Second opinion felaktigt bedömd uppkörning

Jag tror inte jag har triggat ABS oavsiktligt någon gång sen jag fick körkortet. Några gånger på infarten har det förstås blivit bara för att det är roligt.:crash
 
Det där är så märkligt. Jag tog också mitt körkort i mogen ålder, så sent som för två år sedan. Vid bromsningen från 90 km/h bromsade jag som min körlärare hade lärt mig, dvs med inget eller minimalt ingrepp från ABS:en. Kontrollanten sa då något i stil med "Du har väl ABS? Bromsa ordentligt!" och så fick jag göra om och nöp till utav bara helvete. Då fick jag godkänt.
Märkligt. Du kanske bromsade för lätt första gången men man får ungefär dubbelt så lång bromssträcka om ABS:en går in från början till slut.
 
Det hade ju varit intressant att höra om TS lyckades bättre på nästa uppkörning eller om han fick en "gubbkuk" som uppkörningsförrättare även den gången.

Dessvärre har han inte varit aktiv sedan registreringsdagen.
 
Det hade ju varit intressant att höra om TS lyckades bättre på nästa uppkörning eller om han fick en "gubbkuk" som uppkörningsförrättare även den gången.

Dessvärre har han inte varit aktiv sedan registreringsdagen.
Han hade kanske tur och fick en kärringfitta som omväxling andra gången?
 
Märkligt. Du kanske bromsade för lätt första gången men man får ungefär dubbelt så lång bromssträcka om ABS:en går in från början till slut.
Det låter långt. Jag kunde "bromsa bättre än ABSen" på den Hornet jag körde på skolan om jag kände efter men jag minns inte att det skulle vara så stor skillnad. Anledningen att jag vet är att jag fick testa det på risktvåan för jag var den som klarade det bäst.
ABSerna har blivit bättre också så det bör inte bli så stor skillnad.
 
@RN Samma här, jag råkade vara bra på att bromsa och kunde göra det snyggt. Fick demonstrera på körskolans riskutbildning tror jag utan och med ABS. När jag bromsade med ABS skulle jag klämma åt hårt från början till slut. Läraren och alla andra konstaterade att det blev ungefär dubbelt så lång bromssträcka. Inget jag själv faktiskt uppfattade.
 
Med rätt bromsteknik blir det inte ”dubbelt så lång bromssträcka” med ABS.

Om du inte använder/ har någon bromsteknik alls så är skillnaden att du står på hjulen med ABS och du bromsar omkull dig utan.

Använder du korrekt bromsteknik så skall du vara 1. Mycket duktig bromsare aka tävlingsförare 2. Ha ett känt underlag som inte förändras och 3. Ha gjort det nyss på samma ställe för att straffa ett modernt ABS-system.

Den första inbromsningen som sker oförberett, tex älg springer ut på vägen, är i 999 fall av 1000 kortare med ABS, dessutom med den bonusen att man oftast är kvar på hjulen.
 
Om du inte använder/ har någon bromsteknik alls så är skillnaden att du står på hjulen med ABS och du bromsar omkull dig utan.
Har vi inte kommit fram till att det där är en myt? Rakt fram, ja, men klipper du plötsligt till det du har med fullt nerlägg som kommer ingen vanlig ABS rädda dig ändå. Möjligen dom senaste med mer raceteknologi bakom.
 
Hur ofta triggar ni ABS (ni som har det monterat)? Jag som kör som en kärring har alltid högre max acc än max retardation registrerat efter en åktur.
Det är ju en sagolik skillnad mellan de äldre systemen som gav en puls per lampstolpe och nuvarande med ställbart ingrepp och stöd av IMU.
 
Hur ofta triggar ni ABS (ni som har det monterat)? Jag som kör som en kärring har alltid högre max acc än max retardation registrerat efter en åktur.
Det är ju en sagolik skillnad mellan de äldre systemen som gav en puls per lampstolpe och nuvarande med ställbart ingrepp och stöd av IMU.
På tre olika hojar av olika märken med ABS sedan 2016 har aktiveringen av denna varit noll gånger i trafik.

På bana ett gäng gånger och då framprovocerat.
 
Jag har, ofrivilligt, triggat ABS i runt 90 mitt i en kurva.
Det stod en liten parvel någon meter ut i vägen.
Jag nöp och kände (tyckte mig känna?) det börja pulsera men jag kunde vika av lite till inåt och missa parveln.
Tur det inte kom någon bil från andra hållet...
Tror inte jag varit kvar på däcken utan kurv-ABS.
Känner hjärtat slå hårdare bara jag tänker på det. :3freak
 
Hur ofta triggar ni ABS (ni som har det monterat)? Jag som kör som en kärring har alltid högre max acc än max retardation registrerat efter en åktur.
Det är ju en sagolik skillnad mellan de äldre systemen som gav en puls per lampstolpe och nuvarande med ställbart ingrepp och stöd av IMU.
En gång, härom året när jag körde nere i Italien/Österrike. Jag var helt tagen av alla stora berg och uppmärksammade inte att trafiken framför mig stannat. Då var det centimetrar ifrån att jag parkerade hojen i bakpartiet på en lastbil, men tack vare ABS* kunde jag panikbromsa och väja åt sidan.

Det positiva var att jag vaknade till och höll fokus på trafiken resten av dagen.



*Jag vet såklart inte säkert hur det hade gått utan ABS, men jag misstänker att jag bromsat omkull mig när jag väjt undan.
 
Jag har, sen 2014, triggat ABS ofrivilligt 1 gång. Jag hade lånat frugans hoj till jobbet, och i vägrenen på Tranebergsbron behövde jag sakta ner lite, och det började vibrera mystiskt i bromsgreppet. Det var fuktigt damm som var ett härligt slem, men det var inget som bekymrade mig. Dom gånger jag har låst hjulen på hojar utan ABS, och har det varit väldigt odramatiskt, jag har mest bara glidit lite. Som åretruntcyklist så blir man ganska bra på att hantera tvåhjulingar i halka, det har man nytta av även med liiiite större och potentare hojar :hihi
 
Har vi inte kommit fram till att det där är en myt? Rakt fram, ja, men klipper du plötsligt till det du har med fullt nerlägg som kommer ingen vanlig ABS rädda dig ändå. Möjligen dom senaste med mer raceteknologi bakom.

”De senaste” (kurv-ABS) är ändå sex-sju år gammalt nu.

Klippa till det du har med fullt nedlägg är det nog få som skulle få för sig att göra även om det hoppar upp en älg mitt i kurvan så det är nog ett mycket osannolikt scenario.

Men det har hänt en del på bromssidan de senaste åren. Allt ni lärt er/hört om ABS som är äldre än 10-12 år är bara att bortse ifrån.

Även på grus.
 
Jag tror inte jag har triggat ABS oavsiktligt någon gång sen jag fick körkortet. Några gånger på infarten har det förstås blivit bara för att det är roligt.:crash
Jag har gjort det vid ett tillfälle. Det var på essingeleden södergående efter eugeniatunneln. Vänstra körfältet höll avsevärt högre tempo än mittenfältet och rätt som det var så var det en bil som utan förvarning eller blinkers valde att gå ut i mitt körfält precis framför mig med följd att jag fick nypa bromsen för att inte krocka.
Jag vågar inte uttala mig om jag hade grejat den bromsningen utan ABS men jag kände i alla fall rätt tydligt att den gick in.
 
Har vi inte kommit fram till att det där är en myt? Rakt fram, ja, men klipper du plötsligt till det du har med fullt nerlägg som kommer ingen vanlig ABS rädda dig ändå. Möjligen dom senaste med mer raceteknologi bakom.
Nja. Visst. Det är så att om du försöker göra saker som är fysiskt omöjliga så kommer det inte att funka oavsett hjälpsystem. Du kan inte hålla dig kvar på vägbanan i 140 i ishalka i en tvär kurva oavsett antisladdsystem heller.
Så om du ligger i fullt nedlägg och plötsligt nyper bromsen så är risken ganska stor att ABS inte räddar dig från att göra en lowsider. Det är helt sant.
Men i merparten av de situationer som kan tänkas uppstå så är ABS troligen skillnaden mellan att klara inbromsningen eller gå omkull.
Dvs systemen idag är så pass bra att dom grejar att se till att du bibehåller kontrollen även i ganska dåliga situationer även om dom inte kan lösa allt. Och dom kommer troligen aldrig att kunna lösa allt. En del av situationerna går inte att lösa eftersom fysikens lagar sätter gränser som ett hjälpsystem aldrig kan komma runt.
 
Märkligt. Du kanske bromsade för lätt första gången men man får ungefär dubbelt så lång bromssträcka om ABS:en går in från början till slut.
Det där är nog något som inte varit sant på väldigt många år.
Det är sant att en erfaren förare på homogent underlag under ordnade former kan bromsa på kortare sträcka utan än med ABS.
Men då pratar vi om en erfaren förare på en testbana med känd beskaffenhet på underlaget som vet att denne skall pallnita.
I alla situationer där någon som inte är raceförare eller där underlaget kan vara varierande som det är på våra vägar så kommer ABS att bromsa på kortare sträcka än du grejar.
Det är något som faktiskt är demonstrerat vid rätt många tillfällen.
Exempelvis har det varit en hel del tillfällen där man låtit folk utmana en hoj med ABS i att bromsa. Då har det alltså varit förare som varit övertygade om att dom bromsar bättre än ABS och det har varit på kontrollerat underlag av typ landningsbana och i inte ett enda fall har någon enda lyckats bromsa på lika kort sträcka som hojen med ABS.
 
Jag har gjort det vid ett tillfälle. Det var på essingeleden södergående efter eugeniatunneln. Vänstra körfältet höll avsevärt högre tempo än mittenfältet och rätt som det var så var det en bil som utan förvarning eller blinkers valde att gå ut i mitt körfält precis framför mig med följd att jag fick nypa bromsen för att inte krocka.
Jag vågar inte uttala mig om jag hade grejat den bromsningen utan ABS men jag kände i alla fall rätt tydligt att den gick in.
Var det när de hade den fantastiska röda asfalten där? Helt grepplös och nerkletad med diesel när lastbilarna hade gasat uppför backen.
 
Det kan ju också vara som med körkortsprovet för några år sedan, då ryktades det att en viss procent SKULLE underkännas. Det skulle vara hårt och höga krav, om alla godkändes var det för lätt. Detta drabbade i synnerhet privatister. TS kanske helt enkelt råkade hamna bland den andelen som skulle underkännas.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top