Second opinion felaktigt bedömd uppkörning

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
<Killgissning>
Jag funderar på om det kan vara en strategi från bedömarnas sida att inte vara helt sanningsenliga gällande anledningen till att man får göra om ett visst moment?
Exempel: om provtagaren har problem i konbanan så säger bedömaren istället att hen ska göra om momentet för att vändningen inte var riktigt hundra. Då kan bedömaren vara ganska säker på att provtagaren inte kommer tänka särskilt mycket på hur hen tar just konbanan, för fullt fokus kommer ligga på att sätta vändningen. På så vis kan bedömaren studera hur väl provtagaren tar konerna i ett någotsånär avslappnat tillstånd.
</Killgissning>
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du är en kille kan du tjejgissa? Vad är skillnaden på att gissa/killgissa/hengissa/tjejgissa? Utöver det tror jag att bedömarna är sanningsenliga. Finns nog ingen anledning att ljuga om de inte vill kugga dig för att de är korrupta och tycker du är ful/gammal/tjej/kille. Men då lär de ju förr eller senare få kicken.

Varför hakade du upp dig på det uttrycket, blev du tjej-sur eller?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om du är en kille kan du tjejgissa? Vad är skillnaden på att gissa/killgissa/hengissa/tjejgissa?
Vet du inte det?
Killar är ju generellt sett svin, och tjejer är psykopater.
Så en killgissning är mer offensiv och rakt på, med stor säkerhet bakom.
Tjejgissningen däremot är mer slipad och utstuderad, lite som en politiker på hög nivå, det vill säga svår att riktigt greppa.
Ville bara klargöra det, så att vi kan gå vidare :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Appappapp, det heter tjejkänna. Män tycker och kvinnor känner. Nåt av de andra (jag vet inte hur många vi är uppe i nu) könen får kanske välja?

Fakk, det var enklare förr. Inte bättre vad gäller allt men kille/tjej var iaf enklare att avgöra.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Körde upp idag, första gången och såklart regnar det även för första gången på säkert fyra veckor... Var duktigt nervös då det även var första turen i någon form av väta!
Kom fram till Tullinge alldeles jäkla dyngsur, med två fulla badkar till skor, stelfrusna fingrar och lillkillen hade antagit smått patetiska dimensioner (aramidbyxor och inget regnställ = idiot!)..
Blev väldigt förvånad över att det var 8 pers som skulle köra samtidigt, stod inget om det vid bokningen (kanske i det finstilta).
Jäkligt bra stämning, alla var peppade och redigt nervösa!
Alla kände sig redo, de flesta hade kört mycket och ansåg sig ha bra koll på motorcykeln.
Började dock ana oråd då vi körde grusvägen till övningsbanan, de två som låg framför mig gav inte ett intryck av att vara säkra på cyklarna, långsamt (överdrivet långsamt), studsade runt utan lätt sits m.m.
Första killen ut, kört mycket och var enligt sig själv säker på att köra hoj. Kuggade redan på lågfarten, det syntes på långt håll att han var osäker! Han fick ändå köra högfarten - fläkte upp en kon som flög tre meter upp i luften, körde utanför i vändningen, taskig bromsteknik vid inbromsning = studsade fram.
Det han fick med sig (det han själv tog åt sig) från sitt falierade prov var att han satte ned foten en gång i lågfarten...
Med det sagt - man måste ha självinsikt vilket tyvärr många saknar.
Vi hade en sjukt trevlig provförrättare, lugn, saklig och väldigt positiv!
Fyra av åtta kuggade på manöverbanorna, en kuggade i trafik, två vet jag inte då de åkte efter mig.
Jag körde tydligen själv helt klockrent, en vända på allt, tummen upp av provförrättaren, vänta en timme på att komma ut i trafik, 20 minuters körning (bulten) inklusive en lerväg som säkerligen är en grusväg då det inte regnar :)
Provförättaren sa efter provet att han inte skulle köra ut med fler på den vägen under den dagen i alla fall.

Bara att öva och öva tills alla moment känns naturliga!
Jag är övertygad om att provförättarna inte har någon hemlig agenda, men de har däremot en skyldighet att bara släppa igenom de som anses vara trafiksäkra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I början av september 1981 var halva Nyköping uppgrävt för fjärrvärme när jag körde upp. Jag fick bassning för att jag körde för långsamt. Nu är det 30-begränsat på samma sträckor, utan uppgrävda gator, så jag var 40 år före min tid. ;)
Jag pumpade lite med bromsen eftersom jag läst att man skulle göra så. Fel, så jag trodde jag var underkänd. -Va står du här för, sa inspektören. -Gör en ny bromsning.
Bromsade utan att pumpa i 40 och fick körkortet. :tummenupp
Var jag färdig motorcyklist? Inte på långa vägar, skulle säga ganska värdelös med nuvarande erfarenhet faktiskt.
TS kan ha haft otur med en Surkuk till inspektör men oavsett så är mer träning och kunskap alltid bra.
Att lära sig ta motgångar är också bra. Så att svälja stoltheten och prestera tillräckligt bra är att lära för livet.
Lycka till med nästa uppkörning! :krama
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
TS var aktiv i lite drygt 5h i torsdags förra veckan, ska vi sätta en slant på att han aldrig dyker upp igen?
TS fixade ny uppkörningstid denna veckan, det är trots allt bara onsdag, vi kan ge det ett par dagar till. Med det sagt så har du oddsen till din favör.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
TS var aktiv i lite drygt 5h i torsdags förra veckan, ska vi sätta en slant på att han aldrig dyker upp igen?
Kan tänkas. Det kanske inte är så kul när man vill beklaga sig över den elaka besiktningsmannen som underkände förarprovet och sedan istället får tillbaka kommentarer att det nog beror på att man inte är tillräckligt skicklig för att förtjäna körkortet utan istället bara ska öva mer och pröva igen senare.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var handledare åt en herre som inte var så perceptiv, milt sagt. Det hände en del rätt anmärkningsvärt under övningskörning. Trodde han behärskade trafikregler som yrkeschaufför. Drog på gult så jag blev efter, garagevändningar gjordes konsekvent med en fot i backen trots varningar och på det hela oemottaglig för råd om blick, spårval, bromsteknik mm. Stor kille som körde moppe med touringjärnet. Skadade senare benet just vid vändning.

Till saken. Han tjatade sig till att jag lotsade honom till uppkörning trots att han var långtifrån redo, kunde inte ens banor och moment. Det blev en pinsam historia och förarprövarens ev förtroende för mig måste ha rasat i botten.
-Det förstår du nog att detta kan jag inte släppa igenom.
Sa att "jag vet" och att vi var där var tvärt emot mina rekommendationer. Tryckt stämning.
Blev inte mycket mer övningskörande och plötsligt får jag reda på att han tagit kortet.
Han har alltså "övningskört" på egen hand. Sedan 2 eller 3 gånger tagit sig till uppkörning och kuggat. De övningar vi gått igenom hade han förvisso finfina möjligheter att utföra hemmavid och vi hade ritat och märkt upp på en asfaltsplan. Hur mycket det övades har jag ingen uppfattning om. Till slut klarade han emellertid provet. Skarpt huvud och många behörigheter så teorin var nog bara formalitet. Undrar de inte när han gång efter annan dyker upp utan handledare?

Händelsen har iaf fått mig att ifrågasätta om jag skulle ställa upp igen vid en förfrågan.

Har bara varit handledare en gång tidigare och lite av samma problematik fanns med en adept som helst går sina egna vägar. Dock inte på långt när lika illa. 2 bröder som tog kortet samtidigt. Den andre tog dock till sig och är idag, (ca 25 år senare), den jag jag oftast kör med när jag inte kör solo. Kul när han ibland nämner att han haft nytta av mina råd. Hans handledare hade något begränsad vana, rätt att han är en trygg förare och var möjligen något mindre pedagogisk eller angelägen än jag. Allihop vänner sen barnsben.

Min adept tog kortet, minns inte hur för jag var inte med men troligen bil dit och körskolans hoj. Han körde en sommar men tappade sugen efter att ha fått sin mc stulen, inblandad i brott och därtill vandaliserad. Tror t o m han såg stölden från systerns köksfönster högt upp, för långt bort. Under de givna omständigheterna bör man ändå avstå från att ingripa, om man inte är dirty Harry.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man MÅSTE ju inte mala ner allt motstånd även ifall man inte håller med. Jag gissar att han kommer tycka forumet är skit.
Men frågar man en så dum sak så måste man ju förstå att man får sanningsenlig svar, detta vresig man uppskattar eller ej det som skrivs.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man MÅSTE ju inte mala ner allt motstånd även ifall man inte håller med. Jag gissar att han kommer tycka forumet är skit.

Det tror jag också. Det här forumet är inte rätt arena för söndercurlade millenials att söka tröst.
Däremot kunde han ha fått konstruktiv saklig input för att man kommer vidare framåt men det kräver ju att man först accepterar att förbättringspotentialen ligger hons en själv.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Körde upp idag, första gången och såklart regnar det även för första gången på säkert fyra veckor... Var duktigt nervös då det även var första turen i någon form av väta!
Kom fram till Tullinge alldeles jäkla dyngsur, med två fulla badkar till skor, stelfrusna fingrar och lillkillen hade antagit smått patetiska dimensioner (aramidbyxor och inget regnställ = idiot!)..
Blev väldigt förvånad över att det var 8 pers som skulle köra samtidigt, stod inget om det vid bokningen (kanske i det finstilta).
Jäkligt bra stämning, alla var peppade och redigt nervösa!
Alla kände sig redo, de flesta hade kört mycket och ansåg sig ha bra koll på motorcykeln.
Började dock ana oråd då vi körde grusvägen till övningsbanan, de två som låg framför mig gav inte ett intryck av att vara säkra på cyklarna, långsamt (överdrivet långsamt), studsade runt utan lätt sits m.m.
Första killen ut, kört mycket och var enligt sig själv säker på att köra hoj. Kuggade redan på lågfarten, det syntes på långt håll att han var osäker! Han fick ändå köra högfarten - fläkte upp en kon som flög tre meter upp i luften, körde utanför i vändningen, taskig bromsteknik vid inbromsning = studsade fram.
Det han fick med sig (det han själv tog åt sig) från sitt falierade prov var att han satte ned foten en gång i lågfarten...
Med det sagt - man måste ha självinsikt vilket tyvärr många saknar.
Vi hade en sjukt trevlig provförrättare, lugn, saklig och väldigt positiv!
Fyra av åtta kuggade på manöverbanorna, en kuggade i trafik, två vet jag inte då de åkte efter mig.
Jag körde tydligen själv helt klockrent, en vända på allt, tummen upp av provförrättaren, vänta en timme på att komma ut i trafik, 20 minuters körning (bulten) inklusive en lerväg som säkerligen är en grusväg då det inte regnar :)
Provförättaren sa efter provet att han inte skulle köra ut med fler på den vägen under den dagen i alla fall.

Bara att öva och öva tills alla moment känns naturliga!
Jag är övertygad om att provförättarna inte har någon hemlig agenda, men de har däremot en skyldighet att bara släppa igenom de som anses vara trafiksäkra.
Jag blev påmind om min uppkörning till tung hoj - hade en kille som var superdupersjälvsäker i gruppen. Han kuggade på lågfarten också, hans uppkörning var färdig på fem minuter typ, om det var nerver eller bara att han var så sopig mitt otränade öga tyckte att han var, det vet jag inte, men ödmjukhet hade han kommit längre med. Den 50-åriga korta osäkra kvinnan som också körde upp var ordentligt överinlärd, hon kunde banan bättre än förrättaren tror jag. :) Hon klarade allt på första.

Själv var jag precis sådär mellanmjölk, "bra nog för att jag måste godkänna dig" tror jag han sa - jag lyssnade inte så noga efter han sa att jag var godkänd. :) Men att gå med i SMC och lära mig köra bättre - det rådet fick jag, och det tog jag. Glad för det!

Grattis till kortet - och boka kurs hos SMC! :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Folk måste träna för lite. När jag tog kortet fanns två varianter av krypkörning runt konor varav en är den man endast kör idag. Det var den lättaste varianten, något man sätter även som nervös. Kolla på detta: (börjar automatiskt på 5:30)
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Jag är visserligen gammal, men tog mc-kortet i mogen ålder. Jag missade på första försöket för att jag nyttjade ABS vid bromsning. Han som bedömde det frågade vad jag hade för cykel hemma och sa att om jag bromsar likadant med den så hamnar jag på backen.
Det hade han förstås rätt i.
Det där är så märkligt. Jag tog också mitt körkort i mogen ålder, så sent som för två år sedan. Vid bromsningen från 90 km/h bromsade jag som min körlärare hade lärt mig, dvs med inget eller minimalt ingrepp från ABS:en. Kontrollanten sa då något i stil med "Du har väl ABS? Bromsa ordentligt!" och så fick jag göra om och nöp till utav bara helvete. Då fick jag godkänt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top