va

Blade skrev:
Generellt håller jag med dig om det...

Men är det inte så att det kommer mer och mer att man har spegel eller "iridium" färgt!
Svart är ju billigare oxå!!

Det är mycket möjligt, men personligen så tycker jag att färgat visir är lite 80 tal....Svart ser elakt ut.. :mad:

Fudpucker skrev:
Ris och ros...

Körde med SHOEI Z-One tidigare och har bara bra erfarenheter av den. Köpte ny hjälm förra veckan och testade Arai Signet GT nu...den kändes bättre på huvet men har pga snöh-vetet inte hunnit testa den on the road ännu :gnissla Skulle satsa på Z-one av dom där två i a f. :tummenupp

SVART visir såklart :D

Bifogat

• Testar webcam.jpg
    Testar webcam.jpg
    16.5 KB · Visningar: 65
  • Sporthoj.jpg
    Sporthoj.jpg
    125.6 KB · Visningar: 81
Last edited:
Valde mellan samma hjälmar men för min del blev det
z-one, den har fått bättre resultat i olika tester! :tummenupp

På min skalle så satt den klart bättre + att den inte har en sådan äggformad & ful form som xr1000! :hihi

FireSalle skrev:
Jag har en av varje :D

Kan väl säga att Z-One är den bättre hjälmen i både utförande och komfort (även ljudnivå).

Tror du blir nöjd med vilken som.

FireSalle skrev:
Det man kan säga om Shoei är att en del verkar ha läckage kring visiren vilket medför högre brus (obs. ej självupplevt). Tror det är en justeringsak kanske, men välj ut en hjälm där gummipackningen verkar sluta tätt längs med hela visiret.
Det ÄR en justeringssak. Med alla Shoeihjälmar följer det med en "nyckelring" som kan användas som skruvmejsel till visirmekanismen.

Mr. President skrev:
Det ÄR en justeringssak. Med alla Shoeihjälmar följer det med en "nyckelring" som kan användas som skruvmejsel till visirmekanismen.

Va??
Den är nog bortplockad för att spara pengar 2004!!! :mad:

Z-One är den mer påkostade av dem, därför dyrare. Ring och fråga Duells om du inte tror mig.
Blade: Jag tror ett blått spegelvisir hade varit snyggt till din Diabolic. Jag ska nog själv handla ett sådant till min i "light silver".

Back