Shoei, Xr1000 eller Z-one?

Självklart, köper alltid det som är dyrast! :rolleyes:

Blade skrev:
Rejsig menar du!! :gnissla

Dessutom valde du Z-one BARA för att den var dyrare = Bättre :dummer :fakta

:hjälm

IRONI

Valde också mellan z-one och XR 1000 , men det blev en z-one för XR:n passade inte min skalle alls . Tog första rundan med den idag och verkar vara helt ok .

Jag måste nog tala om att jag ändrat mig.
Har vart på Lelles idag och provat igenom hela sortimentet från Shoei och Arai.

Vill utfärda en liten varning, om du inte har råd med en hjälm för 6000 kr, PROVA DEN INTE! fan va bra tex X-spirit och Arais dyrare hjälmar sitter på skallen. Blir svårt att åka med en 4000 kronors nu.

Kom hur som helst fram till att Z-one sitter bra mycket bättre på mitt huvud än XR-1000 så jag har svängt lite i min åsikt där nu. De 800 kr som skiljer är klart värt det. Dessutom får man nässkydd, skydd i underkant, samt imskydd (pin-lock) med på köpet.

En annan varning jag passar på med för er som köper första riktiga hjälmen för att åka fort med är att köpa en som är jävligt trång när den är ny. Om den sitter bekvämt när den är ny så kommer den att vara för stor när den är inkörd efter några veckor. Det ska knappt gå att få på den i början så blir det perfekt efter en månad när den format sig.

Blade skrev:
Handlade en XR-1000 Diabolic häromdagen!
Riktigt fiin!!

Men vad blir snyggast...spegelvisir eller svart???

Den där är riktigt snygg, tror det blir kanon med ett blått spegelvisir! :tummenupp

Har en Shoei X-Spirit Norick replika, och är så jävla nöjd! Den är väl värd alla pengar :yoparty

Ljudnivån är hyffsat tyst, men jag kör ju ändå med öronproppar så...

Kan säga det var som skillnad mellan natt och dag mellan denna och min förra, en 2 år gammal Nolan X-lite... värsta schmäcket jag nånsin ägt, fast det är ju passformen... Shoei passar mig bättre än Nolan helt enkelt :tuttar

Storlek...

Ni som har testat Shoeis modeller!!!
är XR-1000 större i storleken än Shoeis övriga modeller ???
Small på xr-1000 passar bäst på mej (Ganska tight men det ger väl sig lite)
Men dom andra modellerna är helt omöjligt att använda annat än Medium.
Medium på XR-1000 känns aningen lös.

Eller skall jag testa fler XR-1000 för att jämföra ???

Nån som har en bild på en Arai Signet GT med spegelvisir? Köpt en med svart visir nyss, men tänkte inte ens på att det fanns spegel oxå. Finns det bara i silver eller? Nån som vet?

SV-RIDER skrev:
Ni som har testat Shoeis modeller!!!
är XR-1000 större i storleken än Shoeis övriga modeller ???
Small på xr-1000 passar bäst på mej (Ganska tight men det ger väl sig lite)
Men dom andra modellerna är helt omöjligt att använda annat än Medium.
Medium på XR-1000 känns aningen lös.

Eller skall jag testa fler XR-1000 för att jämföra ???

Den är inte större i storleken men annorlunda i passformen så för din huvudform kan den mycket väl passa bättre i mindre storlek.

Mitt råd är att prova många modeller och även flera ex av samma modell innan köp om du har möjlighet.

Som jag skrivit tidigare så är Z-One klart värd 800 kr extra i mitt tycke men det kanske bara är mitt huvud den passar så mycket bättre på.

Om man "står ut" med en enfärgad hjälm (som jag själv har) så får man en enfärgad Z-One till priset av en "lackad" XR1000 samt en enfärgad X-Spirit till priset av en "lackad" Z-One.

Ungefär...

Jag hämtar en XR1000 imorgon, köpte guldvisir till.
Blir nog bra. :banana

Mr. President skrev:
Det ÄR en justeringssak. Med alla Shoeihjälmar följer det med en "nyckelring" som kan användas som skruvmejsel till visirmekanismen.

Köpte en Z-One hos Lelles för prick ett år sedan. Jag fick inte med någon "nyckelring" i min kartong? Det SKA alltså följa med alla modeller från Shoei?

Jag avverkade mörktonade, original shoeivisir i samma takt som jag bytte kalsonger förra sommarn. :huvet :(
Ena klacken på vänster sida av visiret som hakas fast i visirmekanismen på hjälmen går av hela tiden. Har inte vågat mig på att skruva med vanlig skruvmejsel på "plast"skuvarna heller, de har ju så breda spår att man är rädd att dra sönder dem. Vet inte vad jag ska göra..

Tias skrev:
Köpte en Z-One hos Lelles för prick ett år sedan. Jag fick inte med någon "nyckelring" i min kartong? Det SKA alltså följa med alla modeller från Shoei?

Jag avverkade mörktonade, original shoeivisir i samma takt som jag bytte kalsonger förra sommarn. :huvet :(
Ena klacken på vänster sida av visiret som hakas fast i visirmekanismen på hjälmen går av hela tiden. Har inte vågat mig på att skruva med vanlig skruvmejsel på "plast"skuvarna heller, de har ju så breda spår att man är rädd att dra sönder dem. Vet inte vad jag ska göra..

Verkar märkligt måste jag seja. Har haft Shoei sedan dag 1 och aldrig råkat ut för missöden med visiren.
Beträffande plastskruvarna använder jag ett mynt för att spänna dessa. Man behöver inte dra åt för kung och fosterland, bättre att kolla till dom då och då.

bo$ken skrev:
Verkar märkligt måste jag seja. Har haft Shoei sedan dag 1 och aldrig råkat ut för missöden med visiren.
Beträffande plastskruvarna använder jag ett mynt för att spänna dessa. Man behöver inte dra åt för kung och fosterland, bättre att kolla till dom då och då.

Jag ska testa! F.Ö gå det bara att skruva fast visirmekanismen om eller går den att justera på något sätt? Typ flytta det hela bakåt lite...eller nåt? :va (ska sova, vet inte vad jag mumlar om, jobbat natt:)) Har duktigt med luftinförsel också men skruvarna verkar sitta där dom sitter

Finns iaf inget värre än det där *knak*ljudet när det går sönder..

gonatt

Var ner på Lelles idag och fyndade. Råkade få syn på en z-one som var nedsatt 25% och den passade mig perfekt!!

Bifogat

• shoei.jpg
    shoei.jpg
    18.1 KB · Visningar: 79
Som jag skrev tidigare, om man inte har råd med en 6000 kronors hjälm ska man inte prova en....Provade ju X-spirit och nu tycker jag ju bara att de billigare hjälmarna inte duger...

Köpte alltså en X-spirit igår, helsvart med svart visir, lovar att den är både snygg och tokskön!! :Bugar

Back