Servicekostnader

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lånebilden var ruggig även under 70/80-talet då inflationen var hög. Då ”lönade” det sig bättre att ha lån än lön. Vi som var med minns kriserna, nedläggningarna, den bristande framtidstron osv.

En reallöneökning på 69% på några decennier är inte illa så det är klart att det märks - för alla som fått del av den. Men den kräftgång som svensk ekonomi upplevde under 70/80-talen hoppas jag vi slipper igen.

Feldt förtjänar lite cred såhär efteråt.
Produktionsökningen står för det ökade välståndet. Använder man KPI som inflationsmått så är inflationen låg. Kollar man på M3 money supply—grafen och ser var folks extra pengar hamnar så är inflationen något helt annat. Folk lägger i regel inte extra pengar på mer ägg och mjölk utan på bostäder och börsen.

Låga räntor främjar inflation samtidigt som räntekostnad ingår i KPI. Penningmängden ökar men inflationen enligt KPI minskar. Syntax error.

Inflation kommer vara detta årtiondets största finanskris. Sanna mina ord. Jag har gått till 90% av mitt kapital i inflationshedge och det borde fler göra. Alla stimulanspaket är nytryckta pengar. Speciellt USD som håller på att utarmas totalt. SEK står inte skyddade när USD och EUR utvidgas.

Inflation är en dold skatt där de som hanterar sedelpressen väljer vart pengarna ska gå på bekostnad av att folks sparkapital decimeras.

En miljon 1995 hade enormt mycket större köpkraft än en miljon 2021 har.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Produktionsökningen står för det ökade välståndet. Använder man KPI som inflationsmått så är inflationen låg. Kollar man på M3 money supply—grafen och ser var folks extra pengar hamnar så är inflationen något helt annat. Folk lägger i regel inte extra pengar på mer ägg och mjölk utan på bostäder och börsen.

Låga räntor främjar inflation samtidigt som räntekostnad ingår i KPI. Penningmängden ökar men inflationen enligt KPI minskar. Syntax error.

Inflation kommer vara detta årtiondets största finanskris. Sanna mina ord. Jag har gått till 90% av mitt kapital i inflationshedge och det borde fler göra. Alla stimulanspaket är nytryckta pengar. Speciellt USD som håller på att utarmas totalt. SEK står inte skyddade när USD och EUR utvidgas.

Inflation är en dold skatt där de som hanterar sedelpressen väljer vart pengarna ska gå på bekostnad av att folks sparkapital decimeras.

En miljon 1995 hade enormt mycket större köpkraft än en miljon 2021 har.
Jo, men så har det väl alltid varit?
En miljon hade enormt mycket större köpkraft 1970 än 1995 också.
Men faktum kvarstår att det känns som att vi har det mycket bättre nu, än bara för 40-50 år sedan när man ser på levnadsstandarden.
Allt färre ärver dessutom kläder och cyklar mm, allt är nya saker, det gamla hamnar på återvinningen eller second hand.
Vi kastar ut fullt fungerande kök bara för att det inte är snyggt längre, i alla fall inte enligt inredningstrenderna.
Visst, många saker har ju blivit billigare, en TV kostade ju flera månadslöner på 60-talet, och få hade råd med den nya färg TV tekniken.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo, men så har det väl alltid varit?
En miljon hade enormt mycket större köpkraft 1970 än 1995 också.
Men faktum kvarstår att det känns som att vi har det mycket bättre nu, än bara för 40-50 år sedan när man ser på levnadsstandarden.
Allt färre ärver dessutom kläder och cyklar mm, allt är nya saker, det gamla hamnar på återvinningen eller second hand.
Vi kastar ut fullt fungerande kök bara för att det inte är snyggt längre, i alla fall inte enligt inredningstrenderna.
Visst, många saker har ju blivit billigare, en TV kostade ju flera månadslöner på 60-talet, och få hade råd med den nya färg TV tekniken.
Att välståndet ökar över tid är odiskutabelt så. Poängen är att takten där de med makten att trycka pengar ökar. USA lämnade guldstandarden för ganska exakt 50 år sedan. Då hade man guld som en underliggande tillgång för valutans värde. Nu har man inget och stater kan trycka pengar efter eget godtycke.

Inflationen ökar också incitamenten för ett slit-o-slängsamhälle. Bättre att köpa nya saker istället för att lägga pengarna på ett konto där värdet urholkas med tiden. Jag ser det som ett problem. Jag ser det också som en orättvisa att andra kan välja att trycka enorma mängder pengar medan mitt sparkonto utarmas. Inflation är skatt. Skulle man mäta upp folks verkliga kostnadsökningar varje år så ligger inflationen mellan 6-10% per år. KPI är en korg med varor som ändras och viktas om varje år. Det är ett dåligt mått på inflation, enligt mig.

Löneökningarna är i snitt lägre än inflationen. Gamla gubbar på jobbet tycker det är konstigt att nyanställda unga går in på högre löner än dem, trots att de har samma jobb och har 30 års anställning. Svaret är enkelt. Inflationen har ätit upp alla deras löneökningar och enda sättet att anställa nya är att höja ingångslönerna. Facken är delvis en bidragande orsak eftersom de generellt håller nere snittlöneökning för att lågpresterande ska få något på högpresterandes bekostnad.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Besiktade min bil ett åbäke från 2003, fick en 2.a då handbromsen var dålig. Min lokala verkstad justerade handbromsen för 500kr. På väg till besiktningen börjar motorlampan lysa (suck) Handbromsen var perfekt men nya 2:a pga motorlampan. Åkte till verkstaden och upplyste om problemet, direkt så kopplade dom in en dator, två man undersökte problemet i tio minuter. Var nåt strul med kylarfläkten enligt datorn. vad kostade detta? svar 0kr Har bokat tid för att få problemet fixat. Nu kan det naturligtvis bli dyrare då dom tar 1000kr i timmen. När man ska byta nån dyr del frågar dom oftast- ska vi beställa från skroten? skruvat? eller ska du köpa delen själv?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att välståndet ökar över tid är odiskutabelt så. Poängen är att takten där de med makten att trycka pengar ökar. USA lämnade guldstandarden för ganska exakt 50 år sedan. Då hade man guld som en underliggande tillgång för valutans värde. Nu har man inget och stater kan trycka pengar efter eget godtycke.

Inflationen ökar också incitamenten för ett slit-o-slängsamhälle. Bättre att köpa nya saker istället för att lägga pengarna på ett konto där värdet urholkas med tiden. Jag ser det som ett problem. Jag ser det också som en orättvisa att andra kan välja att trycka enorma mängder pengar medan mitt sparkonto utarmas. Inflation är skatt. Skulle man mäta upp folks verkliga kostnadsökningar varje år så ligger inflationen mellan 6-10% per år. KPI är en korg med varor som ändras och viktas om varje år. Det är ett dåligt mått på inflation, enligt mig.

Löneökningarna är i snitt lägre än inflationen. Gamla gubbar på jobbet tycker det är konstigt att nyanställda unga går in på högre löner än dem, trots att de har samma jobb och har 30 års anställning. Svaret är enkelt. Inflationen har ätit upp alla deras löneökningar och enda sättet att anställa nya är att höja ingångslönerna. Facken är delvis en bidragande orsak eftersom de generellt håller nere snittlöneökning för att lågpresterande ska få något på högpresterandes bekostnad.
Inte så förvånande eftersom du sällan läser vad som egentligen står andras inlägg, men i bilderna ovan framgår att det alltså varit en REALLÖNEÖKNING på 69%, dvs efter att man räknat bort inflationen.

När man blir lite äldre och förhoppningsvis också lite klokare så brukar man också förstå varför såväl arbetsgivare som fackföreningar värnar "den svenska modellen" med avseende på lönebildning.

Inflation är definitionsmässigt vad pengar kostar och det påverkas av betydligt mer än KPI och det finns dessutom vedertagna sätt att mäta detta. "Trycka enorma mängder pengar" är det ingen som gör, penningmängden styr Riksbanken helt självständigt. De satsningar som görs tas ur statsbudgeten och påverkar på andra plan, tex ökad konsumtion, men den totala mängden pengar påverkas inte.

Jag kan rekommendera Klas Eklunds ypperliga bok "Vår ekonomi" som använts på A-kursen i nationalekonomi vid svenska universitet sedan tidigt 1990-tal. Klas Eklund tillhörde "Feldts pojkar" och blev sedermera chefsekonom vid SEB. Jag har kvar den första utgåvan sedan jag läste NEK vid den tiden och har också använt den för gymnasieelever med gott resultat.

Slut på dagens lektion.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Besiktade min bil ett åbäke från 2003, fick en 2.a då handbromsen var dålig. Min lokala verkstad justerade handbromsen för 500kr. På väg till besiktningen börjar motorlampan lysa (suck) Handbromsen var perfekt men nya 2:a pga motorlampan. Åkte till verkstaden och upplyste om problemet, direkt så kopplade dom in en dator, två man undersökte problemet i tio minuter. Var nåt strul med kylarfläkten enligt datorn. vad kostade detta? svar 0kr Har bokat tid för att få problemet fixat. Nu kan det naturligtvis bli dyrare då dom tar 1000kr i timmen. När man ska byta nån dyr del frågar dom oftast- ska vi beställa från skroten? skruvat? eller ska du köpa delen själv?
Fick en punka lagad igår på bilen. 250 kr inkl av- och påmontering på bilen. Givetvis mot kvitto.

Bra verkstäder skall värnas!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inte så förvånande eftersom du sällan läser vad som egentligen står andras inlägg, men i bilderna ovan framgår att det alltså varit en REALLÖNEÖKNING på 69%, dvs efter att man räknat bort inflationen.

När man blir lite äldre och förhoppningsvis också lite klokare så brukar man också förstå varför såväl arbetsgivare som fackföreningar värnar "den svenska modellen" med avseende på lönebildning.

Inflation är definitionsmässigt vad pengar kostar och det påverkas av betydligt mer än KPI och det finns dessutom vedertagna sätt att mäta detta. "Trycka enorma mängder pengar" är det ingen som gör, penningmängden styr Riksbanken helt självständigt. De satsningar som görs tas ur statsbudgeten och påverkar på andra plan, tex ökad konsumtion, men den totala mängden pengar påverkas inte.

Jag kan rekommendera Klas Eklunds ypperliga bok "Vår ekonomi" som använts på A-kursen i nationalekonomi vid svenska universitet sedan tidigt 1990-tal. Klas Eklund tillhörde "Feldts pojkar" och blev sedermera chefsekonom vid SEB. Jag har kvar den första utgåvan sedan jag läste NEK vid den tiden och har också använt den för gymnasieelever med gott resultat.

Slut på dagens lektion.
Jag läste och förstod. Vilken inflation har räknats bort från reallöneökningen? Jag ifrågasatte just uträkningen av inflation, missade du det? Tycker du det är rimligt att exkludera bopriser och faktisk penningmängd i inflationsmåttet? Kolla M3 money supply för valutorna. Se hur den har ändrats under coronapandemin. Motsvarar den ökningen av penningmängd ökad produktion och befolkning? Knappast. Att bopriser ökat med 1000% på 25 år är normalt? Att OMX med snitt 12% per år normalt?

Alla stora tidningar har skrivit om att stimulanspaketen kommer från nya pengar. Har du helt missat det?
Likaså har alla stora tidningar skrivit om ökningen av inflation. Har du missat det också? Dina kunskaper inom nationalekonomi tycks vara ganska begränsade. Hänvisa gärna till något mätbart värde eller källa, som jag gjorde. Jag har inte läst din gamla bok, uppdaterad information finns tillgänglig.

Gällande facken så ligger det i en subventionerad persons intresse att upprätthålla det så jag förstår att du gillar det. Trenden är tydlig, facken kommer försvagas ytterligare och har så gjorts under lång tid. Bra. Är man attraktiv på arbetsmarknaden så får man lätt jobb och hög lön. Är man bös får man förlita sig på att facken fixar något åt dig, på de högpresterandes bekostnad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!

Jag vet inte om jag känner att jag lär mig så mycket om service av olika motorcyklar i tråden.
Det gick bra innan du fördömde svartarbete. Gick utför efter det. Om du väljer att rikta diskussionen mot svartarbete istället för service så är det lite magstarkt att sedan klaga på att just det händer, speciellt då du också är TS.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
En synpunkt angående service kan vara att det beror lite på vad du har. En japansk motorcykel klarar förmodligen 5000 mil utan service. En Ducati, som är en vacker motorcykel kanske är skrot efter 5000 mil utan service, kan vara något att tänka på om man köper en äldre motorcykel av någon som inte kan eller vill serva den efter ordning. Det händer med både bilar och mc när de uppnått en viss ålder att det kan slarvas med underhåll. Ha gärna synpunkter på detta.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det gick bra innan du fördömde svartarbete. Gick utför efter det. Om du väljer att rikta diskussionen mot svartarbete istället för service så är det lite magstarkt att sedan klaga på att just det händer, speciellt då du också är TS.
Svartarbetet hade med servicen att göra.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Inflation är definitionsmässigt vad pengar kostar...
Nej. Inte alls. Om 100 kr köps/säljs för 100 kr så är det ett mått på inflation alltså? Att pengar kostar 1 kr/kr så är inflationen vadå?
Ökad penningmängd som definition av inflation är fel menar du?

Priset på pengar(kr) är samma sak som det du betalar för en vara tex en godispåse fast omvänt. Det är bara inversen dem emellan - kr/godispåse eller godispåsar/kr.
Är priset på en godispåse tex 20 kr så är priset på 20 kr en godispåse. Han som säljer godispåsen köper 20 kr.
Så vill du köpa 20 kronor så kostar det en godispåse.

Du kan lika gärna säga att inflation är vad godispåsar kostar.

Varför skulle vi behöva någon som styr penningmängden öht, låter helt befängt.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag läste och förstod. Vilken inflation har räknats bort från reallöneökningen? Jag ifrågasatte just uträkningen av inflation, missade du det? Tycker du det är rimligt att exkludera bopriser och faktisk penningmängd i inflationsmåttet? Kolla M3 money supply för valutorna. Se hur den har ändrats under coronapandemin. Motsvarar den ökningen av penningmängd ökad produktion och befolkning? Knappast. Att bopriser ökat med 1000% på 25 år är normalt? Att OMX med snitt 12% per år normalt?
Precis. Varför tas inte fastigheter och aktier med in KPI-varukorgen? Skulle inflationen visa sig vara "för" hög då?
Föredrar du att titta på M3 istf M2 map inflation?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Precis. Varför tas inte fastigheter och aktier med in KPI-varukorgen? Skulle inflationen visa sig vara "för" hög då?
Föredrar du att titta på M3 istf M2 map inflation?
Skulle fastigheter och aktier tas med skulle sannolikt folk bli sura av att se hur deras pengar tappar så mycket i värde. Folk skulle kräva högre löner och inflationen stiga ännu mer. De som får alla nytryckta pengar vill inte att verkliga inflationssiffror ska nå allmänheten.

I min värld borde man endast justera penningmängd för ökad befolkning och ökad produktion, absolut inte för ökade utgifter. Då är det ärliga sättet att låna istället för att urholka penningmängden. En viss ökning i en växande ekonomi måste ske. Ska man ha ett nolltillväxtsamhälle ska penningmängden vara konstant.

Jag kikar mest på m3 men den procentuella förändringen för m2 och m3 brukar vara snarlik.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Att välståndet ökar över tid är odiskutabelt så. Poängen är att takten där de med makten att trycka pengar ökar. USA lämnade guldstandarden för ganska exakt 50 år sedan. Då hade man guld som en underliggande tillgång för valutans värde. Nu har man inget och stater kan trycka pengar efter eget godtycke.

Inflationen ökar också incitamenten för ett slit-o-slängsamhälle. Bättre att köpa nya saker istället för att lägga pengarna på ett konto där värdet urholkas med tiden. Jag ser det som ett problem. Jag ser det också som en orättvisa att andra kan välja att trycka enorma mängder pengar medan mitt sparkonto utarmas. Inflation är skatt. Skulle man mäta upp folks verkliga kostnadsökningar varje år så ligger inflationen mellan 6-10% per år. KPI är en korg med varor som ändras och viktas om varje år. Det är ett dåligt mått på inflation, enligt mig.

Löneökningarna är i snitt lägre än inflationen. Gamla gubbar på jobbet tycker det är konstigt att nyanställda unga går in på högre löner än dem, trots att de har samma jobb och har 30 års anställning. Svaret är enkelt. Inflationen har ätit upp alla deras löneökningar och enda sättet att anställa nya är att höja ingångslönerna. Facken är delvis en bidragande orsak eftersom de generellt håller nere snittlöneökning för att lågpresterande ska få något på högpresterandes bekostnad.
Ja, du kanske har rätt i dina tankar, jag gör ingen djupare analys av det.
Men om ingångslönen är högre än den lön som de redan anställda har...ja, då har man problem i ledningsskitet.
Men, för att återgå till det ekonomiska, om det nu är så att kostnadsökningarna är 6-10% år, då borde jag ju uppleva att det blir allt knaprare i tillvaron, eftersom det inte matchar min löneökning.
Just nu känner jag inte att det är så, och har aldrig varit det, utan tvärtom, det blir bara bättre och bättre.
Så, vad består då kostnadsökningarna i, och hur trollar vi ändå fram en tillvaro där vi bara har det bättre och bättre?
Vi köper ju dessutom det mesta på avbetalning, allt från bilar till brödrostar, och det borde ju i längden vara dyrare än att bara köpa det man egentligen har reda pengar till, eller?
Ja, någon ekonom blir det nog fan aldrig av mig, men jag känner mig fånig lycklig ändå :)

För att återknyta till #1, så är min reaktion att det är sjukt mycket pengar om det inte ska göras ventiljustering eller större ingrepp.
Det är ju i princip en hel dags jobb dom vill ha betalt för, om det inte är inkluderat något exceptionellt dyrt i materialväg. :va

Edit: Såg att det verkar vara ventiljustering, redan vid 1200 mil. Men det kanske är en dags jobb?
 
Last edited:

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
8000 för ventilkoll är kanske inte så ovanligt, men att det bara är 1200 mil mellan tillfällena är väl få hojar som har?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tror det är ovanligt för min. 10-12 på nåt ställe. Över 12 på nåt ställe.
Min närmaste verkstad jobbade inte med Kawasaki.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top