Shinko slicks? Nån som provat?

Som sagt. Däcket kan vara värt 9/10 som bantouringdäck.

Hade det varit värt 9/10 som racingdäck hade lirarna i SO/Superbike kört med det :fakta
Som sagt skulle det va kul om nån provade.....för min nivå är det en 9 och Papunen är ju på en lite annan nivå och även om man köper hans hoj kommer man inte automatiskt vinna R1000

Jag lämnar lite info o Shinko slicks efter Anderstorp och jag år väl bita i det sura.....dom funkade fnt till 1,55 sen tyckte jag att dom inte gav det förtroende jag vill ha av ett slicks...jag ska nu prova nåt annat för att känna på en jämnförelse.... men vad???

Jag lämnar lite info o Shinko slicks efter Anderstorp och jag år väl bita i det sura.....dom funkade fnt till 1,55 sen tyckte jag att dom inte gav det förtroende jag vill ha av ett slicks...jag ska nu prova nåt annat för att känna på en jämnförelse.... men vad???

Dunlop NTEC Slick, "kanske" :tungan => Finns i drivor hos TL racing :tummenupp

Dunlop NTEC Slick, "kanske" :tungan => Finns i drivor hos TL racing :tummenupp

Ett mycket bra tips! Köp någon av dom hårdaste blandningarna 6838 eller något likande, det är hyfsad livslängd och dom kräver inte samma värme som dom lite mjukare. I kalla sverige så finns stor risk att man tuggar sönder de mjukare däcken på nolltid, speciellt om det inte går så snabbt.
Dunlop slicks går även utmärkt att vända när dom börjar bli slitna så får man ut något pass till.

Ska det köras rookie så duger det gott med begagnade slicks, hör med någon elitförare som har gott om pengar och köp upp ett rejält lass begagnade. ca 1000kr brukar man behöva betala för ett begagnat set.

Ja beggade funkar ju,vet du nån som ha gott om pengar o däck...fast nytt är nytt ochska jag prova så vill jag nog prova ett nytt iallafall

Kan flika in att Pirelli-däcken som de kör med i Pro Superbike är grymt bra. Minst lika bra som Dunlop men billigare :)

Mejla/ring Backlund, Papunen och dom andra toppförarna i SM och SO så ska du se att du får napp!

Nytt köper du som sagt av TL ca 4000kr för ett set
http://www.tl-racing.se/

Nya kan också köpas av Fiver på alla ERF och på alla Fiverarrangemang. Beställ helst en vecka innan så vi säkert har hemma. Priset är samma som TL Racing, 4050 kr per set.

Kan flika in att Pirelli-däcken som de kör med i Pro Superbike är grymt bra. Minst lika bra som Dunlop men billigare :)

Är det så? Jag ska prova för första gången nu ikväll!

Sent from my Nexus One using Tapatalk

Michelin s1910a?

Hej,

Lånar tråden lite, hur tycker ni att Michelin s1910a håller på bana?

Är det så? Jag ska prova för första gången nu ikväll!
Trodde det skulle vara stor skillnad mot Dunlop, framförallt fram men jag märkte inte alls samma skillnad som när jag gick från Bridgestone till Dunlop (och höll på att svänga ut på gräset före första kurvan).

Tror du kommer att gilla dem :tummenupp

Slicks som inte inger förtroende vid 1,55 på Anderstorp????
Då kan det inte vara mkt att ha eller SBS alternativt dåligt inställd båge till dom sulorna!

Har fått bra bud på Pirelli supercorsa,,,nåt att säga om dom

Inget personligt nu, men JEEZ vad du är ångestfylld över valet av dina bandäck, du har ju fått dom allra bästa tipsen på slicksval som går att uppbringa i detta landet, o som bevisligen funkar för alla proffsen som kör 1:32 tider på Anderstorp, som ett exempel. Om man köper det allra bästa, så vet du ju med säkerhet att det inte är däcken som begränsar dig ialla fall...

JA, köp nu dom där Pirelli Supercorsa o testa själv o återkom sedan med feedback. Det finns ju annat som spelar in som har mkt större betydelse än just vilket däckmärke man valt, att man kör med för ändamålet rätt inställda däckvärmare (kalltryck+tid+temp), ringtryck driftsvarma, gummiblandning/hårdhet, olika asfaltstemp samt hur grov lr fin asfaltsbeläggning ger olika livslängd o slitgebild, vissa bättre vissa sämre i lätt väta osv.

Körstilen (mjukt/ryckigt/hög lr låg kurvhastighet 600 lr SBK-style), vad är din skill-level, budget, normala körtempot (varvtider?), ska du löda på i superpole kvaltempo lr endurance tempo, vad har du för fjädrings komponenter o hur du ställt in dessa, o vilka banor ska du ligga o nöta på, stor skillnad på Anderstorp kontra Gelleråsen t.ex. osv.

Last edited:
Nu råkar jag sett personen i fråga sett köra på bågen och kan med säkerhet säga att han kör bäst på Michelin Macadam.

Inget personligt nu, men JEEZ vad du är ångestfylld över valet av dina bandäck, du har ju fått dom allra bästa tipsen på slicksval som går att uppbringa i detta landet, o som bevisligen funkar för alla proffsen som kör 1:32 tider på Anderstorp, som ett exempel. Om man köper det allra bästa, så vet du ju med säkerhet att det inte är däcken som begränsar dig ialla fall...

JA, köp nu dom där Pirelli Supercorsa o testa själv o återkom sedan med feedback. Det finns ju annat som spelar in som har mkt större betydelse än just vilket däckmärke man valt, att man kör med för ändamålet rätt inställda däckvärmare (kalltryck+tid+temp), ringtryck driftsvarma, gummiblandning/hårdhet, olika asfaltstemp samt hur grov lr fin asfaltsbeläggning ger olika livslängd o slitgebild, vissa bättre vissa sämre i lätt väta osv.

Körstilen (mjukt/ryckigt/hög lr låg kurvhastighet 600 lr SBK-style), vad är din skill-level, budget, normala körtempot (varvtider?), superpole kval tempo, endurance tempo, vad har du för fjädrings komponenter o hur du ställt in dessa, o vilka banor ska du ligga o nöta på, stor skillnad på Anderstorp kontra Gelleråsen t.ex. osv.

Nu råkar jag sett personen i fråga sett köra på bågen och kan med säkerhet säga att han kör bäst på Michelin Macadam.

Jahaa, MEN Macadam är ju kassa på bana (taskig greppnivå), dom tvärsläpper ju o slänger tillbaka likt en kobra när dom pressas över gränsen på bana om man löder på satan längst ut på kanterna trots däckvärmare, har tyvärr egen erfarenhet av detta på en R6 SST600 = rejäl highside vurpa, satt monterade enbart som transportpuckar, skulle bara softa på de 1a passen på vårträningen, köra in ny motor + växellåda = DET gick ju fin-fint...:gnissla Satt även originalmonterade på Husabergs supermotarder förr i tiden = bajsdäck, gick även ikull med dessa på gokartbana, inte speciellt imponerade greppnivå för banåka.

Att snåla med billiga däck straffar sig alltid!! Vad kostar en halvdemolerad o krökt hoj + ev. efterhängsna personskador/sjukskrivningar från jobbet/förlorad inkomst i förhållande till ett par flong nya Dunlop NTECs...you do your own math!

OJ!!!! ord o inga visor,,,sorry,,mycke variabler du läste upp där,ska jag hinna lära mig hälften av det där kommer nog inte min tid att räcka till här på jorden......

Dunlop Ntec för 4000 är bäst,,sen skiter jag i att min lokala handlare kan ge mig ett par corsa för 2500.
Jag vet också att allt det där spelar in men alla vill ju ha mest bang för bucken och då utgår jag från mitt behov inte Papunens.

Menar du mig ????
man kanske kan åka 1,50 om man hade vart i lite bättre form än jag men det är ändå 7-8 sek sämre än jag hade hoppats på

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...