Sevärt i Skåne?

Ok, jag blåser på utan att läsa tråden! :D (blir garanterade dubletter)

1. Det tre och fyrsiffriga vägnätet! Tar iofs en 4-6 år att beta av...
2. Österlen i alla dess former, byar, lägen, och glöm inte Ravlunda Skjutfält med bokskogen samt i dess sydkant Haväng där du kan bo över på vandrarhem om du bokar redan nu! (Måne över Haväng). Kivik, Brösarp (ät på värdshuset) Simrishamn. Sandhammaren (gå ut på stranden och njut) Hela kustvägen (väg 9) kan du följa och ha som bas för alla avstickare. Ales Stenar tar du dig till efter att ha passerat Glimmingehus och sedan ner via Backåkra (Dag Hammarskjölds gama paradis). Väl nere vid Kåseberga går du ner i hamnen och köper dig lite rögad fisk och en lättöl, klättrar upp på klintkanten och njuter av hur bäst livet kan vara...
3.Södra skåne och dess slott. Hela Häckebergatrakten med dess ökända hojvägar och skåningarnas "Slingerbulten" Ska du till Sjöbo kan du åka genom Ystad, håll dig på väg 9 vik norrut i Svarte och passera slotten Marsvinsholm, Krageholm, Bellinga, Snogeholm och Sövdeborg. Vackra platser allihop och har man tur är det öppet med visning. Nåt slott (minns inte vilket/a) har matserviering sommartid.
Sen är du i praktiken på Sjöborakan, som ju oxå har ett eget cafe´.
4. + massor mer... ja jag kan som ickeskåning göra listan HUR lång som helst med bokskogar, trollhassel, och åsar med vägar man bara drömmer om som slutar i himlen, så kan du ju haja vad skånigarna kan berätta!

Skåne ÄR :fakta hojens förlovade landskap i Sverige.

Sedan har vi massor av färdiga krokvägskartor här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=124289
Min favoritsträcka är Röstånga - Perstorp följd av Klippan - Våxtorp (Rössjöholmsrundan) I Våxtorp kan man åka sommarrodel.

[YOUTUBE-ID]wTrKmTqweco[/YOUTUBE-ID]

En repa på SRW kanske

[YOUTUBE-ID]kpqQVwRA_hU[/YOUTUBE-ID]

/Exporterad Norrlänning

Last edited:
Du glömde mig.

Ja, okej då.

Glöm för allti världen inte AleX!!
Mann..ehh...kill...ehh...nä, POJKSPOLINGEN som lagar sin hoj med maskeringstejp!!:D

"Mamma, va e de?"
"Tyst, pojk...man hånar inte en cpskadad!"

Helt rätt.

Kullaberg med Arild och hela området väster om Helsingborg och söder om Ängelholm är underbart vackert. Speciellt på våren.

Japp, så är det.

Som Nyteknik skriver, Kullaberg är helt underbart. Verkligen.

Köp den här boken, där är inte bara fantastiska bilder att titta på utan också mycket inspiration till saker och platser man vill titta närmare på!
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163305054

Sedan har vi massor av färdiga krokvägskartor här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=124289
Min favoritsträcka är Röstånga - Perstorp följd av Klippan - Våxtorp (Rössjöholmsrundan) I Våxtorp kan man åka sommarrodel.

/Exporterad Norrlänning

Ajusteja de däringa filmerna Matulda filmade när hon lånade din bajk ja...

Japp, så är det.

Som Nyteknik skriver, Kullaberg är helt underbart. Verkligen.

Köp den här boken, där är inte bara fantastiska bilder att titta på utan också mycket inspiration till saker och platser man vill titta närmare på!
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163305054

Ja! Just, vi hade inte avhandlat NV Skåne alls hittils, som är så vackert.
Som liten led man alltid när man skulle till släkten på Råå... men numera ser man Hbg med lite andra ögon.
Gick hela Landborgspromenaden i somras t.ex. Kanske inget hojminne, men en klar sevärdhet med Hasse Alfredssons alla platser han nämnt. (höll själv på att bli påkörd av en cyklist i Halalid! :D)

Ja eg. alla delar utom SV har jag fallit för.

Tack för boktipset - den ska jag skaffa.
Stod och bollade med boken "Skånska slott och herresäten" i somras, men den där boken du rekar verkar lite mer allomfattande, och därmed ett bättre köp.

Last edited:
Som liten led man alltid när man skulle till släkten på Råå... men numera ser man Hbg med lite andra ögon.
Gick hela Landborgspromenaden i somras t.ex. Kanske inget hojminne, men en klar sevärdhet med Hasse Alfredssons alla platser han nämnt. (höll själv på att bli påkörd av en cyklist i Halalid! :D)

Ja eg. alla delar utom SV har jag fallit för.

Stod och bollade med boken "Skånska slott och herresäten" i somras, men den där boken du rekar verkar lite mer allomfattande, och därmed ett bättre köp.
Även om jag flyttar och får Rååån som närmsta granne om 24 dagar så måste jag ändå slå ett slag för "Näset" med framförallt Skanör-Falsterbo. En sommardag där nere... ja jisses... Synd bara att alla de fina ställena i Skåne invaderas av Tokholmare varje sommar.

Last edited:
Även om jag flyttar och får Rååån som närmsta granne om 24 dagar så måste jag ändå slå ett slag för "Näset" med framförallt Skanör-Falsterbo. En sommardag där nere... ja jisses... Synd bara att alla de fina ställena i Skåne invaderas av Tokholmare varje sommar.

Ja pipaan för tåkkhållmare! :D

Jaså du, Råån...
Jag har ett antal "jordgubbar" uppe på Raus kyrkogård ur släkten.
Vacker sista vila, med nära till havet.

Så det finns alltså backar i skåne?

Vi kan väl vända på det och säga: Det finns bara ETT platt ställe i Skåne.
Sydvästra hörnet.

Jag minns min första resa i vuxen (nåja) ålder till Skåne.
Jag hade allt klart för mig: Skåne ÄR platt.
Slut.
Inga frågor.

Varför hade man annanrs lagt här inte bara ett, utan TVÅ pansarförband?

Nåväl, vi kom från Blekingehållet, genom Blekingeporten, ner över..va :va ett högt berg! Ryssberget. Där skulle vi slå upp en radarstation.
Vi åkte vidare, och vi åkte vidare.
Men vaffaaan vi kom ju aldrig till Skåne!

Det blev ju aldrig platt.

När vi senare passerat Rinkaby och Yngsjö, så kom vi ner i äppelodlartrakter a´la grande.
Och detta var i Maj.

ALLA äppelträd stod i blom, och även de mest förhärdade manethjärnorna insåg ju att detta var det vackraste de sett.
Hade man trott på låtsaskompisen för vuxna så hade man ju avlagt kyskhetslöfte eller nåt.
För religiös var upplevelsen. Minst sagt.

Dessa böljande kullar, slingrande vägar, ja jag trodde när vi kom via Brösarps backar att vi var i Skottland!
Tänk - jag som hade haft så mycket fördomar om Skåne.

Där och då fick Skåne mig på knä.

Last edited:
Gick hela Landborgspromenaden i somras t.ex. Kanske inget hojminne, men en klar sevärdhet med Hasse Alfredssons alla platser han nämnt.

Nästa sommar får du ta hojen med och åka en vända med Helsingborgsgänget. :tummenupp

Nästa sommar får du ta hojen med och åka en vända med Helsingborgsgänget. :tummenupp

Jaadu! Jag tackar och bockar.
Hade inte min tid i fjor somrats förspillts på de sju haven (jag var en av de som kom till er med HMS Helsingborg) http://hd.se/webb-tv/2006/09/10/webb_tv_ombord_korvetten_hms/ så hade jag haft hojen därnere hos Elwe, då han och hans fru med förkärlek lägger många sköna mil under hjulen jämt och ständigt.
I år var det ju bara regn, men (oops förra året! första missen :))
Sommaren 08 kommer garanterat bli en strålande sommar!

Ja pipaan för tåkkhållmare! :D

Jaså du, Råån...
Jag har ett antal "jordgubbar" uppe på Raus kyrkogård ur släkten.
Vacker sista vila, med nära till havet.
Mycket vackert och ännu mer i närheten av nya "hemma", det är jag och Stålfarfar som härjar i trakterna
Vi kan väl vända på det och säga: Det finns bara ETT platt ställe i Skåne.
Sydvästra hörnet.

Jag minns min första resa i vuxen (nåja) ålder till Skåne.
Jag hade allt klart för mig: Skåne ÄR platt.
Slut.
Inga frågor.

Varför hade man annanrs lagt här inte bara ett, utan TVÅ pansarförband?
Två? Såvitt jag minns hade vi väl tre ett tag (efter 1963.)

P1 Enköping
P2 Hässleholm (1947 flyttade det från Helsingborg till Hässleholm)
P4 Skövde
P5 Boden
P6 Kristianstad (Norra skånska regementet uppstår ur norra skånska infanteriregementet, I6)
P7 Revingehed (Södra skånska regementet uppstår från södra skånska infanteriregementet, I7)
P10 Strängnäs
P18 Visby
Nåväl, vi kom från Blekingehållet, genom Blekingeporten, ner över..va :va ett högt berg! Ryssberget. Där skulle vi slå upp en radarstation.
Vi åkte vidare, och vi åkte vidare.
Men vaffaaan vi kom ju aldrig till Skåne!

Det blev ju aldrig platt.

När vi senare passerat Rinkaby och Yngsjö, så kom vi ner i äppelodlartrakter a´la grande.
Och detta var i Maj.

ALLA äppelträd stod i blom, och även de mest förhärdade manethjärnorna insåg ju att detta var det vackraste de sett.
Hade man trott på låtsaskompisen för vuxna så hade man ju avlagt kyskhetslöfte eller nåt.
För religiös var upplevelsen. Minst sagt.

Dessa böljande kullar, slingrande vägar, ja jag trodde när vi kom via Brösarps backar att vi var i Skottland!
Tänk - jag som hade haft så mycket fördomar om Skåne.

Där och då fick Skåne mig på knä.
Att ligga o skjuta på Ravlunda är en otrolig upplevelse, vem bryr sig om att titta på målen när man har Stenshuvud, Ravlunda by, Brösarp, Kivik, St.Olof, Simrisham och vinslottet Kronovall inom räckhåll?

När du ändå kommer från nordöstra hållet, så missa för allt i världen inte 119 mellan Lönsboda och Glimåkra.

Mycket vackert och ännu mer i närheten av nya "hemma", det är jag och Stålfarfar som härjar i trakterna

Två? Såvitt jag minns hade vi väl tre ett tag (efter 1963.)
Att ligga o skjuta på Ravlunda är en otrolig upplevelse, vem bryr sig om att titta på målen när man har Stenshuvud, Ravlunda by, Brösarp, Kivik, St.Olof, Simrisham och vinslottet Kronovall inom räckhåll?

Sant... tre var där. Revinge hade ju eget regemente för tusan!
Och Ravlunda ja... jo där har man kartat omkring.
Även i hällregn :gnissla
Men P1 och P10 har aldrig samexisterat, det är samma regemente nämligen, men då det flyttades til Strängnäs fick man en nolla till... (kan man ju tolka som man vill! :)

Synd man inte visste var du bodde då 06 när jag gick ner till Raus kyrka.

@trådskaparen: Sorry för vårt privata spam, men förhoppningsvis finner du även en del pärlor i de platser vi beskriver.

Sant... tre var där. Revinge hade ju eget regemente för tusan!
Och Ravlunda ja... jo där har man kartat omkring.
Även i hällregn :gnissla
Men P1 och P10 har aldrig samexisterat, det är samma regemente nämligen, men då det flyttades til Strängnäs fick man en nolla till... (kan man ju tolka som man vill! :)

Synd man inte visste var du bodde då 06 när jag gick ner till Raus kyrka.

@trådskaparen: Sorry för vårt privata spam, men förhoppningsvis finner du även en del pärlor i de platser vi beskriver.

Som extra OT så har Revinge aldrig varit och kommer aldrig att bli ett regemente. Ända sen landstormen så har det varit ett Fältläger...vilket gör att det aldrig kan läggas ner. :hihi Då regeringen bara pratar om regemente...

@trådis
Nåväl...ja, Näset är oxo en plats att beskåda som Maverick sa....men släpp inte in dig på Falsterbo Horse Show!! Herregud vilka förtappade människor! (Är du tillhörande hästfolk så får jag på huvet nu) :duckar

Ett par andra saker till ju:

Skäralid/Kopparhatten - Underbar utsikt och nere i dalen är det som att träda in i en ny värld!

IMG_0801-01.jpg

IMG_0795-01.jpg

Sen så Ivösjön med Ivöklack (Där har jag dock inte bilder ifrån....än :gnissla )

Last edited:
Du får ju inte missa Sveriges lägsta punkt,den finns här i Kristianstad ;)

Haha, den är ju mycket att se, not. Hoppas du, (pga gula gubben), skojar men gör lite reklam för Linderödsåsen och sträckan Tollarp-Svensköp-Huaröd-Önneköp, där man stannar på fika eller (tro det eller ej,mitt ute i ingenstans) lite gott thaikäk.

Finns ett kannibalmuseum också strax innan Önneköp med en rätt intressant profil, tvättäkta globetrotter och en allmänt trevlig prick.(Han hade besökt 156 länder när jag var där och på väg ut igen). Trevliga vägar mot till Österlen, Kivik därifrån.

Degeberga (mot Forsakar)-Gaddaröd-Hörröd- Brösarp vilket är porten mot Österlen. (Du har Haväng mellan Brösarp och Kivik, väl värt att se).

Finns massor!

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!