Shinko slicks? Nån som provat?

Och det visste du????,,,,,jo nu har jag provat några ggr,,och jag har aldrig sagt att dom inte är bra men att det funkar bättre än väntat,,bättre för varje pass,,ett problem löst då skapas ofta andra,,är noga med däcktrycket och värmarna(följer Dunlops rek)men har nu fått den nästan obligatoriska randen på högersidan av däcket ser nästan ut som coldtearing men ändå inte så illa,, det går att leva med samtidigt har jag fått mycke studs i baken vid inbromsning o nerväxling,,,nånting säger mig att fjädringen spelar roll.
Vilket däck tryck åker ni på eller följer ni Dunlops rek,,som sagt det går att leva med men är ändå nyfiken.

Gotland Rings asfalt är inte som någon annan bana. Vi har testat i princip alla däckfabrikat och gummiblandningar under åren. Generellt har endurance/hårda däck funkar bäst hållbarhetsmässigt. Dunlop däcken 7712 är den blandning som funkar bäst av deras racingdäck enligt min personliga uppfattning men kräver hög luft och mark temp vilket det ofta är ont av på gotland ring tack vare vind m.m.
Mät tempen på däcket när du kommer in, när vi pressade runt på 1.27 tider så hade däcket som oftast en temp på 75 grader när man kom in och det är för lite. Körde man fortare så höll däcken ett pass mer och körde man långsammare så gick däcken sönder snabbare.
Hårdare och mjukvare gummiblandningar spelade ingen roll, exakt samma slitade och hållbarhet.
Framdäcken 6743 eller 6813 funkade däremot mer normalt.

Vad kör du för lufttryck i Dunlop däcken, varmtryck?
Kör 1.3 bak varmt och 2.4 fram, däckvärmare MINST 60 min!!

//Nitrous
 
Last edited:
Jag vet att GR är taskig mot däck
Jag sitter o spånar på att det är nog kallslitage,,varmare asfalt än i kväll blir det nog sällan men polaren sa att när han tog av värmarna bak så var inte fälgen särskilt varm,,är nog lite för snål med värmarna då dom varken är dyra eller nya,,jag mätte trycket direkt när jag kom in efter första och hade då 20,5 psi,,som sagt däcket är inte helt kasst men det bättre att va ute i tid,,bak studset då har du nån teori
 
Jag vet att GR är taskig mot däck
Jag sitter o spånar på att det är nog kallslitage,,varmare asfalt än i kväll blir det nog sällan men polaren sa att när han tog av värmarna bak så var inte fälgen särskilt varm,,är nog lite för snål med värmarna då dom varken är dyra eller nya,,jag mätte trycket direkt när jag kom in efter första och hade då 20,5 psi,,som sagt däcket är inte helt kasst men det bättre att va ute i tid,,bak studset då har du nån teori

Du har för högt lufttryck bak enligt mig, jag utgår från vad jag kommit fram till fungerar och inte fungerar och de rekomendationer Thomas på TL Racing förmedlat.

Studsar bak kan vara fjädringssetup eller ditt körsätt.
Har du mätt in hojen, är den balanserad rätt för Dunlop?

Pröva att flytta bak arslet (rumpan) i sadeln när du bromsar och växlar ner, sitter du för långt fram mot tanken så blir det lätt oroligt i baken som vill lyfta sig och sladda/studsa fram och tillbaka.

/Nitrous
 
Högt,,det blir 1,4,,,som sagt,,inte riktigt som kallslitage,,ska prova
studset bak är fjädrings inställ/körsätt det vet jag och det blir ju så när man bromsar sent o växlar,,värst är ju efter rakan men det går också att leva med, komfort finns ju inte i RR,,,,,av en händelse så mätte jag upp hojen när jag köpte den och då satt det Dunlop på den,,vi skulle jämnföra min med en original,,och har nu skruvat tillbaka så som det var,,dock bara höjden bak eller tänkte du på nåt annat
 
Efter en stunds googlande så märker jag att många kör värmarna 1-1,5 tim innan dom går ut,,jag tror att det största felet ligger där ,,jag kör för kort tid 45-60 min
jag skulle ju kunna googla först o fråga sen,,man jag är inte som andra
 
Högt,,det blir 1,4,,,som sagt,,inte riktigt som kallslitage,,ska prova
studset bak är fjädrings inställ/körsätt det vet jag och det blir ju så när man bromsar sent o växlar,,värst är ju efter rakan men det går också att leva med, komfort finns ju inte i RR,,,,,av en händelse så mätte jag upp hojen när jag köpte den och då satt det Dunlop på den,,vi skulle jämnföra min med en original,,och har nu skruvat tillbaka så som det var,,dock bara höjden bak eller tänkte du på nåt annat

Jo men 1.4 bak utan att däcket egentligen har arb temp kanske skulle ge 1.5-1.6 vid rätt arb temp = för mkt luft
Inte för att det är astronomiska skillnader och kommer förstöra däck på första passet, men för att gå vidare rätt så värm Dunlop däcken i MINST 60 min, helt 1.5 tim. Dessa däck ska helst också ha en bra värmare, billigare värmare kommer inte kunna värma upp däcken till rätt arb temp då dom oftast är för dåligt isolerande.
Hur som helst, fortfarande ska du kunna åka fort på däcken oavsett värmare :)

Mät in hojen, det är så enkelt och kostar inget så slipper man gissa och fundera.
Flytta bak rumpan vid inbromsningen, kan lätt bli som du skriver när man sätter sig upp som en crossförare vid inbromsning.
Efter raksträckan tycker jag absolut inte att du ska uppleva studset för den kurvan är så snabb, du bör däremot få det mot "hårnålen" eller "vändan" om något är fel i chassie inställningar.

/Nitrous
 
Jag ska börja med värme o tryck,mätte nu när dom är kalla och det låg på 16 psi,temp mätare lånar jag på jobbet som är exakt det är ju bara att sätta på värmarna i garaget o mäta,,studset är kontrollerbart o beror förmodligen på att det går fortare helt enkelt,,,,känns som jag behöver köra lite träningar för att träffa lite kunnigt folk o få tips o tricks att harva runt här hemma o tro en massa kan lätt bli fel,,så ha tålamod med mig att jag frågar en massa
 
Jag ska börja med värme o tryck,mätte nu när dom är kalla och det låg på 16 psi,temp mätare lånar jag på jobbet som är exakt det är ju bara att sätta på värmarna i garaget o mäta,,studset är kontrollerbart o beror förmodligen på att det går fortare helt enkelt,,,,känns som jag behöver köra lite träningar för att träffa lite kunnigt folk o få tips o tricks att harva runt här hemma o tro en massa kan lätt bli fel,,så ha tålamod med mig att jag frågar en massa

Det bästa jag gjort med cykeln, var att lämna in dämparna till Öhlins Jocke! Jag körde ett helt år med en cykel som var sjukt orolig och ville lägga sig i varje kurva! Lämnade in dämparna till Jocke och har inte rört dom sedan dess! Sänkte varvtiderna med ca 2 sek och krascherna är borta... En riktigt billig investering :tummenupp
Alla i depån tycker och tror om stötdämpning och alla säger olika...
 
Det bästa jag gjort med cykeln, var att lämna in dämparna till Öhlins Jocke! Jag körde ett helt år med en cykel som var sjukt orolig och ville lägga sig i varje kurva! Lämnade in dämparna till Jocke och har inte rört dom sedan dess! Sänkte varvtiderna med ca 2 sek och krascherna är borta... En riktigt billig investering :tummenupp
Alla i depån tycker och tror om stötdämpning och alla säger olika...

får man fråga vad som var fel på inställningen? för mjuk/hård, snabb/långsam rebound osv?
 
får man fråga vad som var fel på inställningen? för mjuk/hård, snabb/långsam rebound osv?

Det mesta :)
Största felet var att den bottnade hela säsongen! Flera sa att gaffeln bottnade vid 14 mm. Det var också dom uppgifterna jag fick. Men när nästan hela säsongen gått fick jag reda på att den bottnade vid 22 eller 24 mm... när man inte tagit bort stoppen.
Jag kände ju att någonting var fel men alla sa att den var inställd rätt och att jag hade mycket kvar innan botten...
Dvs jag hade kört på stoppet hela säsongen, "alla" säger som sagt olika...
Sedan var också höjderna fel på hojen (och comp/reb :gnissla)...

Finns en annan i SST 600 som får hem sina dämpare om någon dag, som köpte sin racehoj i våras. Han har kört kasst hela säsongen och alla har sagt att det inte var fel på inställningarna. Nu tog Jocke isär dom och såg att dom var felmonterade...

får man fråga vad som var fel på inställningen? för mjuk/hård, snabb/långsam rebound osv?

För mjuk i förspänningen fram, För lite comp och för lite retur.
Bak var det höjderna som var galet. Och för lite förspänning. Då hade vi ändå mätt in hojen etc.

Det jag menar är att man lägger ca 3000-4000 kr och får en bra grundinställd hoj, istället för att slita däck/krascha bort en hel säsong. Eller köpa PC och Helsystem för 20000-30000 kr. Detta gav mycket mer!

:felämne
 
Last edited:
Chassit gör en hoj,,,,,för min del tycker jag chassit funkar kanon men det kan kanske bli bättre och den där ruggiga randen kanske inte ska va där även om det inte märktes när jag körde,,,nu ska jag börja med "rätt tryck",,en sak i taget,,studset tror jag beror på att jag helt enkelt kör fortare och då blir den växel jag använde förut blir för låg.
Servade mina dämpare i fjol men då jag inte åkte så mycke så tycker jag att dom bör hålla i år,,(TTX bak och cartridge fram)
 
Ska tillägga att bakdäcket är ett 2746,,ett däck ingen tycks veta något om,,iallafall så blev det bättre med rätt tryck i,,körde nog lite för lite+ att om man låter cyckel gå istället för att gräva i lådan hela tiden..
Frågan är om jag ska bry mig om 2746 och istället ägna mig åt 7712 istället som tycks va ett som man iallafall vet nåt om.Hänget är kollat igen och är rätt dock blir det med minimal förspänning men då jag inte åker varvrekord så får det gå med den fjäder som sitter i.
 
men ställer han jocke in nån sort av grund inställning eller trimma han bara den?

Det mesta :)
Största felet var att den bottnade hela säsongen! Flera sa att gaffeln bottnade vid 14 mm. Det var också dom uppgifterna jag fick. Men när nästan hela säsongen gått fick jag reda på att den bottnade vid 22 eller 24 mm... när man inte tagit bort stoppen.
Jag kände ju att någonting var fel men alla sa att den var inställd rätt och att jag hade mycket kvar innan botten...
Dvs jag hade kört på stoppet hela säsongen, "alla" säger som sagt olika...
Sedan var också höjderna fel på hojen (och comp/reb :gnissla)...

Finns en annan i SST 600 som får hem sina dämpare om någon dag, som köpte sin racehoj i våras. Han har kört kasst hela säsongen och alla har sagt att det inte var fel på inställningarna. Nu tog Jocke isär dom och såg att dom var felmonterade...



För mjuk i förspänningen fram, För lite comp och för lite retur.
Bak var det höjderna som var galet. Och för lite förspänning. Då hade vi ändå mätt in hojen etc.

Det jag menar är att man lägger ca 3000-4000 kr och får en bra grundinställd hoj, istället för att slita däck/krascha bort en hel säsong. Eller köpa PC och Helsystem för 20000-30000 kr. Detta gav mycket mer!

:felämne
 
Mycke pyssel o en del pengar för att få det att bli bra,,men det börjar ta sig även om jag inte är nån vinnare så är det alltid skönt när det funkar,,inget ont om Shinko men Dunloparna är bättre

läste lite och fick fram att dom är rätt ok
 

Bifogat

  • 20110720085[1].jpg
    20110720085[1].jpg
    224.4 KB · Visningar: 66
Men nytagen baslicens och andra passet på Gälleråsen lyckades man med 1.16 (första gången jag kollar med laptimer), känns som man förbättras för varje varv undrar jag om dessa shinko är nåt att slänga på K5:an? Kör med Dunlop slicks nu och aldrig haft problem med dessa men då jag googlade på slicks och kom in på deras hemsida så såg jag att man får ett sätt för 1380kr, visst små pengar så kanske värt att prova men vill helst kunna köra säsongen ut och inte crasha pågrund av dåliga däck.
 
Har två set shinko ligger i garaget :gnissla
Är lite fundersam om jag ska våga punga på med dessa däck...???
Åkte 1,16 på gåsen med qualifier rr bak och pilot power fram förra året.

:va




Min fråga: Har shinkoslicksen bättre eller sämre fäste än gatdäcken ?
 
Last edited:
Har två set shinko ligger i garaget :gnissla
Är lite fundersam om jag ska våga punga på med dessa däck...???
Åkte 1,16 på gåsen med qualifier rr bak och pilot power fram förra året.

:va




Min fråga: Har shinkoslicksen bättre eller sämre fäste än gatdäcken ?

Ja det vågar du.....

Nej Shinko är inte lika bra som Dunlop (vilket jag anser vara det absolut bästa som går att köpa över disk) men det är bra nog att åka omkring på som halvmedioker bandagsåkare.

Vad som sen är mest prisvärt beg Dunlop från någon storfräsare eller nya Shinko är en annan fråga.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top