Serviceintervall R6 supersport

  • Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date
Lycka till! :tummenupp

Kan säkert fungera utan problem länge, men du vet att folk har varnat dig iallafall.
:)
 
Om vi nu struntar i "roliga" kommentarer så har No:18 helt rätt. På grund av trimmningsgraden så har du väldigt hög kompression, detta innebär en hög flamtemperatur i motorn. Detta sliter hårt på motorn även om du kör lugnt, lagrena belastas varje gång en cylinder tänder. Dessutom är trimmningsgraden sådan att man använder soppan för att kyla förbränningsrummet, när du då kör lugnt på gata så kommer den lilla trottelöppningen att ge för lite soppa så du får faktiskt en högre flamtemp och högre belastning på motorn...inte bra!

Om du kollar kitmanualen (som jag hoppas att du fick med) så kommer du att hitta ett serviceschema, och det är ingen roligt läsning där till exempel kolvar, stakar, lager, kolvbultar ja allt skall bytas med jämna mellanrum. På min SS600 CBR -01 så var det 300 mil mellan motorklyvningen. Jag följde inte schemat och sprängde motorn, staken som gick av rensade hela blocket, cylindern, startmotor, generator och körde upp två ventiltallrikar i taket på förbränningsrummet...jag kan väl tillägga att jag kunde hålla mej för skratt...

Kort sagt, aldrig en trimmad motor mer. Kitchassie javisst, gärna, men originalmotor är bäst. Dessutom kör du fortare med en originalmotor eftersom den faktiskt har lite vridmoment så att du kan gasa ut ur kurvorna. Det krävs en grovgasande tävlingsförare för att köra en hårdtrimmad 600, är du det så säjer jag bara grattis, då har du rätt verktyg, är du det inte så...
 
Det var länge sen folk var så eniga på det här forumet. Dålig hoj för gatbruk och trång ekonomi är den samlade slutsatsen. Att inte vara en erfaren mekaniker underlättar nog inte heller.

Ta inte illa upp, men det där var bland det dummaste jag hört :tuttar
Men han har faktiskt rätt. Jag kan inte köra hälften så fort som förra sommaren och det är enbart pga att jag kört runt i jeans nere på stan i år.
Kör man inte med folk som är lite snabbare än en själv så tappar man fart.
Om du inte är totalnybörjare såklart, då är väl all träning välkommet. Fast då har du köpt fel hoj.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top