Seeeeegt SH?

Förstår allvarligt inte problemet, är Swedie en snål jävel eller varför blir aldrig sporthoj lika snabbt som andra forum? Reklamintäkterna måste ju vara rätt rejäla, och besöksmängden med så att få fram pengar kan ju inte vara jättesvårt.

Investera i bättre servrar eller byt bolag, är inte alls tekniskt insatt så vet inte vad problemet kan vara men något måste det ju gå att göra åt saken.

Blir förbannat trött på att sh ska gå så sakta!!! :huvet
Men det är väl inte Swedie som äger Sporthoj längre? Utan Sporthoj ägs väl av Hjemmet Mortensen med Swedie som ansvarig för driften?

Något som jag har funderat över: Körs det inte säkerhetskopiering av forumet längre? Förut brukade Sporthoj stängas ner varje dygn från 04:00 och en stund framåt (har iaf för mig det var pga säkerhetskopiering). Men det har det inte gjort de senaste veckorna. :va

Vänta vänta vänta, ladda om, vänta vänta vänta:huvet
minnesuppgraderingen hjälpte tydligen inte, hur snabb lina har ni till servern?
Gott att veta att det jobbas på problemet iaf

Men det är väl inte Swedie som äger Sporthoj längre? Utan Sporthoj ägs väl av Hjemmet Mortensen med Swedie som ansvarig för driften?

Något som jag har funderat över: Körs det inte säkerhetskopiering av forumet längre? Förut brukade Sporthoj stängas ner varje dygn från 04:00 och en stund framåt (har iaf för mig det var pga säkerhetskopiering). Men det har det inte gjort de senaste veckorna. :va

Jodå, klart att det tas backup men det görs på ett annat sätt numera!

Vänta vänta vänta, ladda om, vänta vänta vänta:huvet
minnesuppgraderingen hjälpte tydligen inte, hur snabb lina har ni till servern?
Gott att veta att det jobbas på problemet iaf

Servrarna har 100Mbit, och varken peering eller transit för dom som är utanför svedala är särskilt belastade så det är inte det som är problemet.

Problemet är att servrarna inte längra pallar med trycket som databasen genererar. Webbservern klarar nog, men db-servern har jobbat i 4 år nu och det har hänt en hel del. Det är nog dags att öka på prestandan rejält för att få det snabbt.

/ Nitrous

Last edited:
Förstår allvarligt inte problemet, är Swedie en snål jävel eller varför blir aldrig sporthoj lika snabbt som andra forum? Reklamintäkterna måste ju vara rätt rejäla, och besöksmängden med så att få fram pengar kan ju inte vara jättesvårt.

Investera i bättre servrar eller byt bolag, är inte alls tekniskt insatt så vet inte vad problemet kan vara men något måste det ju gå att göra åt saken.

Blir förbannat trött på att sh ska gå så sakta!!! :huvet
Jag är ekonomisk ja... gör allt jag kan för att slippa kostnaden på ca 70kkr + moms för nya servrar. Men nya servrar är på G om ett par veckor.

Nu ska vi inte klaga när Hjemmets har varit så snälla och köpt en 1Gb sticka för runt 200 spänn. Den investeringen får räcka för i år :D
Snarare så att det var ett test, än något annat. Grinpelle! Hjemmets hade som tur var lite minne liggandes som passade just SHs db-server.

Jag tycker det fungerar lite bättre nu... fast bara lite. Seghicka kan ju ändå ske vilken sajt som helst.

Last edited:
Jag är ekonomisk ja... gör allt jag kan för att slippa kostnaden på ca 70kkr + moms för nya servrar. Men nya servrar är på G om ett par veckor.

Underbart. :tummenupp

Du får gärna skriva lite grann om vad det blir för nya leksaker när de har anlänt. :)

Hmm, kan ju notera att SH funkar bättre nu med 1 Gb minne. Borde spotta i några GB till ... i väntan på ny hårdvara då så klart.

Hjemmets är mycket måna om att SH ska kunna klara av en växande trafik som det alltid varit för SH varje år. Och jag vill börja lägga nya funktioner oxå! Något jag inte kunnat då nuvarande servrar går på knäna redan.

Tycker det gått bättre de sista dagarna jämfört med stora delar av förra veckan då det var databas-error stup i kvarten på kvällarna vilket var riktigt irriterande.
Lite segt stundtals ikväll när det var upp emot 900 online men det kan iaf jag leva med. :)

Snarare så att det var ett test, än något annat. Grinpelle! Hjemmets hade som tur var lite minne liggandes som passade just SHs db-server.

Jag tycker det fungerar lite bättre nu... fast bara lite. Seghicka kan ju ändå ske vilken sajt som helst.

Jo det funkar faktist lite bättre. Ja Grinpelle det är jag det. Klagar hela daaaagarna i ända. Svårt det där med humor och ironi i skrift.

Fast nu går det segt för mig. Jag skickade iaf notis igårkväll om att SKYNDA PÅ med nya servrar... bah! Inte ska det bara köpas in, det ska även migreras över all data! Hubba!

770 online och här flyter det skitbra! :tummenupp
...du får köra skiten ur de gamla sålänge, gasa tills det rasar som det så vackert heter :tungan

Gjorde en ändring i inställningarna på servern nyss som troligen bättrade på prestandan en aning.

Nu har nya servar beställts. En webb HP DL360 och en databas HP DL380.

De kommer på tisdag. Migrationen lär ta en vecka.

Ska vi försöka slå 2000 online med 0.5 i laddningstid? :D

Om du läser TVÅ inlägg (2) över ditt egna har du svaret, gör om-gör rätt!
Jag hade läst det... Såg att det va från den 3e och eftersom jag tyckte att det gick så mycket snabbare kunde det inte bara vara en inställning som gjorts, vilket också Swedie säger att han gjort några inlägg över.... Shiit tagga ner lite...

Vi satte i lite mer minne i db-servern förra helgen, å i veckan så lyckades jag konfa om lite så det minnet används korrekt. Då plötsligt gick allting bra fortare.

Imorgon hämtar jag de nya servrarna. Tar hem dom till mig och skall installera Ubuntu Lamp så jag får ett visuellt OS att leka med. Debian sägs ju vara bättre, men för support och "enkelheten" att göra ändringar så väljer jag Ubuntu Lamp senaste.

Nya servrarna har 6 gb minne för webb och 8gb för db. Vilket är dubbelt så mycket mot nu. Samt så är det nya snabbare CPUer, och bättre och framförallt större hårddiskar!

Det kommer gå SKITFORT sen, kan jag nästan garantera! *

Ska bli riktigt kul och få in nya servrar.

Jag tycker ALLA här borde skriva ett snällt tackinlägg till Hjemmet Mortensen som tar denna kostnad! :)

* = 99.9999999% minus faktorn att JAG gör det ... :D

... förresten IKVÄLL kommer det troligen gå segt, så även imorgonkväll... detta pga ökningen av trafik SH ser varje år på våren.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...