Shinko slicks? Nån som provat?

Kag ser inte frågan, men jag svarar lite ändå.

Bra gatdäck funkar till en gräns, men när dom blir för varma så har dom en tendens till att kasa(alla utom miskelin) alternativt toksläppa(miskelin). Överhettade blir dom ganska lätt på bana då dom aldrig får vara i sitt egentliga arbetstempområde.

Åker man snigelfart är dom bäst. Men du skrev snabb amatör.

Eftersom du är i raceforat och har cashen så rekommenderar jag:
Slicks på torrt
Intermediate på lätt väta (bäst med 2 uppsättningar fälgar med detta med olika hårdheter)
Regndäck när det är blött.

Men K3 är väl raceslicks? Tänker du på M3?
 
jag är klyven på dessa däck, körde 2 dagar på lausitz ring med min suzuki gsxr 750 07. hade kanon fäste hela tiden vi hade soligt o varmt väder. helgen efter var jag på sturup oxå lagom varmt men hade absolut nol fäste, så dåligt att jag packade ihop o körde hem. däcken var inte slut enligt markeringen. vet inte va jag ska tro men köper iallafall pirreli i framtiden
Det var inte den körningen på Sturup nu i höstas när det hade varit drifting innan? Var väl knappt någon som hade grepp den söndagen :näsblod
 
Har kört ett anatal set shinko slicks och kan ge det 10 utav 10 möjliga p,,nu är jag inte elit åkare men på min 600 finns ingen tendens till släpp se bara till att ha värme i dom innan man ger på,,kanon däck,,kommer aldrig att åka nåt annat även om dom skulle bli dyrare...
Har även provat 003 och dom nyaste Apex och dom använder jag som intermidie däck när det är lite kallare eller det inte går för full och det är samma där,,kanon för aktivare gatåkare på bana
003 är lite plattare så det känns att dom är lite trögare i svängen
På några vänners gat cycklar har vi monterat både Podium och Advance(Suzuki Bandit och kawaski 600) och dom är jätte nöjda efter 700-800 mil vardera.
Som sagt priset och historien runt Shinko gjorde att jag provade men kommer aldrig att välja nåt annat i närmaste framtiden.

Tingen
 
Har kört ett anatal set shinko slicks och kan ge det 10 utav 10 möjliga p,,nu är jag inte elit åkare men på min 600 finns ingen tendens till släpp se bara till att ha värme i dom innan man ger på,,kanon däck,,kommer aldrig att åka nåt annat även om dom skulle bli dyrare...
Har även provat 003 och dom nyaste Apex och dom använder jag som intermidie däck när det är lite kallare eller det inte går för full och det är samma där,,kanon för aktivare gatåkare på bana
003 är lite plattare så det känns att dom är lite trögare i svängen
På några vänners gat cycklar har vi monterat både Podium och Advance(Suzuki Bandit och kawaski 600) och dom är jätte nöjda efter 700-800 mil vardera.
Som sagt priset och historien runt Shinko gjorde att jag provade men kommer aldrig att välja nåt annat i närmaste framtiden.

Tingen
Vad har du åstadkommit för tider med Shinko-slicksen, på ett ungefär?
 
Det gatdäck/banåkning snabba gruppen, som hyllas i flera tidningar heter Metzler ractec K3 (K3 i gult), de var snabbast både på torrt och blött och ena testet kördes på Branch Hatch (stavn. ?) av Guy Martin och han kan ju köra skiten ur en hoj:)
 
Det gatdäck/banåkning snabba gruppen, som hyllas i flera tidningar heter Metzler ractec K3 (K3 i gult), de var snabbast både på torrt och blött och ena testet kördes på Branch Hatch (stavn. ?) av Guy Martin och han kan ju köra skiten ur en hoj:)

Har kört k3 interact (4st) sedan april och ja, för en medioker gat/banåkare som jag var det det bästa däck jag kört på med 80% bana... Håller dubbelt så länge som sc2... Men i detta forum gäller garanterat bättre däck, dvs mjukare med kortare livslängd. Slicks kräver dock ALLTID värmare, vilket en del tyvärr missar. O de funkar piss på gata.
Back to topic!
 
31 or,,och då kändes det hur lungt som helst,,på GR

Nu vill jag inte på något sätt trycka ner prestationen eller så, men jag åkte mitt 31or med en KTM660 med slitna beggade gatgodkända däck. 1.31 på GR klarar ett Metzeler M3 sportec utan att protestera med på en sporthoj. Det är inget gott betyg för ett slicks och du skulle säkerligen åka 29or på ett riktigt däck såsom Dunlop eller Pirelli.
 
Nu vill jag inte på något sätt trycka ner prestationen eller så, men jag åkte mitt 31or med en KTM660 med slitna beggade gatgodkända däck. 1.31 på GR klarar ett Metzeler M3 sportec utan att protestera med på en sporthoj. Det är inget gott betyg för ett slicks och du skulle säkerligen åka 29or på ett riktigt däck såsom Dunlop eller Pirelli.
Har kört med dom båda och inte var det däcken som begränsar min framfart,,går säkert att åka mycke fortare
 
Har kört med dom båda och inte var det däcken som begränsar min framfart,,går säkert att åka mycke fortare

Nu är det ju högst troligt att det gått fortare några ggr i år då jag inte har haft nån laptimer eftersom det inte är poppis på den allmänna åkningen men det känns fjortis trams att säga att jag minsann åker 27or men jag har lite ont i stortån idag så jag kan inte visa det och att jag åkte så jävla fort häromdagen då jag va själv o körde..1,31..bra eller dåligt är alltid relativt men min erfarenhet av däcken så långt är 10 av 10p
 
Nu är det ju högst troligt att det gått fortare några ggr i år då jag inte har haft nån laptimer eftersom det inte är poppis på den allmänna åkningen men det känns fjortis trams att säga att jag minsann åker 27or men jag har lite ont i stortån idag så jag kan inte visa det och att jag åkte så jävla fort häromdagen då jag va själv o körde..1,31..bra eller dåligt är alltid relativt men min erfarenhet av däcken så långt är 10 av 10p

Jag säger såhär: Hade däcket varit 10 av 10 hade du inte åkt snabbare på andra däck, det skulle vara det bästa däcket som fanns. Jag sätter min utannonserade hoj på att du åker snabbare på nästan alla andra däcksfabrikat. Alltså så förtjänar det inte 10 av 10.

Dunlops slicks med rätt blandning / temperatur samt (sägs det) pirellis nya serie förtjänar 10 av 10. Eftersom vi snackar racing här inne så kan inte "däcket höll 18 månader" vara ett starkt argument, då vinner nämligen Bridgestone, men med svagt grepp.
 
Jag säger såhär: Hade däcket varit 10 av 10 hade du inte åkt snabbare på andra däck, det skulle vara det bästa däcket som fanns. Jag sätter min utannonserade hoj på att du åker snabbare på nästan alla andra däcksfabrikat. Alltså så förtjänar det inte 10 av 10.

Dunlops slicks med rätt blandning / temperatur samt (sägs det) pirellis nya serie förtjänar 10 av 10. Eftersom vi snackar racing här inne så kan inte "däcket höll 18 månader" vara ett starkt argument, då vinner nämligen Bridgestone, men med svagt grepp.
Jag säger 9 a 10 istället för att ett 100% igt däck finns inte då skulle utvecklingen dö,,jag håller med o det mesta dum vore jag annars,,jag vill ju också framåt
Jag har provat både Dunlop o Pirelli slicks och bankännedomen är väl odiskutabel på GR i mitt fall och jag känner inte att jag prutar nåt för däcket skull.Att din kunskap som förare är mycke större än min är odiskutabel men än så länge räcker det till för mig.
Ja fattar ju att dom stora tillverkarna inte ha haft tur i sin utveckling det ser ju jag i mitt jobb var dag då vi kan lägga stora pengar på att utveckla ett nytt gummi recept om än bara till en oring men Shinko och yokohama har nog också lagt en o annan krona.
 
Jag säger 9 a 10 istället för att ett 100% igt däck finns inte då skulle utvecklingen dö,,jag håller med o det mesta dum vore jag annars,,jag vill ju också framåt
Jag har provat både Dunlop o Pirelli slicks och bankännedomen är väl odiskutabel på GR i mitt fall och jag känner inte att jag prutar nåt för däcket skull.Att din kunskap som förare är mycke större än min är odiskutabel men än så länge räcker det till för mig.
Ja fattar ju att dom stora tillverkarna inte ha haft tur i sin utveckling det ser ju jag i mitt jobb var dag då vi kan lägga stora pengar på att utveckla ett nytt gummi recept om än bara till en oring men Shinko och yokohama har nog också lagt en o annan krona.

Som sagt. Däcket kan vara värt 9/10 som bantouringdäck.

Hade det varit värt 9/10 som racingdäck hade lirarna i SO/Superbike kört med det :fakta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top