Second opinion felaktigt bedömd uppkörning

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja. Visst. Det är så att om du försöker göra saker som är fysiskt omöjliga så kommer det inte att funka oavsett hjälpsystem. Du kan inte hålla dig kvar på vägbanan i 140 i ishalka i en tvär kurva oavsett antisladdsystem heller.
Så om du ligger i fullt nedlägg och plötsligt nyper bromsen så är risken ganska stor att ABS inte räddar dig från att göra en lowsider. Det är helt sant.
Men i merparten av de situationer som kan tänkas uppstå så är ABS troligen skillnaden mellan att klara inbromsningen eller gå omkull.
Dvs systemen idag är så pass bra att dom grejar att se till att du bibehåller kontrollen även i ganska dåliga situationer även om dom inte kan lösa allt. Och dom kommer troligen aldrig att kunna lösa allt. En del av situationerna går inte att lösa eftersom fysikens lagar sätter gränser som ett hjälpsystem aldrig kan komma runt.
Det är just den poängen jag är ute efter, det är inget magiskt system som kommer lösa allt från rullgrus till brusten kamkedja. Man måste ändå ha en viss teknik och kunskap. Vare sig hojar eller bilar har ju slutat dra av vägen bara för att det har uppfunnits en massa stödsystem. Och även om dagens system är oändligt bättre än ur-ABSen så är det ju omöjligt att komma ifrån naturlagarna.

Själv kommer jag fortsätta att se aktiveringen som ett misslyckande, och reser upp och bromsar så mycket det går, där det går, eller bromsar med varsamhet vid nerlägg. Några gånger under karriären har det hoppat upp rådjur på vägen, då har jag inte ens bromsat, utan styrt förbi hindren istället. Hellre full kontroll än halvdann kontroll, för det är oavsett svårare att styra undan med fullt drivankare ute.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju också vara som med körkortsprovet för några år sedan, då ryktades det att en viss procent SKULLE underkännas. Det skulle vara hårt och höga krav, om alla godkändes var det för lätt. Detta drabbade i synnerhet privatister. TS kanske helt enkelt råkade hamna bland den andelen som skulle underkännas.
Nej, det där är en myt som dom som misslyckades skyllde på. Sen finns ju stolpskott till kontrollanter som håller benhårt på det också, men dom har ögonen på sig.

Vi hade en lärare som bara gav bra betyg till dom med efternamn i första halvan av alfabetet, för sen var dom slut :dummer
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det tror jag också. Det här forumet är inte rätt arena för söndercurlade millenials att söka tröst.
Däremot kunde han ha fått konstruktiv saklig input för att man kommer vidare framåt men det kräver ju att man först accepterar att förbättringspotentialen ligger hons en själv.

Precis. Söker man tröst eller sympati behöver man inte börja med att själv svinga vilt och kalla uppkörningsförrättaren för ”gubbkuk”, då har man liksom själv bestämt nivån för resten av tråden.

Mina personliga erfarenheter kanske inte är samma som andras, men jag vill nog fortfarande hävda att de allra flesta underkända uppkörningar sker med all rätta…Jag behöver inte titta långt utanför min egen bekantskapskrets för att se en tydlig korrelation mellan uppkörningsresultat och hur skicklig jag själv tycker att respektive individ är, eller i alla fall var vid tillfället för uppkörningen…

Att en snorunge som tycker att han minsann kan allt här i världen inte håller med är helt ointressant.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det där är nog något som inte varit sant på väldigt många år.
Det är sant att en erfaren förare på homogent underlag under ordnade former kan bromsa på kortare sträcka utan än med ABS.
Men då pratar vi om en erfaren förare på en testbana med känd beskaffenhet på underlaget som vet att denne skall pallnita.
I alla situationer där någon som inte är raceförare eller där underlaget kan vara varierande som det är på våra vägar så kommer ABS att bromsa på kortare sträcka än du grejar.
Det är något som faktiskt är demonstrerat vid rätt många tillfällen.
Exempelvis har det varit en hel del tillfällen där man låtit folk utmana en hoj med ABS i att bromsa. Då har det alltså varit förare som varit övertygade om att dom bromsar bättre än ABS och det har varit på kontrollerat underlag av typ landningsbana och i inte ett enda fall har någon enda lyckats bromsa på lika kort sträcka som hojen med ABS.
Då är det bara att konstatera att jag var jävligt bra på att bromsa och därför fick demonstrera bromsning ett antal gånger under min utbildning. Att bromsa perfekt i en paniksituation är en annan sak och om man ska ifrågasätta något är det bedömningen på riskutbildningen som gjordes av övriga deltagare samt lärare men resultatet är vad vi fick lära oss 2011.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Med rätt bromsteknik blir det inte ”dubbelt så lång bromssträcka” med ABS.

Om du inte använder/ har någon bromsteknik alls så är skillnaden att du står på hjulen med ABS och du bromsar omkull dig utan.

Använder du korrekt bromsteknik så skall du vara 1. Mycket duktig bromsare aka tävlingsförare 2. Ha ett känt underlag som inte förändras och 3. Ha gjort det nyss på samma ställe för att straffa ett modernt ABS-system.

Den första inbromsningen som sker oförberett, tex älg springer ut på vägen, är i 999 fall av 1000 kortare med ABS, dessutom med den bonusen att man oftast är kvar på hjulen.
Snälla, jag vet fördelarna med ABS. Det är jättebra.
Vi snackar om uppkörning där kontrollanten ville att han skulle använda ABS. Något jag inte håller med om efter egen erfarenhet samt utbildning. Att låta ABS gå in är ju inget man får lära sig utan tvärtom. Jag kan personligen tycka det är ok att använda ABS men jag antar att det finns en riskbedömning där det kan bli väldigt fel om man byter till motorcykel utan ABS.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Snälla, jag vet fördelarna med ABS. Det är jättebra.
Vi snackar om uppkörning där kontrollanten ville att han skulle använda ABS. Något jag inte håller med om efter egen erfarenhet samt utbildning. Att låta ABS gå in är ju inget man får lära sig utan tvärtom. Jag kan personligen tycka det är ok att använda ABS men jag antar att det finns en riskbedömning där det kan bli väldigt fel om man byter till motorcykel utan ABS.
Det går ju också att med felaktigt bromsteknik få ABS att gå in onödigt tidigt, precis som man med samma felaktiga bromsteknik kan få framhjulet att släppa på en hoj utan ABS, medan man med rätt teknik kan bromsa betydligt kraftigare under samma förutsättningar, utan släpp. Att då lära sig att man ska bromsa så att ABS drar igång är inte nödvändigtvis bästa bromstekniken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Snälla, jag vet fördelarna med ABS. Det är jättebra.
Vi snackar om uppkörning där kontrollanten ville att han skulle använda ABS. Något jag inte håller med om efter egen erfarenhet samt utbildning. Att låta ABS gå in är ju inget man får lära sig utan tvärtom. Jag kan personligen tycka det är ok att använda ABS men jag antar att det finns en riskbedömning där det kan bli väldigt fel om man byter till motorcykel utan ABS.

Snälla, det handlar om att provförrättaren skall se att du använder rätt bromsteknik samt vågar bromsa så att ABS går in, dvs effektivast möjliga inbromsning.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det går ju också att med felaktigt bromsteknik få ABS att gå in onödigt tidigt, precis som man med samma felaktiga bromsteknik kan få framhjulet att släppa på en hoj utan ABS, medan man med rätt teknik kan bromsa betydligt kraftigare under samma förutsättningar, utan släpp. Att då lära sig att man ska bromsa så att ABS drar igång är inte nödvändigtvis bästa bromstekniken.
Exakt min åsikt. "Gubbkukarna" :krama i tråden har svårt att fatta
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Bara för att röra runt lite i grytan - På min uppkörning ville de inte att ABS skulle gå in (vilket den inte gjorde).
Vid empiriskt test på risk tvåan (Gillinge) med CB650 så gav ABS under kontrollerade former längre bromssträcka än samma inbromsning utan att ABS behövde ingripa.
Samma bana, samma cykel, samma förare (mig).
Nu är det svårt att exakt återge samma kraft flera gånger på rad men tekniken var samma.
Lätt tryck på bakbroms för att få cykeln att "sätta" sig, bestämd inbromsning med frambromsen, nästa runda samma sak men med skillnaden att den bestämda inbromsningen kompletterades med full smackapuff på frambromsen direkt efter att inbromsningen påbörjats.
Obs - endast empiriskt, ej repeterbart och ej dokumenterat.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bara för att röra runt lite i grytan - På min uppkörning ville de inte att ABS skulle gå in (vilket den inte gjorde).
Vid empiriskt test på risk tvåan (Gillinge) med CB650 så gav ABS under kontrollerade former längre bromssträcka än samma inbromsning utan att ABS behövde ingripa.
Samma bana, samma cykel, samma förare (mig).
Nu är det svårt att exakt återge samma kraft flera gånger på rad men tekniken var samma.
Lätt tryck på bakbroms för att få cykeln att "sätta" sig, bestämd inbromsning med frambromsen, nästa runda samma sak men med skillnaden att den bestämda inbromsningen kompletterades med full smackapuff på frambromsen direkt efter att inbromsningen påbörjats.
Obs - endast empiriskt, ej repeterbart och ej dokumenterat.
Samma här. Hade abs gått in så blev man kuggad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Var det när de hade den fantastiska röda asfalten där? Helt grepplös och nerkletad med diesel när lastbilarna hade gasat uppför backen.
Nej. Det tror jag inte. Jag är ganska säker på att det var svart asfalt där då. Om jag inte missminner mig så hade dom påbörjat en del arbete med att göra om Eugenia men det var fortfarande den gamla tunneln som man använde då.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Snälla, det handlar om att provförrättaren skall se att du använder rätt bromsteknik samt vågar bromsa så att ABS går in, dvs effektivast möjliga inbromsning.
I princip är det här korrekt. En modern hoj med ABS bromsar väldigt effektivt med ABS ingrepp. Dvs när man klämmer allt man har på handtaget. Det ska till en riktigt duktig förare för att bromsa på kortare sträcka utan ABS än med ABS.
Med det sagt så kan jag samtidigt tycka att det inte är någon dum idé att man vid förarprovet borde få visa att man kan bromsa hårt på gränsen till låsning utan att ABS går in.
Dels för att det är nyttigt att få känslan för hur hårt du kan bromsa utan att hjulet låser och hur hojen börjar bete sig när det börjar släppa.
Anledningen som jag ser är att du kan behöva ha den känslan om du någon gång kör en hoj utan ABS eller om ABS på din hoj av någon anledning packar ihop. Det kan ju trots allt hända att ABS kransar eller sensorer ger upp.
Så jag skulle säga att det vettiga borde vara att man ska kunna visa dels att man kan klämma på så att ABS tar hand om inbromsningen och gör den i stort sett optimal och att man också ska göra en hård inbromsning på nästan samma sträcka utan att ABS går in.
Då har man det bästa av båda världar.
När jag tog kortet så var man tvungen att kunna bromsa hårt utan ABS eftersom det inte fanns på speciellt många hojar då. Och jag är övertygad om att det gör mig till en lite bättre förare i händelse av att jag behöver panikbromsa oavsett hoj men i synnerhet om jag just den gången skulle sitta på en äldre hoj utan ABS.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Steffo_b det svåra är som sagt att bromsa effektivt i en paniksituation. Där är ABS guld även om den går in. Jag tycker inte det var svårt att bromsa kortare utan men det kan ju finnas bättre hoj med ABS än den på körskolan som visar mindre skillnad men teoretiskt fick man även lära sig att ABS ger längre bromssträcka både på riskutbildning för MC och bil (tog båda korten ungefär samtidigt)
Det är precis så som du tycker jag fick lära mig. Så hårt som möjligt att ABS inte går in eller att hjulet låser sig. Gör den det och man snabbt släpper något på bromsen visar det att man har kontroll och bör godkännas. Låser/aktiverar man för länge blir man underkänd. Man ska helt enkelt bromsa på samma sätt oavsett. Just det.. vi fick också lära oss att vi nybörjare som övar på bromsning är bättre än de flesta hojåkare så att hårdbromsa ett par gånger varje säsong är bra.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top