Sevärt i Skåne?

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Jag håller på att planera en hojsemester till Skåne. Har en ganska vag bild över vad som ska ses & inte, och behöver således lite hjälp.

Fyll på med era bästa tips på ställen & upplevelser som man absolut inte får missa i Skåne! (Jag skulle gissa på att onsdagsträffen på Sjöborakan är ett givet tips här, eller?)

Då en dag kommer att vigas till Köpenhamn, så dör jag inte av ett eller annat tips om den staden heller.

Tank jo.

Sjöborakan, Brösarps backar, Hovs Hallar, Klippan, Bassholmasträckan att gasa friskt på. :) samt en öl på lilla torg i Malmö.

Köpenhamn: Ströget, Nyhavn typ

Åk söderifrån och känn hur skönt det är att passera gränsen in i halland :tummenupp

Skämt åsido, österlen, med sina olika byar, kullen, sydkusten. Ja för att göra det enkelt, kör varvet runt längs kusten.

Är du runt Brösarps backar så kan du passa på att svänga in till Kiviksgraven, över 3000 år gammal grav, riktigt intressant.

MECA Raceway, även det på onsdagar. Streetracing på riktig dragracingbana med tidkort. Kostar inte många kronor att få köra så många repor man hinner på en kväll där.

Annars är ju diverse slott alltid trevliga att besöka, Trollenäs, Trolleholm, Örenäs, Sofiero osv... Och givetvis Uranienborg på Ven också.

:skrattaåt

@trådskaparen:

Du måste köra en runda i häckeberga, sen måste du se Ystad..! :)

Och som du själv sa, Sjöborakan! :tummenupp

Sjöborakan, Brösarps backar, Hovs Hallar, Klippan, Bassholmasträckan att gasa friskt på. :) samt en öl på lilla torg i Malmö.

Köpenhamn: Ströget, Nyhavn typ

Ähuummm...Menar du byn Klippan??? He he, isåfall är jag sugen på att höra vad där finns för ngt skoj......? :D

Ok, jag blåser på utan att läsa tråden! :D (blir garanterade dubletter)

1. Det tre och fyrsiffriga vägnätet! Tar iofs en 4-6 år att beta av...
2. Österlen i alla dess former, byar, lägen, och glöm inte Ravlunda Skjutfält med bokskogen samt i dess sydkant Haväng där du kan bo över på vandrarhem om du bokar redan nu! (Måne över Haväng). Kivik, Brösarp (ät på värdshuset) Simrishamn. Sandhammaren (gå ut på stranden och njut) Hela kustvägen (väg 9) kan du följa och ha som bas för alla avstickare. Ales Stenar tar du dig till efter att ha passerat Glimmingehus och sedan ner via Backåkra (Dag Hammarskjölds gama paradis). Väl nere vid Kåseberga går du ner i hamnen och köper dig lite rögad fisk och en lättöl, klättrar upp på klintkanten och njuter av hur bäst livet kan vara...
3.Södra skåne och dess slott. Hela Häckebergatrakten med dess ökända hojvägar och skåningarnas "Slingerbulten" Ska du till Sjöbo kan du åka genom Ystad, håll dig på väg 9 vik norrut i Svarte och passera slotten Marsvinsholm, Krageholm, Bellinga, Snogeholm och Sövdeborg. Vackra platser allihop och har man tur är det öppet med visning. Nåt slott (minns inte vilket/a) har matserviering sommartid.
Sen är du i praktiken på Sjöborakan, som ju oxå har ett eget cafe´.
4. + massor mer... ja jag kan som ickeskåning göra listan HUR lång som helst med bokskogar, trollhassel, och åsar med vägar man bara drömmer om som slutar i himlen, så kan du ju haja vad skånigarna kan berätta!

Skåne ÄR :fakta hojens förlovade landskap i Sverige.

Det vore lättare att tipsa om du skrev vad du vill se :)

Finns så otroligt mycket att se och alla har vi olika smak, vägarna är inga problem hur många krokiga vägar som helst bara man håller sig borta från de större vägarna.

Kom på ett nice ställe till att besöka, ta färjan över från Landskrona till Ven. Det är :tummenupp Kanske inte för hojåkat för där är typ en väg, men för "sevärdheten".

om man tar med sig en offroad hoj så kan man nog ha brutalt roligt på ven :D de har väl ingen polis?

Ähuummm...Menar du byn Klippan??? He he, isåfall är jag sugen på att höra vad där finns för ngt skoj......? :D

NÄÄÄÄ...för tusan!! :zpy
Skrev dessutom fel...menade Kullen och Kullaberg. :rodnar

Tack för tillrättavisningen. :)

Ok, jag blåser på utan att läsa tråden! :D (blir garanterade dubletter)

1. Det tre och fyrsiffriga vägnätet! Tar iofs en 4-6 år att beta av...
2. Österlen i alla dess former, byar, lägen, och glöm inte Ravlunda Skjutfält med bokskogen samt i dess sydkant Haväng där du kan bo över på vandrarhem om du bokar redan nu! (Måne över Haväng). Kivik, Brösarp (ät på värdshuset) Simrishamn. Sandhammaren (gå ut på stranden och njut) Hela kustvägen (väg 9) kan du följa och ha som bas för alla avstickare. Ales Stenar tar du dig till efter att ha passerat Glimmingehus och sedan ner via Backåkra (Dag Hammarskjölds gama paradis). Väl nere vid Kåseberga går du ner i hamnen och köper dig lite rögad fisk och en lättöl, klättrar upp på klintkanten och njuter av hur bäst livet kan vara...
3.Södra skåne och dess slott. Hela Häckebergatrakten med dess ökända hojvägar och skåningarnas "Slingerbulten" Ska du till Sjöbo kan du åka genom Ystad, håll dig på väg 9 vik norrut i Svarte och passera slotten Marsvinsholm, Krageholm, Bellinga, Snogeholm och Sövdeborg. Vackra platser allihop och har man tur är det öppet med visning. Nåt slott (minns inte vilket/a) har matserviering sommartid.
Sen är du i praktiken på Sjöborakan, som ju oxå har ett eget cafe´.
4. + massor mer... ja jag kan som ickeskåning göra listan HUR lång som helst med bokskogar, trollhassel, och åsar med vägar man bara drömmer om som slutar i himlen, så kan du ju haja vad skånigarna kan berätta!

Skåne ÄR :fakta hojens förlovade landskap i Sverige.

Du e ju fan riktigt duktig! :tummenupp
Du har turistat en hel del här i Svenska Rivieran, det syns. :D

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back