Servicekostnader

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nix.

Företagaren åtar sig att betala in skatten åt sin anställda. Företagaren kan lika bra strunta i att betala skatten men då åker arbetstagaren på en slutskatt vilket inte brukar vara så poppis... Dvs den anställdes skatt träffar aldrig bolagets resultaträkning.

33% låter som innan jobbskatteavdragen kickar in? Skatten för en med lön under ca 42 tkr i månaden brukar landa på ca 25%.

I övrigt håller jag såklart med dig om att det är dyrt med lön, vilket för de flesta också är den största posten avseende kostnader.
Mera OT (sista inlägget?):
Nu såg jag att flera hade invänt mot detta. Men ändå, för sakens skull. :krama :fakta:krama

- Som jag skrev, "matteexempel, utan hänsyn till grundavdrag, jobbskatteavdrag etc:". Lite förenklat exempel, javisst.
- Om man lägger till ordet "extra" så blir det tydligare T ex "om du har en extralön på 10 000 åker du på kommunalskatt på c:a 3300 kr (33 %)" osv...
- Både sociala avgifter och löntagarens skatt belastar resultaträkningen. Jag bokför själv i mitt bolag, så jag vet.

1630826589086.png

Slut på kursen i bokföring! :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Mera OT (sista inlägget?):
Nu såg jag att flera hade invänt mot detta. Men ändå, för sakens skull. :krama :fakta:krama

- Som jag skrev, "matteexempel, utan hänsyn till grundavdrag, jobbskatteavdrag etc:". Lite förenklat exempel, javisst.
- Om man lägger till ordet "extra" så blir det tydligare T ex "om du har en extralön på 10 000 åker du på kommunalskatt på c:a 3300 kr (33 %)" osv...
- Både sociala avgifter och löntagarens skatt belastar resultaträkningen. Jag bokför själv i mitt bolag, så jag vet.

View attachment 463776

Slut på kursen i bokföring! :)
Ot igen... Men arbetsgivare avgifterna hamnar självklart i bolagets resultaträkning. Men löntagarnas skatt hamnar ju endast på ett skuld konto ( 2710)utan att mötas av en kostnad på debet sidan.



Skatten som du bokför upp är ju endast preliminär och avgörs först i samband med slutskatten. Håller med om att sk extra lön brukar man dra enligt tabell om det gäller en person som normalt inte bär lön av bolaget av den enkla anledningen att man inte vet vilka andra inkomster personen har.

Hur som haver är det väl dags att lämna detta otroligt tråkiga ämne...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ot igen... Men arbetsgivare avgifterna hamnar självklart i bolagets resultaträkning. Men löntagarnas skatt hamnar ju endast på ett skuld konto ( 2710)utan att mötas av en kostnad på debet sidan.



Skatten som du bokför upp är ju endast preliminär och avgörs först i samband med slutskatten. Håller med om att sk extra lön brukar man dra enligt tabell om det gäller en person som normalt inte bär lön av bolaget av den enkla anledningen att man inte vet vilka andra inkomster personen har.

Hur som haver är det väl dags att lämna detta otroligt tråkiga ämne...
Löntagarens skatt betalas in månadsvis av arbetsgivaren och dras från bruttolönen. Bruttolönen + arbetsgivaravgifter är det totala löneutrymmet. Räkneexemplet som du citerade är korrekt. Exemplet gör inte anspråk på att vara exakt under alla omständigheter.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Löntagarens skatt betalas in månadsvis av arbetsgivaren och dras från bruttolönen. Bruttolönen + arbetsgivaravgifter är det totala löneutrymmet. Räkneexemplet som du citerade är korrekt. Exemplet gör inte anspråk på att vara exakt under alla omständigheter.
Kanske läste Tmax inlägg lite hastigt.

Vi menar samma sak.

Återgår till att prata hoj igen. Det är roligare.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Från servicekostnader till beräkningsgrund för skattetryck... Vart fan är sporthoj på väg kan man ju undra ;)
Ja jösses vad sporthoj växt upp. ? När jag reggade mig var det med dagens mått tramsigt, omoget och kränkande. I vissa lägen sörjer jag den utvecklingen, i andra inte.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ja, som den gamla ekonomhistoriker/statsvetare som jag är var jag påväg att ge mig in i skattetrycksdiskussionen men kom lyckligen till insikt om att detta inte är rätt forum ;) för den typen av diskussioner. Nån måtta på präktigheten får det ju ändå vara, vi är ju här för att köra hoj för fan! :)
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Ibland saknar man tiden när man ägde en Honda 50HK utombordare. Service varje höst kostade 2200kr, storservice vart tredje år kostade 3000kr. Storservice var byte av impeller och kontroll av ventilspel. En bekant hjälpte mig en gång att byta kamrem och spännrulle på den, det tog 30 min.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Var nyss å körde hem min från Skogås. Sthlm mc servicecenter.
Dom kolla ventiler (dom låg inom värdet. Dom bytte olja å gjorde ren luftfiltret. Bytte även stiften.
Väldigt bra verkstad
Den kan jag rekommendera
8025:- kosta det. Jag har ju ringt runt. Å det variera rätt mycket
Så helnöjd?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ibland saknar man tiden när man ägde en Honda 50HK utombordare. Service varje höst kostade 2200kr, storservice vart tredje år kostade 3000kr. Storservice var byte av impeller och kontroll av ventilspel. En bekant hjälpte mig en gång att byta kamrem och spännrulle på den, det tog 30 min.
Liite dyrare idag. 4-5000 för årlig service för att hålla en Honda 100Hk inom garantin. Allt går upp!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
... Förutom lönen....

41ed25079dad26e9ba4cd1a9c97f056f.png
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, på något sätt har vi mer pengar idag jämfört med min ungdom.
På 80-talet, när jag blev tonåring, och även fyllde "moped", då fanns det det inte en enda ny cykel eller moped på skolgården.
Så.....mer pengar i plånboken, eller större lånebild, något av det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag räknade om bensinpriset från när jag fick körkort 1978 till nu relativt min lön och bensinen nu är billig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, på något sätt har vi mer pengar idag jämfört med min ungdom.
På 80-talet, när jag blev tonåring, och även fyllde "moped", då fanns det det inte en enda ny cykel eller moped på skolgården.
Så.....mer pengar i plånboken, eller större lånebild, något av det.

Lånebilden var ruggig även under 70/80-talet då inflationen var hög. Då ”lönade” det sig bättre att ha lån än lön. Vi som var med minns kriserna, nedläggningarna, den bristande framtidstron osv.

En reallöneökning på 69% på några decennier är inte illa så det är klart att det märks - för alla som fått del av den. Men den kräftgång som svensk ekonomi upplevde under 70/80-talen hoppas jag vi slipper igen.

Feldt förtjänar lite cred såhär efteråt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top