Serviceintervall R6 supersport

  • Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date
Lycka till! :tummenupp

Kan säkert fungera utan problem länge, men du vet att folk har varnat dig iallafall.
:)
 
Om vi nu struntar i "roliga" kommentarer så har No:18 helt rätt. På grund av trimmningsgraden så har du väldigt hög kompression, detta innebär en hög flamtemperatur i motorn. Detta sliter hårt på motorn även om du kör lugnt, lagrena belastas varje gång en cylinder tänder. Dessutom är trimmningsgraden sådan att man använder soppan för att kyla förbränningsrummet, när du då kör lugnt på gata så kommer den lilla trottelöppningen att ge för lite soppa så du får faktiskt en högre flamtemp och högre belastning på motorn...inte bra!

Om du kollar kitmanualen (som jag hoppas att du fick med) så kommer du att hitta ett serviceschema, och det är ingen roligt läsning där till exempel kolvar, stakar, lager, kolvbultar ja allt skall bytas med jämna mellanrum. På min SS600 CBR -01 så var det 300 mil mellan motorklyvningen. Jag följde inte schemat och sprängde motorn, staken som gick av rensade hela blocket, cylindern, startmotor, generator och körde upp två ventiltallrikar i taket på förbränningsrummet...jag kan väl tillägga att jag kunde hålla mej för skratt...

Kort sagt, aldrig en trimmad motor mer. Kitchassie javisst, gärna, men originalmotor är bäst. Dessutom kör du fortare med en originalmotor eftersom den faktiskt har lite vridmoment så att du kan gasa ut ur kurvorna. Det krävs en grovgasande tävlingsförare för att köra en hårdtrimmad 600, är du det så säjer jag bara grattis, då har du rätt verktyg, är du det inte så...
 
Det var länge sen folk var så eniga på det här forumet. Dålig hoj för gatbruk och trång ekonomi är den samlade slutsatsen. Att inte vara en erfaren mekaniker underlättar nog inte heller.

Ta inte illa upp, men det där var bland det dummaste jag hört :tuttar
Men han har faktiskt rätt. Jag kan inte köra hälften så fort som förra sommaren och det är enbart pga att jag kört runt i jeans nere på stan i år.
Kör man inte med folk som är lite snabbare än en själv så tappar man fart.
Om du inte är totalnybörjare såklart, då är väl all träning välkommet. Fast då har du köpt fel hoj.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top