Shinko slicks? Nån som provat?

Hehe det var ironi. Trodde det var uppenbart ;)

Jahaa, MEN Macadam är ju kassa på bana (taskig greppnivå), dom tvärsläpper ju o slänger tillbaka likt en kobra när dom pressas över gränsen på bana om man löder på satan längst ut på kanterna trots däckvärmare, har tyvärr egen erfarenhet av detta på en R6 SST600 = rejäl highside vurpa, satt monterade enbart som transportpuckar, skulle bara softa på de 1a passen på vårträningen, köra in ny motor + växellåda = DET gick ju fin-fint...:gnissla Satt även originalmonterade på Husabergs supermotarder förr i tiden = bajsdäck, gick även ikull med dessa på gokartbana, inte speciellt imponerade greppnivå för banåka.

Att snåla med billiga däck straffar sig alltid!! Vad kostar en halvdemolerad o krökt hoj + ev. efterhängsna personskador/sjukskrivningar från jobbet/förlorad inkomst i förhållande till ett par flong nya Dunlop NTECs...you do your own math!

Dunlop Ntec för 4000 är bäst,,sen skiter jag i att min lokala handlare kan ge mig ett par corsa för 2500. Jag vet också att allt det där spelar in men alla vill ju ha mest bang för bucken och då utgår jag från mitt behov inte Papunens.
Att Dunlop skulle vara bäst vet jag inte. Det sattes nytt varvrekord på Anderstorp på Pirelli så nog funkar de fint också, och är billigare.

Det är inte Pirelli Supercorsa du ska köpa, det är Pirelli Superbike (båda heter Diablo också). Finns en billigare modell som heter Superbike Pro som är för bandagsåkaren.

Superbike Pro är alltså (sämre),,vilken logik i det namnet

Köp begagnade pirelli eller dunlop av något av proffsen i SO eller PRO så får du däck som är mycket bättre än nya banåkardäck och till mindre än halva priset!
Då kan du prova ett set dunlop och ett set pirelli och avgöra själv vilket du trivs bäst med!

Bättre att åka på lite använda bra däck än nya dåliga däck.

Men nytt är ändå nytt,,då bhöver jag inte fundera på nåt annat,,Pirelli eller Dunlop men Pirelli kan jag få till ett bättre pris,,dom jag kan få för ett sjysst pris är Diablo Superbike eller Dunlop D211 GP racer,,GP racer slick,,, dom borde väl va bättre än Dunlop ntec beggade,,jag ska köra 4 ERF sprint till i år+träningar så så vansinigt med däck lär det inte gå åt

Men nytt är ändå nytt,,då bhöver jag inte fundera på nåt annat,,Pirelli eller Dunlop men Pirelli kan jag få till ett bättre pris,,dom jag kan få för ett sjysst pris är Diablo Superbike eller Dunlop D211 GP racer,,GP racer slick,,, dom borde väl va bättre än Dunlop ntec beggade,,jag ska köra 4 ERF sprint till i år+träningar så så vansinigt med däck lär det inte gå åt

Tyvärr så måste jag säga att ett begagnat dunlop ntech är bättre än ett nytt D211 GP racer slick eller vad dom heter.

Alltså bättre grepp, ska du åka 6h erf och vill kunna åka 3h på varje däck så kanske gp racer kan va något i hårdaste varianten men för erf sprint och träningar så skulle inte jag tveka en sekund på att välja begagnat birmingham dunlop eller pirelli.

Jag åkte båda erf sprint racen i söndags på ett Dunlop 7712 och det såg hur fint ut som helst efter racen. Hade lätt kunnat åkt en bandag på anderstorp på däcket. Dock är det inte många banor som sliter däck så lite som torpet.

Men du gör som du vill, köp nytt om det känns bättre!

Jag försöker inte va dumdryg eller så men det va nästan 3 år sen jag åkte en tävling senast och sen dess bara åkt nån bandag/träning och en massa dagar hemma på ringen så all info mottages även om jag käftar emot lite,,D211GP är väl det dom använder i 600 lite varstans i världen.

Otto...Jävligt OT i denna tråd men va det ni som hade en hästransport som släp i såfall av det jag som va framme o kollade för att vi ska nog byta våran mot en sån.

Last edited:
Otto...Jävligt OT i denna tråd men va det ni som hade en hästransport som släp i såfall av det jag som va framme o kollade för att vi ska nog byta våran mot en sån.

Ja det stämmer, kör med syrrans hästsläp tills racebussen blir färdig, men det funkar lite för bra faktiskt så jag kanske säljer bussen!

Jag försöker inte va dumdryg eller så men det va nästan 3 år sen jag åkte en tävling senast och sen dess bara åkt nån bandag/träning och en massa dagar hemma på ringen så all info mottages även om jag käftar emot lite,,D211GP är väl det dom använder i 600 lite varstans i världen.

D211gp och d211gp racer är inte samma däck d211gp e race däck gp racer bandags däck

Då undrar jag.. som på hojdäck säljer dom ju "GP Racer D211 Slick" som har det "det populära NTEC-systemet".

Men det är alltså gummit som är så mycket bättre i dom andra inte "NTEC"?.

Då undrar jag.. som på hojdäck säljer dom ju "GP Racer D211 Slick" som har det "det populära NTEC-systemet".

Ntec är en speciell uppbyggnad av stommen, tävlingsdäcken har helt andra gummiblandningar än GP Racer-däcken. KR-däcken kräver däckvärmare för att fungera, men ger ett fantastiskt grepp och bra hållbarhet medan GP Racer-däcken är lite enklare att få upp temperatur i. Dock får man lite sämre grepp i dessa däcken.

Tjena

Det hojdäck säljer är "bandagsversionerna"
Sportmax GP Racer D211
Dessa finns i både mönstrade och som slicks.

Tävlingsdäcken (made in UK) säljs bara av TL racing och Fiver i Sverige som jag förstått det!?!
Det mönstrade däcker heter N-Tec D211GP och slicks'en heter Superbike N-Tec SLICKS, KR106 fram och KR108 bak.

Mycket namnförvirringar ute å går runt GP Racer D211 och D211GP som är olika däck.

Dunlop har/hade dessutom ett annat slick som inte heter NTEC, tror de hette något med V. Stommen är tydligen lite annorlunda uppbyggd men de funkade fint att åka på.

Jojo lugn i stormen,,jag ska,,,,,Sunkan hade lite beggade som skulle funka.

Det där med dom olika egenskaperna hos däck har ju att göra med förhållandet mellan kimrök/sika olja och vilka sorters gummi man slängt i,,om jag får gissa så tror jag att dom har en större andel sika i bandagsdäcket då det har till uppgift att leda undan värme snabbare och då pulver inte ger så bra fäste så då får det bli lite sämre.

5 set Dunlop N-tec slicks inhandlat...ska prova i helgen som kommer
(fan ta er om det inte går fortare..hehe)

Det är backlunds gamla däck, det är mycket fart i dom.
Och det visste du????,,,,,jo nu har jag provat några ggr,,och jag har aldrig sagt att dom inte är bra men att det funkar bättre än väntat,,bättre för varje pass,,ett problem löst då skapas ofta andra,,är noga med däcktrycket och värmarna(följer Dunlops rek)men har nu fått den nästan obligatoriska randen på högersidan av däcket ser nästan ut som coldtearing men ändå inte så illa,, det går att leva med samtidigt har jag fått mycke studs i baken vid inbromsning o nerväxling,,,nånting säger mig att fjädringen spelar roll.
Vilket däck tryck åker ni på eller följer ni Dunlops rek,,som sagt det går att leva med men är ändå nyfiken.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti